Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin
Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.
Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.
Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.
Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.
Kommentit (558)
Minä olen sen verran fiksu, että jätin ne kersat hankkimatta. Eipä ole kersaongelmaa kun aloitan kesälomani. Ei tarvitse työntää rasittavia kersoja päiväkotiin, jotta itse saisi nauttia kesälomastaan. Elämä on valintoja.
Eikös tuossa jutussa kerrottu, että erään vastaajan mukaan on vain yhdestä kolmeen perhettä, jotka tuota tekevät, että lapsi on hoidossa kun vanhemmilla lomaa. Sehän on tosi vähän, jos on vaikka 100 lapsen päiväkoti!!! Eli pari perhettä. Ja mistä sen tietää, mitä siellä on taustalla, Muistan kun itse vaihdoin alaa. Kävin töissä ja kaikki vapaa-ajat ja lomat opiskelin. Meillä kyllä lapset oli kotona, mutta mummi joutui tulemaan montakin kertaa, kun minulla oli opiskelua. Jos jollain on niin hyvät tulot, että voi jäädä opintovapaalle, niin hyvä hänelle, mutta monella perheellä tulot on niin pienet, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää käydä töissä ja opiskella samaan aikaan.
Kyllä vanhemmilla on aina ensisijainen vastuu omista lapsistaan. Jos toinen vanhemmista on kotona, niin päivähoitoa ei tarvita. Kotihoidossa oleville lapsille on seurakunnan päiväkerhoja, musiikkileikkikouluja ja perhekerhoja. Monet seurakunnat järjestävät lapsille ja lapsiperheille kesälläkin toimintaa. Monella paikkakunnalla on kunnan avointa varhaiskasvatusta. On myös MLL:n kerhoja ja urheiluseurojen yms. harrastuksia, joissa lapset ja perheet voivat käydä.
Työssäkäyvät vanhemmat voivat pitää lomansa vuorotellen, niin toinen vanhemmista pystyy olemaan kotona. Moni vanhempi voi tehdä etätöitä joustavasti kotona. On työpaikkoja, joissa voi kerätä työtunteja työaikapankkiin. Ja lomakorvauksia voi pyytää vapaapäivinä.
Toinen hoitovastuuta välttelevä ryhmä ovat ne vanhemmat, jotka kuskaavat lapsensa tämän tästä sukulaisille hoidettavaksi. On surullista, kun jopa alle kouluikäiset lapset ja pienet alakoululaiset ovat kuin heittopusseja, joista pitää päästä äkkiä eroon. Pois silmistä ja pois mielestä. Lapsia kuskataan usein ja pitkiksi ajoiksi isovanhempien ja sukulaisten vaivoiksi ja vastuulle. Vanhemmat notkuvat kaljaterasseilla ja laiskottelevat kotona. Surullista on, että joissakin perheissä lapset eivät pääse mukaan edes lomamatkoille. Vanhempien pitää "lomailla" kahdestaan ja lapset ovat loman ajan milloin missäkin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vievät lapsiaan hoitoon lomilla, koska se sallitaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi lopettaa niin ei tarvitsisi tästä asiasta kiistellä. Lapsen hoito-oikeutta voitaisi tarkastella perhekohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En lasten kannalta hyväksy, että vanhemmat vievät heidät lomalla päiväkotiin Tarvitsee lapsetkin lomaa olla kotona ja viettää aikaaa vanhenpien ja sisarustensa kanssa Minulle on ollut päivänselvää, että lapset pidetään lomalla kotona Porukalla ollaan aina reissattu. Ei me miehen kanssa ole koskaan ole missään kahdestaan, ja hyvin on kaikki liitosamma mennyt Ei erityis lastakaan viety lomalla päiväkotiin Vanhemman msasennus, sairaus tai huonot elämäntavat ovat sellainen jolloin voi viedä lapset lomalla päiväkotiin Tai jos erityislapsen takia tarvitsee hetken taukoa itselleen
Niin vanhemmat yleensä tekevätkin. Jutussa yksi vastanneista kertoi selkeästi, ettei ole kuin 1-3 perhettä koko päiväkodissa, joiden lapsilla ei juurikaan lomaa. Minä väitän, että sille on syitä, miksi noin joutuvat järjestelemään. Meillä on pihapiirissä ollut eräs perhe, joilla oli 8 lasta. He veivät lapsiaan aina hoitoon, näki kerhoreppu selässä lähtemässä jopa keskikesällä, vaikka äiti oli vauvan kanssa kotona. Minä aina ajattelin, että ne saattaa tehdä niin, että niiden lapsille riittää ruokaa. Sääliksi käy, 8 suuta aikuisten lisäksi ruokittavana. Se perheen isä teki ruokakuskin työtä ja oikeasti lähti ja tuli ihan koko ajan, hetken kävi välissä kotona ja taas kuljettamaan ruokaa. Oman lapsen kanssa usein olin taloyhtiön hiekkalaatikolla ja alkuun ihmettelin, mitä se mies ravaa ihan koko ajan. Yksi naapuri kertoi, että ruokakuskina työskentelee. Eiköhän heilläkin ollut pitkälti äidin varassa koko perheen arjen pyöritys.
eikös siitä riemusta makseta ja työtekijä saa palkkaa.
Mä vein kuopuksen (2v.) hiihtolomalla tarhaan ja vein esikoisen (7v.) uimakouluun ja sitten käytiin vielä hampurilaisella ja museossa. Seuraavana päivänä oli sitten kuopuskin mukana uimassa, loppuviikko lomailtiin kolmistaan.
Samoin on kuopus ollut päiväkodissa, kun me esikoisen kanssa vietettiin päivä huvipuistossa.
Ja usein mun arkivapaat on kuluneet siivotessa, asioita hoitaesss ja opiskellessa lasten ollessa koulussa ja tarhassa. Mutta aina on ollut kyse yksittäisistä päivistä.
Juhannuksen jälkeen menee päiväkoteja kiinni. Eiköhän suurin osa vanhemmista lomaile lastensa kanssa.
Ei sen puoleen, minäkin olin työtön luuseri ja vein lapseni päiväkotiin kun lapsi oli n 3,8 v. Tulin kotiin ja rojahdin sänkyyn. Olen ollut työssä, ei sen puoleen.
Näistä pitäis tehdä lasu heti!Järkyttävää:(
Miksei tehdä linjausta ettei olisi mahdollista viedä lomalla tai työttömänä ollessa lapsia tarhaan?
Minusta ihan turhaa vouhotusta. Tottakai lapsetkin ansaitsee lomaa, enkä tiedä yhtään vamhempaa, joka pitäisi lapsia päivähoidossa jos ei ole pakko. Kaikilla ei tosiaan ole pitkiä lomia tai välttämättä lomaa ollenkaan, jos oikein p-nakki mäihä iskee. Sitten se toinen puoli. Jos vanhemmat vie lapsensa hoitoon vaikka itse ovat lomalla, niin itselle tulee kyllä ensimmäisenä mieleen että niille lapsille voi olla parempi olla siellä hoidossa! Koska kyseessä on takuuvarmasti jollain tapaa ongelmalliset vanhemmat.
Eli summa summarum, ihan turhaa vouhotusta koska kukaan ei lapsia hoitoon vie, ellei ole pakko, ja jos vie, niin silloin niille lapsille on parempi olla siellä hoidossa.
"Työssäkäyvät vanhemmat voivat pitää lomansa vuorotellen, niin toinen vanhemmista pystyy olemaan kotona. Moni vanhempi voi tehdä etätöitä joustavasti kotona. On työpaikkoja, joissa voi kerätä työtunteja työaikapankkiin. Ja lomakorvauksia voi pyytää vapaapäivinä. "
On se niin mahtavaa kun lukee näitä ohjeita, jotka on annettu keskiluokkaiselle valkokaulustyöläiselle. Ihan joka paikassahan etätyöt lapsien pyöriessä jaloissa on mahdollista. Samoin aikapankit joka työpaikassa tietysti käytössä. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
"Työssäkäyvät vanhemmat voivat pitää lomansa vuorotellen, niin toinen vanhemmista pystyy olemaan kotona. Moni vanhempi voi tehdä etätöitä joustavasti kotona. On työpaikkoja, joissa voi kerätä työtunteja työaikapankkiin. Ja lomakorvauksia voi pyytää vapaapäivinä. "
On se niin mahtavaa kun lukee näitä ohjeita, jotka on annettu keskiluokkaiselle valkokaulustyöläiselle. Ihan joka paikassahan etätyöt lapsien pyöriessä jaloissa on mahdollista. Samoin aikapankit joka työpaikassa tietysti käytössä. Tai sitten ei.
Samaa nauroin, että onpa juntti käsitys. Ei meillä hoitajilla ole mitään työaikapankkeja. Vanhukset on hoidettava ympäri vuoden, milloin ne kertymät saisi pitää? Ei meillä hoitajilla ole yhtään etätyöpäivää vuodessa. Meidän työ on hoitaa vanhuksia, eikä heitä oikein kotiinsa voi tuoda etätyöpäiväksi. Teen meidän tiimin alustavat työvuorolistat, jotka päällikkö tarkistaa ja hyväksyt. Se listojen teko on ainoa työ, joka ei ole asiakastyötä, eikä sitä voi tehdä etänä, kun meidän yksikössä meidän siivossä on vain 2 hoitajien tietokonetta. Ei niitä saa lähteä kotiinsa viemään.
Toinen juttu, mitä moni ei tiedä, että hoitajilla ei ole loma välttämättä keskikesällä. Minulla oli 10 pv toukokuussa ja 2 viikkoa on elokuussa. Ei se haittaa, autan meidän koululaisia koulun aloituksessa. Miehellä on 3 viikkoa lomaa juhannuksesta alkaen. Viime vuonna hänellä ei ollut kesälomaa, koska vaihtoi työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä pitäis tehdä lasu heti!Järkyttävää:(
Onhan se järkyttävää, että olen valinnut hoitoalan, jossa ei pysty lomailemaan ihan just silloin kun itseä sattuu huvittamaan. Ei minua pelota lasut, elanto se on revittävä kovalla työllä. Ennemmin tekisit lasin niistä pitkäaikaistyöttömistä, joilla ei ole ratikoilla rahaa ostaa kunnon ruokaa, vaatteita, kenkiä lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehdä linjausta ettei olisi mahdollista viedä lomalla tai työttömänä ollessa lapsia tarhaan?
Työttömyys ilmeisesti on pysyvä olotila? Oletko ikinä kuullut pätkätyöttömyydestä? Monella alalla voi olla työttömyysjaksoja. Ravintola-ala on tyypillinen, että kesät riittää loistavasti töitä, mutta talvella voi olla heikompaa. Ei siinä voi irtisanoa hoitopaikkaa, kun seuraavalla viikolla voidaan kutsua töihin, minnekäs lapsi sitten viedään hoitoon? Puutarha-ala myös tyypillisesti työllistää hyvin toukokuun alusta syyskuun loppuun, muuten voi olla työtunnit vähäisiä, samoin rakennusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?
Vaikka tästä monta mieltä ollaankin, ei mikään kunta voi tätä kieltää koska subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus. Suosituksia voidaan toki antaa lasten lomista, ja niitä toki kaikille toivotaan jos vain mahdollista. Mutta vaikka varhaiskasvatuksen järjestäjä linjaisi että esim kesäpäivystysaikana tarjotaan varhaiskasvatusta todelliseen tarpeeseen (huoltajien opiskelu/työ), on lapsella oikeus olla päiväkodissa ympäri vuoden.Yleensä ne ovat jonkinlaiset sosiaaliset perusteet, jotka ovat myös todellisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lasten kannalta hyväksy, että vanhemmat vievät heidät lomalla päiväkotiin Tarvitsee lapsetkin lomaa olla kotona ja viettää aikaaa vanhenpien ja sisarustensa kanssa Minulle on ollut päivänselvää, että lapset pidetään lomalla kotona Porukalla ollaan aina reissattu. Ei me miehen kanssa ole koskaan ole missään kahdestaan, ja hyvin on kaikki liitosamma mennyt Ei erityis lastakaan viety lomalla päiväkotiin Vanhemman msasennus, sairaus tai huonot elämäntavat ovat sellainen jolloin voi viedä lapset lomalla päiväkotiin Tai jos erityislapsen takia tarvitsee hetken taukoa itselleen
Niin vanhemmat yleensä tekevätkin. Jutussa yksi vastanneista kertoi selkeästi, ettei ole kuin 1-3 perhettä koko päiväkodissa, joiden lapsilla ei juurikaan lomaa. Minä väitän, että sille on syitä, miksi noin joutuvat järjestelemään. Meillä on pih
Järkevä aikuinen tekee perhesuunnittelunsa niin, ettei sen hintaa joudu ainakaan lapset maksamaan. IHan järjetöntä touhua tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miten tätä valvottaisiin? Mistä hoitajat päiväkodissa tietävät, että onko vanhempi menossa töihin vai kotiin kun lapsi tuodaan aamulla hoitoon? Siis itsekkin tavallaan tämän puolella mutta tuota olisi mahdoton valvoa
Jos on yksilapsinen perhe, niin hyväksyn täysin tarhaan viennin vanhemman loman aikana. Kaverit ovat tosi tärkeitä ainoalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Subjektiivinen oikeus, tottakai että lapsi saa ikäistään seuraa kun vanhempi työtön.