Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
81/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on niin päin, että mitä enemmän matkustan, sitä enemmän tuntuu, etten jäisi mistään paitsi, jos en matkustaisi. Ainakin näiden perinteisten New Yorkien ja Pariisien kohdalla. Kaupunkilomailu on lopulta ihan samanlaista tekipä sitä Nykissä tai Tampereella, ainaista ravintoloiden etsintää ja käveleskelyä paikasta toiseen. 

Samaa mieltä. Nuorempana matkustelin paljon, nyttemmin tunne ettei se ole rahan ja vaivan arvoista, lentomatkat, etenkin pitkät, ovat raskaita ja hyvän aikaa säästetyt rahat pantu menemään viikossa. Ehkä olisin eri mieltä, jos olisin tosi varakas.

Vierailija
82/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojatuolissa ei näe kolmiulotteisesti, ei haista tuoksuja eikä lemuja. Ei tunne iltadrinksujen huumaa, eikä matkaillallisten makuelämyksiä. Toki ei saa rakkoja varpaisiin, eikä matkaripulia, saati pala nahka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan aivoistaan jotenkin erilaisia, eivät kaipaa uusia ärsykkeitä koska ne vaan stressaavat

Tuon voisi kauniimminkin sanoa, vaikka totta tuokin. Reissaaminen on ohimenevä, rasittava ja stressaava kokemus, jonka mielekkyys ei minusta ole sen rahan, ajan ja vaivan väärti, joka siihen kuluu. Lisäksi todellisuus on yleensä nuhjuisempi, pienempi ja pahanhajuisempi kuin mielikuva. Esimerkiksi Karibia kuulostaa ihanalta, mutta siellä on roskaa, melua, kärsimystä ja kuolemaa.

On meitä, joiden ei tarvitse matkustella, koska kykenemme aivoillamme vastaanottamaan ja käsittelemään muiden matkakokemuksia esimerkiksi kirjoista, leffoista, dokumenteista. Meillä on rikas sisäinen elämä ja aistimme muiden elämyksiä empaattisuutemme takia.

Saattaa myös liityä hyvään suhteellisuudentajuun. Ihminen on samanlainen kaikkialla ja samoja asioita me kaikki tavoittelemme, joten miksi hössötellä ympäriinsä haaskaten resursseja ja aikaa?

Jotkut juoksevat turhaan itseään ja elämäänsä pakoon ympäri maailmaa. 

Vierailija
84/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojatuolissa ei näe kolmiulotteisesti, ei haista tuoksuja eikä lemuja. Ei tunne iltadrinksujen huumaa, eikä matkaillallisten makuelämyksiä. Toki ei saa rakkoja varpaisiin, eikä matkaripulia, saati pala nahka.

Kolmiuloitteisuuden, hajujen ja drinksujen takia ei kannata panna rahaa palamaan.

Vierailija
85/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan aivoistaan jotenkin erilaisia, eivät kaipaa uusia ärsykkeitä koska ne vaan stressaavat

Tuon voisi kauniimminkin sanoa, vaikka totta tuokin. Reissaaminen on ohimenevä, rasittava ja stressaava kokemus, jonka mielekkyys ei minusta ole sen rahan, ajan ja vaivan väärti, joka siihen kuluu. Lisäksi todellisuus on yleensä nuhjuisempi, pienempi ja pahanhajuisempi kuin mielikuva. Esimerkiksi Karibia kuulostaa ihanalta, mutta siellä on roskaa, melua, kärsimystä ja kuolemaa.

On meitä, joiden ei tarvitse matkustella, koska kykenemme aivoillamme vastaanottamaan ja käsittelemään muiden matkakokemuksia esimerkiksi kirjoista, leffoista, dokumenteista. Meillä on rikas sisäinen elämä ja aistimme muiden elämyksiä empaattisuutemme takia.

Saattaa myös liityä hyvään suhteellisuudentajuun. Ihminen on samanlainen kaikkialla ja samoja asioita me kaikki tavoittelemme, joten miksi hössötellä ympäriinsä haaskaten resursseja ja aikaa?

Jotkut juoksevat turhaan itseään ja elämäänsä pakoon ympäri maailmaa. 

Olen introvertti ja minulla on rikas sisäinen elämä. Voin viettää pitkiä aikoja ihan vain haaveillen, vapaa-ajalla viihdyn parhaiten kotona kirjan kanssa tai käsityötä tehden ja sarjoja tai elokuvia katsellen.

Rakastan matkustamista. Matkustan sekä yksin että puolisoni kanssa. En näe, että nuo asiat olisivat mitenkään vastakohtia toisilleen.

Vierailija
86/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
87/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat henkkamaukat sielta Pariisista löytyy. Autenttinen Ranska loytyy Pariisin ulkopuolelta ja sen voi kokea vain asumalla siella. Me vietamme 2/3 vuodesta Etela-Ranskan huvilallamme ja lapset 10v ja 7v puhuvat sujuvaa ranskaa. Jaavat sinne opiskelemaan. Voi kayda vaikka 40 maassa mutta kulttuureista oppii vain elamalla elamaa siella. 

Pariisista löytyy kyllä muutakin kuin HM.

Yli 100 matkaa enkä ole kertaakaan käynyt tutuissa ketjuliikkeissä (no lapseni ovat) tai vaikka mäkkärisä reissuillani. Suosin kaikkea paikallista, siksihän olen juuri siellä

Mutta joo, itsellä koti Italiassa ja onhan se elo ja aki erilaista kuin turistimatkoilla. Parempaa!

Vierailija
88/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn lomamatkalla Japanissa joka vuosi (paitsi korona-aika, kun Japani ei päästänyt turisteja rajan yli).

Vaadin, että naiselle tämä ei ole ongelma. Ja olisi kiva, että nainen haluaa myös käydä Japanissa Italian ja Espanjan sijaan. M28

Vierailija
89/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesu kävi vain kerran Egyptissä muuten kotimaassaan viihtyi, eli ihminen voi sivistyä ja kehittyä ilman matkailuakin. Päinvastoin Saatana vei Jeesuksen korkealle ja näytti hänelle kaiken maailman loiston jne. "Tämän kaiken sinä saat jos vain kumarrat minua". Jeesusta ei kiinnostanut.

Vierailija
90/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Miten vaeltaminen tunturissa on hienompaa kuin vaeltaminen Sveitsin Alpeilla? Jm näkisi ihan ok läppäriltä??

Molemmat kokeneena (kuten muunkin luettelemasi ja yli 100 matkaa maailmalle) voin kertoa ettei niitä voi mitenkään verrata eikä läppäriltä saa mitään kuvaa asiasta:)

Tää läppäriltä kokeminen kyllä naurattaa mua. Joo läppäriltä näet kyllä kuvaa, mutta et pysty aistimaan auringon lämpöä, meriveden viileyttä, hiekkaa varpaiden välissä, tuoksuvia kukkia, paikallisen ruuan makua jne. Itse kokeminen tuntuu aina täysin erilaiselta kuin ruudun töllöttäminen. 

Vierailija
91/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta hankkia malariaa tai antibioottiresistenttejä bakteereja elimistöön. Tykkään ihmisistä, mutta mielestäni minulla ei ole oikeutta mennä sotkemaan heidän elämääänsä toiselle puolelle maailmaa. Venetsiakin on jo lähes asuinkelvoton turismin takia. 

Vierailija
92/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli yhteen aikaan työn vuoksi noin 20 edestakaista lentomatkaa vuodessa. Matkustaminen ja hotellielämä on minun mielessäni menettänyt hohtonsa jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa kun tietää etukäteen tasan tarkkaan mihin milläkin yleisimmin käyttämillään lentoasemilla kannattaa mennä odottelemaan jatkoyhteyttä niin lomalla ei enää huvita lähteä maailmalle. 

Miksi majoittuisit lomalla hotellissa??

Vierailija
93/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Miten vaeltaminen tunturissa on hienompaa kuin vaeltaminen Sveitsin Alpeilla? Jm näkisi ihan ok läppäriltä??

Molemmat kokeneena (kuten muunkin luettelemasi ja yli 100 matkaa maailmalle) voin kertoa ettei niitä voi mitenkään verrata eikä läppäriltä saa mitään kuvaa asiasta:)

Tää läppäriltä kokeminen kyllä naurattaa mua. Joo läppäriltä näet kyllä kuvaa, mutta et pysty aistimaan auringon lämpöä, meriveden viileyttä, hiekkaa varpaiden välissä, tuoksuvia kukkia, paikallisen ruuan makua jne. Itse kokeminen tuntuu aina täysin erilaiselta kuin ruudun töllöttäminen. 

No koepa sinä sitten. Mä hankin kiksit muualta. Ikäänkuin olisi pakko tykätä siitä mistä sinä.

Vierailija
94/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn lomamatkalla Japanissa joka vuosi (paitsi korona-aika, kun Japani ei päästänyt turisteja rajan yli).

Vaadin, että naiselle tämä ei ole ongelma. Ja olisi kiva, että nainen haluaa myös käydä Japanissa Italian ja Espanjan sijaan. M28

Miksi ihmeessä naiselle olisi ongelma, että haluat matkustella Japanissa? Sen sijaan monelle on aivan varmasti ongelma tuo toiveesi, että nainen haluaa käydä Japanissa Italian ja Espanjan sijaan.

Vierailija
95/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli yhteen aikaan työn vuoksi noin 20 edestakaista lentomatkaa vuodessa. Matkustaminen ja hotellielämä on minun mielessäni menettänyt hohtonsa jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa kun tietää etukäteen tasan tarkkaan mihin milläkin yleisimmin käyttämillään lentoasemilla kannattaa mennä odottelemaan jatkoyhteyttä niin lomalla ei enää huvita lähteä maailmalle. 

Koska me kaikki emme voi emmekä halua majailla äiteen peräkammarissa kuten sinä.

Vierailija
96/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisiä(yo-tutkinto + AMK), jotka ovat matkustelleet, mutta eivät tiedä kuka oli Atatürk, mikä on Torinon käärinliina, missä ja miksi on Panaman kanava.

Että sikäli en matkustamista pidä suurena itseisarvona.

Vierailija
97/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmiuloitteisuuden, hajujen ja drinksujen takia ei kannata panna rahaa palamaan.

Mielestäni matkustelu on halpaa. Kymppitonnilla käy jo monta reissua vuodessa. Kyllä sitä arkeakin ehtii silti elää ihan tarpeeksi. Ensi talvena lähden Himalajalle päin ja jo puoli vuotta ennen se tuo mielihyvää ja monta kuukautta sen jälkeenkin. Muutama tonni siitä ei ole paljon.

Vierailija
98/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska me kaikki emme voi emmekä halua majailla äiteen peräkammarissa kuten sinä.

???

Me vuokraamme lähes aina apartmentin. Ei hotellihuonetta. Haluan tehdä itse aamiaisen, koska hotelliaamiaisilla harvoin on minulle syötävää (erikoisruokavalio). Enkä halua lähteä kaupungille tai jatkamaan matkaa ilman aamiaista.

eri

Vierailija
99/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloitus yllyttää matkustelemaan, koska muuten olet jotenkin 'outo' eläjä yhteiskunnassa.

VÄÄRIN. Nyt pitää kaikkien suojella luontoa ja lopettaa ulkomaan elämysten ahnehtiminen.

Netistä voi katsoa kuvia ulkomailta, ja googlen street view toiminnolla voi matkustaa maailman ympäri ilmaiseksi ja katsella katunäkymiä mistä päin maailmaa hyvänsä. Säästyy siinä matkustamisen ikäviltä puolilta, kuten huonot hotellit, vatsataudit, vieraat virukset, varastelevat rikolliset, ym.

Ahneus on suurin syy ilmastonmuutokseen, ahnehditaan koko ajan enemmän ylellisyyttä ja elämyksiä tulevien sukupolvien kustannuksella. Mieluummin annan jälkipolville terveen maapallon kuin itselleni turhia elämyksiä siksi, että saisin leuhkia niillä tutuille. Yleensä leuhkiminen on se suurin syy ihmisten matkusteluun. Vaikka matka olisi ollut surkea, siitä pitää saada leuhkia; olenpa nähnyt senkin maan. Lyhytnäköistä.

Vierailija
100/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Olen pyhittänyt elämäni taiteelle ja matkustan vain pakolliset keikkamatkat.

AP: Oletko sinä ikinä tehnyt studiossa töitä aamukahdeksaan asti flow-tilassa? Noussut lavalle ihmisjoukon eteen antamaan itsestäsi kaiken? Kuullut nuoren kertovan, kuinka musiikkisi auttoi hänet ylitsepääsemättömän tj tuntuisesta synkkyydestä yli?

Jos turistikohteessa vierailu on sinulle isompi asia, niin olemme molemmat löytäneet oman intohimomme. Kippis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän