Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jotka joutuu käyttämään päivähoitoa kesällä- meitä suorastaan vihataan

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään jätin kyynelehtivän lapsen hoitoon. Ketään omasta ryhmästä ei ollut varahoitopaikassa paikalla, ei lapsia eikä aikuisia. En tiedä, miten muut vanhemmat asiat hoitavat kun ovat jo lomalla, itselläni ja miehelläni kuitenkin on peräti kuusi viikkoa kesälomaa juhannukselta alkaen.

Työssäkäyvänä ihmisenä minun kokemukseni on, että päivähoito lähtee vuosi vuodelta enemmän siitä olettamuksesta, että ainakaan molemmat vanhemmat eivät ole töissä. Vähän väliä kysellään, että voisiko lapsi pitää vapaapäivän syystä X tai Y. Tai että tarvitsetteko nyt oikeasti sitä hoitoa, kun lapsenne on ainoana paikalla perjantaina klo 15 jälkeen.

Jumalauta, ei se lapsi olisi siellä jos hän ei oikeasti tarvitsisi hoitoa. Totta kai hän olisi kotona.

Kaikki ei ole = teidän perhe

Hoitajien mielestä kaikki vähänkään muottiin sopimattomat vanhemmat on saatanasta

Eri

Yhteiskunta on rakennettu keskiverto ihmisen tarpeisiin, eikä yksittäisten yksilöiden. 

No miksi se työelämä ei sitten toimi yhteiskunnan sääntöjen mukaan?

Ja milloin siitä päivähoidosta tuli yhteiskunta ja hoitajista ylijumalia?

Sama ilmiö koulunkin kanssa.

Lapset on makkaramössöä jota tuupataan sinne koneistoon kun sen pitäisi oola toisinpäin.

Joku alan henkilö sanoi vähän aikaa sitten julkisuudessa hieman sarkastisesti, että suomalaisen koulujärjestelmän suunnittelussa lapset ovat ikävästi tiellä.

Vierailija
82/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa osataan viha ja mustamaalaaminen lähestulkoon kuin toisessa maailmansodassa... pahin esimerkki tästä on koronarokottamattomien saalistus jota tehtiin 2 vuotta...

Tämä on niin totta.

Jotenkin huvittavaa tämä joka ikinen päiväkodin henkilökunnan ulostulo ja vanhempien tolkuton syyllistäminen, jos vanhemmat pitävät lapsensa hoidossa.

Ja nämä samat ihmiset ovat itse vaatimassa palveluita lomansa ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina tätä samaa. Vanhempien vanhemmuudesta ei saisi nykyään sanoa edes puolta sanaa, vaikka siihen olisi kaikki syyt. Pitäis vaan vissiin hymyssä suin nyökytellä kun sitä 1-vuotiasta rahdataan hoitoon vuoden ympäri 5 päivää viikossa, 10h kerrallaan samalla kun päiväkodin seinät natisee liitoksistaan kun siellä on satapäin lapsia ja 1/3 henkilökuntavaje.

Tuntuu sekä päättäjillä että vanhemmilla olevan liimattuna ruusunpunaiset lasit päähän kun totuutta ei suostuta näkemään. KIVAAHAN se olisi tarjota vaikka 12h hupihoitoa jokaiselle perheelle, viikonloppuja myöten. Mutta verovaroista ei haluta maksaa varhaiskasvatukseen edes välttämättömyyksiä niin toiveet ei ole tässä kohtaa realistisia.

Jatkuva natina näistä aina päiväkodissa olevista lapsista on, mutta mitään todellista tilastoa ei asiasta ole esitetty. Musta tuntuu ja mutulla mennään ja vanhempia syyllistetään, kun päiväkodin tädit ei saa kesällä lomaa. Meillä on juuri lopeteltu 10 vuoden päiväkotielämä, enkä ole tuollaista havainnut. Päinvastoin tuntui, että muiden lapset jäi pois jo kesäkuun alusta, kun ryhmässä ei enää ollut muutama lapsi. (Meillä on lapset jääneet aina vasta juhannuksena lomalle.)

Totta. Ja ainainen natina, lasten pitkistä hoitopäivistä, vaikka jos hakee lapsensa päiväkodista klo 15.30 siellä pihassa ei enää näy montakaan lasta, saati hoitajaa. Mutta siitäkin ainainen valitus.

Pitkien lomien, joita tuntuu hoitohenkilökunnalla riittävän, on kesä-, syys-,joulu-, talvi-, ja pääsiäislomaa, josta kertyy lähes 10vk eli 2,5kk mutta sekään ei riitä.

Vierailija
84/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teitä vanhempia vihata, jos seuraavat ehdot täyttyvät

1. Olette kesällä töissä ja näinollen oikeasti tarvitsette hoitoa.

2. Mikäli teillä on se kesäloma syyskuussa, niin myös lapsella on.

Vierailija
85/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Asia ei kuulu sille lattiatason henkilökunnan pätkän vertaa.

Vierailija
86/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina tätä samaa. Vanhempien vanhemmuudesta ei saisi nykyään sanoa edes puolta sanaa, vaikka siihen olisi kaikki syyt. Pitäis vaan vissiin hymyssä suin nyökytellä kun sitä 1-vuotiasta rahdataan hoitoon vuoden ympäri 5 päivää viikossa, 10h kerrallaan samalla kun päiväkodin seinät natisee liitoksistaan kun siellä on satapäin lapsia ja 1/3 henkilökuntavaje.

Tuntuu sekä päättäjillä että vanhemmilla olevan liimattuna ruusunpunaiset lasit päähän kun totuutta ei suostuta näkemään. KIVAAHAN se olisi tarjota vaikka 12h hupihoitoa jokaiselle perheelle, viikonloppuja myöten. Mutta verovaroista ei haluta maksaa varhaiskasvatukseen edes välttämättömyyksiä niin toiveet ei ole tässä kohtaa realistisia.

Jatkuva natina näistä aina päiväkodissa olevista lapsista on, mutta mitään todellista tilastoa ei asiasta ole esitetty. Musta tuntuu ja mutulla mennään ja vanhempia syyllistetään, kun päiväkodin tädit ei saa kesällä lomaa. Meillä on juuri lopeteltu 10 vuoden päiväkotielämä, enkä ole tuollaista havainnut. Päinvastoin tuntui, että muiden lapset jäi pois jo kesäkuun alusta, kun ryhmässä ei enää ollut muutama lapsi. (Meillä on lapset jääneet aina vasta juhannuksena lomalle.)

Syytät mutusta vaikka itselläsi ei ole muuta kuin mutua?

Päiväkodin hoitajat saavat kyllä lomansa, myös määräaikaiset. Nämä on lakisääteisiä asioita. Siitä ei ole kyse.

Vaan kyseessä on ihan aito ja oikea huoli niistä lapsista, jotka ei saa pitää lomaa koko vuotena. Ja viime vuosina tämä ilmiö on vain lisääntynyt ja mukaan on tullut tuo että vanhemmat täysin avoimesti kertovat olevansa itse lomalla ja tekevänsä sitä ja tätä, samalla kun se lapsi tuodaan hoitoon joka päivä. Eli ei edes ymmärretä lapsen loman tarvetta.

Kyllä me ihan oikeasti ymmärretään jos joku yh ilman tukiverkkoja joutuu jonkun kesän joskus olemaan kokonaan töissä ja lapsi hoidossa. Ovat usein siitä itsekin rikki.

Jos kaikki lomat lasketaan, mitä päiväkodin henkilökunta vaatii, ettei lapset ole hoidossa, niitä kertyy vuodessa 10vk, joka tarkoittaa 2.5kk

Eli heinäkuussa 5vk, syysloma 1vk, joululoma 1-2vk, talviloma 1vk, pääsiäismoma 1vk

Suurimmalla osalla lasten vanhemmilla on vuosilomaa kesällä 4vk ja viikko talvella eli 5vk.

Luojalle kiitos, omat lapset jo teinejä, eikä ole enää tätä päiväkotien jatkuvaa säätöä, miksi ei lapsi voi olla kotona esim. jouluna 2vk.kun päiväkodin henkilökunta "lomailee".

Ehkä päiväkodin henkilökunnalle tulisi enemmän ymmärrystä, kun lomajärjestelyissä siirttäisiin normaaliin lomajärjestelmään ja henkilökunnan lomat olisi 4vk ja ne olisi kiertävät toukokuusta syyskuuhun, niin kuin lasten vanhemmilla.

Vierailija
87/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin palkkatukitöissä ja työ alkoi 15. toukokuuta. Ei ehdi kertyä lomaa kesälle.

Vierailija
88/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitääkin vihata. Jutussa jotkut uuvatit haluavat "rahalle vastinetta". Eivät tajua, että maksavat vain murto-osan todellisista kuluista. 

Miksi pitää maksaa koko kuukausi jos hoitopäiviä on yksi?

Minä olen myös vienyt kuopuksen päiväkotiin ns lomalla. Olin leikkauksessa toukokuussa ja hän oli päivähoidossa juhannukseen vaikka olinkin kotona.

Koska se päiväkoti on auki vuoden ympäri joka tapauksessa ja maksat vain pienen murto-osan lapsesi hoidosta.

Minun puolesta voisi kyllä korottaa niitä maksuja läsnäolokuukausilta ja antaa maksuvapautuksia niistä kun lapset on poissa. Nykyinen järjestelmä jossa hoidon hintaa vaan lasketaan joka vuosi kaikilta, kannustaa vanhempia ihan vääränlaiseen hoidon hyödyntämiseen.

Tuo ei nyt liity yhtään mihinkään.

Ei muuallakaan laskuteta sen takia että satutaan nyt oelmaan auki

Ei kauppa veloita 30 omenasta jos ostat yhden. Sairaalassa maksetaan vain sairaalapäivistä.

Jne.

Saman tuo kuntosalikortti maksaa, käynpä salilla sitten kerran kuussa tai 20 kertaa kuussa.

Vierailija
89/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä oon vihattu, kun en saanut lomaa kuin vasta elokuulle ja eskarilainen viettää kesänsä päiväkodissa ja menee kouluun kun mulla alkaa loma.. Arvaa vaan kuinka paljon ärsyttää itseäkin. Mutta eipä sillä työnantajalla oo mitään velvollisuutta antaa mulle palkatonta vapaata tai sitä lomaa heinäkuussa..

Vierailija
90/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin palkkatukitöissä ja työ alkoi 15. toukokuuta. Ei ehdi kertyä lomaa kesälle.

Moni sijaisuuskin voi alkaa kesällä ja jos et mene niin karenssi.

Lapsi voi olla myös koululainen ja koko kesän yksin.

Yhden tutun lapsi oli jouluaaton yksin, kun työttömiä voi heitellä töihin miten vain ja puolisolle oli laitettu työvuoro myös jouluaatoksi. 8 - vuotias oli jouluaaton yksin.

Tämä on Suomi.

Vierailija
91/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitääkin vihata. Jutussa jotkut uuvatit haluavat "rahalle vastinetta". Eivät tajua, että maksavat vain murto-osan todellisista kuluista. 

Minä olen myös vienyt kuopuksen päiväkotiin ns lomalla. Olin leikkauksessa toukokuussa ja hän oli päivähoidossa juhannukseen vaikka olinkin kotona.

Koska se päiväkoti on auki vuoden ympäri joka tapauksessa ja maksat vain pienen murto-osan lapsesi hoidosta.

Minun puolesta voisi kyllä korottaa niitä maksuja läsnäolokuukausilta ja antaa maksuvapautuksia niistä kun lapset on poissa. Nykyinen järjestelmä jossa hoidon hintaa vaan lasketaan joka vuosi kaikilta, kannustaa vanhempia ihan vääränlaiseen hoidon hyödyntämiseen.

Tuo ei nyt liity yhtään mihinkään.

Ei muuallakaan laskuteta sen takia että satutaan nyt oelmaan auki

Ei kauppa veloita 30 omenasta jos ostat yhden. Sairaalassa maksetaan vain sairaalapäivistä.

Jne.

Saman tuo kuntosalikortti maksaa, käynpä salilla sitten kerran kuussa tai 20 kertaa kuussa.

Naurettava vertaus, kuntosalikortti ei ole mitenkään pakollinen! Päiväkoti on pakollinen, kuten myös se maksu, jos mielii olla yhteiskuntakelpoinen, käydä töissä ja tienata itse omat rahansa..

Vierailija
92/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

580 €/kk, myimme perityn kesämökin jotta saadaan se maksettua. Onneks oli mökki ja onneks löytyi ostaja joka halusi mökin heti ja maksoi vähän ylihintaa.

Vierailija
93/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukuttiin jo se luokanopettajakin kun lapsi on ennen juhannusta hoidossa

Unohdetaan että se ko lapsi saa kuitenkin liki kaksi kuukautta sitä kesälomaa. Seköän ei riitä näille!

Olen myös todella ällistynyt asenteesta että valitetaan että on töitä. Mihin nämä kaikki päiväkodin tädit kuvittelee työllistyvänsä jos asiakkaita ei ole?

Sen opettajan toiminta oli kyllä oikeastikin päivänvaloa kestämätöntä. Viedä nyt lapset hoitoon että saa leikkiä nuortaparia puolison kanssa ja sinkkua ystäville. On ok viedä lapset vaikka mummolle sillointällöin että pääsee viettämään ystävien kanssa aikaa mutta viikkoja "lapsivapaata lomaa" ei voi ymmärtää.

Vierailija
94/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden tutun lapsi oli jouluaaton yksin, kun työttömiä voi heitellä töihin miten vain ja puolisolle oli laitettu työvuoro myös jouluaatoksi. 8 - vuotias oli jouluaaton yksin.

Tämä on Suomi.

Mulla alkaa kohta sijaisuus. Mulla on lääkäri julkiselle ja sinne kyllä menen, kun on melanooma epäily. Yritän opetella töitä, pahaa tekee koko ajan, tehny jo monta kuukautta, mutta tää on Suomea missä julkiselle lääkäriaika menee 2 kuukauden päähän.

Vierailija
95/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Mulla alkaa kohta sijaisuus. Mulla on lääkäri julkiselle ja sinne kyllä menen, kun on melanooma epäily. Yritän opetella töitä, pahaa tekee koko ajan, tehny jo monta kuukautta, mutta tää on Suomea missä julkiselle lääkäriaika menee 2 kuukauden päähän.

Työttömien pitäisi saada aika julkiselle nopeammin, kun työt voi alkaa yhtäkkiä ja sitten jos ravaa lääkärissä ja hoidoissa niin ei ole kertynyt plussa tunteja ja sijaisuus 6 kuukautta.

Vierailija
96/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla voisi kysyä että miksi pitää maksaa vuokraa jos on kuukauden matkoilla. Se lapselle toiveestanne varattu paikka kuluineen on olemassa koko ajan. Joku max 400-500€ (?) hoitomaksu on ihan hiiren pieru hoidon todellisten kustannusten rinnalla. Miten tätä ei ymmärretä.

Vierailija
97/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

580 €/kk, myimme perityn kesämökin jotta saadaan se maksettua. Onneks oli mökki ja onneks löytyi ostaja joka halusi mökin heti ja maksoi vähän ylihintaa.

Jotta päiväkotimaksu olisi noin suuri, pitäisi teillä lapsia olla päivähoidossa 5kpl ja tuloja yli 10 000 euroa kuukaudessa.. Epäilen. Ja vaikka olisikin, luulis noista tuloista tuon maksavan..

Vierailija
98/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Sitä ei kukaan usko, että kyseisen lapsen kaikki isovanhemmat, sedät ja tädit yms sukulaiset olisivat kaikki olleet jouluna töissä. Kyllä se on ollut ihan vanhempien valinta jättää lapsi yksin, jos näin on käynyt.

Vierailija
99/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukuttiin jo se luokanopettajakin kun lapsi on ennen juhannusta hoidossa

Unohdetaan että se ko lapsi saa kuitenkin liki kaksi kuukautta sitä kesälomaa. Seköän ei riitä näille!

Olen myös todella ällistynyt asenteesta että valitetaan että on töitä. Mihin nämä kaikki päiväkodin tädit kuvittelee työllistyvänsä jos asiakkaita ei ole?

Sen opettajan toiminta oli kyllä oikeastikin päivänvaloa kestämätöntä. Viedä nyt lapset hoitoon että saa leikkiä nuortaparia puolison kanssa ja sinkkua ystäville. On ok viedä lapset vaikka mummolle sillointällöin että pääsee viettämään ystävien kanssa aikaa mutta viikkoja "lapsivapaata lomaa" ei voi ymmärtää.

Kaikilla ei ole mitään mummoja joille kiikuttaa silloin tällöin ex tempore.

Ko opettaja tarjoaa lapselleen kuitenkin huomattavasti enemmän lomaa kuin muut vanhemmat.

Kaksi kuukautta kesälomaa, viikon syyslomaa, kaksi viikkoa joululomaa, viikon hiihtolomaa plus vapaapäiviä kaikkien pyhien ympäriltä.

Mitä eroa on siinä että lapsi on päivähoidossa 10 päivää kesäkuussa eikä mummoloissa ja sukulaisissa yms pitkin vuotta sen saman ajan?

Vierailija
100/230 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Suomi.

Työttömien pitäisi saada aika julkiselle nopeammin, kun työt voi alkaa yhtäkkiä ja sitten jos ravaa lääkärissä ja hoidoissa niin ei ole kertynyt plussa tunteja ja sijaisuus 6 kuukautta.

Vakituisella on helpompaa kun osaa jo työt ja niitä voi tehdä silloin paremmin väsyneenä ja pahoinvoivana eikä tarvitse yrittää opetella. Lisäksi mietein että sanonko ensimmäisenä työpäivänä, että mulla on melanooma epäily. Menen 2 päivän päästä lääkäriin, pitäisi lähteä aiemmin töistä, ei ole plussatunteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan