Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
41/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme mitään näe? Mä näen oikein hyvin, ei mitään ongelmia silmissä.

Tai sitten tällä pakkomatkustajalla on aivoissa jotain, joka pakottaa liikkeelle...

Ei asu sisälläni rauha eikä maistu mulle vesi

Kuulun veden alle

On kiire jo löytää paikka uus

Ja joka hetkessä lepää ikuisuus

Kuka vie, kuka vie ja mitä mä saan?

Mull' on levottomat jalat (levottomat jalat)

Levottomat jalat (levottomat jalat)

Levottomat

Levottomat

Vierailija
42/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rauhaa ja hiljaisuutta rakastava ihminen, joten tiedän kokeilemattakin, että joku Times Squaren hulina olisi mulle painajainen. Saisin varmaan paniikkikohtauksen.

En ole koskaan ymmärtänyt että ihmiset ovat valmiita maksamaan suuria summia siitä, että pääsevät johonkin ahdistavan ihmismassan keskelle hengaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on niin päin, että mitä enemmän matkustan, sitä enemmän tuntuu, etten jäisi mistään paitsi, jos en matkustaisi. Ainakin näiden perinteisten New Yorkien ja Pariisien kohdalla. Kaupunkilomailu on lopulta ihan samanlaista tekipä sitä Nykissä tai Tampereella, ainaista ravintoloiden etsintää ja käveleskelyä paikasta toiseen. 

Vierailija
44/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on käynyt yli 40 maassa, mutta kun joskus kysyn häneltä millaista jossain kohteessa oli, hän ei osaa kertoa juuri mitään. Ei ole ilmeisesti poistunut hotellien baareja kauemmaksi.

Vierailija
45/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaako apta syyllisyydentunto matkustelusta, kun pitäisi saada kaikki muut tekemään samaa?

Vierailija
46/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, NY ja Pariisi on näkemättä, niistä kumpikaan ei sisälly mun "haluan mennä"-listalle. Muuten on tullut reissattua, vaikka maakertymä taitaa olla alle 40 vielä. 

"Matkailu avartaa" -sanonta on totta. Oppii ymmärtämään sen, että on muitakin tapoja elää kuin meidän siellä Suomessa, ja ne erilaiset tavat on heille itselleen oikeita. Sieltä on myös mahdollisuus poimia omaan elämäänsä lisää vivahteita.

Jos ei koskaan näe elämää Suomen ulkopuolelta, on helppo velloa ajatuksessa, että kuin Suomessa kaikki on hienoa. Tai pielessä. Esson baari kun ei vieläkään ole se maailman napa ja kaiken tiedon ja taidon aarrearkku.  

Ei tuinkaan sisäistäminen vaadi matkustelua. Minulla on ulkomaalaisia ystäviä joiden kautta vieraat kulttuurit ovat tulleet tutuksi. Myös internet mahdollistaa nykyään kulttuureihin tutustumisen ihan kotisohvalta.

Monelle se matkailu myös tarkoittaa jossain turistirysässä löhöilyä ja paikallinen kulttuuri jää pinta raapaisuksi. Minulla on sukulaisia ulkomailla. Majoituime ensi tälläiseen ns. turistirysään ja kuva ko. maasta oli aika kiiltokuvamainen. Kun sitten lähdimme sukulaisten luokse asumaan paikalliseen pikkukaupunkiin meininki oli ihan toista mitä turisteille halutaan syöttää. 

Vierailija
47/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen pärjännyt ilman matkustelua jo 44 vuotta. En ole mielestäni jäänyt mistään paitsi. 😄😊

Vierailija
48/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva matkustaa mutta yksin matkustaminen ei kiinnosta yhtään vaan ahdistaa vaan. Miksi mä maksaisin superkalliista matkoista (ja yksin matkustavana aina sinkkulisää) ja kärsisin matkustamisen epämukavuuden ja riskit tunteakseni itseni sitten itseni superyksinäiseksi ja ulkopuoliseksi keskellä Times Squaren hulinaa tai Eiffel-tornin kihlapareja ja jossain tunkkaisessa hotellihuoneessa kun voin tehdä sen normaaleilla kuluilla täällä kotikaupungissanikin? Vaikka matkustaisin, kokemukseni ei olisi sama kuin muilla eli jäisin kuitenkin paitsi.

Vierailija
49/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy maailman ongelmiin ja ihmisten ennakkoluuloihin on juuri se että ihmiset EIVÄT matkusta vaan antavat keksittyjen tarinoiden ja propaganda muodostaa kuvan muista kulttuureista.

Matkustaminen ja propagandaan uskominen eivät kyllä mitenkään liity toisiinsa.

Vierailija
50/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rikas ajatusmaailma, silloin ei tarvitse matkustaa mihinkään viihtyäkseen.

Mielestäni tuo pikemmin kertoo ajatusmaailman köyhyydestä ja kapeakatseisuudesta kun uskotaan, että missään ei voi olla mitään näkemisen ja kokemisen arvoista.

Vierailija
51/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on käynyt yli 40 maassa, mutta kun joskus kysyn häneltä millaista jossain kohteessa oli, hän ei osaa kertoa juuri mitään. Ei ole ilmeisesti poistunut hotellien baareja kauemmaksi.

Tämähän on ihan perus turistimatkailua. Ei siinä mitään opita uusista kulttuureista.

Vierailija
52/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt sama asia ole tietenkään, mutta nykyään saa kyllä aika hyvän kuvan maailman kolkista telkkarin ja netin kautta, ennen vanhaan sitä oltiinkin sitten ihan tynnyrissä kasvaneita suunnilleen. Itse olen kyllä ihan kohtuullisesti matkustellut, etenkin alaikäisenä kun vanhemmat tykkäsivät reissata. On tullut kierreltyä ympäri Eurooppaa ja USA oli mulle aina se haave nuoresta lähtien ja sekin on toteutunut pariin kertaan. Aikuisiällä matkustaminen tosin on koko ajan vähentynyt ja nyt 5-kymppisenä ei ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä enää mihinkään. Mulle kotiinpaluu on aina ollut se matkan paras hetki, olen luonteeltani stressaaja ja vihaan lentämistä, joten kyllä siinä omalta mukavuusalueelta on joutunut aina poistumaan.

Vierailija
53/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on vähän kuin lukeminen.

Kuuluu yleissivistykseen.

Pelkkä maasta toiseen siirtyminen ei kerro sivistyksestä yhtään mitään.

Eikä pelkkä lukeminenkaan. Sitä voi lukea vaikka Harlekiini-pokkareita ja sanoa että harrastaa lukemista (eli sinun logiikallasi hankkii yleissivistystä).  

Vierailija
54/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rikas ajatusmaailma, silloin ei tarvitse matkustaa mihinkään viihtyäkseen.

Mielestäni tuo pikemmin kertoo ajatusmaailman köyhyydestä ja kapeakatseisuudesta kun uskotaan, että missään ei voi olla mitään näkemisen ja kokemisen arvoista.

Höpö höpö.

Vierailija
55/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva matkustaa mutta yksin matkustaminen ei kiinnosta yhtään vaan ahdistaa vaan. Miksi mä maksaisin superkalliista matkoista (ja yksin matkustavana aina sinkkulisää) ja kärsisin matkustamisen epämukavuuden ja riskit tunteakseni itseni sitten itseni superyksinäiseksi ja ulkopuoliseksi keskellä Times Squaren hulinaa tai Eiffel-tornin kihlapareja ja jossain tunkkaisessa hotellihuoneessa kun voin tehdä sen normaaleilla kuluilla täällä kotikaupungissanikin? Vaikka matkustaisin, kokemukseni ei olisi sama kuin muilla eli jäisin kuitenkin paitsi.

Suurissa kaupungeissa on paljon tapahtumia, joissa voit tavata muita ihmisiä, esim. Meet Up -sivuilta löytyy baari-iltoja, yhteiskävelyjä ja muita sosiaalisia tapahtumia, joissa voit tavata muita ihmisiä. 

https://www.meetup.com/home/

Vierailija
56/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei-matkustanut ihmislaji ei soisi kenenkään matkustavan.

Kateus on se suurin syy. Ja tietysti raha, sitä ei ole.

Kaikenlaista toisen matkustamiskokemusta latistavaa keksitään syyksi( esim jossain edellisessä viestissä mainittu paniikkikohtaus Times squarella) mökillään sitten istuvat, siitä riittää tarinaa muillekkin kuultavaksi.

Työporukan kanssa kun pääsevät ruotsin risteilylle niin siinä on sitten oikein taxfreessä käyty.

Itseltä tuntuu olevan pois jos joku matkustaa.

Itse olen matkustanut paljon ja aion matkustaa jatkossakin.

Vierailija
57/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt sama asia ole tietenkään, mutta nykyään saa kyllä aika hyvän kuvan maailman kolkista telkkarin ja netin kautta, ennen vanhaan sitä oltiinkin sitten ihan tynnyrissä kasvaneita suunnilleen. Itse olen kyllä ihan kohtuullisesti matkustellut, etenkin alaikäisenä kun vanhemmat tykkäsivät reissata. On tullut kierreltyä ympäri Eurooppaa ja USA oli mulle aina se haave nuoresta lähtien ja sekin on toteutunut pariin kertaan. Aikuisiällä matkustaminen tosin on koko ajan vähentynyt ja nyt 5-kymppisenä ei ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä enää mihinkään. Mulle kotiinpaluu on aina ollut se matkan paras hetki, olen luonteeltani stressaaja ja vihaan lentämistä, joten kyllä siinä omalta mukavuusalueelta on joutunut aina poistumaan.

Mutta onhan muitakin tapoja matkustaa kuin lentäminen.

Vierailija
58/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat henkkamaukat sielta Pariisista löytyy. Autenttinen Ranska loytyy Pariisin ulkopuolelta ja sen voi kokea vain asumalla siella. Me vietamme 2/3 vuodesta Etela-Ranskan huvilallamme ja lapset 10v ja 7v puhuvat sujuvaa ranskaa. Jaavat sinne opiskelemaan. Voi kayda vaikka 40 maassa mutta kulttuureista oppii vain elamalla elamaa siella. 

Vierailija
59/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Tässä oikein suuren ajattelijan aivoituksia.

Vierailija
60/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan muitakin tapoja matkustaa kuin lentäminen.

Käytännössä mitä enemmän ihmiset matkustavat, sitä enemmän he lentävät. Ei Yhdysvalloissa tai Thaimaassa käydä ilman lentokonetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän