Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
501/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sen lapsiperheen perustaa, niin kyllä sitä perheenä pitäisi jaksaa elää. Todella surullista lasten näkökulmasta!

Älä tee lapsia, jos niistä lomaa tarvit.

Tätä on peukutettu, voi elämän kevät kun naurattaa. 🤣

Tottakai alapeukuttavat ne, jotka eivät ole samaa mieltä, vaan vievät ne lapset hoitoon, kun laki sen sallii. On kuule karseeta kuunnella äitien perusteluja miksi vievät hoitoon lapset vaikka ovat itse kotona. Siinä ei lasta ajatella yhtään. Ei ihme, että lapset ovat sekasi ja masentuneita. Koti ei ole enää lapsille koti, päiväkoti on enemmän koti. Ei auta itku eikä huuto " en halua päiväkotiin". Vanhemmat, nyt olisi aika ryhdistäytyä. Te kasvatatte Suomeen sairaan sukupolven, jotka eivät lapsia tee, koska heillä itsellään ei ole ollut lapsuutta. Kokoaikat

Ei tuollaisia vanhempia ole kuin ehkä yksi tuhannesta. Tämä on taas niin mutua koko juttu. Tunnen yhden äidin, jolla vauva kotona ja isompi päiväkodissa. Se äiti tekee töitä. Hän on yrittäjä. Vauva kulkee mukana valokuvausreissuilla, kun vaikka käy ottamassa kuvia jostain myyntiin tulevasta asunnosta. Ei sinne kuvauspaikoille mitään 3-4-vuotiasta voi mukana viedä.

Vierailija
502/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vievät lapsiaan hoitoon lomilla, koska se sallitaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tulisi lopettaa niin ei tarvitsisi tästä asiasta kiistellä. Lapsen hoito-oikeutta voitaisi tarkastella perhekohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tunne ketään, joka veisi lapsia loman aikana päiväkotiin! Meillä on 3 lasta, joista nuorin aloittaa elokuussa koulun. Missä ne vanhemmat on, jotka vie ja keitä he ovat? Vai onko tässä nyt taas väärinkäsitys. Minulle sanottiin aikoinaan päiväkodista, että kun meillä on lomaa, niin lapset ei voi tulla sinne. Hämmästyin, että mitä lomaa. Olin juuri vaihtanut keväällä työpaikkaa eikä minulla ollut yhtään päivää lomaa ja mieheni kun on rakennusalalla, hän ei ole ikinä saanut kuin 2 viikkoa lomaa kesällä. Oikeasti loukkaannuin niiden juoruilusta, ihan selvästi olivat meidän selän takana pohtineet, että minä ja mieheni vaan lomaillaan kesällä, vaikka lapsille ei anneta kuin 2 viikon loma päiväkodista. Laitoin silloiselle päiväkodin johtajalle viestin, että jatkossa toivon meiltä kysyttävää suoraan, milloin meillä on lomaa eikä niin, että oletetaan meidän olevan pitkälläkin kesälomalla.

Juuri tuo. Kun ei kysytä vaan oletetaan. Meillä oli ihan sama kun lapset oli pieniä. Mieheni rakentaa työkseen kattoja, missä sesonki on keväästä syksyyn  Hän saattaa tehdä kesä-heinäkuun 50-60-tuntisia työviikkoja ja tasaus on loka-marraskuussa, jolloin kattoja ei Suomessa paljon rakennella. Minulla hoitoalalla ei ole ollut 10 vuoteen lomaa kesällä 4 viikkoa putkeen. Yleensä pyritään järjestämään 3 viikon pätkä ja myöhemmin syksyllä viikko lisää. Kun on kiertävät lomat, se 3 viikon pätkä saattaa olla vaikkapa 27.5.-16.6. tai elokuussa 5.-25.8. Tänä vuonna on juuri tuo elokuun lomavuoro, viime vuonna oli heinäkuun loppu. Omat lapset on jo koululaisia, eikä tarvitse enää päiväkodin katsoa meitä kieroon. Ei siellä joku lto ymmärrä, että hoitoalalla ja rakennusalalla lomat voi olla milloin vaan, ja keskikesällä ei välttämättä yhtään päivää.

Vierailija
504/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?

Minä tein viikon ajan silloin kun lapset oli ihan pieniä, lomaa heille jäi kotona oloon vielä viisi viikkoa.

Mitä sen viikon aikana sitten tein? Kävin hammaslääkärissä useamman kerran, kävin kaupassa vaikka miten monta kertaa ja täytin kodin ruokatarvikevarastot niin, ettei tarvinnut lapsia raahata joka ikinen päivä kauppaan. Kerralla kun jaksaa kantaa aika vähän, jos pitää samalla huolehtia myös lapsista, jos hakee maitoa ja jauhoja, niin seuraavana päivänä onkin sitten heti pyykinpesuaineen ja perunakilojen vuoro. Kävin myös kampaajalla ja muistaakseni myös joskus ihan pakollisilla ostoksilla, ilman lapsia. Siis asioita, joita monet tekevät yleensä tavallisessa arjessa, mutta mihin totaaliyksinhuoltajalla ei ole mahdollisuutta. Ja viimeiseksi se hirvein, taisin pitää ihan oman vapaapäivän, siis sen ainoan, koko vuoden aikana. 

Vierailija
505/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vassarihullulla oli sanansa sanottavana tähänkin asiaan!

Vierailija
506/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on esikoulussa/eskarissa töissä. Kesäkuussa on muutamia lapsia hoidettavana. Heinäkuussa paikka on kiinni. Silloin äiti on lomalla. 

Vierailija
507/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sitä päiväkotia tehdä enempi kodinoloiseksi paikaksi, missä leikitään, syödään, ulkoillaan ja taas leikitään? Jos jättäisi sen varhaiskasvatuksen vähemmälle ja antaisi lasten himmailla, mitä lapset himmailee. Se ei ehkä olisi niin kuormittava niille lapsille?

Sinällään ymmärrän hyvin, että vanhempi haluaa muutaman päivän rauhan tehdä rästissä olevat kotityöt. Niillä ikkunanpesuilla ja muilla minullakin lomat aikoinaan alkoivat. Toisaalta tenavat menivät mielellään päivähoitopaikkaan, koska se oli juuri tuollaista kuvailemasi kaltaista kivaa höntsöilyä. Siellä ne kaverit oli. Kotona olisivat nököttäneet kahdestaan, kun minä luutuan. 

Oletko yh? Suurimmalla osalla on toinen vanhempi juuri tuota varten. Liian monessa perheessä toinen vanhempi pääsee sluibailemaan perhe-elämästä työssäkäynnin varjolla.

Vierailija
508/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvät perustelut, kuten esim. tuon työtä vauvan kanssa tekevän tai totaaliyksinhuoltajan, jonka yksityinen lomaviikko täyttyi asioista, joiden hoito olisi ollut hankalaa ilman lastenhoitoa.

En ymmärrä vauvan kanssa kotona olemista, jos isompi viedään pitkiksi päiviksi hoitoon - leikki-ikäisen osa-aikainen hoito voi olla perusteltua. En ymmärrä työttömiä tai lapset loman ajaksi hoitoon vieviä, jotta saa itse makoilla ja viettää omaa terassiaikaa.

Laiskuuttaan lapsensa lomillakin muilla hoidattavat tiedostanevat, että tulevaisuudessa ne lapset eivät käy koskaan vanhuksia katsomassa tai ottavat mitään vastuuta ikääntyvien vanhempiensa tarpeista. - Saattavat kyllä käydä sitä kivaa hoitotätiä moikkaamassa.

Vierailija
509/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä nyt on narisemista? Kun on hoitopaikka lapsille annettu, niin miksi sitä ei sitten saisi käyttää vanhempien lomien aikanakaan?

Useimmat lapset haluavat mennä tarhaan tai päivähoitoon, kun saavat olla kaveriensa kanssa ja leikkiä. Kotona, varsinkin kerrostalossa, ei juurikaan ole sellaisia leikkipaikkoja lapsille, missä ne voisivat turvallisesti olla.

Vanhemmilla on lomalla kaikenlaista tekemistä, jota ei aina ehdi tehdä silloin kun käy työssä.

Vierailija
510/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minulla taideopettajana on kesälomaa 10-11vk, ja joskus pidin lapsia vielä yhden viikon hoidossa töiden loppumisen jälkeen ja hoidin muita asioita, ja jo siitäkin huono omatunto... 

Surullista :(

Vierailija
511/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä nyt on narisemista? Kun on hoitopaikka lapsille annettu, niin miksi sitä ei sitten saisi käyttää vanhempien lomien aikanakaan?

Useimmat lapset haluavat mennä tarhaan tai päivähoitoon, kun saavat olla kaveriensa kanssa ja leikkiä. Kotona, varsinkin kerrostalossa, ei juurikaan ole sellaisia leikkipaikkoja lapsille, missä ne voisivat turvallisesti olla.

Vanhemmilla on lomalla kaikenlaista tekemistä, jota ei aina ehdi tehdä silloin kun käy työssä.

Niitä leikkipaikkoja kyllä on lähialueella. Jos asuu korvessa, metsät on hyviä leikkipaikkoja. Mutta eipä vanhemmat jaksa kotoa lähteä minnekään lastensa kanssa. Helppo lykätä hoitoon ja ulkoistaa kaikki vastuu.

Vierailija
512/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tunne ketään, joka veisi lapsia loman aikana päiväkotiin! Meillä on 3 lasta, joista nuorin aloittaa elokuussa koulun. Missä ne vanhemmat on, jotka vie ja keitä he ovat? Vai onko tässä nyt taas väärinkäsitys. Minulle sanottiin aikoinaan päiväkodista, että kun meillä on lomaa, niin lapset ei voi tulla sinne. Hämmästyin, että mitä lomaa. Olin juuri vaihtanut keväällä työpaikkaa eikä minulla ollut yhtään päivää lomaa ja mieheni kun on rakennusalalla, hän ei ole ikinä saanut kuin 2 viikkoa lomaa kesällä. Oikeasti loukkaannuin niiden juoruilusta, ihan selvästi olivat meidän selän takana pohtineet, että minä ja mieheni vaan lomaillaan kesällä, vaikka lapsille ei anneta kuin 2 viikon loma päiväkodista. Laitoin silloiselle päiväkodin johtajalle viestin, että jatkossa toivon meiltä kysyttävää suoraan, milloin meillä on lomaa eikä niin, että oletetaan meidän olevan pitkälläkin k

Ei puhuta teidän tyyppisistä tapauksista, koska kuitenkin lapset saavat olla sen 3 vk lomalla.

Usko tai älä, on heitäkin jotka eivät haluaisi lomailla EDES sitä yhtä viikkoa lastensa kanssa :(

Vierailija
513/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetken aikaa mielestäni kyllä saa, mutta ei koko/ lähes koko omaa lomaa.

Siksi, koska niitä omia lapsia luulisi rakastettavan, ja haluttavan olla yhdessä <3

Vierailija
514/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tunne ketään, joka veisi lapsia loman aikana päiväkotiin! Meillä on 3 lasta, joista nuorin aloittaa elokuussa koulun. Missä ne vanhemmat on, jotka vie ja keitä he ovat? Vai onko tässä nyt taas väärinkäsitys. Minulle sanottiin aikoinaan päiväkodista, että kun meillä on lomaa, niin lapset ei voi tulla sinne. Hämmästyin, että mitä lomaa. Olin juuri vaihtanut keväällä työpaikkaa eikä minulla ollut yhtään päivää lomaa ja mieheni kun on rakennusalalla, hän ei ole ikinä saanut kuin 2 viikkoa lomaa kesällä. Oikeasti loukkaannuin niiden juoruilusta, ihan selvästi olivat meidän selän takana pohtineet, että minä ja mieheni vaan lomaillaan kesällä, vaikka lapsille ei anneta kuin 2 viikon loma päiväkodista. Laitoin silloiselle päiväkodin johtajalle viestin, että jatkossa toivon meiltä kysyttävää suoraan, milloin meillä on lomaa eikä

Ei puhuta teidän tyyppisistä tapauksista, koska kuitenkin lapset saavat olla sen 3 vk lomalla.

Usko tai älä, on heitäkin jotka eivät haluaisi lomailla EDES sitä yhtä viikkoa lastensa kanssa:(

Kuulostaa surulliselta. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka yleistä tällainen ihan oikeasti on. Eikä sellaista toisen käden tietoa tai arvailua perheiden tilanteista. 

Vierailija
515/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvät perustelut, kuten esim. tuon työtä vauvan kanssa tekevän tai totaaliyksinhuoltajan, jonka yksityinen lomaviikko täyttyi asioista, joiden hoito olisi ollut hankalaa ilman lastenhoitoa.

En ymmärrä vauvan kanssa kotona olemista, jos isompi viedään pitkiksi päiviksi hoitoon - leikki-ikäisen osa-aikainen hoito voi olla perusteltua. En ymmärrä työttömiä tai lapset loman ajaksi hoitoon vieviä, jotta saa itse makoilla ja viettää omaa terassiaikaa.

Laiskuuttaan lapsensa lomillakin muilla hoidattavat tiedostanevat, että tulevaisuudessa ne lapset eivät käy koskaan vanhuksia katsomassa tai ottavat mitään vastuuta ikääntyvien vanhempiensa tarpeista. - Saattavat kyllä käydä sitä kivaa hoitotätiä moikkaamassa.

Meillä on lapset olleet hoidossa, vaikka miehellä on joka talvi työttömyysaikoja. Hoitopaikan menettää, jos siitä ottaa lapset pois. Toissa talvenakin olivat esimerkiksi ma-ke hoidossa ja loppuviikon vapaalla. Pitää olla yli 50% hoidossa, että lasketaan kokoaikaisen hoitopaikan tarve. Kyllä me silloinkin tiedettiin, ettei mies tule työllistymään ennen kevättä, mutta kikkailtiin niin, että hoitopaikat säilyy lapsilla. On se etu, että saavat olla oman asuinalueen päiväkodissa hoidossa ja molemmat vieläpä samassa päiväkodissa. Meillä ei lähellä ole kuin yksi päiväkoti ja seuraava on 4 km päässä. Yhtenä kesänä kun kuljetin toista lasta 6 km päähän ja toista 4 km päähän muutaman viikon ajan, olin ihan todella loppu. Meillä on lähipäiväkotiin matkaa 200 m ja kiva henkilökunta. Nyt tulee syksyllä muutos, kun vanhempi lapsista aloittaa koulun.

Vierailija
516/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?

Minä tein viikon ajan silloin kun lapset oli ihan pieniä, lomaa heille jäi kotona oloon vielä viisi viikkoa.

Mitä sen viikon aikana sitten tein? Kävin hammaslääkärissä useamman kerran, kävin kaupassa vaikka miten monta kertaa ja täytin kodin ruokatarvikevarastot niin, ettei tarvinnut lapsia raahata joka ikinen päivä kauppaan. Kerralla kun jaksaa kantaa aika vähän, jos pitää samalla huolehtia myös lapsista, jos hakee maitoa ja jauhoja, niin seuraavana päivänä onkin sitten heti pyykinpesuaineen ja perunakilojen vuoro. Kävin myös kampaajalla ja muistaakseni myös joskus ihan pakollisilla ostoksilla, ilman lapsia. Siis asioita, joita monet tekevät yleensä tavallisessa arjessa, mutta mihin totaaliyksinhuoltajalla ei ole mahdollisuutta. Ja viim

Aivan oikein, olisit pitänyt kaksi. Ja alapeukuttajat turvat tukkoon.

Vierailija
517/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä itsekin joutunut huhupuheiden kohteeksi, että olen lomalla ja lapset silti päiväkodissa. Olen sairaanhoitaja, ja meillä on 3-vuorotyö. Teen kesällä enemmän yövuoroja kuin talvella. Johtuu siitä, ettei sijaiset saa olla meidän osastolla yövuoroissa. Nytkin olin juuri 3 yövuoroa putkeen töissä, äsken heräsin. Alkaa vapaat. Menen seuraavan kerran töihin iltavuoroon torstaina.

Esikoinen on koulussa, eskarilainen tänään päiväkodissa. Tosin esikoinen tulee kohta jo kotiin, koulupäivä loppunut. Kyllä meidän nuorempi lapsi ne eskaritunnit on paikalla myös huomenna ja ylihuomenna, vaikka olen vapailla, mutta tähän viikkoon se eskari loppuu. Katsoin juuri omaa kalenteria, juhannusviikolla olen yövuoroissa ma-to. Eskarilainen on hoidossa päiväkodissa kaikki päivät sillä viikolla, koululainen päiväleirillä ma-ke.

Kyllä ihmiset monesti luulee, että olen lomalla, jos on yövuoroja. Nukun noin klo 8-12 ja joskus uudestaan iltapäivällä vaikka klo 14-15.30. En saa nukuttua sen pidempiä unia päivisin. Sitten jos olen ruokakaupassa klo 13, kaikki aina olettavat, että tuo mamma vaan lomailee, vaikka sen lapset on hoidossa. Jätän ne jutut omaan arvoonsa. Onneksi miehellä on päivätyö, niin pystyn tekemään vuorotyötä. Hän on illat ja yöt kotona joka tapauksessa. Ikinä ei kukaan ole hänestä epäillyt, että ohhoh, onkos isukki lomalla vaikka pitää lapset hoidossa, koska hän on päivät töissä, häntä näkee vain iltaisin tai viikonloppuisin kylillä.

Vierailija
518/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparat. Ei voi muuta sanoa. Heilläkin pitäisi olla oikeus lomaan.

Vierailija
519/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on palkkatuella hoitamassa lapsia tarhoissa ja työkokeilussa työmarkkinatuella.

Totta. Meillä vakituisilla on 5-6 viikkoa lomaa kesällä, erityisesti kesäkuun puolenvälin jälkeen, että päivystys pyörii kesähessuilla. Mulle siis sama vaikka lapset olisivatkin päiväkodissa paikalla kun itse en ole. Sijaisiksi saadaan aina välillä esim lähihoitajaopiskelija tai jonkun työntekijän lapsi/nuori, juuri 18 - vuotias lukiolainen. 

Vierailija
520/558 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että mieheni otamme  kesälomien jatkoksi myös kesälomarahat vapaina, joten meillä kummallakin kuuden viikon pituiset kesälomat. Yhtä aikaa olemme lomalla neljä viikkoa ja lapsia ei todellakaan viedä päiväkotiin silloin, kun meistä jompi kumpi tai molemmat ollaan lomalla. Näin lapset saavat kahdeksan viikon pituisen yhtäjaksoisen kesäloman ja molemmat (4- ja 5-vuotiaat) odottavat jo kovasti parin viikon päästä alkavaa pitkää kesälomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi