Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin
Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.
Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.
Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.
Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän kouluja käydään, sitä tyhmemmiksi ja avuttomammiksi ihmiset muuttuvat. Ei osata arvioida edes, millaisia voimavaroja itsellä on: onko fiksua hankkia monta lasta, jos oma mielenterveys, kunnon hoitaminen, talous, vahmemmuuus- ja parisuhdetaitoja ei ole. Joka htin asiaan pitäisi olla valtio auttamassa.
Omien voimavarojen arvionti näyttää olevan vaikeaa, vaikka olisi kouluja käyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän kouluja käydään, sitä tyhmemmiksi ja avuttomammiksi ihmiset muuttuvat. Ei osata arvioida edes, millaisia voimavaroja itsellä on: onko fiksua hankkia monta lasta, jos oma mielenterveys, kunnon hoitaminen, talous, vahmemmuuus- ja parisuhdetaitoja ei ole. Joka htin asiaan pitäisi olla valtio auttamassa.
Elämähän ei voi koskaan tuoda eteen sellaisia asioita, että omat voimavarat eivät riitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämähän ei voi koskaan tuoda eteen sellaisia asioita, että omat voimavarat eivät riitäkään?
Joillain jo aamulla herääminen näyttää niin vaikealta, että todella ei pitäisi tehdä lapsia.
Mulla oli kans opinnot kesken ja oli pakko suorittaa se loppuun, että valmistuisin saman vuoden puolella, muuten valmistuminen olisi lykkääntynyt taas 6kk-1 vuodella, niin oli pakko laittaa lapsi 2 viikoksi heinäkuussa päivähoitoon ja sitten pitää itse lomaa sen toiset 2viikkoa heinäkuussa lapsen kanssa.
Kyllä harmitti, kun päiväkodista yrittivät syyllistää, kun lapsi on niin pieni ja tarvitsee ainakin kuukauden loman ja kyseli onko kotona kaikki hyvin.
No oli kotona kaikki hyvin, halusin vaan nopeasti saada opintoni loppuun suoritettua, jotta pääsin takaisin työelämään uudella alalla, johon tutkinnosta valmistuminen oli välttämätöntä. Onhan se lapsellekin parempi, että on sitä rahaa myöhemmin millä elää ja ostaa kaikkea kivaa ja sitten myöhemmin lomailla niiden rahojen turvin.
Nyt onneksi sitä rahaa on kertynyt ja pystyy koko perhe heinäkuun lomailee <3
T. Nuorehko lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että uudessakin työssä aloittanut vanhempi voisi saada vaikka viikon palkatonta lomaa lapsensa takia. Sen verran pitää olla valmis uhraamaan palkasta.
Omassa yksikössäni on useita lapsia, jotka ovat KOKO kesän hoidossa.
Usko mitä haluat, mutta kaikilla ei silti ole sellaista mahdollisuutta. Tai he ajattelee, että on lapsen etu sekin ettei eletä aivan kädestä suuhun pitäen palkattomia lomia, ja olla pulassa jos tuleekin joku yllättävä meno.
Ja taas se on just se kesä jolloin sen loman pitäis olla. Nähtävästi vaikkapa matkailualan työntekijät ei sais tehdä lapsia, kun heidän työnsä painottuu kesäsesonkiin. Yrittäjät on tietysti kaikkein huonoimpia vanhempia.
No mutta tottahan se on, että yrittäjät usein ovat huonoja vanhempia. Monelle se firma on prioriteettilistan ykkönen ja lasten kanssa vietetään aikaa sitten se, mitä yritykseltä ehditään ja viitsitään. Lapsi on pitkää päivää päiväkodissa, koska "yrittäjä on koko ajan töissä". Lapsella ei ole lomaa, koska "yrittäjä ei voi pitää lomaa". Lapsi viedään sairaana päiväkotiin, koska eihän nyt hyvänen aika yrittäjä voi hoitaa omaa lastaan, kun "on se yritys hoidettavana"!
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on syntynyt -90 luvulla. Silloin kun oli lomaa lapsia ei viety päiväkotiin. Iltatähti on syntynyt 2004 ja en vienyt häntäkään hoitoon kun olin kesälomalla.
Samoin omat 3 lasta olivat pieniä 90-luvulla. Olen opettaja ja olin kesälomalla 2 kk. Mielelläni pidin lapset kotona, mutta muistan, kun riitelin kaupungin päivähoitovastaavan kanssa siitä, että minun piti maksaa lasten päivähoidosta 11 kk, vaikka lapset olivat hoidossa vain 10 kk. Asuntovelallisella monilapsisella perheellä raha oli tiukassa.
Uhkasin tuovani lapset kunnalliseen perhepäivähoitopaikkaansa kesäkuussa, koska jouduin siitä maksamaankin. Kaupungin täti sanoi, että ei onnistu, lasteni tilalle oli jo kesäkuuksi otettu toiset lapset, kun heidän oma hoitaja oli lomalla. Minulle sanottiin, että voin toki irtisanoa hoitopaikan kesäksi, mutta sitten lapset joutuvat eri hoitopaikkaan syksyllä.
Kyllä keljutti. En olisi kyllä vienytkään lapsia hoitoon lomallani, mutta turhasta maksaminen keljutti. Perhepäivähoitaja oli kanssani samaa mieltä.
Pitäisikö sitä päiväkotia tehdä enempi kodinoloiseksi paikaksi, missä leikitään, syödään, ulkoillaan ja taas leikitään? Jos jättäisi sen varhaiskasvatuksen vähemmälle ja antaisi lasten himmailla, mitä lapset himmailee. Se ei ehkä olisi niin kuormittava niille lapsille?
Sinällään ymmärrän hyvin, että vanhempi haluaa muutaman päivän rauhan tehdä rästissä olevat kotityöt. Niillä ikkunanpesuilla ja muilla minullakin lomat aikoinaan alkoivat. Toisaalta tenavat menivät mielellään päivähoitopaikkaan, koska se oli juuri tuollaista kuvailemasi kaltaista kivaa höntsöilyä. Siellä ne kaverit oli. Kotona olisivat nököttäneet kahdestaan, kun minä luutuan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla vaikka lääkäri tms. aikoja ja lapsi on sen aikaa vielä hoidossa, että vanhemmat saa hoidettua nämä rauhassa. Nykyään on niin moni ilman verkostoja, ettei lapselle välttämättä löydy muuta hoitopaikkaa. Ja miksi pitäisikään?
Itse esimerkiksi tein opintoni loppuun, kun työstä alkoi kesäloma. Lapsi oli sen kaksi viikkoa vielä hoidossa, mitä meni opintoihin. Tästä kyllä päiväkodissa yritettiin syyllistää, vaikka lapsella oli sen jälkeen 6 viikkoa lomaa.
Tehkää vaan työnne siellä päiväkodissa ja hoitakaa niitä lapsia. En usko, että yksikään lapsi on täysin ilman lomaa ympäri vuoden hoidossa.
Jos on kotihoidontuella ei voi käydä lääkärissä. Minä en käynyt.
Työttömiä on palkkatuella hoitamassa lapsia tarhoissa ja työkokeilussa työmarkkinatuella.
Olen elänyt ilmeisesti jonkinlaisessa kuplassa. Olemme puolison kanssa limittäneet lomamme niin, että lapsi saa pidemmän kesäloman. Näin on toiminut myös ystäväni. Lapsi on silti joutunut välillä päivystävään päiväkotiin, riippuen siitä miten oma päiväkoti suljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?
Kulttuurieroja voi olla. Meillä asuu samassa kerrostalossa iso perhe, äiti on kaikki päivät kotona ja isä tekee jotain keikkatyötä. Vaikka se äiti on kotona, se kuljettaa joka ikinen aamu lapset päiväkodille klo 08 ja hakee klo 15. Ja isompia saattaa kouluun. Ihan käsittämätön nainen. Minua ärsyttää, jos olen ollut yön töissä, niin nyt lämpimillä keleillä rouva istuu parvekkeella ja kailottaa tuntikausia omalla äidinkielellään puhelimeen. Siis tuntikausia. Sillä on varmaan yksinäistä, jos muut on poissa päivällä, mutta toki minulle se on piinaa, kun niiden parvekkeelta kaikuu joka sana meidän makkariin. Ikkunaluukku pakko olla auki, kun tämä talo kuumenee aurinkoisella säällä sietämättömän kuumaksi. Olen miettinyt monta kertaa, eikö se voi pitää lapsiaan kotona edes osan päivää. Olisiko pienin 2 v. tai saattaa olla allekin. Mikä pakko niitä lapsia on joka ikinen arkipäivä raahata päiväkotiin ja mikä pakko niiden on olla siellä noin monta tuntia?
Tämän perheen lapset ovat varmaankin päiväkodissa oppiakseen Suomen kieltä....
En minä tunne ketään, joka veisi lapsia loman aikana päiväkotiin! Meillä on 3 lasta, joista nuorin aloittaa elokuussa koulun. Missä ne vanhemmat on, jotka vie ja keitä he ovat? Vai onko tässä nyt taas väärinkäsitys. Minulle sanottiin aikoinaan päiväkodista, että kun meillä on lomaa, niin lapset ei voi tulla sinne. Hämmästyin, että mitä lomaa. Olin juuri vaihtanut keväällä työpaikkaa eikä minulla ollut yhtään päivää lomaa ja mieheni kun on rakennusalalla, hän ei ole ikinä saanut kuin 2 viikkoa lomaa kesällä. Oikeasti loukkaannuin niiden juoruilusta, ihan selvästi olivat meidän selän takana pohtineet, että minä ja mieheni vaan lomaillaan kesällä, vaikka lapsille ei anneta kuin 2 viikon loma päiväkodista. Laitoin silloiselle päiväkodin johtajalle viestin, että jatkossa toivon meiltä kysyttävää suoraan, milloin meillä on lomaa eikä niin, että oletetaan meidän olevan pitkälläkin kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämän perheen lapset ovat varmaankin päiväkodissa oppiakseen Suomen kieltä....
Se on muuten suomen kieli, pienellä alkukirjaimella. Sinänsä varmaan hyvä, jos käy opettelemassa kieltä, mutta minä ymmärrän hyvin tuon kirjoittajan pointin. Ei missään muussakaan maassa pääse ilmaiseksi opettelemaan maan kieltä 7 tunniksi päivässä. Meillä oli Suomessakin aikoinaan systeemi, jossa nämä kielen opettelijat saavat olla enintään 4 tuntia päivässä maksuttomasti päiväkodissa. Nyt kun yhteiskunnan talous on todella tiukilla, miksei voida ottaa samaa käytäntöä? Pari perhettä tuo aamulla 4 tunniksi ja pari perhettä iltapäivällä 4 tunniksi. Näin heidän perheidensä lapset eivät vie kokonaisia päivähoitopaikkoja. Puhutaan kovasti päiväkotien henkilöstöpulasta, mutta kukaan ei ole valmis rajoittamaan päivähoito-oikeutta, jolloin samalla henkilöstömäärällä voidaan hoitaa hiukan enemmän lapsia.
Tuo oikeus subjektiiviseen päivähoitoon pitäisi laittaa romukoppaan. Kun nyt kaikesta säästetään, niin miksi ei tästäkin? Jos lapsen vanhemmat ovat molemmat kotona vaikkapa työttöminä, niin mikä on peruste sille, että lapsi/lapset kiikutetaan joka pv päivähoitoon? En ymmärrä. Toki, jos vanhemmilla on erinäisiä ongelmia (päihdeongelmat) tai keskinäistä jatkuvaa riitaa, niin silloin toki on parasta, että lapsi on muualla kuin kotonaan. Tosin tuossa on sitten lastensuojelunkin paikka.
Lapsen etu edellä tulee kuitenkin mennä. Omasta lapsuudestani muistan sen, että päiväkodissa oli kiva olla vaan mukava oli olla vanhempienikin kanssa, silloin kun olivat molemmat vapaalla, vaikka kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Monessa kunnassa kiellettyä pitää lapsia hoidossa vanhempien loman aikana. Kuka vanhempi on edes niin julma, että tekisi sellaista?
Monessa kunnassa ei ole kielletty ja vanhemmat tuovat lapset vapaapäivinä ja lomilla lapset hoitoon. Haluavat somettaa rauhassa ja käydä ystävien kanssa kahvilla. Voi olla myös vauva, jota pitää hoitaa, ei siinä silloin isompia sisaruksia jaksa huomioida, parempi kun tädit päikyssä ottavat vastuun heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sen lapsiperheen perustaa, niin kyllä sitä perheenä pitäisi jaksaa elää. Todella surullista lasten näkökulmasta!
Älä tee lapsia, jos niistä lomaa tarvit.
Tätä on peukutettu, voi elämän kevät kun naurattaa. 🤣
Tottakai alapeukuttavat ne, jotka eivät ole samaa mieltä, vaan vievät ne lapset hoitoon, kun laki sen sallii. On kuule karseeta kuunnella äitien perusteluja miksi vievät hoitoon lapset vaikka ovat itse kotona. Siinä ei lasta ajatella yhtään. Ei ihme, että lapset ovat sekasi ja masentuneita. Koti ei ole enää lapsille koti, päiväkoti on enemmän koti. Ei auta itku eikä huuto " en halua päiväkotiin". Vanhemmat, nyt olisi aika ryhdistäytyä. Te kasvatatte Suomeen sairaan sukupolven, jotka eivät lapsia tee, koska heillä itsellään ei ole ollut lapsuutta. Kokoaikatyö alkaa 9kk ikäisenä ja jatkuu kunnes tulee uupumus ja stoppi.
Koska SDP ja vassarit niin haluaa. Pitää kasvattaa lapset kolhooseissa tasapäisiksi ja ohjeita noudattaviksi. Kotona kasvaneet eivät kuulema opi mitään ja he ovat tyhmiä koulussa. Tähän on Suomessa suostuttu. Kodilla ei ole enää mitään merkitystä.
Viitsisikin mennä tekemään.
T. Toinen vela