Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erityisruokavaliot tulisi ottaa huomioon perhejuhlissa?

Vierailija
04.06.2023 |

Valmistujaisjuhlien kutsussa oli maininta kahvitarjoilu ja tarjolla oli muutamaa suolaista ja paria makeaa. Kaikki laktoositonta siten, että oli erikseen merkintä jos oli käytetty hylatuotteita. Suolaisissa oli erikseen tehty kahdesta tarjottavasta versio, joka sopi kaikkein ruokarajoittuneimmalle vieraalle =pelkkä suola mausteena. Nämä olis selkeästi erotettu omiin astioihinsa. Ja silti ei ollut hyvin, vieras halusi erikseen tietää kaikkien tarjottavien maustelistat (sipuli on pahin ongelma, sitä ei saa olla edes mausteseoksessa) Kerroin emäntänä että ko.tuotteet eivät sovi ruokarajoitteeseen, siksi tässä on sinulle vaihtoehto x ja y.

Oletettako tosiaan että kaikki sopii kaikille? Tai jos on merkitty sisältää x, niin mitä väliä silloin on mitä muutakin sopimatonta tarjoilussa on? Kun se ei sovi kuitenkaan. Rasittavaa yrittää saada kaikille vieraille jotain suuhunpantavaa! Tälle vieraalle oli myös erikseen ilmoitettu etukäteen että käy etukäteen syömässä, on vain kevyt kahvipöytätarjoilu

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa käytöstä vieraalta. Minulla on erikoisruokavalio enkä odota, että sitä huomioitaisiin mitenkään. Juon kahvini ja vichyä (toivottavasti sitä on tarjolla) enkä kaipaa muuta. Kukaan ei kuole parin tunnin juhlissa syömättömyyteen. Olet tehnyt ihan riittävästi huomioidaksesi erikoisruokavaliot.

Vierailija
2/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttuna nyt aluksi kaikki tarjottavat automaattisesti laktoosittomiksi. Tuo on hyvin helppoa, eikä sitä huomaa mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perusjuttuna nyt aluksi kaikki tarjottavat automaattisesti laktoosittomiksi. Tuo on hyvin helppoa, eikä sitä huomaa mitenkään.

Moni laktoositon tuote on edelleen kalliimpaa.

Jos vieraista 1 on laktoositon ja 40 ei tarvi laktoositonta, en tosiaan tee kaikesta laktoositonta.

Vierailija
4/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ylioppilas itse toivoi pöytään minidonitseja. Vasta kotona huomasin että nappaamani sisälsivät maitojauhetta ja niiden kohdalla oli sitten lappu sis maitojauhetta Olisiko pitänyt käydä ostamassa uudet jotta olisi saatu laktoositon pöytä? Samoin vaahtoutuvaa vaniljakastiketta ei löytynyt kolmeasta kaupasta laktoosittomana, ainoastaan vähälaktoosisena. Täysin laktoositon tarjoilu on hankala toteuttaa (ja maidoton on vielä vaikeampi) Saati sitten pähkinätö, suklaaton, sipuliton ja pippuriton + gluteeniton. Ap

Vierailija
5/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen lähtökohtaisesti kaiken laktoosittomana ja gluteenittomana.

Ja kaiken ns buffet-muotoon jolloin jokainen voi yhdistellä omalle lautaselleen sitä mitä kukin voi syödä ja/tai mistä pitää.

Vierailija
6/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vieraista 1 on laktoositon ja 40 ei tarvi laktoositonta, en tosiaan tee kaikesta laktoositonta.

Erikoinen vieraskatras sulla, kun 20% suomalaisista on laktoosioireisia. 40 vierasta siis 8 on oletetusti laktoosittomia. Vai oletko se päällepäsmäri, jonka kermakakkua "pitää kaikkien maistaa kun on itse tehty ja hyvä", kotimatkalla sitten joka auto etsii hädässä sitä huoltoaseman vessaa...

Vierailija
7/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ei tarvitse sopia kaikille, mutta kaikille pitää olla jotain. Ja se jotain pitää olla kunnollista, samaa tasoa muiden tarjottavien kanssa, ei niin että muille on voileipäkakkua ja täytekakkua ja gluteenittomalle riisikakku kurkkusiivuilla ja pakastepulla.

Vierailija
8/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen lähtökohtaisesti kaiken laktoosittomana ja gluteenittomana.

Ja kaiken ns buffet-muotoon jolloin jokainen voi yhdistellä omalle lautaselleen sitä mitä kukin voi syödä ja/tai mistä pitää.

Teillä on siis varmaan keliakiaa siarastava perheenjäsen ja olet tottunut gluteenittomaan leivontaan eikä talossa käsitellä mitään gluteenia sisältävää? Meillä ei ole enkä näe tarvetta opetella harvinaisten perhejuhlien takia.

Vierailija
9/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun tarjoilut juhlissa on muutamasta eurosta kiinni niin älä järjestä niitä, ei juhlia jatkuvasti ole.

Vierailija
10/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tarjottavat on tietenkin vegaanisia, pähkinättömiä, soijattomia ja gluteenittomia. Ja riittävästi vaihtoehtoja, jos jollakulla olisi vaikka paprika tai mansikka-allergia tms. 

Vierailija
11/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken ei tarvitse sopia kaikille, mutta kaikille pitää olla jotain. Ja se jotain pitää olla kunnollista, samaa tasoa muiden tarjottavien kanssa, ei niin että muille on voileipäkakkua ja täytekakkua ja gluteenittomalle riisikakku kurkkusiivuilla ja pakastepulla.

Olen itse vegaani, en syö herkkuja (kakut, pullat, limsat, leivokset yms) enkä todellakaan odota, että minulle olisi mietitty jotain tarjottavaa parin tunnin juhliin. En edes ilmoita etukäteen ruokavaliotani.

Sitten, jos kyse olisi häistä, joissa on ruokatarjoilu, ilmoittaisin.

Vierailija
12/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun tarjoilut juhlissa on muutamasta eurosta kiinni niin älä järjestä niitä, ei juhlia jatkuvasti ole.

Ehkä on helpompi kuitenkin jättää laktoosittomat kutsumatta.

Vierailija
13/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vegaani, en syö herkkuja (kakut, pullat, limsat, leivokset yms) enkä todellakaan odota, että minulle olisi mietitty jotain tarjottavaa parin tunnin juhliin. En edes ilmoita etukäteen ruokavaliotani.

Sitten, jos kyse olisi häistä, joissa on ruokatarjoilu, ilmoittaisin.

No jos et ilmoita mitään, tai juhlien järjestäjä ei tiedä ruokavaliostasi tai herkuttomuudestasi, niin se on tietysti eri asia.

Vierailija
14/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen einesleivonnaisissa noita pieniä donitseja tai ainakin ihan tavallisia donitseja on saatavilla ihan laktoosittominakin ja hinta on samaa tasoja ei-laktoosittomien kanssa. Paljonhan näistä tuotteista tehdään automaattisesti laktoosittomiksi, eikä sitä ns. normaalia versiota ole edes olemassa. Kaupoissa on nykyään todella paljon laktoosittomia tuotteita. Toki laktoosittomat maitotuotteet ovat kalliimpia. Tässä ei nyt kuitenkaan puhuttu hinnasta ja on myös aika turhaa väittää, että laktoosittoman tarjottavan löytäminen tai tekeminen olisi jotenkin vaikeaa. Gluteenittoman kohdalla onkin sitten oikeasti vaikeampaa. Itse olen suolistovaivojen takia laktoosittomalla ja se on helppoa ja samasta syystä välttelen myös gluteenia ja se toki on vaikeampaa.

Vierailija
15/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ala tekemään mitään privaattivoileipäkakkua gluteenittomalle.

Vierailija
16/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole erikseen kysytty ruokavaliota, niin en odota mitään erityistä mutta, jos se kysytään, niin odotan, että jotain on tarjolla. Häissä ruoka tai valmistujaisissa kakkua tai pieni leivos. Eikä todellakaan tarvitse olla kaikille kaikkea, kunhan jokaiselle löytyy yksi suolainen ja yksi makea.

Vierailija
17/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni tuote on ihan luonnostaan laktoositon tai juurikin automaattisesti laktoosittomaksi valmistettu niin ilmeisesti kovinkaan moni näistä laktoosioireista tässä nyt pilkkaava ei taida tajutakaan käyttävänsä itsekin laktoosittomia tuotteita huomaamattaan ja tietämättään. Oikeasti tämä laktoosittomuus on näistä ruokarajoitteista helpoimpia ja helppo toteuttaa, mutta jos sen kanssa ei itse ole tekemisissä niin eihän sitä ymmärrä.

Vierailija
18/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ala tekemään mitään privaattivoileipäkakkua gluteenittomalle.

Eikä tarvitsekaan. Mutta ei ole liikaa laittaa samoja täytteitä/päällisiä gluteenittoman leivän päälle.

Vierailija
19/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esim. on laktoositon minidonitsi. Tällainenkin tuote siis löytyy myös laktoosittomana.

https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-ooh-pikkudonitsi/

Vierailija
20/108 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin joskus gluteenottomille, joita oli kolme, erikseen samat kuin muillekin, pikkuversioina.

Kahdelle gluteenittomalle kelpasi oikein hyvin, yksi gluteeniton kauhistui kun kuuli, että ne oli leivottu samassa keittiössä, vaikka toki ennen tavallisia sekä puhtailla välineillä jne. Silti tämä yksi gluteeniton oli aivan varmasiitä, että sitä gluteenia on kuitenkin jossain gluteenittomassa. Kaksi muuta oli oikein tyytyväisiä. Pakasteessa löytyi jotain gluteenittomia valmisleivonnaisia ja niitä suostui syömään.

Eipä niitä gluteenittomia leipomuksia toki mikään pakko toki ollut syödäkään, mutta silti tämä yksi gluteeniton oli jälkeenpäin purnannut,miten surkeat tarjottavat oli hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme