Ihmiset jotka ei ikinä matkusta
Vaikka on tietenkin ympäristön kannalta hyvä että kaikki ei matkusta niin silti ihmettelen ihmisiä, jotka voi elää koko elämänsä näkemättä itse esim niitä suurkaupunkeja jotka elokuvista ovat tuttuja tai kokematta itse uusia kulttuureja ja näkemättä ihmisiä jotka ovat erilaisia kuin kotikylän eläjät. Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista, katselleet sivilsaatiomme alkuvaiheiden raunioita Roomassa tai upeimpia taideteoksia Firenzessä. Aasiasta puhumattakaan. Ettekö koe jääneenne paitsi jostain jos koko elämänne aikana ette mitään näe?
Kommentit (296)
Jos ja kun matkustan niin viimeiset paikat on noita turistirysiä... Paljon enemmän kiinnostaa luonto.
Saman näkee youtubesta videolla, ei tarvitse mennä paikanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Laitan rahani mielummin muuhun.
Kuka mihinkin.
Mulla ei ole omaa autoa, ei kalliita harrastuksia, ei merkkivaatteita (jos niin outleteista maailmalta -70%), ei rakennekynsiä eikä huulitäytteitä enkä juokse kuppiloissa. Ei ole lemmikkiäkään.
Matkustan mahdollisimman paljon. Omassa etelän kodissa olen kuukausia mutta toki myös muualla. Kasvatamme itse osan ruuastamme molemmissa kodeissa joten elämäntyylimme on aika kestävä senkin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli yhteen aikaan työn vuoksi noin 20 edestakaista lentomatkaa vuodessa. Matkustaminen ja hotellielämä on minun mielessäni menettänyt hohtonsa jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa kun tietää etukäteen tasan tarkkaan mihin milläkin yleisimmin käyttämillään lentoasemilla kannattaa mennä odottelemaan jatkoyhteyttä niin lomalla ei enää huvita lähteä maailmalle.
Sama juttu. Meidän perheen työmatkat ovat varmasti tuhonneet jo pienen sademetsän. Ennen oli intoa matkustella vapaa-ajallakin, mutta tietoisuus matkustamisen ympäristökuormituksesta on vienyt matkustamisesta jotenkin sen "hohdon".
Lisäksi mielenkiinto on viime vuosina kohdistunut toisenlaisiin elämyksiin. Voisin kysyä, että ettekö koe jääneenne jossain paitsi, kun ette tee 40 km hiihtolenkkiä tai koko päivän patikointia viikonloppuisin? Lomista puhumattakaan?
Öh.... teen joko päivän patikointeja useinkin. Enimmäkseen Italiassa kotikyläni ympäristössä mutta tästä pääsee hyvin myös Ranskan ja Sveitsin puolelle päiväretkille vaeltamaan.
Hiihtolenkit jäi jo 20v sitten kun tajusin miten vihaan kylmyyttä. Koettu on, ei mun juttu.
Saman näkee Youtubesta. Eiffel-torniinkin meni yli kaksi tuntia päästä eikä ollut loppujen lopuksi mikään erityinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässä lähestulkoon kaikki tuntemani ihmiset muutamaa eläkeläistä lukuunottamatta matkustelevat.
Tämä. Tai ainakin tykkäävät matkustamisesta ja haaveilevat siitä. Omat vanhemmat oli ainoat, joita ei matkoille olisi saanut.
Jokaisella saa olla omat mieltymyksensä. En vaan ymmärrä, miksi meitä matkailusta pitäviä kuulustellaan ja mieltymystämme yritetään lytätä jos jonkinlaisilla argumenteilla.
Minulle mökkeily on kauhistus, mutta on silti helppo ymmärtää, että moni siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä matkustan kotimaassa. Täällä on huikean mielenkiintoisia ja kauniita paikkoja. Ulkomaat ei juurikaan kiinnosta. Tai no, katsellaan niitä sitten kun kotimaa on kokonaan koluttu.
Lisäksi viihdyn kotona maalla niin hyvin, että en koe mitään tarvetta pitemmille reissuille. Arkeni on ihanaa, enkä tarvitse siitä mitään irtiottoja. En siis keksi ainuttakaan syytä, miksi matkustaisin ulkomaille, ainakaan vielä.Kotimaassa on loppujen lopuksi aika vähän nähtävää. Lappi ja tunturit tietysti kannattaa katsastaa ja saaristo on kaunis, mutta sitä samaa metsää ja järveä suurin osa Suomesta. Helsinki, Turku, Porvoo sun muut on myös pian nähty.
Yhdessä kesässä kyllä ehtii nähdä koko Suomen ihan perinpohjaisesti. Tuon jälkeen ne isommat nähtävyydet alkaa olla jotain Kouvolan Essoja.
Pitääkö kaiken kiinnostavan olla jotain isoa ja mieluiten ihmisen rakentamaa?
Pihapuistikossakin riittää uutta nähtävää joka päivä kun pysähtyy ja havainnoi. näin ihmiset ovat tehneet kautta aikain. Tarkkailleet luontoa, elämää kaikkialla.
Nytkö ihmiset näkevät vain ihmisen rakentamat monumentit ja suurimmat luontonähtävyydet joita katsellaan aidan takaa?
Käyn puistossa lähes joka päivä kävelyllä ja vaikka puisto on ihan kiva niin ei siellä nyt niin hirveästi uutta nähtävää ole. Välillä on kiva nähdä erilaistakin luontoa muualla päin maailmaa.
Minäpä tykkään käydä puistoissa eri maissa! Tanskassa kiinnitin huomiota siihen, että perheet keräänttivät viettämään viikonloppua puistoon. Sinne tuli varmaan koko kaupunki. Kaupat meni jo viiden-kuuden maissa kiinni, joten kaupan kassatkin sai viettää illat perheensä kanssa.
Lontoossa minua ei saa museokierrokselle eikä nähtävyyksille, mutta kartan vihreät osat koluan mieluusti.
Vierailija kirjoitti:
Meikä ei kestä olla kauan edes oman kotikaupungin keskustassa tai kauppakeskuksen hirveessä hälinässä, pitää päästä äkkiä pois ja kotiin, ajatus matkustamisesta jonnekin, missä on ihmisiä massoittain, on kauhistus.
Käyn pari kertaa vuodessa viereisessä kaupungissa ostoksilla ja kyllä se paras hetki on se, kun tulee kotiin ja on ihan hiljaista. Että jos 3-4 tunnin jälkeen on jo mieli väsynyt ja riekaleina niin, että kotona rauha ja hiljaisuus suorastaan humisee vapauttavasti korvissa, miten sitä pärjäisi ulkomailla kun ei viikkoon saisi olla aivot rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikä ei kestä olla kauan edes oman kotikaupungin keskustassa tai kauppakeskuksen hirveessä hälinässä, pitää päästä äkkiä pois ja kotiin, ajatus matkustamisesta jonnekin, missä on ihmisiä massoittain, on kauhistus.
Käyn pari kertaa vuodessa viereisessä kaupungissa ostoksilla ja kyllä se paras hetki on se, kun tulee kotiin ja on ihan hiljaista. Että jos 3-4 tunnin jälkeen on jo mieli väsynyt ja riekaleina niin, että kotona rauha ja hiljaisuus suorastaan humisee vapauttavasti korvissa, miten sitä pärjäisi ulkomailla kun ei viikkoon saisi olla aivot rauhassa?
Kyllä ulkomaillakin on hiljaisia paikkoja. Käyn Alpeilla kävelemässä ja välillä olen ihan yksin siellä katsomassa niitä upeita maisemia. Itse asiassa olen tyytyväinen, kun sitten tulee muita turisteja vastaan.
Nuorena tuli matkusteltua yli 20 maassa. On käyty suurkaupungeissa, rantalomilla ja toiminnallisilla lomilla. Joskus kolmekymppisenä silmät alkoivat avautua sille, että monet matkakohteet ovat roskaa ja huonoa palvelua täynnä. Vaikka olisi miten viiden ja kuuden tähden hotelli, niin palvelualttiuden feikkiyden kyllä aistii. Osa ei edes feikkaa. Monissa turistikohteissa matkustajia suorastaan halveksimaan.
Lasten hieman kasvaessa olemme keskittyneet matkailemaan kotimaassa. Se on ollut kivaa ja antoisaa. Suomessa on oikeasti hyvä palvelukulttuuri verrattuna jopa Ruotsiin, joka niin lapsiystävällisenä maansa tunnetaan. Tänä vuonna pikkukoululaisten kanssa suuntaamme tutustumaan Hämeen ja Turun linnoihin. Samalla tulee oman maan historia tutuksi. Raha pysyy myös näin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänalue ja -ilo erittäin kapea. Juntteja.
Niin. Tai sitten ihmisen sisäinen maailma ja elämä on niin laaja ja rikas, ettei tarvitse ulkoa päin tulevia elämyksiä.
Höpöhöpö, ihmiset jotka ei matkusta pelkäävät uusia kokemuksia,ihmisiä yms.tyytyvät siihen pieneen maailmaan joka on heidän ympärillään, ovat rajottuneita muutenkin mieleltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänalue ja -ilo erittäin kapea. Juntteja.
Niin. Tai sitten ihmisen sisäinen maailma ja elämä on niin laaja ja rikas, ettei tarvitse ulkoa päin tulevia elämyksiä.
Höpöhöpö, ihmiset jotka ei matkusta pelkäävät uusia kokemuksia,ihmisiä yms.tyytyvät siihen pieneen maailmaan joka on heidän ympärillään, ovat rajottuneita muutenkin mieleltään.
Samoin voisi ajatella, että matkustelijat ovat hedonistista, joita ei kiinnosta ympäristö ja luonto lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässä lähestulkoon kaikki tuntemani ihmiset muutamaa eläkeläistä lukuunottamatta matkustelevat.
Tämä. Tai ainakin tykkäävät matkustamisesta ja haaveilevat siitä. Omat vanhemmat oli ainoat, joita ei matkoille olisi saanut.
Jokaisella saa olla omat mieltymyksensä. En vaan ymmärrä, miksi meitä matkailusta pitäviä kuulustellaan ja mieltymystämme yritetään lytätä jos jonkinlaisilla argumenteilla.
Minulle mökkeily on kauhistus, mutta on silti helppo ymmärtää, että moni siitä tykkää.
Et pääse pakoon sitä tosiasiaa, että matkailu ja lentäminen ovat hyvin tuhoisia ympäristölle ja maapallomme kestävyyskyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"
Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.
Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...
T. Eri.
Tällainen kuvaamasi elämäntyyli on tälle pallolle kestämätön ja vastuuton.
Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.
The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.
Niin, jokainen voi tutkimuksista valita ja lainata juuri sitä, millä voi itselleen ja muille selitellä omien minäminä-valintojensa harmittomuutta. Kuten mitäpä näistä minun mantereenvälisistä lomailulennoista kun Afrikassa tai naapurin lestadiolaisperheessä tekevät niin paljon lapsia.
Se vaan, että ne jotka valittavat muiden lennoista ovat kuitenkin usein itse niitä, joilta löytyy auto ja lapsia ja lihaakin syödään tiuhaan tahtiin. Itse olen lapseton, autoton, enkä syö lihaa, joten minun on hiilijalanjälkeni on silti pienempi kuin näiden jotka valittavat minun matkustamisestani.
Kerropas vielä, millä perustelet matkustelusi niille suurimmalle osaa maapallon asukkaista, joiden hiilijalanjälki on murto-osan sinun hiilijalanjäljestäsi?
Minä olen matkustellut monestikin google katunäkymällä. Jos rantalomaa haluaa niin google näkymä esiin ja drinksut käteen. Hyvää ja halpaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuttavissanikin on ihmisiä jotka eivät koskaan ole seisokselleet keskellä New Yorkin Times Squaren hulinaa, ihastelleet näkymää Eiffel-tornista"
Taitaa olla vähemmistössä ne ihmiset, jotka Time Squarella ja Eiffel-tornissa käyvät. Jopa niistä, jotka säännöllisesti ulkomaille matkustavat. Suomalaisista ylivoimaisella enemmistöllä ulkomaanmatkat suuntautuvat lähestulkoon aina muutamaan samaan, tuttuun ja perinteeseen kohteeseen: Kanarialle, Espanjaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Kauemmaksi jos halutaan niin sitten Thaimaahan.
Mä olen nelikymppinen ja kyllä ainakin oman ikäisteni tuttujeni joukossa suurkaupungit kuten New York, Pariisi, Lontoo, Amsterdam, Berliini, Marrakech jne. ovat suosittuja lomakohteita, Espanjassa Barcelona ja toki myös tuo Kreikan saaristo ja Italian rannikkoalueet. Kaukomailla käydään esim. Kaakkois-Aasiassa, Meksikossa, Costa Ricassa, Intiassa, Yhdysvalloissa...
T. Eri.
Rehellisesti sanottuna niin on lasten hankkiminekin. Maapallo ei kestä näin paljon ihmisiä, joten parhaan ekoteon teet olemalla hankkimatta lapsia. Sillä on suurempi vaikutus kuin matkustelulla.
The greatest impact individuals can have in fighting climate change is to have one fewer child, according to a new study that identifies the most effective ways people can cut their carbon emissions.The next best actions are selling your car, avoiding long flights, and eating a vegetarian diet. These reduce emissions many times more than common green activities, such as recycling, using low energy light bulbs or drying washing on a line. However, the high impact actions are rarely mentioned in government advice and school textbooks, researchers found.
Niin, jokainen voi tutkimuksista valita ja lainata juuri sitä, millä voi itselleen ja muille selitellä omien minäminä-valintojensa harmittomuutta. Kuten mitäpä näistä minun mantereenvälisistä lomailulennoista kun Afrikassa tai naapurin lestadiolaisperheessä tekevät niin paljon lapsia.
Se vaan, että ne jotka valittavat muiden lennoista ovat kuitenkin usein itse niitä, joilta löytyy auto ja lapsia ja lihaakin syödään tiuhaan tahtiin. Itse olen lapseton, autoton, enkä syö lihaa, joten minun on hiilijalanjälkeni on silti pienempi kuin näiden jotka valittavat minun matkustamisestani.
Kerropas vielä, millä perustelet matkustelusi niille suurimmalle osaa maapallon asukkaista, joiden hiilijalanjälki on murto-osan sinun hiilijalanjäljestäsi?
Matkoillani käyttämäni rahat menevät niiden ihmisten elämiseen. Eivät he syyllistä lentämisestä, eivätkä laske päästöjäni. Työ ja toimeentulo on paras peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri.
Benefits of tourism in developing countries
· Favourable conditions: characteristic resources such as warm weather, breath-taking landscapes and rich cultural heritage exist particularly in rural areas, that are usually disadvantaged in the other economic sectors.
· More jobs: many tasks in the tourist industry don’t require particular skills and can be carried out by the poorest classes or disadvantaged groups.
· Impact on the economy: the development of tourism also affects other sectors such as agriculture, crafts, transport and services. Moreover, the income of those who live thanks to tourism helps to support the economy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pääse pakoon sitä tosiasiaa, että matkailu ja lentäminen ovat hyvin tuhoisia ympäristölle ja maapallomme kestävyyskyvylle.
En minä sitä kiellä, mutta ei se minun 'kerran vuodessa jonnekin'-lomiani hetkauta. Puhtaan itsekkäästi ajattelen vaan, että ihanaa, nyt on loma ja pääsen paikkaan X.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen matkustellut monestikin google katunäkymällä. Jos rantalomaa haluaa niin google näkymä esiin ja drinksut käteen. Hyvää ja halpaa!
Mahtaa olla mukavat psykoosit 😌
Sama juttu. Meidän perheen työmatkat ovat varmasti tuhonneet jo pienen sademetsän. Ennen oli intoa matkustella vapaa-ajallakin, mutta tietoisuus matkustamisen ympäristökuormituksesta on vienyt matkustamisesta jotenkin sen "hohdon".
Lisäksi mielenkiinto on viime vuosina kohdistunut toisenlaisiin elämyksiin. Voisin kysyä, että ettekö koe jääneenne jossain paitsi, kun ette tee 40 km hiihtolenkkiä tai koko päivän patikointia viikonloppuisin? Lomista puhumattakaan?