Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jotka joutuu käyttämään päivähoitoa kesällä- meitä suorastaan vihataan

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha-sanan merkitys on muuttunut, woke käyttää sitä sen verran ahkeraan. Ei tykätä = vihataan.😂😂😂

Vierailija
102/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

<br />

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin palkkatukitöissä ja työ alkoi 15. toukokuuta. Ei ehdi kertyä lomaa kesälle.

Moni sijaisuuskin voi alkaa kesällä ja jos et mene niin karenssi.

Lapsi voi olla myös koululainen ja koko kesän yksin.

Yhden tutun lapsi oli jouluaaton yksin, kun työttömiä voi heitellä töihin miten vain ja puolisolle oli laitettu työvuoro myös jouluaatoksi. 8 - vuotias oli jouluaaton yksin.

Tämä on Suomi.

Sitä ei kukaan usko, että kyseisen lapsen kaikki isovanhemmat, sedät ja tädit yms sukulaiset olisivat kaikki olleet jouluna töissä. Kyllä se on ollut ihan vanhempien valinta jättää lapsi yksin, jos näin on käynyt.

Mun lapsilla on elossa yksi ainoa isovanhempi. Dementikko 400 kilsan päässä.

Setiä ei ole.

Tädeistä yksi on kauppias jonka huippusesonkeja joulu. Nukkuu joulun kaksi vapaapäiväänsä. Se toinen täti sairastaa toista lertaa syöpää enkä tod vie päiväkodin pöpöjä hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitääkin vihata. Jutussa jotkut uuvatit haluavat "rahalle vastinetta". Eivät tajua, että maksavat vain murto-osan todellisista kuluista. 

Miksi pitää maksaa koko kuukausi jos hoitopäiviä on yksi?

Minä olen myös vienyt kuopuksen päiväkotiin ns lomalla. Olin leikkauksessa toukokuussa ja hän oli päivähoidossa juhannukseen vaikka olinkin kotona.

Koska se päiväkoti on auki vuoden ympäri joka tapauksessa ja maksat vain pienen murto-osan lapsesi hoidosta.

Minun puolesta voisi kyllä korottaa niitä maksuja läsnäolokuukausilta ja antaa maksuvapautuksia niistä kun lapset on poissa. Nykyinen järjestelmä jossa hoidon hintaa vaan lasketaan joka vuosi kaikilta, kannustaa vanhempia ihan vääränlaiseen hoidon hyödyntämiseen.

Tuo ei nyt liity yhtään mihinkään.

Ei muuallakaan laskuteta sen takia että satutaan nyt oelmaan auki

Ei kauppa veloita 30 omenasta jos ostat yhden. Sairaalassa maksetaan vain sairaalapäivistä.

Jne.

Saman tuo kuntosalikortti maksaa, käynpä salilla sitten kerran kuussa tai 20 kertaa kuussa.

Naurettava vertaus, kuntosalikortti ei ole mitenkään pakollinen! Päiväkoti on pakollinen, kuten myös se maksu, jos mielii olla yhteiskuntakelpoinen, käydä töissä ja tienata itse omat rahansa..

Myös esimerkiksi elatusmaksu on pakollinen ja se pitää lain mukaan maksaa vaikka lapsi olisi maksavan vanhemman luona lomalla. Kulut paikasta jakaantuvat tasaisesti koko vuodelle, vrt. tuo vuokranmaksuasia. Ei siinä makseta tarkasti laskien tietyn kuun päivistä vaan yleisesti siitä hoidosta ja siellä olemisesta, maksu vain on jaettu tuolla tavoin.

Ilmaisen kuukauden saa jos lapsi on oikeasti pois hoidosta useita viikkoja, aivan kuten pitääkin, silloin heinäkuun ajan päivystyshoito voidaan järjestää helpommin sitä tarvitseville ja lapsia olisi ihanteellisesti paikalla vähemmän koska todella monella perheellä se loma on aina silloin. Ei kaikilla mutta isolla osalla.

Vierailija
104/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin palkkatukitöissä ja työ alkoi 15. toukokuuta. Ei ehdi kertyä lomaa kesälle.

Yhden tutun lapsi oli jouluaaton yksin, kun työttömiä voi heitellä töihin miten vain ja puolisolle oli laitettu työvuoro myös jouluaatoksi. 8 - vuotias oli jouluaaton yksin.

Tämä on Suomi.

Sitä ei kukaan usko, että kyseisen lapsen kaikki isovanhemmat, sedät ja tädit yms sukulaiset olisivat kaikki olleet jouluna töissä. Kyllä se on ollut ihan vanhempien valinta jättää lapsi yksin, jos näin on käynyt.

Isovanhemmat on kuolleet. Ja sukulaisilla tarpeeksi omissa jutuissa, kun menivät jouluna Espanjaan jne.

Vierailija
105/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukuttiin jo se luokanopettajakin kun lapsi on ennen juhannusta hoidossa

Unohdetaan että se ko lapsi saa kuitenkin liki kaksi kuukautta sitä kesälomaa. Seköän ei riitä näille!

Olen myös todella ällistynyt asenteesta että valitetaan että on töitä. Mihin nämä kaikki päiväkodin tädit kuvittelee työllistyvänsä jos asiakkaita ei ole?

Sen opettajan toiminta oli kyllä oikeastikin päivänvaloa kestämätöntä. Viedä nyt lapset hoitoon että saa leikkiä nuortaparia puolison kanssa ja sinkkua ystäville. On ok viedä lapset vaikka mummolle sillointällöin että pääsee viettämään ystävien kanssa aikaa mutta viikkoja "lapsivapaata lomaa" ei voi ymmärtää.

Minulla ei ole vielä lapsia, mutta olen erityisluokanopettaja. Toukokuu on aina aivan kamala kuukausi, etenkin sen loppupuoli. Nukuin yöni tunnin pätkissä, heräsin aamuyöllä miettimään työasioita tuntikausiksi, unta kertyi minkä kertyi. Tänä vuonna koin myös ensimmäisen kerran rytmihäiriöitä. Viime viikko mentiin minuutti kerrallaan, parhaimpina päivinä nukuin kahdet päiväunet töiden jälkeen. Ja kuten arvata saattaa, tulin heti kipeäksi kun työt loppui, eli stressi purkautui tällä tavalla. Jos minulla olisi lapsi, hän olisi myös ollut tämän viikon hoidossa.

Vierailija
106/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Mulla alkaa kohta sijaisuus. Mulla on lääkäri julkiselle ja sinne kyllä menen, kun on melanooma epäily. Yritän opetella töitä, pahaa tekee koko ajan, tehny jo monta kuukautta, mutta tää on Suomea missä julkiselle lääkäriaika menee 2 kuukauden päähän.

Työttömien pitäisi saada aika julkiselle nopeammin, kun työt voi alkaa yhtäkkiä ja sitten jos ravaa lääkärissä ja hoidoissa niin ei ole kertynyt plussa tunteja ja sijaisuus 6 kuukautta.

Vakituisella on helpompaa kun osaa jo työt ja niitä voi tehdä silloin paremmin väsyneenä ja pahoinvoivana eikä tarvitse yrittää opetella. Lisäksi mietein että sanonko ensimmäisenä työpäivänä, että mulla on melanooma epäily. Menen 2 päivän päästä lääkäriin, pitäisi lähteä aiemmin töistä, ei ole plussatunteja.

Kun ikää tulee lähemmäs 50 niin alkaa tulla sairauksia.

Vierailija
107/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitääkin vihata. Jutussa jotkut uuvatit haluavat "rahalle vastinetta". Eivät tajua, että maksavat vain murto-osan todellisista kuluista. 

Minä olen myös vienyt kuopuksen päiväkotiin ns lomalla. Olin leikkauksessa toukokuussa ja hän oli päivähoidossa juhannukseen vaikka olinkin kotona.

Samalla logiikalla voisi kysyä että miksi pitää maksaa vuokraa jos on kuukauden matkoilla. Se lapselle toiveestanne varattu paikka kuluineen on olemassa koko ajan. Joku max 400-500€ (?) hoitomaksu on ihan hiiren pieru hoidon todellisten kustannusten rinnalla. Miten tätä ei ymmärretä.

Hoitomaksu on maksu hoidosta, ei siitä paikasta. Mitähän kuluja siis tarkoitat?

Meidän lapset eivät ole olleet päiväkodissa, mutta jos olisivat olleet, hyvin mahdollista että olisin vienyt hoitoon jos olisin jäänyt puolessa kuuta itse lomalle ja hoitopäivät olisi maksettu siltä ajalta. Kauheeta, hirveetä.

