Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin
Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.
Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.
Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.
Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.
Kommentit (558)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehdä linjausta ettei olisi mahdollista viedä lomalla tai työttömänä ollessa lapsia tarhaan?
Subjektiivinen oikeus, tottakai että lapsi saa ikäistään seuraa kun vanhempi työtön.
Ei vaan että sen lapsen isä tai äiti voi mennä töihin töitä saadessaan. Et ole ilmeisesti ikinä ollut työtön edes pientä hetkeä? Hyvin yleistä, ettei työttömyys kestä kovin kauan ja kausiluonteisessa työssä periaatteessa joutuu olemaan koko ajan varalla, jos kutsutaan. Ei siinä ole kyse siitä, että lapsi saa ikäistään seuraa, vaan siitä, että jonkinlainen toimeentulo on perheellä. Tiesitkö edes sitä, että seuraa karenssi, jos ei ota työtä vastaan? Siskoni on ollut vuosia hotellissa tarjoilijana ja respassa, töitä riittää semmoiset 8 kk vuodessa, keskitalvella ei riitä, kun ei ole matkailijoita riittävästi. Kun hänellä ei ollut lapsia, hän kävi lapissa tekemässä talvisesongin ja palasi etelään kesäkaudeksi. Se on aika yleistä, mutta ei se lasten kanssa onnistu.
Tämä ei kyllä ole yhteiskunnan vika. Ehkä vanhempien olisi syytä ottaa itseään niskasta kiinni. Hehän lapsosensa oat tähän maailmaan hankkineet
Minä sanon hoitajana, että turha tulla inisemään, jos lapsi ei voi lomailla 4 viikkoa kesällä. Joku ne teidänkin takapuolet pesee, syöttää, pukee ja pesee, kun tulette vanhoiksi ja sairaiksi. Muistakaa sitten kiittää niitä hoitsuja, jotka joustavat lomistaan ja puskevat pitkää päivää ja yötä, että te saisitte tarvitsemanne hoidon. Hoitajapulaa on huudettu koko sen ajan kun olen alalla ollut ja kesälomasijaisisra pulaa ihan kaikkialla. Ystäväni on päivystyksessä sh:na. Hän sanoi, että kesällä heillä vasta touhu kiihtyykin. On sähköskuuttionnettomuutta ja mopokolaria, juopuneiden paikkailua ja vanhuksilla reistailee sydän helteillä. Onko siinä hieno olo ihmisellä, jos alkaa huutaa minä, minä, minä ja minun oikeus lomaan keskikesällä. Se on kuulkaa niin, että hoitajat pitää lomansa pätkissä ihan juuri silloin kun työnantajalle sattuu sopimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kyllä ole yhteiskunnan vika. Ehkä vanhempien olisi syytä ottaa itseään niskasta kiinni. Hehän lapsosensa oat tähän maailmaan hankkineet
Hoitoala nimenomaan ON yhteiskunnan vika! Hoitajia olisi pitänyt alkaa kouluttaa enemmän jo vuosikymmeniä sitten, että riittää sijaisia. Toiseksi miksi ihmiset elää niin pitkään nykyään, että niiltä menee muisti ja tarvitsevat hoitopaikan? Kyllä me hoitajat heidät hoidetaan, mutta monelle olisi parempi, kun ei olisi hoidettu viidettä kertaa syöpää tai elvytetty sillon, kun sydän pysähtyi. Normaali kuolema pelottaa tässä yhteiskunnassa niin paljon. Minähän niitä muistisairaita ihmisiä sitten loppuvaiheessa hoidan. Kaikki muu hoito on niin edistynyttä ja lääketiede kehittynyt, ettei ihminen kuole enää silloin kun olisi aika, mutta aivot kuitenkin pehmenee, menee kyky liikkua ja syödä, olla kontaktissa muihin ihmisiin. Miten tämä ei muka ole yhteiskunnan vika? Ja suutin osa meistä hoitajista on tavallisia äitejä!!! Ei siellä isiä näy eikä vanhat hoitajat jaksa tätä fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä tehdä, nuoriso taas ei uskalla, kun pelätään vanhuksia.
Kuka väittåå, että ne vanhemmat on lomalla. Tuo on jotenkin niin päiväkotitätien kyttäämistä. Joku kertoi aiemmin, että hoitajana tekee paljon yövuoroja kesällä ja ihmiset juoruilee, että se on lomalla vaikka lapset töissä, jos se käy yövuoron jälkeen kaupassa keskellä päivää. Voin hyvin kuvitella. Siellä ne päikyn tädit kahvihuoneessa päivittelevät, että varmaan sillä täytyy olla kesäloma. Ei kysytä vaan oletetaan. Tai kun nykypäivänä moni opiskelee töiden ohella, niin oletetaan, ettei se tee mitään, vaikka ihminen tekisi opinnäytetyötään tai lukee ja käy tenteissä. Taaskaan ei puhuta siitä mitään, että joku lapsi saattaa sitten olla tauolla hoidosta muuhun aikaan vuodesta. Ai niin joo, sehän ei ole päiväkotitätien kesäloma-aikaa, niin kukaan ei kiinnitä siihen huomiota.
Minä pääsen kerran viikossa puoliltapäivin kotiin, ja käyn kotona nukkumassa päikkärit ennen lasten hakua. Varmaan kauhea synti tämäkin. Joku kyttääjä varmaan luulee, etten käy työssä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hoitopäivä usein on myös pitempi kuin aikuisen työpäivä, koska jos sama aikuinen hakee ja vie niin päivälle kertyy pituutta.
Osa käy vielä kaupassa ym asioilla ennen lapsen hakua.
Niin, kun haluavat omaa aikaa ilman lasta. Miksi sitten tekevät niitä?
Lasu sellaisista vanhemmista. Täydellistä lapsen laiminlyöntiä. Jos on uupunut, niin sitten tekee itse lasun ja pyytää apua arkeen. Lapselle esim. tukiperhe, jossa saa rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsen kerran viikossa puoliltapäivin kotiin, ja käyn kotona nukkumassa päikkärit ennen lasten hakua. Varmaan kauhea synti tämäkin. Joku kyttääjä varmaan luulee, etten käy työssä ollenkaan.
Kyllä, ihan sama meillä hoitajilla. Jos tekee yövuoroja, on se kumma, jos ei jaksa omia lapsiaan hoitaa yövuorojen jälkeen. Onko se ihminen ollenkaan, jos tarvitsee enemmän kuin tunnin unta kerrallaan. Laiskuutta semmoinen, jos puolille päivin nukutaan yövuoron jälkeen ja ikiomat kullanmurut viedään päiväkotiin hoitoon, itse senkun maataan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lasten kannalta hyväksy, että vanhemmat vievät heidät lomalla päiväkotiin Tarvitsee lapsetkin lomaa olla kotona ja viettää aikaaa vanhenpien ja sisarustensa kanssa Minulle on ollut päivänselvää, että lapset pidetään lomalla kotona Porukalla ollaan aina reissattu. Ei me miehen kanssa ole koskaan ole missään kahdestaan, ja hyvin on kaikki liitosamma mennyt Ei erityis lastakaan viety lomalla päiväkotiin Vanhemman msasennus, sairaus tai huonot elämäntavat ovat sellainen jolloin voi viedä lapset lomalla päiväkotiin Tai jos erityislapsen takia tarvitsee hetken taukoa itselleen
Niin vanhemmat yleensä tekevätkin. Jutussa yksi vastanneista kertoi selkeästi, ettei ole kuin 1-3 perhettä koko päiväkodissa, joiden lapsilla ei juurikaan lomaa. Minä väitän, että sille on syitä, miksi noin joutuvat järjestelemään. Meillä on pih
Minkä ihmeen takia on tehtävä 8 lasta, jos ei pysty niitä elättämään?
Ei voi kuin ihmetellä. Jos se lasten kanssa eläminen on niin rankkaa että pitää saada vetää päikkärit töiden jälkeen ilman lapsia. Tai kaupassa käy mieluuummin ilman lapsia. Tai koko kesäloman nauttisi mieluummin rentoutuen, ilman lapsia. Niin miksi niitä herranterttuja pitää sitten tehtailla?! Eikö kukaan ole kertonut teille että nykyaikana on myös vapaaehtoinen lapsettomuus täysin mahdollinen valinta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on syntynyt -90 luvulla. Silloin kun oli lomaa lapsia ei viety päiväkotiin. Iltatähti on syntynyt 2004 ja en vienyt häntäkään hoitoon kun olin kesälomalla.
Samoin omat 3 lasta olivat pieniä 90-luvulla. Olen opettaja ja olin kesälomalla 2 kk. Mielelläni pidin lapset kotona, mutta muistan, kun riitelin kaupungin päivähoitovastaavan kanssa siitä, että minun piti maksaa lasten päivähoidosta 11 kk, vaikka lapset olivat hoidossa vain 10 kk. Asuntovelallisella monilapsisella perheellä raha oli tiukassa.
Uhkasin tuovani lapset kunnalliseen perhepäivähoitopaikkaansa kesäkuussa, koska jouduin siitä maksamaankin. Kaupungin täti sanoi, että ei onnistu, lasteni tilalle oli jo kesäkuuksi otettu toiset lapset, kun heidän oma hoitaja oli lomalla. Minulle sanottiin, että voin toki irtisanoa hoitopaikan kesäksi, mutta sitten lapset joutuvat eri hoitopaikkaan syksyllä.Näin juuri oli tilanne silloin. Muistan kerran, kun otin lapsen pois hoidosta joululomaksi. Sitten sairastuin yllättäen ja olisin välipäivinä tarvinnut hoitajaa, koska olin yli 39 asteen kuumeessa ja todella sairas, en ollut pystyssä pysyä. Vaan eipä ottanut vararyhmäperhepäiväkoti lastani hoitoon, koska olin ilmoittanut, että lapsi on lomalla. Todella törkeää, ja samaa mieltä olivat lapsen varsinaisen hoitopaikan työntekijät. Ja kaikista päivistä tietysti maksettiin, vaikka lapsi ei ollutkaan hoidossa.
lapsellakin oikeus lomaa, rauhalliseen kotonaoloon, aikaa seurustella ja oleilla vanhempiensa kanssa. vaihtelua. päiväkoti on lapsen työtä jo aamusta ala taapertaa sinne. kesän lapsen vapaus,miksi aikuisella vain oikeus lomaan
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksilapsinen perhe, niin hyväksyn täysin tarhaan viennin vanhemman loman aikana. Kaverit ovat tosi tärkeitä ainoalle lapselle.
Eiköhän lapselle olisi ensiarvoisen tärkeää saada viettää vanhemman kanssa yhteistä aikaa. Niitä hetkiä ei saa myöhemmin takaisin. Lapsikin väsyy tarhassa, missä on vilskettä ja vilinää. Lapsen kanssa voi viettää lomaa monella eri tavalla . Jos lapselta itseltä kysyy mikä on ollut parasta niin useimmiten vastauksena on, että kun saa olla äidin/isin kanssa ja tehdä ihan tavallisia, arkisia asioita yhdessä. Lapsuus on niin lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
lapsellakin oikeus lomaa, rauhalliseen kotonaoloon, aikaa seurustella ja oleilla vanhempiensa kanssa. vaihtelua. päiväkoti on lapsen työtä jo aamusta ala taapertaa sinne. kesän lapsen vapaus,miksi aikuisella vain oikeus lomaan
Tuossa on varmaan kyseessä vanhemmat, joilla sitä lomaa ei ole.
Jutussa kerrottiin, että on pieni osa lapsia, siis 1-3 perhettä per päiväkoti, joiden lapsilla ei kunnon lomaa, saattaa olla vain 1-2 viikon loma kesän aikana.
Meidän työelämä on muuttunut. Pätkätöitä tehdään enemmän. Itsekin teen kahta työtä. Olen ollut nyt 2 lukuvuotta koulunkäynninohjaajana autismikirjon lasten kanssa. Kesät olen työttömänä noin 12 viikkoa. Viime kesän olin myymässä mansikoita torilla, kesälomaa oli 2 viikkoa elokuussa. Ei minulla oikein ole vaihtoehtoja. Koulunkäynninohjaajana palkka on pieni, se on osa-aikatyötä. Työaika on keskimäärin 6 t/pv, ja viikossa 30 tuntia. Syysloma ja hiihtoloma sekä joululoma ovat vapaana, en ole silloin töissä, vaan työtunnit lasketaan muille päiville (esim. vanhempainillat, joulu- ja kevätjuhla). Saan palkkaa bruttona 1800€ kuussa, mistä lähtee vielä verot pois. Siitä kertyy ansiosidonnaista, joka on niin pieni, ettei se elämiseen riitä kesän aikana. Ilman muuta on selvää, että se joka ei tiedä minun tekevän töitä myös mansikanmyyjänä, luulee, että tietysti koulunkäynninohjaaja on lomalla koko kesän.
Ei olisi tullut mieleenkään vielä lapsia päivähoitoon, kun itse olin lomalla. Vaikka olin yksin lasten kanssa.
Nautin sekä hyvistä, että rankemmista hetkistä muksujen kanssa, kun kerrankin oli aikaa olla yhdessä: aamupala klo 8-9 maissa, sitten ulos, leikkipuistoon, hiekkalaatikolle, pyöräilemään. Lounas noin klo 12-13, pienempänä sen jälkeen päikkärit.
Kotitouhua, ihan vain olemista, leikkimistä, yhdessä siivoilua, päivällisruoanlaittoa jne. Illansuussa pieni ulkoilu, iltapala, iltasadut ja unille.
Perustavallista, kiireetöntä kotielämää, muutama pieni kotimaan mökkireissu tuttujen luo.
Ei tarvittu jatkuvaa tekemistä tai ulkomaanreissuja. Joihin toki ei silloin olisi ollut varaakaan.
Minä tein kotona töitä kun lapset oli päiväkoti-ikäisiä. Hoitajille valkeni tämä vasta kolmen vuoden jälkeen. Että siis kotonakin voi tehdä töitä.