Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän eläkeläisiä, jotka aikanaan ostivat uuden asunnon. Nyt maksavat julkkari-, putki- ja sähköremonttia. Asunnon arvo ei juurikaan noussut remonttien vuoksi.
Vaikka ei olisi noussut, niin ei kuitenkaan tarvi maksaa vuokraa vaan selvästi pienempää yhtiövastiketta.
Ja ehkä myös irtisanottujen naapureiden yhtiölainaa, kun hallitus leikkaa ansiosidonnaisen.
Ostaa suht uuden kämpän esim 100 000 handuun, yhtiölainaa 145 000, vuokratontti, senhän tietää ostaessaan että maksetaan joka kuukausi plus hoitovastike
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun sitten eläkeläisenä tulee se putkiremontti maksettavaksi? Kiva maksaa sitä pienestä eläkkeestä.
siinä vaiheessa lapsille luovuttaa ja ellei kelepoo niin myydä ja panna haisemaan
Eläkeläisiä on 1 600 000 eikä nuoremmat saa lainaa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä palkkatukitöillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa 30 vuotiaana asunnon ja makselee sen pois niin sitten onkin aika tehdä taloyhtiöön suurremontti.
Pois muutto puoleksi vuodeksi muualle asumaan, sijaisasumisen vuokra ja samalla yhtiövastikkeen maksu. Remontin jälkeen taloyhtiölainaa 50000-100000 €/asukas. Maksahan eläkkeestäsi.
Asun mielelläni vuokralla. En maksa 1000€ lainaa ja lisäksi 300€ vastiketta. Riittää 650€ vuokra ja vapaus.
Olen miettinyt tätä ihan samaa. Lisäksi ainakin omassa lainatarjouksessani pankille maksetaan jokaista euroa kohden 1.5€ takaisin. Olen alkanut miettiä, mitä omistusasunnon todellisella hinnalla voisi tehdä, jos pysyisikin vuokralla ja käyttäisi omistusasumisen kulut muihin investointeihin. Onko kellään kokemuksia tai neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun sitten eläkeläisenä tulee se putkiremontti maksettavaksi? Kiva maksaa sitä pienestä eläkkeestä.
siinä vaiheessa lapsille luovuttaa ja ellei kelepoo niin myydä ja panna haisemaan
Eläkeläisiä on 1 600 000 eikä nuoremmat saa lainaa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä palkkatukitöillä jne.
Nyt kun vielä hallitus leikkaa niin huh huh.
Hallitus keittää syksyllä sellaista asunto soppaa, että ei ole ennen nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun vielä hallitus leikkaa niin huh huh.
Hallitus keittää syksyllä sellaista asunto soppaa, että ei ole ennen nähty.
Edellinen hallitus pohjusti sopan alkuun.
Kunnes tulee ensin se julkkariremppa ja sitten putkiremppa.
Kerrostalo voi mennä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että eläkeläisenä voi asua halvemmassa vuokra-asunnossa.
Paljonko saat asumistukea? Eli mikä on sinun osuus vuokrasta?
jotkut maksaa asumisen ihan itse eikä asu muitten rahoilla.
Mutta kun alat tarvita palveluja eläkkeellä niin ne maksaa esim kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Vain julkisella. Yksityiseltä voit ostaa haluamiasi palveluita eikä hinta riipu tuloista. Maksaa rikkaalle saman verran kuin köyhällekin. Eläkkeellä olevan kannattaakin laskea, kumpi tulee edullisemmaksi. Yleensä kotiin tuotuna palveluna hyvätuloisten kannattaa ostaa palvelut yksityiseltä.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä palveluista.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Tänä vuonna tuli uusi hyvinvointialue ja moni kunta ja kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläiselle kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
Eläkeläinen saa alv - alennuksen kodin siivouksesta.
Suunnittelen myös asunnon myymistä eläkkeelle jäädessä ja nautin niistä rahoista sitten.
Minun sukulaisillani on kylläkin paljon velkaa omistusasunnosta jatkuvien remonttieen takia. Kaikki maksavat osansa ja sitä osaahan riittää. Eläke on aika pieni siinä vaiheessa.
Kannattaa myydä omakotitalo pois ajoissa, jos ei ole eläkkeellä rahaa ja voimia sen ylläpitoon ja remontointiin.
Oon 47v ja alkanut varautua eläkkeeseen sijoittamalla ja säästämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koskee vain niitä, joille tuollainen nimellinen reilu tonni on iso raha. Valtaosalle ei ole.
Valtaosalle suomalaisista se on liian suuri raha. en tiedä missä kuplassa oikein elät.
Äitykkä maksaa myös täysi-ikäisen pojan kulut?
Kannattaa ostaa asunto suht uutena, asua siinä 20-30 vuotta, muuttaa pois hyvissä ajoin ennen katto-putki-remontteja ja hyvässä suhdanteessa, ei silloin kun hinnat ovat alhaalla tai odottaa, että on pakko myydä. Tuossa ajassa perheen tilantarve pienenee ja pienempi asunto riittää. Myydystä asunnosta saadut rahat voi sijoittaa tai ostaa pienempi uudempi asunto.
Toki erikseen ovat vannoutuneet omalotiasujat..
Ei, me emme ymmärrä tätä! Voih!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa asunto suht uutena, asua siinä 20-30 vuotta, muuttaa pois hyvissä ajoin ennen katto-putki-remontteja ja hyvässä suhdanteessa, ei silloin kun hinnat ovat alhaalla tai odottaa, että on pakko myydä. Tuossa ajassa perheen tilantarve pienenee ja pienempi asunto riittää. Myydystä asunnosta saadut rahat voi sijoittaa tai ostaa pienempi uudempi asunto.
Toki erikseen ovat vannoutuneet omalotiasujat..
Ei auta nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroa ap, että miten ihmeessä voit ostaa,jos saat vakituisen työpaikan vasta 40 - vuotiaana, pötkötöiden jälkeen. Ja kun olet maksanut opintolainasi pois, ei sinulle jää säästöjä.
Taas tämmöinen hyvätuloinen rikas splainaa köyhille,miten elää.
Ostin ekan omistusasunnon 38-vuotiaana. Hyvin ehdin kerryttää varallisuutta niinkin. Toki matkassa oli tuuria, että ostin asunnon hyvällä ajoituksella ja halpojen korkojen aikaan laina lyheni mukavasti
vipu pellet kusessa yrittävät näin siirtää ongelma jätteitä seuraavalle pöljälle. miksei lehdet puhu mitään vipu sijoittajista 3-4v sitten niin hehkutti heitä ja heidän sijoituksiaan
Kannattaa ostaa se itse eikä puolison kanssa yhdessä.