Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joka ei omista kotia, asuu vuokralla ja ei omista juuri muutakaan niin saa asumistukea.
Riipuu ihan eläkkeen suuruudesta. Voipi olla, että ei saa asumistukea ollenkaan. Ja vaikka saisikin, se voi olla varsin vähän suhteessa maksettavaan vuokraan. Tuttuni on tykyvyttömyyseläkkeellä ja asuu Hekan vuokra-asunnossa. Pieni kerrostalokaksio, jossa vuokra Helsingin muihin kuin Hekan vuokra-asuntoihin verrattuna edullinen. Saa muutaman satasen asumistukea, mutta vielä jää aika paljon maksettavaksi eläkkeestään.
Mä jään eläkkeelle 6 vuoden päästä.
Rivari on maksettu ajat sitten ja sijaitsee sellaisella paikalla, ettei arvo tule laskemaan. Yhtiö on hyvin hoidettu, tontti oma eikä ole vanha taloyhtiö. Nämä asiat otin selville, ennenkuin ostin eron jälkeen tämän. Yhtiövastikkeen (220€) pystyn maksamaan pienelläkin eläkkeellä ja jos tulee muuten rahasta pula, tämä on hyvä sijoitus.
Toki remppoja tulee, mutta niihin olen varautunut.
Monen kannattaa varautua taloyhtiön alasajoon.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomessa-on-jopa-tuhansia-taloyhtio…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän omistusyhtiöstä varmaan eläkeläiset pikkuhiljaa lähtevät pakon edessä tien päälle.
Hoitovastike 450€ / kk.
Rahoitusvastike pomppasi juuri 550€ /kk.Rahoitukset ovat vanhoja remppalainoja, kyseessä vanha yhtiö, eikä näitä uusia "asu 2v ilmaiseksi" koijauksia. Lisää remppaakin varmasti lähivuosina tulee ja jos tuohon yhdistyy vielä korkojen nousu seuraavassa tarkistuksessa lisää, niin vuokralla asuisi halvemmalla.
Moni eläkeläinen kenellä on säästöjä , maksaa remonttilainat heti pois , jolloin kuukausierä ei muutu tuosta eikä tule lisämaksua kalliin remonttilainan kuluista ja koroista .
Kuinka monella eläkeläisellä on esim 70 000€ ylimääräistä odottamassa putki+salaoja-, julkisivu-, kattoremppaa? Itselläni edessä nk ajolähtö, kun ei ole varaa maksaa lähemmäs 1000€ hoito+rahoitusvastiketta.
Ilmeisesti ainakin tosi monella vanhalla naisella on päätellen huijausuutisten määrästä. Lähes päivittäin media kertoo kuinka iäkäs mainen on huitaissut satoja tuhansia jollekin huijaustilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän omistusyhtiöstä varmaan eläkeläiset pikkuhiljaa lähtevät pakon edessä tien päälle.
Hoitovastike 450€ / kk.
Rahoitusvastike pomppasi juuri 550€ /kk.Rahoitukset ovat vanhoja remppalainoja, kyseessä vanha yhtiö, eikä näitä uusia "asu 2v ilmaiseksi" koijauksia. Lisää remppaakin varmasti lähivuosina tulee ja jos tuohon yhdistyy vielä korkojen nousu seuraavassa tarkistuksessa lisää, niin vuokralla asuisi halvemmalla.
Moni eläkeläinen kenellä on säästöjä , maksaa remonttilainat heti pois , jolloin kuukausierä ei muutu tuosta eikä tule lisämaksua kalliin remonttilainan kuluista ja koroista .
Mutta kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista
Vierailija kirjoitti:
Kestää vuosikaupalla, purkamisen nykyiset juridiset käytännöt on tosi hitaita. Lähisukulainen asuu purettavassa taloyhtiössä jolla ei ole varoja edes konkurssiin, pikkukaupunki Etelä-Savossa. Purkumenettely aloitettu keväällä, saadaan loppuun aikaisintaan 3 vuoden sisällä. Pisin arvio oli 8 vuotta, yhtiökokous pystyy tuota jumittamaan siinä vaiheessa kun ollaan vielä lähtökuopissa.
Vierailija kirjoitti:
Ostettu ja maksettu täälläkin. Uusi talo tietysti, vanhat huonokuntoiset ovat vuokralaisia varten.
Merkittävä vaikutus elintasoon jo vuosikymmeniä ennen eläkettä.
Suosittelen omistusasumista.
Uusissa taloissa vastikkeet nousevat jättipaljon : 485 nousee 1641
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää vuosikaupalla, purkamisen nykyiset juridiset käytännöt on tosi hitaita. Lähisukulainen asuu purettavassa taloyhtiössä jolla ei ole varoja edes konkurssiin, pikkukaupunki Etelä-Savossa. Purkumenettely aloitettu keväällä, saadaan loppuun aikaisintaan 3 vuoden sisällä. Pisin arvio oli 8 vuotta, yhtiökokous pystyy tuota jumittamaan siinä vaiheessa kun ollaan vielä lähtökuopissa.
