Rehellisesti, onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi lukioon vai amikseen?
Ovatko molemmat vaihtoehdot sinulle samanarvoisia vai toivoisitko lapsesi valitsevan tietyllä tavalla?
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tärkeintä on se, että lapseni elävät sellaista elämää jossa viihtyvät.
Ei kukaan viihdy pienituloisena.
Se voi perustaa firman ja tienata isot rahat,toisin kuin huuhaahumanisti.
Myös huuhaahumanisti voi perustaa yrityksen ja tienata isot rahat kaikenlaisena "valmentajana" tai terapeuttina. Ainahan voi myös ryhtyä influensseriksi.
Tuohon ei taida olla tutkintoa olemassakaan,ihan kysynnän mukaan menee myykö ne valmennukset vai ei.
Kaikilla aloilla menee kysynnän mukaan, käykö kauppa vai ei.
Sonja kirjoitti:
Meidän suvussa ei ole ainuttakaan ammattikoululaista eikä muita vähäosaisempia.
Minkä verran joku kirjallisuustutkija tienaa,1700€/kk vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttatautumaton mummo kysyn vaan, että onko se lukio kuitenkin enemmän yleissivistävä kuin amis?
Sanotaanhan useinkin, että kumpi vaan ja amiksesta voi mennä yliopistoonkin. Näinkö on?Molemmat amis ja lukio ovat toiseenasteen koulutuksia. Molempien jälkeen voi hakea opiskelemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.
Molemmista voi jatkaa tohtorinopintoihin YAMK master/ YO maisteri opintojen jälkeen.
Niin. Amis vaan ei ole korkeakoulu!
Mitähän oikein yrität sanoa? Nyt puhutaan toisesta asteesta eikä korkeakoulusta. Sekä amis että lukio kuului toiselle asteelle, jonka jälkeen voi hakea korkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Sonja kirjoitti:
Meidän suvussa ei ole ainuttakaan ammattikoululaista eikä muita vähäosaisempia.
Minkä verran joku kirjallisuustutkija tienaa,1700€/kk vai?
Palkka riippuu työpaikasta ja asemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin toivoisin, että toinenkin poika menisi lukioon, mutta ei ole menossa kuin kuulemma autopuolelle amikseen.
Harmittaa, koska tällä on älliä, menestyy koulussa vaivattomasti tosi hyvin, nyt oli kasiluokan tokarissa esim. matematiikka, fysiikka, historia, englanti ysejä... Ja ilman että edes on lukenut. Lukemalla saisi helposti 9-10 varmaan kaikista aineista.
No, kyllä amiksen käymälläkin voi menestyä, itsekin olen varsin onnellinen vaikka amiksen olen käynyt. Ei koulutus takaa onnea ja menestystä, eikä myöskään estä sitä.
Amisten opetuksen taso on romahtanut niin, että toivoisin kyllä lapseni menevän lukioon.
Useimmilla duunarialoilla on enää tarjolla vain matalasti palkattua pätkätyötä ja osa-aikaisuuksia harva nauttii takavuosien tapaan pitkistä, vakaista työsuhteista.
Poikkeuksena lähihoitaja.Vanhin lapsi kirjoitti juuri.
Seuraava kirjoittaa ensivuonna.
Nuorin on 8. luokalla, hänen kohdallaan amis/lukio-valinta on edessä.
Duunarialoja on muitakin kuin perinteiset huonosti palkatut naisten alat.
Putkimies, sähköasentaja, peltiseppä, hitsaaja, asennustyöt ylipäätään, ihan vain pari mainitakseni.
Palkat on monella duunarilla enemmän kuin esim opettajilla.
Fiksu voi perustaa oman firman kys aloille ja tienata ehkä vielä paremmin kuin työntekijänä.
Toki. Tosin monilla mainitsemillasi aloilla on niihin hyväpalkkaisiin hommiin vaikea päästä.
Nuorimmalla lapsellani on myös monia terveysongelmia, joista johtuen tod. näk. Työllistyminen moniin näistä on epätodennäköistä.
Työhöntulotarkastuksessa annetaan hyvin herkästi leima "ei sopiva työtehtävään".
No ei totisesti oo mtn.väliä. Itsekin jätin aikoinaan lukion kesken. Kuiteskin meidän lapsista 3 on maistereita, 4.valmistuu maisteriksi, ja nuorin taas toivoo opiskelevansa tradenomiksi. Eipä mun haluni/ toiveeni pitäisi lasteni elämään kummemmin vaikuttaa 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksen kautta on pääsy esim ammattikorkeakouluun ja siitä eteenpäin yliopistoon, jos vaan opiskelee kunnolla ja hyvin.
Amis on amis ja lukio on lukio vaikka kuinka yrittäisi asiaa kääntää. Amislaiset ovat aina jotenkin "omalla planeetallaan". Just sitä porukkaa, joka polttaa kumia mopoilla.
Ihan ennenvanhaista ajattelua tämä. Ajat ovat muuttuneet. Monet yli peruskoulun 9 - 10 keskiarvolla menee ammattikouluun, siellä on fiksua porukkaakin.
Olisiko sinulla osoittaa, mistä tilastosta tämä tieto on peräisin? Epäilen tätä hyvin vahvasti. Vai onko kyse enemmän tällaisesta subjektiivisesta, omiin käsityksiin tai pariin tapausesimerkkiin pohjautuvasta argumentaatiosta? En usko, että tilastot tulevat väitettäsi.
Siinä olet oikeassa, että amiksessa on taatusti fiksua porukkaa. Minäkin tiedän monta aikuista fiksua ja ihanaa ihmistä, joilla on ammattikoulutausta. Fiksuutta on monenlaista, eikä kouluarvosanat kerro kaikkea. Itse olen ns.
akateemisesti fiksu, mutta ihan rehdisti ja avoimesti höntti monissa käytännön asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, meille sillä ei ole merkitystä. Mieheni, huippuälykäs, on artesaani; muuhunkin olisi varmasti taipunut, mutta kun ei halunnut. Lapsesta asti se käsillä tekeminen on ollut hänelle oikeastaan ainoa kiinnostava juttu töitä miettien. Hyvin on riittänyt hommia toistaiseksi.
Haluamme kannustaa lapsiamme siihen, mikä heitä itseään kiinnostaa. Minä en saanut nuoruuden vuosina pitää tarvitsemaani välivuotta, pakotettiin vaan opiskelemaan, ja tämän seurauksena paloin loppuun ensimmäisen vuoden lopulla.
Juuri näin, tärkeintä on vain motivaatio ja kiinnostus johonkin alaan, ei se mitä vanhemmat suosii, ei sekään mitkä on työ- tai palkkanäkymät. Jos ajautuu ulkopuolisten tahojen takia itseä ei niin kiinnostavaan alaan ja vieläpä hirveällä kiireellä, niin jälkikäteen tavalla tai toisella se tulee näkymään ikävinä seurauksina.
Vierailija kirjoitti:
Asialla on todellakin meille merkitystä, ja lukioon toivomme hänen menevän. Sinne on suuntaamassakin peruskoulun jälkeen.
Emme ole koskaan puhuneet amiksesta vaihtoehtona.
Lukion jälkeen hän toivottavasti menee korkeakouluun. Mieluummin yliopistoon mutta ammattikorkeakoulukin ok. Me olemme mieheni kanssa molemmat käyneet nimenomaan yliopiston.
Oi kamala, kuinka sivistyneitä leikitte olevanne! Luultavasti lapsestanne kuitenkin tulee lähihoitaja, siistijä tai kaupan kassa. Kamalan noloa, Teille vanhemmille 😂
Itse olisin lukion jälkeen tarvinnut kannustusta siihen että haen yliopistoon. En edes tajunnut että papereillani olisi päässyt suoraan sisään, luulin että ne oli huonot. Opinto-ohjaus oli surkeaa ja vanhemmilla asenne *jokainen päättää itse*. Luulen että tämä on aika yleinen ongelma matalasti koulutetuilla vanhemmilla, etteivät osaa ja ymmärrä kannustaa ja ohjata lastaan ja lapsi alisuorittaa. Kuitenkin monella nuorella olisi aineksia enempäänkin. Tarvitsisivat vain vähän ohjausta. Nyt moni jää perhetaustan takia alempaan koulutukseen ja oma kapasiteetti jää hyödyntämättä. Uskaltakaa ohjata lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Ne, keiden lapset ovat hieman höperömpiä, tietenkin väheksyvät älykkäitä ja oikein älykkäitä, jotka tekevät keksintöjä.
Kaikkein höperöimmät vanhemmat tölläävät leikkipuistossakin vaan kännykkäänsä ja paino on aina niillä teletapin pituisilla matameilla 3-numeroinen.
Jonkun toisen lapsi oli niin älykäs joskus, että keksi sen älypuhelimen, mutta sen voisi kakaroiden huoltajilta kieltää. Samoin niiltä höperöiltä tavattomilta kakruilta.
Ja sulta voisi kieltää yleiselle palstalle kirjoittelun 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asialla on todellakin meille merkitystä, ja lukioon toivomme hänen menevän. Sinne on suuntaamassakin peruskoulun jälkeen.
Lukion jälkeen hän toivottavasti menee korkeakouluun. Mieluummin yliopistoon mutta ammattikorkeakoulukin ok. Me olemme mieheni kanssa molemmat käyneet nimenomaan yliopiston.
Oi kamala, kuinka sivistyneitä leikitte olevanne! Luultavasti lapsestanne kuitenkin tulee lähihoitaja, siistijä tai kaupan kassa. Kamalan noloa, Teille vanhemmille 😂
Ei se ole noloa, se on vain surullista, koska nuo työt imee ihmisestä halun elää.
Omat vanhemmat piti itsestäänselvänä, että minä ja veljeni mennään lukioon ja korkeakouluun. Mentiin kyllä, mutta ei niillä papereilla edes kovin paljon tee.
Omille lapsille toivon alaa, josta pitävät. Pääasia, että viihtyvät alallaan. Ammattikoulu tosi ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan viihdy pienituloisena.
Se voi perustaa firman ja tienata isot rahat,toisin kuin huuhaahumanisti.
Myös huuhaahumanisti voi perustaa yrityksen ja tienata isot rahat kaikenlaisena "valmentajana" tai terapeuttina. Ainahan voi myös ryhtyä influensseriksi.
Amikset kommentoimassa näitä "huuhaahumanisteja", itse eivät osaa edes lukea kunnolla!
Luitko ihan psykologiaa kuusi vuotta? Samaa arvailua (mitään tiedettähän se ei ole) voi tehdä peruskoulupohjalta 😆😆😆
Käypä nappaamassa vaikka neuropsykologian kurssi avoimesta yliopistosta ja tule sitten kertomaan, miten meni peruskoulupohjalta.
Toivoisin myös, että peruskoulupohjalta kertoisit minulle, mikä sinusta on tiedettä ja mikä ei. En siis väitä, että olet väärässä, mutta koulutus lisää yleensä valmiuksia perustella omaa argumentaatiota ja kykyä kyseenalaistaa myös omia uskomuksia ja asenteita.
Uskallan välttää, että mitä suorempia ja ehdottomampia totuuksia täällä joku laukoo, sitä alhaisempi koulutustaso tai älykkyys tällä on. Tieteessä tätä kutsutaan DunningKruger-efektiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas turha ja lapsellinen kommentti nauruhymiöineen. Mikä tässä oli siis idea?
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttatautumaton mummo kysyn vaan, että onko se lukio kuitenkin enemmän yleissivistävä kuin amis?
Sanotaanhan useinkin, että kumpi vaan ja amiksesta voi mennä yliopistoonkin. Näinkö on?
Lukio on yleissivistävämpi. Amistaustalla voi pyrkiä yliopistoon, mutta lukiosta saa paremmat valmiudet yliopisto-opintohin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut suunnilleen tämän verran neuvoja ja tukea koulutusvalintoihin vanhemmilta. He luulivat olevansa reiluja kun antoivat itse päättää, mutta todellisuudessahan tuo on käsien pesu koko asiasta ja tuen puuttumista. Ei joku 16-vuotias tiedä millaista työelämässä on. Mihin joutuu kun käy jonkun amislinjan, joka johtaa vuorotyöhön kurjalla palkalla. Ei nuori ymmärrä edes rahan arvoa. Hänelle joku 1600€ tuntuu siltä että mihin sitä nyt voisi enempää tarviakkaan. Ja kun on kertaalleen mennyt sinne työelämään ihan mihin tahansa kurjaan työhön loppuun poltettavaksi, tarvitsee enemmän tahtoa ja jaksamista ponnistaakseen sieltä pois. On paljon yksinkertaisempaa opiskella suoraan hyviin töihin.
Ei kukaan oikeasti viihdy siellä kaupan kassalla iltavuorossa. Mitä järkeä on antaa nuorten ajautua tuollaiseen, kun me aikuiset tiedämme kyllä aika hiton monta hommaa joissa kukaan ei ole onnellinen. Kyllä sen voi kertoa. Eikä kyse ole noiden töiden halveksimisesta, vaan siitä että jokainen varmasti toivoo että lapsi tulee onnelliseksi. Työelämä on täynnä ansoja joissa onnea ei ole tarjolla.
Pask*n marjat, mun mielestä. Äiti aikoinaan laittoi mut lukioon, kysymättä mun mielipidettä. Olisin itse toivonut pääseväni kauppakouluun. Kävin lukiota vajaa 2 vuotta, ja lopetin. Tänä päivänä olen kaupassa töissä, tykkään 😍, ja aiemmin olen ollut mm. pankissa ja muussa toimistotyössä. Ihmeellinen ajatusmaailma sulla!
Vierailija kirjoitti:
Ne, keiden lapset ovat hieman höperömpiä, tietenkin väheksyvät älykkäitä ja oikein älykkäitä, jotka tekevät keksintöjä.
Kaikkein höperöimmät vanhemmat tölläävät leikkipuistossakin vaan kännykkäänsä ja paino on aina niillä teletapin pituisilla matameilla 3-numeroinen.
Jonkun toisen lapsi oli niin älykäs joskus, että keksi sen älypuhelimen, mutta sen voisi kakaroiden huoltajilta kieltää. Samoin niiltä höperöiltä tavattomilta kakruilta.
Olet raskas ihminen.
Oon käyny töihin mennessä normaalin työterveys tarkastuksen mutta mikä helve... on työhöntulo tarkastus millä alalla sellainen tehdään ja mitä se sisältää.
ei ne koodaajat oo hyvätuloisia