Miten erityisruokavaliot tulisi ottaa huomioon perhejuhlissa?
Valmistujaisjuhlien kutsussa oli maininta kahvitarjoilu ja tarjolla oli muutamaa suolaista ja paria makeaa. Kaikki laktoositonta siten, että oli erikseen merkintä jos oli käytetty hylatuotteita. Suolaisissa oli erikseen tehty kahdesta tarjottavasta versio, joka sopi kaikkein ruokarajoittuneimmalle vieraalle =pelkkä suola mausteena. Nämä olis selkeästi erotettu omiin astioihinsa. Ja silti ei ollut hyvin, vieras halusi erikseen tietää kaikkien tarjottavien maustelistat (sipuli on pahin ongelma, sitä ei saa olla edes mausteseoksessa) Kerroin emäntänä että ko.tuotteet eivät sovi ruokarajoitteeseen, siksi tässä on sinulle vaihtoehto x ja y.
Oletettako tosiaan että kaikki sopii kaikille? Tai jos on merkitty sisältää x, niin mitä väliä silloin on mitä muutakin sopimatonta tarjoilussa on? Kun se ei sovi kuitenkaan. Rasittavaa yrittää saada kaikille vieraille jotain suuhunpantavaa! Tälle vieraalle oli myös erikseen ilmoitettu etukäteen että käy etukäteen syömässä, on vain kevyt kahvipöytätarjoilu
Kommentit (108)
Ruokarajoitteisten kutsut katoavat postissa - problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuna nyt aluksi kaikki tarjottavat automaattisesti laktoosittomiksi. Tuo on hyvin helppoa, eikä sitä huomaa mitenkään.
Moni laktoositon tuote on edelleen kalliimpaa.
Jos vieraista 1 on laktoositon ja 40 ei tarvi laktoositonta, en tosiaan tee kaikesta laktoositonta.
Erikoinen vieraskatras sulla, kun 20% suomalaisista on laktoosioireisia. 40 vierasta siis 8 on oletetusti laktoosittomia. Vai oletko se päällepäsmäri, jonka kermakakkua "pitää kaikkien maistaa kun on itse tehty ja hyvä", kotimatkalla sitten joka auto etsii hädässä sitä huoltoaseman vessaa...
Ohis, mutta ainakaan meidän suvussa ei ole intolerantikkoja. Kaikki leipomukset on normimaidollisia eikä kellekkään tule oireita. Jos joku suvun ulkopuolinen vieras sattuisi olemaan niin ottakoot sitten sitä piirakkaa tmv missä ei ole maitoa.
Minulla on monia eri allergioita ja lisäksi lakto-vegetaarinen ruokavalio. Lähtökohtaisesti odotankin, että minua varten ei ole varattu yhtään mitään, jos ei sitten kysellä ennen juhlia. Ja silloin, kun kysellään, niin suorastaan ahdistaa luetella sitä listaa, mitkä kaikki ainekset ei sovi (en halua olla kenellekään ahdistuksen ja v*tutuksen aihe). Silti joillakin on tapana jäädä vänkäämään "kun pitää sinullekin olla jotain tarjottavaa". Ei tarvitse olla. Vesi ja tee riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ei tarvitse sopia kaikille, mutta kaikille pitää olla jotain. Ja se jotain pitää olla kunnollista, samaa tasoa muiden tarjottavien kanssa, ei niin että muille on voileipäkakkua ja täytekakkua ja gluteenittomalle riisikakku kurkkusiivuilla ja pakastepulla.
Ei kukaan ala tekemään mitään privaattivoileipäkakkua gluteenittomalle.
Eikä tarvitsekaan. Mutta ei ole liikaa laittaa samoja täytteitä/päällisiä gluteenittoman leivän päälle.
Yllättäen gluteenittomalle ei käykään edes se leipä, eikä myöskään tuorejuusto.
Vähän turhan kallista, että gluteeniton vetää kalatäytteitä pelkästään.
Meillä oli eilen juhlissa "gluteeniton", joka ei pystynyt syömään tavallista kakkua, piirakkaa eikä muuta. Otti siis kaikki muut gluteenittomina. Mutta kun huomasi voileipäkakun, niin yllättäen se kuulemma kävikin hänelle, vaikka sisälsi kahta erilaista ja gluteenia sisältävää leipää.
Äitini hautajaisiin tein tarjottavat ja siinä vierasjoukossa riitti ruokarjaoitteisia. Oli kasvissyöjä (syö maitotuotteita ja kananmunia), diabeetikko (ei sokeria, vain makeutusainetta), maitoallergikko, kananmuna-alergikko, keliaakikko. Ratkaisin ongelman niin, että tein näille ruokarajoitteisille pellillisen kasvispiirakkaa joka oli gluteeniton, maidoton, munaton sekä täytekakun joka oli gluteeniton, maidoton, munaton ja sokeriton (makeutettu hedelmäsokerilla). Lisäksi heille oli keksejä joista jokaiselle löytyi sopivat. Muut tarjoilut toteutin täysin laktoosittomina.
Oli siinä toki pähkäileminen, mutta sain näiltä ruokarajoitteisilta suuret kiitokset kun löytyi kivasti heillekin sopivaa syötävää. Varoiksi olin tulostanut ohjeet sekä säilyttänyt kaikki purkit jos olisi tullut tarve tarkistaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eilen juhlissa "gluteeniton", joka ei pystynyt syömään tavallista kakkua, piirakkaa eikä muuta. Otti siis kaikki muut gluteenittomina. Mutta kun huomasi voileipäkakun, niin yllättäen se kuulemma kävikin hänelle, vaikka sisälsi kahta erilaista ja gluteenia sisältävää leipää.
Se olin varmaan minä. En minäkään syö sokerisia herkkuja, koska yhdistelmä vehnä/kaura+sokeri saa vatsani sekaisin. Suolaiset herkut eivät ole ihan niin pahoja. Kyse ei ole gluteenista vaan viljojen hiilareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olin varmaan minä. En minäkään syö sokerisia herkkuja, koska yhdistelmä vehnä/kaura+sokeri saa vatsani sekaisin. Suolaiset herkut eivät ole ihan niin pahoja. Kyse ei ole gluteenista vaan viljojen hiilareista.
Makeaa oli ainoastaan kakku ja lähinnä lapsille tarkoitetut keksit. Suolaisia oli useampaa laatua. Tälle ei kelvanneet muu kuin lohivoileipäkakku. Ja väitti olevansa nimenomaa gluteeniton, oli siis ilmoittautunut kutsuttaessa gluteenittomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuna nyt aluksi kaikki tarjottavat automaattisesti laktoosittomiksi. Tuo on hyvin helppoa, eikä sitä huomaa mitenkään.
Moni laktoositon tuote on edelleen kalliimpaa.
Jos vieraista 1 on laktoositon ja 40 ei tarvi laktoositonta, en tosiaan tee kaikesta laktoositonta.
Mä teen kaiken aina laktoosittomana koska mulla itsellä pitää olla laktoositon. On kalliimpaa joo, mutta eipä tarvitse kärsiä mahakivuista. On toki muitakin kuin minä joilla pitää olla laktoositon, mutta selvä vähemmistö ollaan silti.
Satunnaisia juhlia varten laktoosittomat voi ihan hyvin hakea laktaasia.
Monelle gluteeniton ruokavalio voi olla muukin sairaus kuin keliakia. Esim. Kilpirauhanen. Silloin olisi hyväksi olla ilman gluteiinia, mutta nälkäisenä moni syö viljaakin, se vaan saattaa usein syötynä heikentää lääketasapainoa mutta kerta ei tapa. Ainoastaan keliaatikko ei VOI syödä yhtään gluteiinia.
Minä teen aina siskolleni oman gluteiinittoman voileipäkakun. Koska voileipäkakku on parasta mitä ihminen voi juhlissa syödä, rakastan siskoani ja haluan että hänkin syö hyvin tullessaan juhliini. Ruuan hinnasta nillittävät juhlien järjestäjät, älkää kutsuko ketään niin ei tarvitse laskea senttejä ja montako keksiä eno tällä vuosikymmenellä söi.
Vierailija kirjoitti:
Monelle gluteeniton ruokavalio voi olla muukin sairaus kuin keliakia. Esim. Kilpirauhanen. Silloin olisi hyväksi olla ilman gluteiinia, mutta nälkäisenä moni syö viljaakin, se vaan saattaa usein syötynä heikentää lääketasapainoa mutta kerta ei tapa. Ainoastaan keliaatikko ei VOI syödä yhtään gluteiinia.
Minä teen aina siskolleni oman gluteiinittoman voileipäkakun. Koska voileipäkakku on parasta mitä ihminen voi juhlissa syödä, rakastan siskoani ja haluan että hänkin syö hyvin tullessaan juhliini. Ruuan hinnasta nillittävät juhlien järjestäjät, älkää kutsuko ketään niin ei tarvitse laskea senttejä ja montako keksiä eno tällä vuosikymmenellä söi.
Meillä on aina jätettykin valittajat kutsumatta.
Hahah, ripuloiva keliaakikko suolensa kanssa on ihan parasta viihdettä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lähtökohtaisesti kaiken laktoosittomana ja gluteenittomana.
Ja kaiken ns buffet-muotoon jolloin jokainen voi yhdistellä omalle lautaselleen sitä mitä kukin voi syödä ja/tai mistä pitää.
Teillä on siis varmaan keliakiaa siarastava perheenjäsen ja olet tottunut gluteenittomaan leivontaan eikä talossa käsitellä mitään gluteenia sisältävää? Meillä ei ole enkä näe tarvetta opetella harvinaisten perhejuhlien takia.
Ei se ole mitenkään vaikeaa. Esimerkiksi täytekakut, juustokakut, tiramisu ja suolaiset piiraat on todella helppo tehdä gluteenittomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaiken ns buffet-muotoon jolloin jokainen voi yhdistellä omalle lautaselleen sitä mitä kukin voi syödä ja/tai mistä pitää.
Teillä on siis varmaan keliakiaa siarastava perheenjäsen ja olet tottunut gluteenittomaan leivontaan eikä talossa käsitellä mitään gluteenia sisältävää? Meillä ei ole enkä näe tarvetta opetella harvinaisten perhejuhlien takia.
Ei se ole mitenkään vaikeaa. Esimerkiksi täytekakut, juustokakut, tiramisu ja suolaiset piiraat on todella helppo tehdä gluteenittomina.
Mutta miksi tehdä kun ei normaalisti tarvi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi miten järjestää erityisruokavalioisten tarjottavat. Kaikkein yksinkertaisinta on tehdä kaikki laktoosittomana ja gluteenittomana.
Sitten voi miettiä erikseen onko jollakulla jotain muuta. Ja esimerkiksi salaatit kannattaa aina laittaa tarjolle niin että jokainen kokoaa itse.
Sen sijaan että vääntää laktoosillista ja laktoositonta ja gluteenittomat erikseen ja erilseen tomaatille allergisen annoksen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että ne sopivat sitten useammalle vieraalle, mutta eivät ole yhtään vaikeampia valmistaa eikä maussa ole mitään eroa normaaliin? Perunajauhoista tehdyt leivonnaiset eivät myöskään kalliiksi tule.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että ne sopivat sitten useammalle vieraalle, mutta eivät ole yhtään vaikeampia valmistaa eikä maussa ole mitään eroa normaaliin? Perunajauhoista tehdyt leivonnaiset eivät myöskään kalliiksi tule.
-eri
Suolainen gluteeniton quiche syntyy huokeasti niin että käyttää pohjaan ylijäämäperunat.
Tarjoa pelkkää vettä. Se sopii lähes kaikille.
Suolistovaivat yleistyvät Suomessa koko ajan ja nykyään sentään näistä puhutaan ja nämä tiedostetaan entistä paremmin. Tällä palstalla suhtautuminen suolistovaivoihin ja erityisruokavalioihin on kuitenkin ollut aina erittäin vihamielistä. Valitettavasti kaikki eivät todellakaan voi syödä kaikkea haluamaansa juurikin suolistovaivojen takia, eikä siihen liity mitään nirsoilua.