Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen liikunta auttaa masennukseen?

Vierailija
04.06.2023 |

Aina väitetään, että liikunnasta on apua masennuksessa. Olen käynyt kävelylenkillä jo 2 kuukauden ajan ja mikään ei ole muuttunut. Minkälainen liikunta teitä on auttanut ja miten pian?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mikä vaan, mutta sellainen kuntoa ja sykettä kohottava laittaa endorfiinit liikkeelle. Ja se on piristävää.

Vierailija
2/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta mariseminen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen, mutta itse olen huomannut erityisesti kuntosaliharjoittelun hyväksi. Sen jälkeen saunaan.

Vierailija
4/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan korkeamman sykkeen liikunta auttaa itsellä.

Harrastesählyporukan mukana tuli juostua pallon perässä ja pelien jälkeen oli aina hyvä olo, mutta porukka kuivui kokoon. Pitäisi keksiä jotain tilalle.

Vierailija
5/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei välttämättä auta masennukseen ollenkaan. MUTTA ei siitä haittaakaan ole.

Ehkä liikunta alakuloon auttaa, jos on jotain pikku harmia mielen päällä.

Vierailija
6/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakamambo

Vierailija
7/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä vaan, mutta sellainen kuntoa ja sykettä kohottava laittaa endorfiinit liikkeelle. Ja se on piristävää.

Ei pidä paikkaansa, tämäkin on yksilöllistä. Olen kokeillut kävelyä, juoksua, uintia ja salilla käymistä, mutta mistään ei mitään endorfiineja saa.

Vierailija
8/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lenkkeily ja kuntosali on auttanut. Sekä SE , että lähtee suorittamaan ne vaikka on kuinka huono päivä. Tänä aamunakin sain tehtyä salin vaikka en millään olisi jaksanut lähteä. Tein sitten kevyemmän version, mutta tein kumminkin. En olisi varmaan tässä kirjoittamassa , jos en liikuntaa olisi aloittanut.

Olen tk-eläkkeellä.

Useasti illalla toivon / rukoilen, että toivottavasti huomennakin jaksan lähteä liikkeelle.

9/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen, mutta itse olen huomannut erityisesti kuntosaliharjoittelun hyväksi. Sen jälkeen saunaan.

Kuntosaliharjoittelun jälkeen vasta masentaakin, kun katsoo

-kuinka ei pyyhitä laitteita

-kaivetaan nenää ja kainaloa ja suoraan laitteisiin

-kännyköiden pakkonarkkaaminen

-ollaan niin semiammattilaisia, ettei salille mahdu muita, kun "on tässä setti kesken"

Kuntosali on nimensä mukainen, ei amerikkalaisen tv-sarjan jatke.

Vierailija
10/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsällä on tutkittu olevan terapeuttinen vaikutus. Ehkä esim. metsässä kävely voisi olla edesauttavaa. Katse ylöspäin luotuna. Ja pienestä aloittaen.

Vierailija
11/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta auttaa vain jos korjaa asennettaan liikuntaan. Jos ajattelee että tämä ei auta, niin silloin ei mikään auta. Itselläni auttaa masennukseen kävely metsässä. Yleensä jatkan kävelyä niin kauan kunnes saan päässä pyörivät ajatukset kasaan. Katselen samalla luontoa.

Vierailija
12/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

S Ä Ä N N Ö L L I N E N

Vierailija
13/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään liikunta ei auta mihinkään

Vierailija
14/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosaliharjoittelun jälkeen vasta masentaakin, kun katsoo

-kuinka ei pyyhitä laitteita

-kaivetaan nenää ja kainaloa ja suoraan laitteisiin

-kännyköiden pakkonarkkaaminen

-ollaan niin semiammattilaisia, ettei salille mahdu muita, kun "on tässä setti kesken"

Kuntosali on nimensä mukainen, ei amerikkalaisen tv-sarjan jatke.

Pariin ensimmäiseen auttaa hanskojen käyttö. En tiedä tarkkaan, mitä on kännyköiden pakkonarkkaaminen, mutta en ole ärsyyntynyt sellaisesta. Itse käyttämälleni kuntosalille mahtuu kyllä ainakin aikaisin iltapäivällä. Viimeistä en ymmärtänyt.

Vierailija
15/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse, niin fttä tulee hiki ja oikea väsymys. Säännöllisesti.

Vierailija
16/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, mistä itse pitää. Varsinkin kilpailullinen, josta ei pidä, voi jopa pahentaa masennusta.

Pyöräily ja kävelylenkit ovat auttaneet minua. Taekwondokaan tuskin oli haitaksi, mutta se oli minulla aika lyhytaikainen harrastus.

Vierailija
17/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono päivä: auttaa jo se, että saa raahauduttua ulos kävelylle. Jos luontoon asti pääsee, niin parempi.

Vähän parempi päivä: voimaharjoittelu tai reipasta sykettä nostavaa pyöräilyä. Ulkokuntosalit on hyviä, matala kynnys tulla ja mennä ja on ilmaista.

Ja säännöllisyys on tärkeää, vaikka joka päivä ei jaksaisikaan kovin paljoa.

Vierailija
18/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rasittava liikunta on tähän asiaan hyödyllisempää kuin esim jooga tai muu hidas venyttelytreeni.

Vierailija
19/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän avantouinti ole sellainen, joka pistää kehon pihisemään.

Kokeile käydä jääkylmässä suihkussa joka aamu. Jos siitä on apua, sitten aloitat talvikaudella oikean avantouinnin.

Vierailija
20/68 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen liikunta auttaa missä olet hyvä ja josta siis sen vuoksi nautit.

Mulla ei esim tule lainkaan runners highta, joten vältän juoksua viimeiseen asti. Juoksu on mulle pakkopullaa, olen huono siinä ja juoksemisen jälkeen olo on ärtyisä ja kivulias.

Sen sijaan esim baletti saa aikaan endorfiinien hyökkäyksen. Olen lajissa hyvä ja nautin suunnattomasti saavuttamastani edistyksestä. Baletin jälkeen tunnen itseni energiseksi ja onnelliseksi.

Eli liikunta auttaa kunhan löydät sen oman lajisi.