Millainen liikunta auttaa masennukseen?
Aina väitetään, että liikunnasta on apua masennuksessa. Olen käynyt kävelylenkillä jo 2 kuukauden ajan ja mikään ei ole muuttunut. Minkälainen liikunta teitä on auttanut ja miten pian?
Kommentit (68)
Pakkopullana tehtynä liikunta ei paranna masennusta. Tulee mieleen yksi mies joka ajaa polkupyörällä zombiena samaa reittiä päivät pitkät aivan masentuneen näköisenä. Tuntuu että lääkäri on hänelle määrännyt liikuntaa. Ei toimi juu. Yrttisauhutkin toimisivat paremmin.
Itse Olen vihdoin oppinut kuuntelemaan kroppaani enkä enää rasita treenaamalla hampaat irvessä; Tänään kävin kävelyllä metsässä tulin kukkakimppujen kanssa kotiin.
Silloin kun jaksan niin saan voimaa hikisestä HIIT treenistä pari kertaa vkossa
Eilen kävin metsässä lenkillä.
Koko kroppa huutaa Hosiannaa ja pitää mustan synkän masennuksen kaukana 🥰
Vierailija kirjoitti:
Pakkopullana tehtynä liikunta ei paranna masennusta. Tulee mieleen yksi mies joka ajaa polkupyörällä zombiena samaa reittiä päivät pitkät aivan masentuneen näköisenä. Tuntuu että lääkäri on hänelle määrännyt liikuntaa. Ei toimi juu. Yrttisauhutkin toimisivat paremmin.
Masentuneena kaikki tuntuu pakkopullalta, joten jos jää kuuntelemaan sitä tunnetta, niin ei koskaan tee mitään. Parempi lähteä tekemään edes jotain, vaikka hampaat vähän irvessäkin. Todennäköisesti olo on kuitenkin hiukan parempi, kun on saanut itsensä liikkeelle edes vähän.
Mistäs muuten tiedät tuon pyöräilijän mielialasta yhtään mitään, ilmeestäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentuneena kaikki tuntuu pakkopullalta, joten jos jää kuuntelemaan sitä tunnetta, niin ei koskaan tee mitään. Parempi lähteä tekemään edes jotain, vaikka hampaat vähän irvessäkin. Todennäköisesti olo on kuitenkin hiukan parempi, kun on saanut itsensä liikkeelle edes vähän.
Mistäs muuten tiedät tuon pyöräilijän mielialasta yhtään mitään, ilmeestäkö?
No KAIKKI asiathan täällä palstalla tiedetään
😂🤭
Eri
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, mistä itse pitää. Varsinkin kilpailullinen, josta ei pidä, voi jopa pahentaa masennusta.
Pyöräily ja kävelylenkit ovat auttaneet minua. Taekwondokaan tuskin oli haitaksi, mutta se oli minulla aika lyhytaikainen harrastus.
Tai sitten sellainen, joka vaatii sulta kunnon keskittymistä. Mulla tälläisiä oli zumba - muutkin tanssilliset toki ajaan saman asian(kun on täysin onneton rytmitaju ja koordinaatio) ja ratsastus (ei mitään lapsuusajan taustaa siihen). Tunnin ajan piti skarpata ja tunnin jälkeen tuli se tyytyväisyys, että selvisimpäs tästä taas. En olekaan ihan surkea kaikessa. Ja pikkuhiljaa huomasin odottavani niitä tunteja, eli pääsin pois siitä välinpitämättömyyden ja väsymyksen suosta. Hevoset ja niiden kanssa toimiminen ja luottamuksen rakentaminen oli myös jo sinällään jotenkin oloa helpottavia.
Mulla liikunta vain pahensi stressiä: töistä piti kaahata hakemaan lapsia hoidosta, laittaa ruokaa, suorittaa kahvakuulailut ja lankutukset kun lapset katsoivat pikkukakkosta, hoitaa iltatoimet ja laittaa lapset nukkumaan, juosta iltalenkki. Koko elämä on pelkkää suorittamista eikä iloa saa mistään.
Sellainen, mistä juuri sinä itse pidät.
Itselläni toimii jooga. Jostain syystä joogatessa en koskaan mieti ikäviä asioita.
Itsekin koin, ettei kävely toiminut minulla. Kävely nostattaa mielialaa kohdallani vain silloin, jos on erittäin hyvä sää, aurinko paistaa, on lämmintä jne. Muutoin on vain tylsää ja pakkopullaa minulle.
Juoksu toimi myös ennen, mutta enää ei onnistu keuhko-ongelmista johtuen.
Ainoa mikä toimii on s ienihoito ja liikunnan lisääminen. Luulisi että Suomi olisi etulinjassa masennuksen hoidossa mutta näyttää aika toivottomalta. Lääkeyhtiöt vie lääkäreitä kuin pässejä narussa.
Se on varmasti yksilöllistä, mikä tuo hyvää oloa kullekin, itsellä toimii parhaiten rauhallinen kävely koiran kanssa mieluiten metsässä tai meren rannalla, jooga ja tanssi.
Kysyttiin MASENNUKSEEN auttavasta liikunnasta. Ei sitä, mikä on kenenkin mielestä mukavaa liikuntaa. Ei tähän voi vastata kuin masennuksen kokeneet.
Itsellä ei auta mitkään kävelylenkit vaan apua on ainoastaan ihan kunnon vaelluksista luonnossa. Siis ihan pakko ei ole olla yötä, mutta siis useampi tunti, aamusta iltaan, vaihtelevassa maastossa jossa on paljon katseltavaa ja täydellinen rauha.
Samoin jeesaa juoksulenkit (mieluiten metsässä), mutta se taas vaatisi sitä että on oikeasti hyvässä kunnossa ja etenkin sitä, että polvet sitä rytyytystä vielä kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen, mutta itse olen huomannut erityisesti kuntosaliharjoittelun hyväksi. Sen jälkeen saunaan.
Yök ja yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, mistä itse pitää. Varsinkin kilpailullinen, josta ei pidä, voi jopa pahentaa masennusta.
Pyöräily ja kävelylenkit ovat auttaneet minua. Taekwondokaan tuskin oli haitaksi, mutta se oli minulla aika lyhytaikainen harrastus.
Tai sitten sellainen, joka vaatii sulta kunnon keskittymistä. Mulla tälläisiä oli zumba - muutkin tanssilliset toki ajaan saman asian(kun on täysin onneton rytmitaju ja koordinaatio) ja ratsastus (ei mitään lapsuusajan taustaa siihen). Tunnin ajan piti skarpata ja tunnin jälkeen tuli se tyytyväisyys, että selvisimpäs tästä taas.
Se, että pitäisi keskittyä tunnin ajan ei tarkoita, että ihminen pystyy keskittymään tunnin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rasittava liikunta on tähän asiaan hyödyllisempää kuin esim jooga tai muu hidas venyttelytreeni.
Samaa mieltä. Erittyy mielihyvähormonia ja huomaa äkkiä, että piristyy. Masentuneena vain vaikea saada itsensä edes ulos. Koko aikaa ei tarvi juosta. Voi kävellä ja ottaa reissun aikana 4-6 tehokkaampaa pyrähdystä. Sekin riittää mainiosti ja kohottaa kuntoa. Jooga ym sopii stressiin ja kolotuksiin kyllä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin MASENNUKSEEN auttavasta liikunnasta. Ei sitä, mikä on kenenkin mielestä mukavaa liikuntaa. Ei tähän voi vastata kuin masennuksen kokeneet.
Ei kaikilla masentuneillakaan toimi sama liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni rasittava liikunta on tähän asiaan hyödyllisempää kuin esim jooga tai muu hidas venyttelytreeni.
Samaa mieltä. Erittyy mielihyvähormonia ja huomaa äkkiä, että piristyy. .
Huutonaurua. Että ihan äkkiä piristyy. :D
Kaikille ei erity mielihyvähormoneja, vaikka harrastaisi sellaista liikuntaa, josta tykkää.
Hyvin laaja kysymys.. riippuu niin monesta jutusta.
Itse aktiiviliikkuja taustalla, auttaa parhaiten raskas, sykettä nostava treeni. Kuntosali, juoksu ja jooga..jooga kun on hyvinkin raskas tietyissä harjoituksissa.
Mutta eniten auttanut se, että päättää lähteä tekemään suunnitellun treenin. Ja vielä jos on kaveri, ohjelma, pt siihen, on vaan pakko.
Pelkkä kävely ei minulla auta riittävästi. Kroppaa pitää rasittaa ja hiki tulla, hengästyä ja vähän sattua. Siitä saa kiksejä. Ja siihen tulee tarve, joka pitää liikkumista yllä. Kehityt, väsyt fyysisestä rasituksesta, saat voimaa, itsetuntoa, pärjäät..
Vierailija kirjoitti:
Hyvin laaja kysymys.. riippuu niin monesta jutusta.
Itse aktiiviliikkuja taustalla, auttaa parhaiten raskas, sykettä nostava treeni. Kuntosali, juoksu ja jooga..jooga kun on hyvinkin raskas tietyissä harjoituksissa.
Mutta eniten auttanut se, että päättää lähteä tekemään suunnitellun treenin. Ja vielä jos on kaveri, ohjelma, pt siihen, on vaan pakko.Pelkkä kävely ei minulla auta riittävästi. Kroppaa pitää rasittaa ja hiki tulla, hengästyä ja vähän sattua. Siitä saa kiksejä. Ja siihen tulee tarve, joka pitää liikkumista yllä. Kehityt, väsyt fyysisestä rasituksesta, saat voimaa, itsetuntoa, pärjäät..
Oletko ollut masentunut? Oliko sinulla silloinkin noin ohjelmallista treenaamista?
Rehellisesti sanottuna en usko hyötyneeni mielialan suhteen paljoa liikunnasta vaikean masennuksen aikana. Koiran takia oli pakko käydä lenkillä ja metsäkävelyillä. Se hyöty siitä kuitenkin oli, ettei ihan päässyt kunto rapistumaan ja oli pakko lähteä kämpiltä ulos. Liikunta auttaa silloin kun on mieli matalana normaalilla tavalla esim. afrotanssi, salsa, kahvakuulailu auttaa unohtamaan hetkeksi muut murheet ja nostaa sykettä.