Ymmärrättekö, miten tärkeä asia velaton omistusasunto on erityisesti eläkkeellä? Mieluummin 117 euroa kuussa vastikkeeseen kuin 1117 euroa v...
Ja kun omistusasunnon älyää ostaa nuorena, ehtii velattomana kerryttää säästöjä ja sijoituksiakin ennen eläköitymistä. Ja puolisolle ja lapsillekin jää jotain, kun aika jättää.
Siis oikeasti käy sääliksi eläkeläisiä, jotka joutuvat työntämään ison osan eläkkeestään vuokraisännälle.
Itse olen valinnut omistusasumisen ja kohta on asuntovelka maksettu. Hyvä uudehko yhtiö, pieni vastike eikä remonttitarpeita (niihinkin kyllä löytyy tarvittaessa rahaa).
Kommentit (506)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kollega oli palannut äitiyslomalta, 2 v sitten ostettu asunto, vieressä päiväkoti, ala-aste ja hyvät yhteydet töihin.
Mies otti ja kuoli.
Sanoi ei vieläkään ymmärrä minkä aivopierun ne pankissa teki, laina-aikaa lisättiin noin vaan 10 v.
Asuivat siinä, kunnes lapsi muutti pois, myi asunnon ja osti vähän kalliimman kaksion, mutta paljon parempi taloyhtiö.
Voisi jäädä nyt eläkkeelle, mutta on vieläkin vähän lainaa ja töitä riittää.
Neliöitä on 50, yhtiövastike 120 e. Asuu 1 krs, on pieni pihakin.
Sanoi kun on elämässä ollut paljon huolia ja murheita, on kiva, että asumisessa ei näitä ole ollut.Eli yli 20 v maksettu velkoja, tuskin on muuta varallisuutta paljoa kertynyt. Ei voi edes eläkkeelle lainan kanssa jäädä ja eläkkeellä sitten ylläättääkin jokin kallis remontti. Ei kateeksi käy.
Vuokranmaksu lähenee kusi narkilla.
paljon olet maksanu puupää vuokraa 20 vuodessa?
Missähän ne rahat nyt on buaha haaaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kollega oli palannut äitiyslomalta, 2 v sitten ostettu asunto, vieressä päiväkoti, ala-aste ja hyvät yhteydet töihin.
Mies otti ja kuoli.
Sanoi ei vieläkään ymmärrä minkä aivopierun ne pankissa teki, laina-aikaa lisättiin noin vaan 10 v.
Asuivat siinä, kunnes lapsi muutti pois, myi asunnon ja osti vähän kalliimman kaksion, mutta paljon parempi taloyhtiö.
Sanoi kun on elämässä ollut paljon huolia ja murheita, on kiva, että asumisessa ei näitä ole ollut.Eli yli 20 v maksettu velkoja, tuskin on muuta varallisuutta paljoa kertynyt. Ei voi edes eläkkeelle lainan kanssa jäädä ja eläkkeellä sitten ylläättääkin jokin kallis remontti. Ei kateeksi käy.
Ei kateeksi käy perseaukinainen kusinarkki mikä itkee kelan itsemurhayksiössä.
Paukuttele ap henkseleitäsi kun sulla on siis se vanhan ajan tilanne että on pakko jättää jälkeensä omaisuutta ja sitä on kerätty koko ikä työn orjana. Lapsettomille omistusasunto on aivan samantekevää sen jälkeen kun terveys alkaa mennä ellei elämää ole elänyt ja on jopa suotuisampaa asua vuokralla kuin omassa. Hoitomaksut alkaa nakertaa omaisuutta ennemmin tai myöhemmin myös vauraalla säästäjä-eläkeläisellä.
Ja hei Ap olet vanhanaikainen! Nykyään asuntovelallisuus on jo eilistä päivää, aivan fiksuimmat ottaa hyvän terveys- ja eläkevakuutuksen johon säästää palkastaan omaa itseään varten. Elämä on joustavampaa kun vuokra-asuntoa saa vaihtaa helposti jos haluaa vaihtaa jopa työpaikkaakin kuin olisi se omistusasunto velvoitteineen joka ei ole pallona jalassa. Klik vaan, sijoita palkasta eläke- ja terveysvakuutukseen ja nuku hyvin. ei huolta putkiremontista, tulipalosta, huumekundeista naapurustossa lista on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti ja kuoli.
Käyhän lenkillä ja syö terveellisesti. Kelan apua sinäkin surkean liukuhihnatyö-eläkkeesi päälle kaipaat kun terveys alkaa laskea ja hoitomaksut pamahtaa niskaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti ja kuoli.
Käyhän lenkillä ja syö terveellisesti. Kelan apua sinäkin surkean liukuhihnatyö-eläkkeesi päälle kaipaat kun terveys alkaa laskea ja hoitomaksut pamahtaa niskaasi.
Onneksi tukia on leikattu sinunkaltaiselta kusinarkilta.
mitä vittua itket täällä sinä asut vuokralla kun kusinarkilla ei muuta mahdollisuutta normaali ihminen voi päättää asumismuodon sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti ja kuoli.
Kuusinumeroinen sijoitussalkku löytyy, sinne on menneet ylijääneet rahat. Ihan turha haukkua vuokra-asujia, ei ne kusiset remppaamattomat omistusasunnot yhtään paremmaksi muutu.
Joku sekopää näemmä pesiytynyt ketjuun päivystämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti ja kuoli.
Kuusinumeroinen sijoitussalkku löytyy, sinne on menneet ylijääneet rahat. Ihan turha haukkua vuokra-asujia, ei ne kusiset remppaamattomat omistusasunnot yhtään paremmaksi muutu.
Nyt kusinarkilla on jo sijoitussalkku.vielä vähän peukkua kelan loppu hiluilla niin varmaa ferrari pihassa
Vierailija kirjoitti:
Joku sekopää näemmä pesiytynyt ketjuun päivystämään.
Jep kela maksaa vuokran ja hyvinmenee tyyppi
Vierailija kirjoitti:
117 vastike aika fantasiaa.
Mun työkaverilla on. 28 neliön yksiö, toki vuokraa sitä opiskelijoille, lähellä kouluja. Vuokra siitä on 400, vuokralainen maksaa veden ja sähkön. 1050 euron vuokralla saa tässä kaupungissa merinäköalalla kolmion 7. kerroksesta ylin kerros (tarkistin), lähellä kouluja sekin. Itse olen sitä mieltä, että jossain vaiheessa pitää myydä asunto, jakaa rahat ja muuttaa vuokralle. Anoppi teki näin, möi talon josta omisti puolet, jakoi apen osuuden perikunnalle ja hommasi itselleen asunnon vanhusten vuokratalosta. Perikunta pääsi paljon vähemmällä ja kaikki olivat tyytyväisiä. Anopilla riitti rahaa hoitoon ja hoivavälineisiin, rahaa jäi hautajaisiin ja perikuntakin sai jokainen jonkin verran ihan selvää rahaa. Mieheni lahjoitti - ehdotuksestani - osuutensa (jäi alle veron rajan) sisarentyttärelle, joka ei ollut perijä kun sisar oli elossa, mutta tämä tytär ja puolisonsa oli anopille isoksi avuksi.
Mä tiedän yhden mt-potilaan joka jankuttaa ja itkee kun vuokranmaksu lähenee.
sitten tehdään näitä paska jankutuksia aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.
Jaa mistähän tämmöistä rahaa jaellaan? Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yhteiskunta maksaa minulle sen minimitakuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen, jota sitäkin juuri leikattiin. Rahat ei todellakaan riitä edes välttämättömään, kun lääke- ja sairauskuluja on paljon ja sähkönsiirto törkyhintaista täällä Kainuussa. Useita kertoja vuodessa joudun hakemaan myös toimeentulotukea eläkkeen lisäksi (jota sitäkin leikattiin), ja ruoka-apua seurakunnalta. Ja toimeentulotukihan ei kata esim. vitamiineja ja muita itsehoitolääkkeitä, joihin menee minulla yli satanen kuussa (ovat lääkärin suosittelemia). Ja reseptilääkkeisiin menee toinen satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin eläkeläiselle yhteiskunta maksaa kaiken, ei ole huolta rahasta ja sen riittävyydestä.
Jaa mistähän tämmöistä rahaa jaellaan? Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yhteiskunta maksaa minulle sen minimitakuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen, jota sitäkin juuri leikattiin. Rahat ei todellakaan riitä edes välttämättömään, kun lääke- ja sairauskuluja on paljon ja sähkönsiirto törkyhintaista täällä Kainuussa. Useita kertoja vuodessa joudun hakemaan myös toimeentulotukea eläkkeen lisäksi (jota sitäkin leikattiin), ja ruoka-apua seurakunnalta. Ja toimeentulotukihan ei kata esim. vitamiineja ja muita itsehoitolääkkeitä, joihin menee minulla yli satanen kuussa (ovat lääkärin suosittelemia). Ja reseptilääkkeisiin menee toinen satanen.
Ei ole vissiin työt maistuneet elämän aikana jos paska eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies otti ja kuoli.
Tiedätkö, että sen asunnon voi tarvittaessa myydä ja jää kyllä riittävästi rahaa asua vuokralla ja elää kohtalaisen hyvin eläkkeelläkin, vaikka se eläke pieni olisikin. Ja vaikkei muita säästöjä olisikaan. Ei kenenkään tarvitse lapsilleen asuntoja ja rahaa säästää, me eletään vain kerran. Käytetään se aika elämiseen ja rahat ihan itseemme.
Vuokra-asujalla ei ole edes tuota mahdollisuutta saada rahaa asunnon myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vissiin työt maistuneet elämän aikana jos paska eläke.
Onkohan sinulla lukihäiriö? Hän kirjoitti olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä, eli sairaus on estänyt työnteon tai katkaissut mahdollisuuden jatkaa työssä. Ihmisillä voi olla eri syitä siihen, jos heillä on sanojesi mukainen "paska eläke". Toivottavasti sinulla riittää töitä ja työkykyä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut rivariasunnon. Nyt asun vuokralla eläkeläisenä, monistakin sattuneista syistä. Kun katselin entisen taloyhtiöni remontteja, tehtyjä ja tulevia, en pystyisi eläkkeelläni niitä maksamaan. Omistusasunnossa kun usein se pelkkä vastike ei ole koko ajan pelkkä asumismeno. Suuremmat remontit nostavat asumiskustannuksia. Nyt ei saa asumistukeakaan omistusasuntoon. Yksin kaikki itse kustantavana pienellä naisen eläkkeellä olisi turvattomampaa asua omistusasunnossa. Ellei olisi isoja säästöjä, joita ei minulla ole. Tai jotain muuta omaisuutta realisoitavana.
Eläkeläiset saavat kylläkin asumistuen omistusasuntoon.
117e vastike? Niinku missä? :D Entäs sitten ne rahoitusvastikkeet kun tulee? Ja ne jotka tässä matkan varrella on olleet?
Järkevintä on aika lailla, ja todistetusti, vuokrata ja sijoittaa säännöllisesti kuvitteellinen vuokran ja lainanlyhennyksen välinen erotus ylimääräistä muun sijoittamisen lisäksi.
Omistusasunnossa rahaa palaa koko ajan ylimääräistä asunnon/kiintestön remontointiin, erityisesti usein ajantasantaistamis-sisustusremontointiin, pihojen laittamiseen, mielikuvitusta voi käyttää... Myös asunnon vaihtoon liittyviä kuluja syntyy huomattavasti elämän mittaan. Vuokra-asumisessa tällaiset menoerät jäävät vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
117e vastike? Niinku missä? :D Entäs sitten ne rahoitusvastikkeet kun tulee? Ja ne jotka tässä matkan varrella on olleet?
Järkevintä on aika lailla, ja todistetusti, vuokrata ja sijoittaa säännöllisesti kuvitteellinen vuokran ja lainanlyhennyksen välinen erotus ylimääräistä muun sijoittamisen lisäksi.
Omistusasunnossa rahaa palaa koko ajan ylimääräistä asunnon/kiintestön remontointiin, erityisesti usein ajantasantaistamis-sisustusremontointiin, pihojen laittamiseen, mielikuvitusta voi käyttää... Myös asunnon vaihtoon liittyviä kuluja syntyy huomattavasti elämän mittaan. Vuokra-asumisessa tällaiset menoerät jäävät vuokranantajalle.
Paljon olet maksanu vuokraa elämänvarella buaha haa pölvästi.
älä laske tai sulla tulee itku.
joo omistusasunnossa rahaa palaa jatkuvasti meillä maalataan seinätkin joka tortai ku ne menee huonoks toisin kun vuokra läävässä.
Eli yli 20 v maksettu velkoja, tuskin on muuta varallisuutta paljoa kertynyt. Ei voi edes eläkkeelle lainan kanssa jäädä ja eläkkeellä sitten ylläättääkin jokin kallis remontti. Ei kateeksi käy.