Vierailija
108/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla voisi kysyä että miksi pitää maksaa vuokraa jos on kuukauden matkoilla. Se lapselle toiveestanne varattu paikka kuluineen on olemassa koko ajan. Joku max 400-500€ (?) hoitomaksu on ihan hiiren pieru hoidon todellisten kustannusten rinnalla. Miten tätä ei ymmärretä.

Tädit ajattelee, että he saavat vähemmän töitä. Vaikkapa kolme tätiä ja viisi lasta olisi sopiva suhdeluku. Siksi niitä lapsia patistellaan jäämään kotiin. Häiritsevät juttelua kaverin kanssa.

Vierailija
109/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukuttiin jo se luokanopettajakin kun lapsi on ennen juhannusta hoidossa

Unohdetaan että se ko lapsi saa kuitenkin liki kaksi kuukautta sitä kesälomaa. Seköän ei riitä näille!

Olen myös todella ällistynyt asenteesta että valitetaan että on töitä. Mihin nämä kaikki päiväkodin tädit kuvittelee työllistyvänsä jos asiakkaita ei ole?

Sen opettajan toiminta oli kyllä oikeastikin päivänvaloa kestämätöntä. Viedä nyt lapset hoitoon että saa leikkiä nuortaparia puolison kanssa ja sinkkua ystäville. On ok viedä lapset vaikka mummolle sillointällöin että pääsee viettämään ystävien kanssa aikaa mutta viikkoja "lapsivapaata lomaa" ei voi ymmärtää.

Minulla ei ole vielä lapsia, mutta olen erityisluokanopettaja. Toukokuu on aina aivan kamala kuukausi, etenkin sen loppupuoli. Nukuin yöni tunnin pätkissä, heräsin aamuyöllä miettimään työasioita tuntikausiksi, unta kertyi minkä kertyi. Tänä vuonna koin myös ensimmäisen kerran rytmihäiriöitä. Viime viikko mentiin minuutti kerrallaan, parhaimpina päivinä nukuin kahdet päiväunet töiden jälkeen. Ja kuten arvata saattaa, tulin heti kipeäksi kun työt loppui, eli stressi purkautui tällä tavalla. Jos minulla olisi lapsi, hän olisi myös ollut tämän viikon hoidossa.

Se on kaamea myös vanhemmille. Järkyttävää kaaosta.

Vierailija
110/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on taas vastine aiempiin kirjoituksiin, mutta tapaus, missä toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Julkisuudessa on aiemmissa kirjoituksissa kritisoitu vanhempia, jotka tuovat lapsen hoitoon lomallaan. Tässä linkatussa kirjoituksessa puolustellaan vanhempia, jotka tuovat lapsen hoitoon kesällä, koska heillä ei ole silloin lomaa.

Joo, mutta kun tätä työasiaa ei tunnuta ymmärtävän. Sanotaan vaan, että pitäisi taikoa lapselle lomaa, vaikka on itse töissä. On paljon kivempi mustamaalata vanhempia laiskoiksi ja paskoiksi

No sä olet vähän p*ska vanhempi jos et pysty tarjoamaan lapsellesi yhtään lomaa. Vai onko sun mielestä oikeasti IHAN OK että pienellä lapsella ei ole yhtään kesälomaa tai talvilomaa?

En pystyisi tekemään lapsilleni noin. Ja olen itse ollut pienituloinen, ollut opiskelija, ollut hoitovapailla. Aina on meidän lapsilla pitkät kesälomat ollu.

Kelagoldilla on vähän eri asia brassailla, kun sohvalla makaamisesta ei tarvitse ANOA lomaa. Työelämä on vähän eri asia.

Vierailija
111/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä muulla alalla voi tällätavalla haukkua asiakkaita? Onko toista alaa, jossa asiakkaita kielletään käyttämästä palvelua? Onko toista alaa, jossa halutaan rajata palvelun käyttöä? Tässä vieläpä luullaan, että työmäärä vähenee ja henkilökuntamäärä pysyy samana. Ei mitään ammattiylpeyttä! Tavallisesti me kaikki haluamme omaa alaa lisätä ja kehittää. Nämä haluavat palata 70-luvulle.

Vierailija
112/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se päiväkoti on auki vuoden ympäri joka tapauksessa ja maksat vain pienen murto-osan lapsesi hoidosta.

Minun puolesta voisi kyllä korottaa niitä maksuja läsnäolokuukausilta ja antaa maksuvapautuksia niistä kun lapset on poissa. Nykyinen järjestelmä jossa hoidon hintaa vaan lasketaan joka vuosi kaikilta, kannustaa vanhempia ihan vääränlaiseen hoidon hyödyntämiseen.

Ei kauppa veloita 30 omenasta jos ostat yhden. Sairaalassa maksetaan vain sairaalapäivistä.

Jne.

Saman tuo kuntosalikortti maksaa, käynpä salilla sitten kerran kuussa tai 20 kertaa kuussa.

Naurettava vertaus, kuntosalikortti ei ole mitenkään pakollinen! Päiväkoti on pakollinen, kuten myös se maksu, jos mielii olla yhteiskuntakelpoinen, käydä töissä ja tienata itse omat rahansa..

Myös esimerkiksi elatusmaksu on pakollinen ja se pitää lain mukaan maksaa vaikka lapsi olisi maksavan vanhemman luona lomalla. Kulut paikasta jakaantuvat tasaisesti koko vuodelle, vrt. tuo vuokranmaksuasia. Ei siinä makseta tarkasti laskien tietyn kuun päivistä vaan yleisesti siitä hoidosta ja siellä olemisesta, maksu vain on jaettu tuolla tavoin.

Ilmaisen kuukauden saa jos lapsi on oikeasti pois hoidosta useita viikkoja, aivan kuten pitääkin, silloin heinäkuun ajan päivystyshoito voidaan järjestää helpommin sitä tarvitseville ja lapsia olisi ihanteellisesti paikalla vähemmän koska todella monella perheellä se loma on aina silloin. Ei kaikilla mutta isolla osalla.

Huoltaja on eri asia kuin yhteiskunnallinen verovaroin kustannettava palvelu.

Ei sairaalakaan veloita koko kuulta jos on sairaalassa päivän.

Vierailija
113/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Tähän on pakko puuttua sen verran, että kaikki eivät pidä sukulaisiin yhteyttä tai ainakaan eivät ole niin läheisiä, että lapsen voisi jättää hoitoon, jos yhteyttä muuten pidetään ehkä kerran vuodessa. Ja jos molemmat vanhemmat ovat lapsia, ei niitä setiä ja tätejäkään ole olemassa, omat vanhemmat taas voivat olla jo kuolleet tai ainakin sellaisessa kunnossa, ettei heistä ole pikkulapsen hoitajaksi. Kaikilla ei ole sitä laajaa sukua auttamassa tai edes sitä puolisoa.

Mitä tulee lomaan muuten, niin kyllä uskon, että suurin osa vanhemmista haluaa, että lapsikin saa lomaa, enkä usko, että kukaan kyseenalaistaa sitä, jos vanhempien on oltava töissä, eikä sille ajalle muuta hoitopaikkaa ole. Se on sitten eri asia, jos vanhemmat viettävät lomaa ja silloin pitävät lasta hoidossa, että onko se suotavaa vai ei.

Vierailija
114/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vihata. Edelleenkään. Miten tämän asian ymmärtäminen on niin vaikeaa? Varhaiskasvatuksen työntekijät ovat puhuneet julkisuudessa olevansa SURULLISIA. niiden lasten puolesta, joilla ei ole yhtään kesälomaa VAIKKA vanhemmat lomailevat kotona.

Onko tuollaisia ihan oikeasti? Meidän lapsi on osan kesää päiväkodissa, mutta on tottakai kotona aina kun vanhemmilla loma.

Vierailija
115/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on taas vastine aiempiin kirjoituksiin, mutta tapaus, missä toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Julkisuudessa on aiemmissa kirjoituksissa kritisoitu vanhempia, jotka tuovat lapsen hoitoon lomallaan. Tässä linkatussa kirjoituksessa puolustellaan vanhempia, jotka tuovat lapsen hoitoon kesällä, koska heillä ei ole silloin lomaa.

Joo, mutta kun tätä työasiaa ei tunnuta ymmärtävän. Sanotaan vaan, että pitäisi taikoa lapselle lomaa, vaikka on itse töissä. On paljon kivempi mustamaalata vanhempia laiskoiksi ja paskoiksi

Minä olen kohdannut myös tämän asenteen. Meillä lapset vietti yhden kesän päiväkodin varahoidossa ja saimme kyllä osaksemme tosi vihamielistä kohtelua silloin. Aikaa tästä on jo +10 vuotta.

Lomat on aina sovittavissa. Olen sopinut useana kesänä palkattoman vapaan, että olen voinut lomailla lasteni kanssa. Eli työkin on vain pirun huono tekosyy.

No ei todellakaan ole. Määräaikaisetkin tekevät juuri silloin töitä kun vakkarit lomailee.

Sitäpaitsi on paljon töitä jotka on sesonkiluontoisia.

En minä ainakaan määräaikaisena tee. Pidän kesät lomaa, säästän siihen talvella.

Minun alallani määräaikaiset teki töitä kun vakkarit eivät olleet töissä. Eli varsinkin juhlakautena ja kesä- ja heinäkuussa.

Ja aina lyhyellä varoajalla jolloin ne vapaat pystyi pitämään myös aina vain lyhyellä varoajalla.

Ei sotella vaan palkatonta tipu. Saati lomia kaikille heinäkuussa. Varsinkin kun kukaan ei suostu enää tulemaan määräaikaiseksi. Yksittäiset keikkatyöt on eri asia, mutta niiden varaan ei työnantaja voi laskea.

Vierailija
116/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne.

Elatusmaksusta saa luonapitovähennyksen, jos lapsi viettää aikaa maksajan luona. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että toinen maksaa lapsen kulut kahteen kertaan.

Vierailija
117/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teitä vanhempia vihata, jos seuraavat ehdot täyttyvät

1. Olette kesällä töissä ja näinollen oikeasti tarvitsette hoitoa.

2. Mikäli teillä on se kesäloma syyskuussa, niin myös lapsella on.

Tämä päiväkotien henkilökunnan jatkuva ulostulo ja vanhempien syyllistäminen lasten lomista ja pitkistä hoitopäiväistä (joka on jo 9h laissa määritelty) sahaatte vain omaa oksaanne, suurentaa entisestään ryhmäkokoja ja henkilökunnan tarvetta.

Eikä koske ainoastaa 5vk kesälomaa, vaan yhtälailla muita lomia, kuten syys-ja joululomia jne. Josta ainainen syyllistäminen ja vaatiminen.

Samoin hoitopäivän pituudesta, jopa lapsi jätetään yksin päiväkotiin, niin kuin olemme saaneet lukea, kun henkilökunta lähtee puolta tuntia aikaisemmin töistä.

Ja tämä on viesti poliittisille päättäjille ja kuntien johtoryhmälle, jos vanhemmat eivät käytä palveluita, turha niitä on järjestää.

Päiväkodin tarvetta arvioidaan käyttöasteen mukaan, miten paljon siellä lapset viettävät aikaansa ja miten paljon siellä tarvitaan henkilökuntaa.

Jos alhainen käyttöaste, päiväkoti voidaan yhdistää toiseen ja ryhmäkokoja kasvattaa, jolla säästetään veronmaksajien rahoja.

Jos mentäisiin päiväkodin henkilökunnan vaatimusten mukaan, jota tälläkin palstalla on vaadittu, joka kesä tai muulloin, lapsi olisi hoidossa max 6-7h/pv ja viettäisi lomaa vuodessa 2.5kk ja jos päiväkodissa sata lasta, käyttöaste jää alhaiseksi ja päiväkoti lakkautuslistalle, vaikka vanhemmilla ei lasten hoidon tarve ole mihinkään kadonnut, mutta henkilökunnan syyllistämisen vuoksi vanhemmat järjestävät lapsensa hoidon muuten kuten isovanhempien tai palkkasmalla kotiin hoitajan, kun eivät enää uskalla tuoda lasta päiväkotiin.

Tätäkö päiväkodin henkilökunta haluaa, jäädä työttömäksi ja työskennellä max suurissa ryhmissä, mitä laki sallii.

Vierailija
118/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kukaan vie oman lapsensa pesään jossa vihataan? Naiset jotain rajaa.

Vierailija
119/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusta tuli sellainen kuva, että erityisesti siitä kiukutellaan, että lapsi ei ole heinäkuussa lomalla. No itse en ainakaan voi päättää töissä täysin milloin pidän kesälomaa vaan se täytyy sopia tiimin kesken ja esimies päättää loppujen lopuksi. Ei minulla ole mitään etuoikeutta saada aina juuri heinäkuuta vapaaksi, vaikka minulla on lapsia. Välillä loma voi mennä vaikka elokuulle.

Vierailija
120/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Kyllä, tämä on Suomi. Muissa maissa todennäköisesti lapsi olisi ollut jouluna suvun kanssa tai päässyt vaikka naapurin pöytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi