Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat jäävät lomalle, mutta lapset viedään päiväkotiin

Vierailija
06.06.2023 |

Myös lapset tarvitsevat lomaa ja aikaa palautua pitkistä päivistä ja raskaista viikoista. Aikuiset välillä unohtavat, kuinka kuormittavia päiväkotipäivät pienen lapsen näkökulmasta ovat.

Mielestäni myös lapsi tarvitsee lomaa päivähoidosta ja aikaa vanhempiensa kanssa. Osalla lapsista on tosi pitkiä päiviä, jotka kuormittavat. Kesällä päiväkoteja myös yhdistetään, joten hoidossa ei välttämättä olla samojen tuttujen lasten ja hoitajien kanssa, tämä voi myös aiheuttaa lapselle lisästressiä.

Jatkuvasti isossa lapsiryhmässä oleminen rasittaa ketä tahansa.

Ei turhaan sanota, että päivähoito on lapsen työpäivä. Lapsikin tarvitsee lomaa ja lapsi myös tietää, kun vanhempi on kotona lomalla, mutta itse täytyy mennä päivähoitoon.

Kommentit (558)

Vierailija
241/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt jaksako laulaa tätä samaa virttä päivästä toiseen. Vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin jos näin haluavat piste. Tässä maassa on lukuisia huostaanotettuja tai päihdeongelmaisten lapsia ja tällaisesta jaksetaan valittaa.

No, kyllä minä näin kahden lapsen äitinä ihmettelen suuresti miksi näin tehdään. Ihan järjetöntä! Meillä miehen kanssa tehdään niin, että otetaan tarkoituksella eri aikaan putkeen 4 viikon loman, jotta lapset saavat olla kotona mahdollisimman paljon kesällä.

No kun joka paikassa ei vaan oteta sitä lomaa silloin kun itseä sattuu huvittamaan.

Vierailija
242/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että tämä on seurausta siitä, ettei ole enää minkäänlaisia tukiverkkoja. Ei voi viedä lasta mummolaan (mummo voi olla itse työelämässä vielä, tai asuu kaukana tms.), omia sisaruksia ei välttämättä ole tai asuvat kaukana (nykyvanhempien lapsuuden perheissä 1-2 lasta on ollut normi, ettei monellakaan tosiaan ole paljoa sisaruksia), kavereilta ei kehtaa pyytää ja kaveritkin on tietysti töissä päiväsaikaan.

Jos on joku mikä tahansa oma meno (hammaslääkäri, kampaaja, itselle shoppailu, esim. mun pitäisi mennä ostamaan itselle uusi pyörä ja ei kyllä tosiaan voi niitä mennä kokeilemaan lasten kanssa :D tms.), niin kyllä sitä sitten ottaa töistä vapaata, vie lapset päiväkotiin kuten yleensäkin ja hoitaa sen oman asiansa.

No tämähän se just on. Jos ei muilla tavoin koskaan pääse ilman lapsia mihinkään, se päiväkoti on isommassa roolissa kuin perheissä, joissa on kaksi osallistuvaa vanhempaa ja ne isovanhemmat apuna.

Niin no, en tiedä auttaako se toinen vanhempikaan kaikissa tilanteissa. Siis jos jo toinen ottaa töistä vapaata mennäkseen kampaajalle tms., niin on se aika paljon vaadittu, että myös toisen pitäisi ottaa vapaata sen vuoksi. Että molemmat olisivat lomalla toisen menon vuoksi. Kyllä se päiväkoti (jonka kuukausimaksun maksaa joka tapauksessa saman summaisena, käytti sitä tai ei) tuntuu varmasti taloudellisesti ainakin järkevämmältä vaihtoehdolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen parjattu vanhempi, joka vie lapset päiväkotiin, vaikka olen itse lomalla.

Olen ammatiltani opettaja, puoliso tekee vuorotyötä, lapset 4 ja 6.

Opettajien lomien pituuden kaikki tietävät. Lapset jäävät kuitenkin päiväkodista kesälomalle vasta juhannukselta. Koen, että tarvitsen itselleni nämä pari viikkoa, jolloin voin rauhassa esim. käydä kampaajalla, hammaslääkärissä, siivota kotia, tavata päivällä ystäviä lounastreffeillä, puolison kanssakin viettää harvinaista kahdenkeskistä aikaa jos hänelle sattuu esim. yövuoroon meno vasta illaksi tms...

Lapset ovat lyhyttä päivää päiväkodissa, yleensä klo 9-15.30 ja heillä on kuitenkin viiden viikon kesäloma. Päiväkoti on todella kiva ja lähellä, ja lapset viihtyvät siellä erinomaisesti. Kaverit ovat jo tärkeitä. Kotona tylsistyisivät ja tappelisivat keskenään. 

En koe ratkaisustani millään lailla huonoa omaatuntoa. 

Vierailija
244/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma on lomampaa ilman niitä käniseviä ja kitiseviä paskapistooleita.

Vierailija
245/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen ymmärtää, että välil voi vanhemmillakin olla tyypilliset loma-ajat täynnä töitä tms. Silloin se on valitettavaa, mutta voi olla myös ainoa vaihtoehto. Mielestäni kenenkään lapsen hyvinvoinnista välittävän vanhemman tulisi kuitenkin yrittää saada asiansa järjestettyä niin, ettei lapsen tarvitse olla hoidossa koko kesää. Kesällä päiväkoti ei välttämättä ole auki, jolloin joutuu kesäpäivystykseen vieraiden tätien luokse.

Elikkä, yritätkö sanoa, että en välitä lasteni hyvinvoinnista jos työnantaja kertoo minun lomani olevan toukokuussa tai syyskuussa? Lapset ovat koko kesän hoidossa ja lomailee kanssani vaikka syyskuussa, niin en ole järjestänyt asioitani kunnolla? Koska en ole saanut valjastettua lähemmäs 80-vuotiasta mummoa kaitsemaan katrastani kesällä viikoiksi, eikä lomakaudella saa otettua muita vapaita, niin silloin lapseni viettää kesän päiväkodissa. Ei sille voi mitään. Olen yh, lasten isää ei enää ole, eikä muita sukulaisia asu lähellä kuin iäkäs äitini.

Pikkasen nyt armoa! Nykyään vanhemmuuden ( lue äityden) mittareita on niin paljon ja hyväksyttävät toiminnan rajat on niin tiukkoja, ettei vanhemmuudesta (äitiydestä) selviä enää kukaan.

Jos mä alkaisin töissä vinkumaan lomiani aina heinäkuulle, koska lapsia! Niin sitten te samat ihmiset olisitte täällä haukkumassa kuinka lapselliset saa parhaat lomapaikat. Ja jos pidän kiltisti sen syyskuun lomavuoron, niin haukutaan kuinka olen kykenemätön äidiksi koska lasten hyvinvointi ei kiinnosta yhtään, huostaaotto olisi paikallaan kun en edes osaa järjestää lapsille lomaa kesällä.

Päättäkää nyt jo! Tai antakaa ihmisten, myös äitien, elää omaa elämäänsä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
246/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vanhempien pitäisi päästä ilman lapsia???

Polkupyöräostoksille voi mennä lasten kanssa. Ostin Torista vähänkäytetyn polkupyörän. Kävin koeajamassa ja tarkastamassa pyörän myyjän kotona - ja lasten kanssa. Ei ollut mitään ongelmaa! Puoliso voi olla lasten kanssa hammaslääkärin ja kampaajan ajan. Hammaslääkärikäynti ja kampaaja ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Ja kyllä - lapsen voi ottaa kampaajalle mukaan, sopimalla asiasta etukäteen.

Miksi lapset pitäisi viedä mummolaan? Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle - ei isovanhemmille! On surullista, kun pieni, alle kouluikäinen lapsi on jatkuvasti joko 1) päiväkodissa tai 2) sukulaisilla hoidossa. Tai näissä molemmissa. Osa vanhemmista on ulkoistanut lastenhoidon ja lastenkasvatuksen yhteiskunnalle ja/tai isovanhemmille ja sukulaisille.

Koululaiset asuvat kouluviikoilla mummoloissa perjantai-illasta sunnuntai-iltaan asti. Kun koulun kesäloma, syysloma, joululoma tai talviloma alkaa, niin lapset kuskataan äkkiä mummolaan. Kesälomalla lapset ulkoistetaan 2-4 viikoksi putkeen mummoloihin ja sukulaisille.

Lasten kyläilyt toteutetaan jopa niin, että lapset eivät näe välillä kertaakaan äitiänsä ja isäänsä ja käy kotonaan. Vanhemmat laiskottelevat lomilla kotona, istuvat kaljaterasseilla, harrastavat ja lomailevat kotimaassa ja ulkomailla keskenään. Lapset joutuvat aina mummolaan. On surullista, kun lapset eivät saa viettää edes kesälomaa kotonaan eivätkä he pääse vanhempiensa kanssa lomalla mihinkään!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että tämä on seurausta siitä, ettei ole enää minkäänlaisia tukiverkkoja. Ei voi viedä lasta mummolaan (mummo voi olla itse työelämässä vielä, tai asuu kaukana tms.), omia sisaruksia ei välttämättä ole tai asuvat kaukana (nykyvanhempien lapsuuden perheissä 1-2 lasta on ollut normi, ettei monellakaan tosiaan ole paljoa sisaruksia), kavereilta ei kehtaa pyytää ja kaveritkin on tietysti töissä päiväsaikaan.

Jos on joku mikä tahansa oma meno (hammaslääkäri, kampaaja, itselle shoppailu, esim. mun pitäisi mennä ostamaan itselle uusi pyörä ja ei kyllä tosiaan voi niitä mennä kokeilemaan lasten kanssa :D tms.), niin kyllä sitä sitten ottaa töistä vapaata, vie lapset päiväkotiin kuten yleensäkin ja hoitaa sen oman asiansa.

No tämähän se just on. Jos ei muilla tavoin koskaan pääse ilman lapsia mihinkään, se päiväkoti on isommassa roolissa kuin perheissä, joissa on kaksi osallistuvaa vanhempaa ja ne isovanhemmat apuna.

Vierailija
247/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidamme olla poikkeava perhe, mutta meillä lapset on tykännyt olla päiväkodissa. Eihän sen lapsen ole siellä aina pakko olla 7-17. Olisi minunkin kannattanut varata muutama lomapäivä siivoamiseen ja pihan laittoon ja pitää taapero samalla päikyssä. Ei vain taas tullut mieleen, että niin voisi tehdä. Haluan toki olla lapsen kanssa, mutta isompien koti- ja kunnostustöiden tekeminen taaperon kanssa vain on lähes mahdotonta.

Vierailija
248/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on yleensäkin outoa että oletetaan lasten lomailevan 6-8 viikkoa. Monessakaan perheessä tuo ei ole lainkaan mahdollista.

Sekin on pk:n työntekijöiden ihan omia oletuksia että vanhemmat lomailee ja lapset viedään hoitoon. Ne hoitajat eivät sitä tiedä mistään onko vanhempi töissä vai lomalla lapsen hoitopäivinä ellei vanhemmat sitä itse kerro. Mitään tilivelvollisuutta ei kuitenkaan ole.

Päiväkodeissa arki on taatusti raskasta hoitajille ja hoidettaville ja tuohon juttuun oman näkemyksensä kertoi 6 alan työntekijää. Päiväkodit on kuitenkin järjestetty siksi että vanhemmat voivat käydä töissä ja päiväkodin työntekijöille on töitä. Vanhemmat ei tuo lapsiaan hoitoon kiusatakseen hoitajia vaan siksi että on pakko. Epäilemättä jokaisessa kunnassa on tätä marginaaliporukkaa joiden lapset ovat hoidossa enemmän kuin on tarpeen mutta mikään yleinen ilmiö se ei kuitenkaan ole.

Vierailija
249/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, joka tulisi hoitaa lainsäädäntöteitse. Subjektiivinen päivähoito-oikeus oli susi syntyessään. Sen tavoite oli laitostaa kaikki lapset neuvostoliitolaiseen tapaan, pois kotoa laitokseen kasvatettavaksi.

Minusta pitäisi laatia laki, joka takaisi päivähoito-oikeuden vain tarvittaessa, kun vanhemmat ovat työssä, tai joistain erityisistä sosiaalisista syistä. Jos vanhemmat ovat lomalla tai pitkäaikaistyöttöminä, oikeus pääsääntöisesti perutaan. Vanhemmat ovat lastensa parhaat hoitajat, ei laitos.

Vierailija
250/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidamme olla poikkeava perhe, mutta meillä lapset on tykännyt olla päiväkodissa. Eihän sen lapsen ole siellä aina pakko olla 7-17. Olisi minunkin kannattanut varata muutama lomapäivä siivoamiseen ja pihan laittoon ja pitää taapero samalla päikyssä. Ei vain taas tullut mieleen, että niin voisi tehdä. Haluan toki olla lapsen kanssa, mutta isompien koti- ja kunnostustöiden tekeminen taaperon kanssa vain on lähes mahdotonta.

Oppivat vaan kiroilemaan ja tupakkaa polttamaan niissä tarhoissaan.

Vierailija
251/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkun pitkäaikaistyöttömätkin pitävät lapsiansa päivähoidossa vaikka voisivat olla hoidossa kotona.

Olen itse pitkäaikaistyötön pahojen nepsy- ja muiden ongelmien takia. Luultavasti monilla (huom. ei kaikilla) pitkään työttömänä olleilla on ongelmia. Eiköhän lapsen ole silloin parempi hoidossa. On terve aikuinen edes jossakin.

Vierailija
252/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyöräostoksille voi mennä lasten kanssa. Ostin Torista vähänkäytetyn polkupyörän. Kävin koeajamassa ja tarkastamassa pyörän myyjän kotona - ja lasten kanssa. Ei ollut mitään ongelmaa! Puoliso voi olla lasten kanssa hammaslääkärin ja kampaajan ajan. Hammaslääkärikäynti ja kampaaja ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Ja kyllä - lapsen voi ottaa kampaajalle mukaan, sopimalla asiasta etukäteen.

Miksi lapset pitäisi viedä mummolaan? Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle - ei isovanhemmille! On surullista, kun pieni, alle kouluikäinen lapsi on jatkuvasti joko 1) päiväkodissa tai 2) sukulaisilla hoidossa. Tai näissä molemmissa. Osa vanhemmista on ulkoistanut lastenhoidon ja lastenkasvatuksen yhteiskunnalle ja/tai isovanhemmille ja sukulaisille.

Koululaiset asuvat kouluviikoilla mummoloissa perjantai-illasta sunnuntai-iltaan asti. Kun koulun kesäloma, syysloma, joululoma tai talviloma alkaa, niin lapset kuskataan äkkiä mummolaan. Kesälomalla lapset ulkoistetaan 2-4 viikoksi putkeen mummoloihin ja sukulaisille.

Lasten kyläilyt toteutetaan jopa niin, että lapset eivät näe välillä kertaakaan äitiänsä ja isäänsä ja käy kotonaan. Vanhemmat laiskottelevat lomilla kotona, istuvat kaljaterasseilla, harrastavat ja lomailevat kotimaassa ja ulkomailla keskenään. Lapset joutuvat aina mummolaan. On surullista, kun lapset eivät saa viettää edes kesälomaa kotonaan eivätkä he pääse vanhempiensa kanssa lomalla mihinkään!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla lapselle olisi parempi istua kampaajalla odottamassa, että äidin tukka valmistuu (itselläni pitkät hiukset, värjäys + leikkaus yleensä 2,5h). Siis se lapsihan todennäköisesti pelaisi/katsoisi puhelimesta jotain tai muuten vain istuisi itsekseen. Todella tylsää lapselle! Todellakin on parempi, että lapsi menee tuttuun päiväkotiin, jossa järjestettyä ohjelmaa, ulkoilua ja kavereita. En tiedä, millaisia kauhupäiväkoteja muilla on, mutta mun lapset on oikein kivassa päiväkodissa, jossa hyvä meininki ja lapset viihtyy siellä hyvin (myös päiväkodin aikuiset vaikuttavat olevan aina hyvällä tuulella, eikä vaihtuvuutta kovin paljoa ole, toki joskus jotain harjoittelijoita, äitiyslomia jne. henkilökunnalla).

Vierailija
253/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tuodaan päiväkotiin vaikka henkilökunta lomailee.

Vierailija
254/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tuodaan päiväkotiin vaikka henkilökunta lomailee.

Eikös se ole hyvä, niin työllistyy muutama työtön tai opiskelija sijaistamaan siksi aikaa?

Vierailija
255/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla lapselle olisi parempi istua kampaajalla odottamassa, että äidin tukka valmistuu (itselläni pitkät hiukset, värjäys + leikkaus yleensä 2,5h). Siis se lapsihan todennäköisesti pelaisi/katsoisi puhelimesta jotain tai muuten vain istuisi itsekseen. Todella tylsää lapselle! Todellakin on parempi, että lapsi menee tuttuun päiväkotiin, jossa järjestettyä ohjelmaa, ulkoilua ja kavereita. En tiedä, millaisia kauhupäiväkoteja muilla on, mutta mun lapset on oikein kivassa päiväkodissa, jossa hyvä meininki ja lap8set viihtyy siellä hyvin (myös päiväkodin aikuiset vaikuttavat olevan aina hyvällä tuulella, eikä vaihtuvuutta kovin paljoa ole, toki joskus jotain harjoittelijoita, äitiyslomia jne. henkilökunnalla).

Joo tämäpä, ei nämä "kyllä lapsen voi ottaa mukaan hammaslääkäriin/kampaajalle/ostoksille/minnevaan"- ihmiset ainakaan sen lapsen parasta ajattele. Päiväkodin paras on tietysti että lapset on siellä mahdollisimman vähän, mutta melkoinen kauhupäiväkoti saa olla jos siellä on huonompi olla kuin istumassa hiljaa nurkassa kännykkää katsoen, kun vanhempi yrittää saada asioita hoidetuksi.

Vierailija
256/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on yleensäkin outoa että oletetaan lasten lomailevan 6-8 viikkoa. Monessakaan perheessä tuo ei ole lainkaan mahdollista.

Sekin on pk:n työntekijöiden ihan omia oletuksia että vanhemmat lomailee ja lapset viedään hoitoon. Ne hoitajat eivät sitä tiedä mistään onko vanhempi töissä vai lomalla lapsen hoitopäivinä ellei vanhemmat sitä itse kerro. Mitään tilivelvollisuutta ei kuitenkaan ole.

Päiväkodeissa arki on taatusti raskasta hoitajille ja hoidettaville ja tuohon juttuun oman näkemyksensä kertoi 6 alan työntekijää. Päiväkodit on kuitenkin järjestetty siksi että vanhemmat voivat käydä töissä ja päiväkodin työntekijöille on töitä. Vanhemmat ei tuo lapsiaan hoitoon kiusatakseen hoitajia vaan siksi että on pakko. Epäilemättä jokaisessa kunnassa on tätä marginaaliporukkaa joiden lapset ovat hoidossa enemmän kuin on tarpeen mutta mikään yleinen ilmiö se ei kuitenkaan ole.

Ja sen lisäksi että oletetaan vanhempien kykenevän pitämään vuodessa 10 viikkoa lomaa, oletetaan että vanhemmat voi aina pitää ne just silloin kun päiväkoti haluaa. Marginaaliporukkaa on tosiaan ne jotka lomailevat viikkokausia lapset päiväkodissa, en ole ikinä kuullut kenenkään semmoista tekevän (vaikka varmaan joskus jotkut tekeekin). Se taas, että lapsi on joskus yksittäispäivän päiväkodissa vanhemman hoitaessa asioita ei pitäisi olla kenellekään mikään ongelma, kaikilla ei ole sellainen joustava työ ja hyvät tukiverkostot että saisi yhtään aikaa ilman lastaan ikinä muutoin.

Vierailija
257/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla lapselle olisi parempi istua kampaajalla odottamassa, että äidin tukka valmistuu (itselläni pitkät hiukset, värjäys + leikkaus yleensä 2,5h). Siis se lapsihan todennäköisesti pelaisi/katsoisi puhelimesta jotain tai muuten vain istuisi itsekseen. Todella tylsää lapselle! Todellakin on parempi, että lapsi menee tuttuun päiväkotiin, jossa järjestettyä ohjelmaa, ulkoilua ja kavereita. En tiedä, millaisia kauhupäiväkoteja muilla on, mutta mun lapset on oikein kivassa päiväkodissa, jossa hyvä meininki ja lapset viihtyy siellä hyvin (myös päiväkodin aikuiset vaikuttavat olevan aina hyvällä tuulella, eikä vaihtuvuutta kovin paljoa ole, toki joskus jotain harjoittelijoita, äitiyslomia jne. henkilökunnalla).

Mitä nuorempana lapsi oppii sietämään tylsyyttä kuitenkin varsin lyhyitä aikoja, sitä paremmin hän sietää tylsyyttä isompanakin. Monen lapsen ongelma nykyään on, ettei tylsyyttä siedetä yhtään.

Vierailija
258/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkun pitkäaikaistyöttömätkin pitävät lapsiansa päivähoidossa vaikka voisivat olla hoidossa kotona.

Olen itse pitkäaikaistyötön pahojen nepsy- ja muiden ongelmien takia. Luultavasti monilla (huom. ei kaikilla) pitkään työttömänä olleilla on ongelmia. Eiköhän lapsen ole silloin parempi hoidossa. On terve aikuinen edes jossakin.

vein ainoan lapseni vasta päiväkotiin kun lapsi oli n 3,6 v. Olin työtön luuseri, ei mitään sairauksia, en ollut ihan nuorikaan enään, ei eletty sossun rahoilla, mies oli työssä. Aikanaan minäkin menin töihin. 

Vierailija
259/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen ymmärrä jutun pointin, ei siinä ole puhe mistään yksittäisestä kampaamokäynnistä, milloin lapsi/lapset ovat hoidossa, vaan koko huoltajan/huoltajien loma-ajasta tai suurimmasta osasta siitä.

Olen itse varhaiskasvatusalalla ja tämä on suuri huolenaiheeni myös, monelta kannalta.

Räikeitä juttuja on ja vuosi vuodelta yhä isommissa määrin, lasten kanssa ei haluta olla enää kotona samalla tavoin kun ennen.

Lapsi kärsii siitä. Hän viettää suurimman osan hereilläoloajasta laitoksessa, tuntien kuuluvansa enemmän päiväkodin ryhmään kuin omaan perheeseen.

On tietenkin tapauksia, joissa huoltajat ovat vaihtaneet juuri työpaikkaa ja lomaa ei ole, mutta yleensä seuraavana kesänä jo on. Kukaan ei vaadi 6-8vkon lomia, vaan vain sen ajan, mikä huoltajilla on lomaa. Ja sillä ajalla (touko-syyskuu) kun kesäloma-aika on.

Myös toinen näkökulma mikä huolettaa ja koskettaa joka ikistä veronmaksajaa, on se, että paljon tämä lysti kustantaa yhteiskunnalle. Minäkin maksan siivun sinun lapsesi hoidosta, joka ikinen tilipäivä. Vaikka maksaisit täyden maksun. Toivoisin todella, että varhaiskasvatuksessa kasvatetaan se aika lastasi, joka on työaikasi ja lopun kasvatuksen huolehtii oma perhe. Tai mikäli olet kotona, syystä tai toisesta, niin huolehdithan lapselle myös ansaitsemansa loman työpaikastaan. Ja aina toki huomioiden, mikäli oma perhe on kykenemätön huolehtimaan, mutta tällöin ei perheen tueksi riitä pelkkä laitetaan lapsi päiväkotiin-ratkaisu, ja sekin vain tilapäisenä ratkaisuna.

Vaaditaanko samalla koulu myös ympärivuotiseksi 😊, niin ei tarvitsisi pienten koululaistenkaan kanssa enää lomaa vietttää.

Vierailija
260/558 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaanko samalla koulu myös ympärivuotiseksi 😊, niin ei tarvitsisi pienten koululaistenkaan kanssa enää lomaa vietttää.

Siihen suuntaan on painetta.

Vanhemmat jo nyt haluavat kouluilta kaiken maailman iltapäiväkerhoja, mihin lapset varastoidaan koulun jälkeen, etteivät vaan tulisi kotiin.

Koronan aikaan vanhemmat itkivät, miten on hirveää, kun kakarat eivät häivykään aamulla kotoa minnekään vaan ovat kaiket päivät kotona.

Kyllä vanhemmat varmaan haluavat, että koulut alkavat olla kesälläkin toiminnassa, että lapset saa työnnettyä sinne häiritsemästä "omaa elämää".