Ihmiset jotka ei ikinä matkusta
Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?
Kommentit (296)
Joitain ei kiinnosta matkustaminen. Omat vanhempani eivät puhu englantia eivätkä siksi "uskalla" matkustaa.
Ite tykkään reissata ja käytänkin rahani matkusteluun.
Ihmettely iIhmisistä, jotka ei ikinä matkusta, on vamhentunutta ajattelua. Oli aika, jolloin matkustelu teki ihmisistä "sivistyneen". Toulloin kokemukset oli hankittava aina paikan päällä. 60-luvulla oli olevinaan varakas, jos kävi vuosittain siväsmatkoilla Kanarialla. Vieläkin ilmenee jäänteitä ajattelusta, että matkustelu nostaa sosiaalista tasoa. Ajat ovat muuttuneet. Erityisesti lentomatkustaminen aiheuttaa merkittävän hiilijalanjäljen. Virtuaalimaailmassa saa nähdä lähes saman kuin paikan päällä. Liiallinen matkailu pieniin erikoisiin kulttuureihin saattaa johtaa paikallisen ympäristön huononemiseen ja paikallisen kulttuurin häviämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt sama asia ole tietenkään, mutta nykyään saa kyllä aika hyvän kuvan maailman kolkista telkkarin ja netin kautta, ennen vanhaan sitä oltiinkin sitten ihan tynnyrissä kasvaneita suunnilleen. Itse olen kyllä ihan kohtuullisesti matkustellut, etenkin alaikäisenä kun vanhemmat tykkäsivät reissata. On tullut kierreltyä ympäri Eurooppaa ja USA oli mulle aina se haave nuoresta lähtien ja sekin on toteutunut pariin kertaan. Aikuisiällä matkustaminen tosin on koko ajan vähentynyt ja nyt 5-kymppisenä ei ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä enää mihinkään. Mulle kotiinpaluu on aina ollut se matkan paras hetki, olen luonteeltani stressaaja ja vihaan lentämistä, joten kyllä siinä omalta mukavuusalueelta on joutunut aina poistumaan.
Mutta onhan muitakin tapoja matkustaa kuin lentäminen.
Käytännössä mitä enemmän ihmiset matkustavat, sitä enemmän he lentävät. Ei Yhdysvalloissa tai Thaimaassa käydä ilman lentokonetta.
Pääset mihin tahansa maailmankolkkaan maa- ja/ vesiteitse. Lentäminen on laiskuutta.
Nykyään matkustamattomuus kertoo sivistyksestä. Matkustaminen on keskeinen yksilön tapa saastuttaa ja pilata palloa tulevilta sukupolvilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt sama asia ole tietenkään, mutta nykyään saa kyllä aika hyvän kuvan maailman kolkista telkkarin ja netin kautta, ennen vanhaan sitä oltiinkin sitten ihan tynnyrissä kasvaneita suunnilleen. Itse olen kyllä ihan kohtuullisesti matkustellut, etenkin alaikäisenä kun vanhemmat tykkäsivät reissata. On tullut kierreltyä ympäri Eurooppaa ja USA oli mulle aina se haave nuoresta lähtien ja sekin on toteutunut pariin kertaan. Aikuisiällä matkustaminen tosin on koko ajan vähentynyt ja nyt 5-kymppisenä ei ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä enää mihinkään. Mulle kotiinpaluu on aina ollut se matkan paras hetki, olen luonteeltani stressaaja ja vihaan lentämistä, joten kyllä siinä omalta mukavuusalueelta on joutunut aina poistumaan.
Mutta onhan muitakin tapoja matkustaa kuin lentäminen.
Käytännössä mitä enemmän ihmiset matkustavat, sitä enemmän he lentävät. Ei Yhdysvalloissa tai Thaimaassa käydä ilman lentokonetta.
Pääset mihin tahansa maailmankolkkaan maa- ja/ vesiteitse. Lentäminen on laiskuutta.
Teoriassa. Käytännössä kaukomatkat tehdään lähes poikkeuksetta lentäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva matkustaa mutta yksin matkustaminen ei kiinnosta yhtään vaan ahdistaa vaan. Miksi mä maksaisin superkalliista matkoista (ja yksin matkustavana aina sinkkulisää) ja kärsisin matkustamisen epämukavuuden ja riskit tunteakseni itseni sitten itseni superyksinäiseksi ja ulkopuoliseksi keskellä Times Squaren hulinaa tai Eiffel-tornin kihlapareja ja jossain tunkkaisessa hotellihuoneessa kun voin tehdä sen normaaleilla kuluilla täällä kotikaupungissanikin? Vaikka matkustaisin, kokemukseni ei olisi sama kuin muilla eli jäisin kuitenkin paitsi.
Suurissa kaupungeissa on paljon tapahtumia, joissa voit tavata muita ihmisiä, esim. Meet Up -sivuilta löytyy baari-iltoja, yhteiskävelyjä ja muita sosiaalisia tapahtumia, joissa voit tavata muita ihmisiä.
Ei se nyt ole läheskään sama asia kuin matkustaa jonkun kanssa, kokea asioita yhdessä ja keskustella kokemuksista ja jakaa vielä vuosien päästä se muisto sen toisen ihmisen kanssa.
Ehkä matkustellessa tapaat uusia ystäviä, joiden kanssa voit sitten jatkossa matkustella yhdessä. Itse tapasin aviomieheni ollessani sooloreissulla ja useista matkoilla tapaamista ihmisistä on tullut hyviä ystäviä. Viime kesänä nuorena Interraililla tapaamani italialainen ystävä tuli viikoksi luoksemme mökille kylään miehensä kanssa.
En matkustele siksi, koska en pidä siitä. Viihdyn kotona parhaiten, ja pakolla tehdyt matkat esimerkiksi sukuloimaan ulkomaille ovat olleet vain kuormittavia. Olen hieman autistinen, ja kaikki tuntemattomat paikat sekä tilanteet stressaavat ja ahdistavat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei-matkustanut ihmislaji ei soisi kenenkään matkustavan.
Kateus on se suurin syy. Ja tietysti raha, sitä ei ole.
Kaikenlaista toisen matkustamiskokemusta latistavaa keksitään syyksi( esim jossain edellisessä viestissä mainittu paniikkikohtaus Times squarella) mökillään sitten istuvat, siitä riittää tarinaa muillekkin kuultavaksi.
Työporukan kanssa kun pääsevät ruotsin risteilylle niin siinä on sitten oikein taxfreessä käyty.
Itseltä tuntuu olevan pois jos joku matkustaa.
Itse olen matkustanut paljon ja aion matkustaa jatkossakin.
Siis millä tavalla se latistaa muiden matkustamiskokemusta jos mä kerron henkilökohtaiset syyni, miksi en menisi Times Squarelle vaikka olisi rahaa kuin roskaa? Tiedän kyllä että jotkut ihmiset oikeasti nauttivat ihmismassoista eikä se ole multa millään lailla pois, mutta mä en nyt vaan satu kuulumaan heihin. Pitäisikö mun nyt sitten valehdella että voi kun haluaisin mennä sinne, olisipa ihanaa? Vaikka koska tahansa mieluummin valitsen mennä sinne mökille laiturille hengaamaan.
Matkustaisin mielelläni ulkomailla, mutta ei ole taloudellisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista toisen matkustamiskokemusta latistavaa keksitään syyksi( esim jossain edellisessä viestissä mainittu paniikkikohtaus Times squarella) mökillään sitten istuvat, siitä riittää tarinaa muillekkin kuultavaksi.
Työporukan kanssa kun pääsevät ruotsin risteilylle niin siinä on sitten oikein taxfreessä käyty.
Itse olen matkustanut paljon ja aion matkustaa jatkossakin.Siis millä tavalla se latistaa muiden matkustamiskokemusta jos mä kerron henkilökohtaiset syyni, miksi en menisi Times Squarelle vaikka olisi rahaa kuin roskaa? Tiedän kyllä että jotkut ihmiset oikeasti nauttivat ihmismassoista eikä se ole multa millään lailla pois, mutta mä en nyt vaan satu kuulumaan heihin. Pitäisikö mun nyt sitten valehdella että voi kun haluaisin mennä sinne, olisipa ihanaa? Vaikka koska tahansa mieluummin valitsen mennä sinne mökille laiturille hengaamaan.
Ai niin ja voisin vielä lisätä, että en ole koskaan käynyt risteilyllä, jos ei muutaman tunnin sisävesiristeilyä lasketa. Ei ole niin minkäänlaista kiinnostusta johonkin ruotsinristeilylle, saati sitten viron. Sinne tunkkaisiin tiloihin katselemaan kun porukka örveltää... Juu ei kiitos.
Minulla on Google maps ja dokumentit. Olisi itsekästä, jos matkustelisin vain oman mielenkiintoni vuoksi.
Mulla tuli yhteen aikaan työn vuoksi noin 20 edestakaista lentomatkaa vuodessa. Matkustaminen ja hotellielämä on minun mielessäni menettänyt hohtonsa jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa kun tietää etukäteen tasan tarkkaan mihin milläkin yleisimmin käyttämillään lentoasemilla kannattaa mennä odottelemaan jatkoyhteyttä niin lomalla ei enää huvita lähteä maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen niitä ihmisiä jotka elävät omistamatta koskaan purjevenettä. Miten ihmeessä he elävät koko elämänsä purjehtimatta? Tyhjää ja merkityksetöntä on heidän elämänsä :(
Juu, en minäkään ymmärrä ihmisiä, jotka elävät omistamatta koskaan Bugattia. Kovin on turhaa heidän elämänsä. Ajellaan nyt joillain Fordeilla, Skodilla, yms. 🥺
Sitten perustelevat silleen omituisesti, että "Sellainenhan maksaa yli miljoonan! Ei mulla ole varaa semmoiseen." 🥱 No, ei voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu. Pyh.
Matkustaisin mutta ylimäräistä rahaa on hidasta kerätä. Toinen on kun en osaa englantia. Ymmärrän sitä vähän kirjoitettuna mutta en osaa muodostaa yksinkertaisintakaan lausetta. En kerta kaikkiaan tajua vieraan kielen ideaa.
Olen yrittänyt oppia. Mutta en vain opi kuin ulkoa lauseita ja sanoja. Amiksessa mulle suositeltiin vapautusta kielistä. Matikassa olin keskinkertainen mikä riittäisi rajennusmestarille. Mutta kielipään puute sulkee minulta amk.
Ei mua huvita lähteä etelään tai minnekään Tallinnaa pidemmälle ummikkona. Ole käyttänyt sitten ne rahat joilla olisi voinut matkustaa muuhun.
Ei minulla ole koskaan ollut rahaa matkustaa. En tajua miten minun työttömilläkin tuttavilla tuntuu olevan koko ajan enemmän rahaa kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaisin mutta ylimäräistä rahaa on hidasta kerätä. Toinen on kun en osaa englantia. Ymmärrän sitä vähän kirjoitettuna mutta en osaa muodostaa yksinkertaisintakaan lausetta. En kerta kaikkiaan tajua vieraan kielen ideaa.
Olen yrittänyt oppia. Mutta en vain opi kuin ulkoa lauseita ja sanoja. Amiksessa mulle suositeltiin vapautusta kielistä. Matikassa olin keskinkertainen mikä riittäisi rajennusmestarille. Mutta kielipään puute sulkee minulta amk.
Ei mua huvita lähteä etelään tai minnekään Tallinnaa pidemmälle ummikkona. Ole käyttänyt sitten ne rahat joilla olisi voinut matkustaa muuhun.
Itäblokissa matkustaminen ilman englannin taitoa ei ole ongelma. Ei ne paikallisetkin sitä osaa. Sekaan vaan..se on asennekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänalue ja -ilo erittäin kapea. Juntteja.
Niin. Tai sitten ihmisen sisäinen maailma ja elämä on niin laaja ja rikas, ettei tarvitse ulkoa päin tulevia elämyksiä.
Tämä, juuri näen koen olevan itsellänikin. Olen sen verran matkustanut, että on äärimäisen helppo kuvitella ns nojatuolimatkailussa, mitä sieltä irtoaa istuttuani tuntitolkulla lentokoneessa, joka on todella epämiellyttävää kököttää supussa kymmeniä tunteja.
Minun on äärimmäisen helppoa mielessäni sisäistää ne uudet matkailukohteet katsellessani netistä videoida paikoista jne. Olen huomannut , että siellähän on juuri sellaista, mitä olin mielessäni kuvitellut.
Olen todella onnellinen ihminen ja elän rikasta tavallista elämää kaiken aikaa ilman pitkiä reissuja.
Ihmiset in vain kaikki onneksi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen matkustanut paljon ja aion matkustaa jatkossakin.Siis millä tavalla se latistaa muiden matkustamiskokemusta jos mä kerron henkilökohtaiset syyni, miksi en menisi Times Squarelle vaikka olisi rahaa kuin roskaa? Tiedän kyllä että jotkut ihmiset oikeasti nauttivat ihmismassoista eikä se ole multa millään lailla pois, mutta mä en nyt vaan satu kuulumaan heihin. Pitäisikö mun nyt sitten valehdella että voi kun haluaisin mennä sinne, olisipa ihanaa? Vaikka koska tahansa mieluummin valitsen mennä sinne mökille laiturille hengaamaan.
Ai niin ja voisin vielä lisätä, että en ole koskaan käynyt risteilyllä, jos ei muutaman tunnin sisävesiristeilyä lasketa. Ei ole niin minkäänlaista kiinnostusta johonkin ruotsinristeilylle, saati sitten viron. Sinne tunkkaisiin tiloihin katselemaan kun porukka örveltää... Juu ei kiitos.
On niitä muitakin risteilyitä kuin örvellysristeilyjä itse olen ollut mm. Karibian ja Alaskan risteilyillä.
Jotkut asiat on koettava paikan päällä ennenkuin ne tajuaa. Nyt kyllä min.65" tv ja laatuääni korvaa jonkun verran.
Ei se nyt ole läheskään sama asia kuin matkustaa jonkun kanssa, kokea asioita yhdessä ja keskustella kokemuksista ja jakaa vielä vuosien päästä se muisto sen toisen ihmisen kanssa.