Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?
Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttatautumaton mummo kysyn vaan, että onko se lukio kuitenkin enemmän yleissivistävä kuin amis?
Sanotaanhan useinkin, että kumpi vaan ja amiksesta voi mennä yliopistoonkin. Näinkö on?Molemmat amis ja lukio ovat toiseenasteen koulutuksia. Molempien jälkeen voi hakea opiskelemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.
Molemmista voi jatkaa tohtorinopintoihin YAMK master/ YO maisteri opintojen jälkeen.
Niin. Amis vaan ei ole korkeakoulu!
Ei ole lukiokaan jos tarkoitat ammattikoulua amiksena.
Ammattikorkea on korkeakoulu siinä missä yliopistokin.
Lisätietoa löytyy Bolognan prosessilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.
Itse olen saanut suunnilleen tämän verran neuvoja ja tukea koulutusvalintoihin vanhemmilta. He luulivat olevansa reiluja kun antoivat itse päättää, mutta todellisuudessahan tuo on käsien pesu koko asiasta ja tuen puuttumista. Ei joku 16-vuotias tiedä millaista työelämässä on. Mihin joutuu kun käy jonkun amislinjan, joka johtaa vuorotyöhön kurjalla palkalla. Ei nuori ymmärrä edes rahan arvoa. Hänelle joku 1600€ tuntuu siltä että mihin sitä nyt voisi enempää tarviakkaan. Ja kun on kertaalleen mennyt sinne työelämään ihan mihin tahansa kurjaan työhön loppuun poltettavaksi, tarvitsee enemmän tahtoa ja jaksamista ponnistaakseen sieltä pois. On paljon yksinkertaisempaa opiskella suoraan hyviin töihin.
Ei kukaan oikeasti viihdy siellä kaupan kassalla iltavuorossa. Mitä järkeä on antaa nuorten ajautua tuollaiseen, kun me aikuiset tiedämme kyllä aika hiton monta hommaa joissa kukaan ei ole onnellinen. Kyllä sen voi kertoa. Eikä kyse ole noiden töiden halveksimisesta, vaan siitä että jokainen varmasti toivoo että lapsi tulee onnelliseksi. Työelämä on täynnä ansoja joissa onnea ei ole tarjolla.
Pask*n marjat, mun mielestä. Äiti aikoinaan laittoi mut lukioon, kysymättä mun mielipidettä. Olisin itse toivonut pääseväni kauppakouluun. Kävin lukiota vajaa 2 vuotta, ja lopetin. Tänä päivänä olen kaupassa töissä, tykkään 😍, ja aiemmin olen ollut mm. pankissa ja muussa toimistotyössä. Ihmeellinen ajatusmaailma sulla!
Aha! Tällä kertaa äärioikeistolainen "Tyydy köyhä työhön kaupan kassana!" -kommentti!
Me ollaan molemmat korkeasti koulutettuja, joten varmaan toivotaaan, että poika menisi lukioon ja yliopistoon. Kuitenkin tiedostetaan, että poika on oma yksilönsä ja jos hän haluaa mennä amikseen, niin me ollaan iloisia siitä ja tuetaan häntä opinnoissa parhaamme mukaan. Meilla on omat elämämme, jossa ollaan saatu tehdä valintoja, ja pojalla on oma elämä. Ei ole hänen tehtävänsä toteuttaa meidän unelmiamme tai elää kuten me haluamme.
Kyllä sitä ammattikouluun mennään. Lukiosta ei saa mitään ammattia.
Todellakin sillä on väliä: lapseni menevät lukioon ja sen jälkeen yliopistoon. Näin kyllä on tapahtunutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttatautumaton mummo kysyn vaan, että onko se lukio kuitenkin enemmän yleissivistävä kuin amis?
Sanotaanhan useinkin, että kumpi vaan ja amiksesta voi mennä yliopistoonkin. Näinkö on?Molemmat amis ja lukio ovat toiseenasteen koulutuksia. Molempien jälkeen voi hakea opiskelemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.
Molemmista voi jatkaa tohtorinopintoihin YAMK master/ YO maisteri opintojen jälkeen.
Ei ole lukiokaan jos tarkoitat ammattikoulua amiksena.
Ammattikorkea on korkeakoulu siinä missä yliopistokin.
Lisätietoa löytyy Bolognan prosessilla
Menikö tunteisiin?
Olisin pettynyt. Lukiossa opiskellaan asioita, joita olettaa aikuisen ihmisen tietävän. Esimerkiksi siellä opiskellaan, miten yhteiskunta toimii, miten historia vaikuttaa nykypäivänä, opitaan tulkitsemaan taidetta, opitaan tapakulttuuria, tehdään opintomatkoja ulkomaille ja opitaan vieraita kieliä. Itselle vaikeimpia aiheita oli pitkä matematiikka ja fysiikka+kemia, mutta olenpa nyt onnellinen siitä, että ymmärrän ja osaan laskea, miten korko toimii ja miten omaa taloutta kannattaa hoitaa. Minusta on myös outoa, jos aikuinen ei osaa kertoa yhtään mitään jostain satunnaisesta valtiosta tai osaa selittää esimerkiksi perinnöllisyyden perusasioita. Lukioaikainen filosofian ja psykologian opiskelu laajentaa selvästi omia ajattelun taitoja, joka on oikeasti se, jolla on suuri merkitys onnellisuuden kokemukseen ja sosiaalisiin tilanteisiin.
Lyhyesti: haluan, että lapseni käyvät lukion ja kasvavat ajatteleviksi aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Lapsella tulee olemaan sen verran pääomatuloja ettei millään uralla tai muulla jonninjoutavilla ole mitään väliä.
Ura tai muu jonninjoutava niin lapsi kasvaa rikkaaksi ku si pääksi joka juo tai vetää huumeilla itsensä ennenaikaiseen hautaan? Toivottavasti kannustat edes häntä opiskelemaan mieluista alaa. Tyhjäntoimittaja juo perinnön niin se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amislaisissa ja lukiolaisissa on valtava ero IHMISTYYPISSÄ. Jos joku muuta väittää niin valehtelee.
Akaateemisesti koulutetut viihtyvät toisten akateemisesti koulutettujen kanssa ja duunarit viihtyvät duunareiden kanssa.
Oikeastikko on ihmisiä jotka ajattelee näin? Kunnon luokkayhteiskunta ajattelumalli. Minun kaveripiirissäni on kaikenlaisia eri koulutustason omaavia, en valitse ystäviäni koulutuksen perusteella jotka he kävivät 10 vuotta sitten :D
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten sinä olet saanut nämä eri koulutustasosta olevat ystäväsi? En minä ole missään tekemisissä duunareitten kanssa arjessa niin että niihin tutustuisi. Sukulaiset ja lapsuuden/ nuoruuden ystävätkin ovat kaikki kouluttautuneet pitemmälle.
Ollaan kaikki hevareita ja tutustuttiin festareilla. Musiikki yhdistää 🤟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikein yrität sanoa? Nyt puhutaan toisesta asteesta eikä korkeakoulusta. Sekä amis että lukio kuului toiselle asteelle, jonka jälkeen voi hakea korkeakouluun.
eli Ammattikorkeakouluun tai yliopistoon
Vierailija kirjoitti:
Oon käyny töihin mennessä normaalin työterveys tarkastuksen mutta mikä helve... on työhöntulo tarkastus millä alalla sellainen tehdään ja mitä se sisältää.
lentäjät joutuu perusteelliseen terveystarkistukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikein yrität sanoa? Nyt puhutaan toisesta asteesta eikä korkeakoulusta. Sekä amis että lukio kuului toiselle asteelle, jonka jälkeen voi hakea korkeakouluun.
toinen aste, ammattikoulu tai lukio, Ammattikoulussa voi suorittaa lukion nk kaksoistutkinto, sitten mennään joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluun,
Rakkaus lasta kohtaan on ilman mitään ehtoja ja suorituksia. Hän on oma yksilö ja saa olla sitä vapaasti. Hän riittää omana itsenään.
Koulutus ja työ eivät tee hänestä huonompaa tai parempaa ihmistä.
Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan ja kukaan ei ole muiden yläpuolella vaan kaikki ovat tasavertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, meille sillä ei ole merkitystä. Mieheni, huippuälykäs, on artesaani; muuhunkin olisi varmasti taipunut, mutta kun ei halunnut. Lapsesta asti se käsillä tekeminen on ollut hänelle oikeastaan ainoa kiinnostava juttu töitä miettien. Hyvin on riittänyt hommia toistaiseksi.
Haluamme kannustaa lapsiamme siihen, mikä heitä itseään kiinnostaa. Minä en saanut nuoruuden vuosina pitää tarvitsemaani välivuotta, pakotettiin vaan opiskelemaan, ja tämän seurauksena paloin loppuun ensimmäisen vuoden lopulla.
miten tämä huippuälykkyys on todettu? Mensan testi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, meille sillä ei ole merkitystä. Mieheni, huippuälykäs, on artesaani; muuhunkin olisi varmasti taipunut, mutta kun ei halunnut. Lapsesta asti se käsillä tekeminen on ollut hänelle oikeastaan ainoa kiinnostava juttu töitä miettien. Hyvin on riittänyt hommia toistaiseksi.
Haluamme kannustaa lapsiamme siihen, mikä heitä itseään kiinnostaa. Minä en saanut nuoruuden vuosina pitää tarvitsemaani välivuotta, pakotettiin vaan opiskelemaan, ja tämän seurauksena paloin loppuun ensimmäisen vuoden lopulla.
miten tämä huippuälykkyys on todettu? Mensan testi?
Samaa mietin. Näitä huippuälykkäitä putkimiehiä on joka sohvalla..
Vierailija kirjoitti:
On. Lukioon kannustetaan. Ainakin autopuolen amispojat on melkoisia reppanoita.
jos vähänkin matikkapäätä niin ei muuta kun dippainssiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen aste, ammattikoulu tai lukio, Ammattikoulussa voi suorittaa lukion nk kaksoistutkinto, sitten mennään joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluun,
Ihan pelkällä amistutkinnolla voi hakea yliopistoon. Ei siihen kaksoistutkintoa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään mitään merkitystä. Me vanhemmat on molemmat käyty lukio, minulla ällän paperit ja mies meni rimaa hipoen läpi.
Hyvin oltaisiin elämässä pärjätty myös ilman lukiota. (Minä en haluamaani yliopistoon päässyt niillä ällän papereillani.)
kirjoitit väärät ällät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkällä amistutkinnolla voi hakea yliopistoon. Ei siihen kaksoistutkintoa tarvita.
Huom! Voi hakea, mutta ei pääse!
Vaikka kuinka kuivakkaasti vastaa ketjun kyselyyn:
"Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?"
niin niin vaan tulee amisseilta "koppava akateemikko" vastaus. Huokaus!