Mutta entä jos tulee vesivahinko
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että eläkeläisenä voi asua halvemmassa vuokra-asunnossa.
Paljonko saat asumistukea? Eli mikä on sinun osuus vuokrasta?
jotkut maksaa asumisen ihan itse eikä asu muitten rahoilla.
Mutta kun alat tarvita palveluja eläkkeellä niin ne maksaa esim kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettu ja maksettu täälläkin. Uusi talo tietysti, vanhat huonokuntoiset ovat vuokralaisia varten.
Merkittävä vaikutus elintasoon jo vuosikymmeniä ennen eläkettä.
Suosittelen omistusasumista.
Uusissa taloissa vastikkeet nousevat jättipaljon : 485 nousee 1641
Toi on vähän eri tilanne kuin vanhoissa taloissa, joihin tarvitaan ajan myötä remontteja. Noissa asukkaat ovat ostaneet asuntonsa halvemmalla ja sitten maksavat sekä varsinaista yhtiövastiketta että sen lisäksi taloyhtiölainaa. Asukkaille on tarjottu kaksi ekaa vuotta lyhennysvapaata ja heillä on ollut ostaessaan tiedossa, että kahden vuoden päästä pitää alkaa lyhentämään lainaakin eli vastike tulee nousemaan. Korkojen nousu on voinut joillekin tulla yllätyksenä, mutta korot ovat edelleen reippaasti alle 10 prosenttia.
pikku kunnat kusessa kun pettivät omistus talojen omistajat ja rakensivat kuitenkin viereen ihmis saasta varastoja. kannattaa miettiä jos tammelan kunnasta aikoo hankkia puheilla ei mitään katetta. kunnan as politiikka aivan perseestä
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun alat tarvita palveluja eläkkeellä niin ne maksaa esim kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Vain julkisella. Yksityiseltä voit ostaa haluamiasi palveluita eikä hinta riipu tuloista. Maksaa rikkaalle saman verran kuin köyhällekin. Eläkkeellä olevan kannattaakin laskea, kumpi tulee edullisemmaksi. Yleensä kotiin tuotuna palveluna hyvätuloisten kannattaa ostaa palvelut yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin aion tehdä. Myyn ennen eläkkeelle jäämistä asunnon ja muuta n pienempään vuokralle, johon nostan asumistuen.
🇺🇦🇮🇱
Moni eläkeläinen joutuu luopumaan "omistus"asunnostaan, kun putkiremontti-, parvekeremontti- linjasaneeraus- ym. remonttikustannukset alkavat juosta..
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin aion tehdä. Myyn ennen eläkkeelle jäämistä asunnon ja muuta n pienempään vuokralle, johon nostan asumistuen.
Jotta saa eläkeläisen asumistukea maksimimäärän niin tilillä saa olla 16000
Myyntiin menee tämä kokonaan maksettu koti kun eläkepäivät koittaa.
En kai minä nyt pidä seinissä kiinni ~400000€, vaiheessa jossa olen enää olemassakaan ehkä 15-20v max? Ihan hullu ajatus. Pistän rahan mielummin mukavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän eläkeläisiä, jotka aikanaan ostivat uuden asunnon. Nyt maksavat julkkari-, putki- ja sähköremonttia. Asunnon arvo ei juurikaan noussut remonttien vuoksi.
Vaikka ei olisi noussut, niin ei kuitenkaan tarvi maksaa vuokraa vaan selvästi pienempää yhtiövastiketta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joka ei omista kotia, asuu vuokralla ja ei omista juuri muutakaan niin saa asumistukea.
Riipuu ihan eläkkeen suuruudesta. Voipi olla, että ei saa asumistukea ollenkaan. Ja vaikka saisikin, se voi olla varsin vähän suhteessa maksettavaan vuokraan. Tuttuni on tykyvyttömyyseläkkeellä ja asuu Hekan vuokra-asunnossa. Pieni kerrostalokaksio, jossa vuokra Helsingin muihin kuin Hekan vuokra-asuntoihin verrattuna edullinen. Saa muutaman satasen asumistukea, mutta vielä jää aika paljon maksettavaksi eläkkeestään.
tottakai mikä on eläke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain julkisella. Yksityiseltä voit ostaa haluamiasi palveluita eikä hinta riipu tuloista. Maksaa rikkaalle saman verran kuin köyhällekin. Eläkkeellä olevan kannattaakin laskea, kumpi tulee edullisemmaksi. Yleensä kotiin tuotuna palveluna hyvätuloisten kannattaa ostaa palvelut yksityiseltä.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa verovähennystä palveluista.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Jos ei elä eläkeikään asti, kysynpähän vaan, onko tuolla mitään väliä?