Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei ikinä matkusta

Vierailija
04.06.2023 |

Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?

Kommentit (296)

Vierailija
21/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin tuolla edellä, kuinka tärkeää matkustaminen on minulle. Silti minulla ei ole yhtään mitään niitä ihmisiä vastaan, jotka eivät nauti matkustamisesta. Heitä kuuluu tuttavapiiriinikin. En ymmärrä tätä vihaa ja halveksintaa puolin ja toisin, mikä näissä keskusteluissa syntyy. Miksi erilaiset kiinnostuksen kohteet herättävät vihaa?

Vierailija
22/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Nämä kaikki tehty, matkustelun lisäksi. Ei sulje pois toisiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin tuolla edellä, kuinka tärkeää matkustaminen on minulle. Silti minulla ei ole yhtään mitään niitä ihmisiä vastaan, jotka eivät nauti matkustamisesta. Heitä kuuluu tuttavapiiriinikin. En ymmärrä tätä vihaa ja halveksintaa puolin ja toisin, mikä näissä keskusteluissa syntyy. Miksi erilaiset kiinnostuksen kohteet herättävät vihaa?

En vihaa erilaisia kiinnostuksen kohteita, mitta ketuttaa ylenmääräinen ympäristönkuormitus ihan vaan yksilön narsistisen nautinnonhalun vuoksi.

Vierailija
24/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että monesti homma lähtee molemmilta puolilta täysin lapasesta ja moititaan? "Minä tykkään lässynlässynlää, ootpa omituinen kun et tykkää juuri siitä mistä minä tykkään."

Vierailija
25/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä ihmistä, joka ei ole koskaan istuskellut syvällä metsässä, rapsutellut lehmän turpaa, poiminut mustikoita, tehnyt heinää helteisellä pellolla, sytyttänyt nuotiota, onkinut ahvenia, vaeltanut tuntureilla koiran kanssa. Nämä ovat esimerkkejä niistä todellisista elämyksistä, kaiken muun voi nähdä tietokoneelta.

Olen tehnyt kaikkia noita ja silti matkustelen paljon, useat matkakohteeni nimenomaan ovat luontokohteita kuten Yellowstone, Islanti, Sveitsin Alpit jne. 

Vierailija
26/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa maapallon ihmisistä elää elämänsä näkemättä kuvaamiasi asioita eikä se liene heille ongelma. Lisäksi kuvatunlainen matkailu on ollut mahdollista vasta muutamia vuosikymmeniä, eikä se ennen sitä ollut ongelma länsimaisillekaan ihmisille. Kummallinen näkökulmaharha sinulla.

Niinpä, matkustelu on aika uusi juttu.

Vierailija
27/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jäänyt paitsi mistään.

Vierailija
28/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona maalla on huippukivaa aina.

Ei mikään stressaa🥰

Mietin että koko ajan pitäisi oleskella jossain peräjunttilassa eikä ikinä kävisi missään. Hhrrrrrr........

Ajatella, että suurin osa maapallon väestöstä oleskee koko ajan samoilla sijoillaan. Kuinka he pystyvät elämään ja olemaan...

Vierailija
29/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

on matkustettu ympäri maapalloa, ja yhteenvetona voin kertoa, että ihmiset jokapuolella on kaikki samanlaisia munapäitä. kulttuurit on vain erilaisia mielen vinoumia, ei muuta. ruokakulttuuri johtuu paikallisista resursseista, ja tuontiskeidaa löytyy jokapaikasta. jos kaipaa lämpötilan vaihtelua, niin ajaa suomen päästä päähän. pariisit ja nyyjorkit on nykyään niin pskaisia paikkoja, ettei navetassakaan haise niin pahalle. ja lopuksi, suomi on paras maa suomalaisille. 

Vierailija
30/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hankala matkustaa mihinkään kaukomaille, kun sairastan vaikeaa agorafobiaa. Hyvä kun uskallan edes lähialueilla liikkua ilman paniikkikohtauksen riskiä.

Turha sitten mussuttaa laiskuudesta tai muusta, tämä sairaus on oikeasti syvältä.

Vierailija
31/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Nuorempana matkustin kyllä, tosin vain Euroopan sisällä. Mitään perus turistimatkoja en ole voinut ikinä sietää. Nykyään ruuhkaiset paikat ovat kammotus. En haluaisi Aasiaan, enkä myöskään Amerikkaan.

Vierailija
32/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta katoaa vauhdilla viestejä?

Vierailija
33/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona maalla on huippukivaa aina.

Ei mikään stressaa🥰

Mietin että koko ajan pitäisi oleskella jossain peräjunttilassa eikä ikinä kävisi missään. Hhrrrrrr........

Ajatella, että suurin osa maapallon väestöstä oleskee koko ajan samoilla sijoillaan. Kuinka he pystyvät elämään ja olemaan...

Monen on pakko pysyä esim. rahatilanteen vuoksi, siksi niiden, jotka ovat sen verran onnellisessa tilanteessa ja heillä on mahdollisuus liikkua vapaana sitä kannattaa käyttää hyväkseen. Emme ole puita, joiden täytyy olla aina samassa paikassa. 

Vierailija
34/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, NY ja Pariisi on näkemättä, niistä kumpikaan ei sisälly mun "haluan mennä"-listalle. Muuten on tullut reissattua, vaikka maakertymä taitaa olla alle 40 vielä. 

"Matkailu avartaa" -sanonta on totta. Oppii ymmärtämään sen, että on muitakin tapoja elää kuin meidän siellä Suomessa, ja ne erilaiset tavat on heille itselleen oikeita. Sieltä on myös mahdollisuus poimia omaan elämäänsä lisää vivahteita.

Jos ei koskaan näe elämää Suomen ulkopuolelta, on helppo velloa ajatuksessa, että kuin Suomessa kaikki on hienoa. Tai pielessä. Esson baari kun ei vieläkään ole se maailman napa ja kaiken tiedon ja taidon aarrearkku.  

Vierailija
35/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy maailman ongelmiin ja ihmisten ennakkoluuloihin on juuri se että ihmiset EIVÄT matkusta vaan antavat keksittyjen tarinoiden ja propaganda muodostaa kuvan muista kulttuureista.

Vierailija
36/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kiinnosta mikään miljoonakaupungin vilinä. Ihan liikaa ihmisiä. Joo, olen käynyt mm. Lontoossa, Roomassa ja Moskovassa (Neuvostoliiton aikaan) enkä viihtynyt näistä missään. Nykyään kaipaan lomalta lähinnä lämmintä ilmaa ja rauhallisuutta. Joku mukava pikkukylä vaikka.

No, älä. Suurkaupungit on pahimpia. Pariisi, Rooma, Moskova. Lontoossa jopa asuin jonkin aikaa. Hyvin kallis ja epäkäytännöllinen.

Vierailija
37/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin paljon kaikkea kivaa tekemistä täällä kotona, että en malta lähteä. Olen matkustellut nuorempana vähän, mutta ei se nyt niin ihmeellistä ollut. Nautin luonnosta ja sitä riittää täällä Suomessakin. Ei minun tarvitse sitä varten lähteä johonkin Kanadaan, jos haluan metsään. 

Vierailija
38/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän mäkin ihmettelen jos joku ei koskaan matkusta mihinkään, mutta mua ei taas itseäni kiinnosta mitkään kauhean isot kaupungit, ehkä koska niistä ei saa lyhyellä reissulla oikein mitään irti, ja tykkään enemmän luonnosta ja avaruudesta ympärillä. Tietty muutamassa isossa cityssä on tullut käytyä. Ja oon matkaillut vaan Euroopassa, mutta täällä sitten melkein joka maassa, eniten Kreikassa ja Saksassa.

Ikää on sen verran että on nähnyt miten maailma on pienentynyt, joka paikkaan pääsee ja joka paikasta on helppo saada tietoa, toista oli kasarin puolvälissä interraililla, ei voinut tsekata etukäteen aikatauluja ja varailla majoituksia ja tosi hankala oli löytää tietoa muusta kuin just joistain isommista kaupungeista ja nähtävyyksistä. Kaikenlaista on nähty ja koettu, onneksi, ja koen kyllä saaneeni paljon kun kiinnostaa historia ja tykkään upeista maisemista. 

Varmaan "maailma" tuntuu pieneltä, jos pysyttelee yhden maanosan alueella.

Eurooppa vielä pienin maanosa.

Vierailija
39/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Tiibetissä,

Moskovassa, Rööperissä

Mietiskelin aina missä

Syy on etten jäädä voi

Vierailija
40/296 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, NY ja Pariisi on näkemättä, niistä kumpikaan ei sisälly mun "haluan mennä"-listalle. Muuten on tullut reissattua, vaikka maakertymä taitaa olla alle 40 vielä. 

"Matkailu avartaa" -sanonta on totta. Oppii ymmärtämään sen, että on muitakin tapoja elää kuin meidän siellä Suomessa, ja ne erilaiset tavat on heille itselleen oikeita. Sieltä on myös mahdollisuus poimia omaan elämäänsä lisää vivahteita.

Jos ei koskaan näe elämää Suomen ulkopuolelta, on helppo velloa ajatuksessa, että kuin Suomessa kaikki on hienoa. Tai pielessä. Esson baari kun ei vieläkään ole se maailman napa ja kaiken tiedon ja taidon aarrearkku.  

Noinko hienoa ennakkoluuloisuutta sitä oppii matkustamalla? Tuskinpa löytyy sitä paitsi montaa ihmistä, joka ei olisi koskaan käynyt missään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi