Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin älyttömän monella suomalaisella on ongelmajalat?

Vierailija
04.06.2023 |

Aloitin muutama kuukausi sitten työt kenkäkaupassa ja tämä on ensimmäinen kosketukseni alaan. Olen hämmästynyt, 90% myymistämme kengistä seisoo varastossa ja asiakkaat haluavat melkein kaikki terveyskenkiä. Meillä on yksi merkki joka tekee esim. diabeetikoille kenkiä ja nämä ovat todella haluttuja. Ns normaalit kengät eivät tule kuuloonkaan. Nauhoja ei saisi enää kengässä olla sillä niiden solmiminen on kuulemma työlästä ja vaikeaa.

Minun kannattaisi opiskella jalkaterapeutiksi ja myydä pelkästään terveystossuja ekstraleveällä lestillä. Sillä löisin rahoiksi :)

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut aika yleistyneeksi ilmiöksi, että tarjoilijoilla on lenkkareita jopa fine-dining -paikoissa. Voiko joku tarjoilija kertoa, onko ne parhaat työkengät heille? 

Tuolloin kyseessä ei ole ns. "fine dining".

No kyllä vaan on ollut monen tähden ravintoloita. Muu asustus on hienompaa, mutta jalassa lenkkarit. En laita paikan nimeä, jos omistaja ei tiedä tästä, koska minustakin on hyvä, että huolehtivat jaloistaan. Mutta kyseessä on ollut paikka 50 euroa ja 2 parsaa ristissä -tyyppinen paikka, kokin tervehdys välissä. 

Mitähän tähtiä ne ovat olleet? Suomessa ei kovin montaa Michelin-ravintolaa ole, kahden Michelin-tähden ravintoloita ehkä yksi tai kaksi.

Ihan määritelmällisesti, onko kyseessä mielestäsi korkean tason ravintola, jos tarjoilija on pukeutunut lenkkitossuihin?

Keski-Euroopassa asiakkaat poistuisivat välittömästi tai kuvittelisivat olevansa jossain piilokamerassa.

Mielestäni ruoka määrittelee tason, ei tarjoilijan asusteet. 

Vierailija
122/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kai niitä jalkaongelmia on niillä aktiiviliikkujilla. Suvussa ja kaveripiirissä on mennyt polvia ja nilkkoja voimistelussa, lentopallossa, jääkiekossa, salibandyssa, juoksussa, laskettelurinteessä, hiihtoladulla, Cross fitissä, jne. Jos katson sukuni suuria ikäluokkia, niin moni sohvaperuna omistaa terveet nivelet, mutta monelta liikuntaa harrastavilta on vaihdettu polviniveliä ja on kaikenlaista kremppaa urheiluvaivojen jäljiltä. Eikös se ole joku sanontakin, että urheilijalla ei ole tervettä päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut aika yleistyneeksi ilmiöksi, että tarjoilijoilla on lenkkareita jopa fine-dining -paikoissa. Voiko joku tarjoilija kertoa, onko ne parhaat työkengät heille? 

Tuolloin kyseessä ei ole ns. "fine dining".

No kyllä vaan on ollut monen tähden ravintoloita. Muu asustus on hienompaa, mutta jalassa lenkkarit. En laita paikan nimeä, jos omistaja ei tiedä tästä, koska minustakin on hyvä, että huolehtivat jaloistaan. Mutta kyseessä on ollut paikka 50 euroa ja 2 parsaa ristissä -tyyppinen paikka, kokin tervehdys välissä. 

Mitähän tähtiä ne ovat olleet? Suomessa ei kovin montaa Michelin-ravintolaa ole, kahden Michelin-tähden ravintoloita ehkä yksi tai kaksi.

Ihan määritelmällisesti, onko kyseessä mielestäsi korkean tason ravintola, jos tarjoilija on pukeutunut lenkkitossuihin?

Keski-Euroopassa asiakkaat poistuisivat välittömästi tai kuvittelisivat olevansa jossain piilokamerassa.

Mielestäni ruoka määrittelee tason, ei tarjoilijan asusteet. 

Kokonaisuus määrittää tason. Siihen kuuluu myös tarjoilijoiden kengät. Ruoka voi olla aivan Michelin tasoista paikan silti olematta fine diningiä.

275

Vierailija
124/138 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se ongelma, että Suomessa isolla osalla jalat on leveämmät kuin muualla, jolloin suurin osa kaupan kengistä tuntuu pieniltä ja puristavilta. Itseäkin turhauttaa käydä kenkäostoksilla, kun 90% tuntuu puristavan jalan lyttyyn.

Mulla on kenkäkauppiaiden mukaan suomalaiseksi hyvin kapea jalka. Olen sitten koko elämäni kulkenut aivan liian pienissä kengissä, koska muuten kenkä pyörii jalassa. Kenkien aina pakko olla nauhalliset, että pysyvät jalassa. Jalkaongelmia todellakin on.

Vierailija
125/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opiskele sitten äläkä lässytä ja taivastele jonkun toisen homeisia jalkinevarastoja, joille ei ole kysyntää.

Vierailija
126/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveä jalkaterä peritty esi-isiltä. Käytän leveälestisiä kenkiä, näin pysyn liikuntakykyisenä toivottavasti vanhuuteen saakka.

N45, liikkuva työ

Vierailija
127/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ongelma on se, että myydään vääränlaisia kenkiä ja syytetään sitten asiakkaita vääränlaisista jaloista?

Vierailija
128/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ongelma on se, että myydään vääränlaisia kenkiä ja syytetään sitten asiakkaita vääränlaisista jaloista?

Tämä naurettava idiotismi pätee Hölmölandia-Suomessa vielä niin monella ellei kaikilla aloilla.

Vierailija
129/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole liian pieniä kenkiä tarvinnut koskaan ostella.

Olen perinyt sirot pienet jalat, 36 on kenkä ja pituutta minulla on 170cm.

Järjestään jo 165-senttisillä on vähintään 38 kenkä.

Ja yli 170-senttisil 39-43.

Ja 37 myydään muka eka loppuun. Miksi ostatte toisille tehtyjä kokoja, maata myöten kasvaneet ?

Vierailija
130/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että kyseessä on se että ne kenkänsä kivijalkakaupassa ostavat niitä joille ei standardikengät sovi ja kenkiä on päästävä kokeilemaan.

Itse en tunne henkilökohtaisesti ketään jalkavaivaista ja en ole käynyt kenkäkaupoissa vuosikausiin. Zalandolta saa tilattua kenkiä kotiin ja palauttaa jos ei sovi. Halvempaa ja helppoa ja ennenkaikkea laaja tarjonta jos minkälaista monoa.

Vierailija
131/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on terveet helpot jalat voi ostaa kenkänsä mistä vaan. Kenkäkauppaan sovittelemaan hakeutuu ne, joitten on vaikeampi löytää sopivia.

Vierailija
132/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä työkaverit ihmettelivät miten pystyn 8 tuntia kävelemään ja käyttämään 12 cm korkokenkiä. Kysyivät eikö tule selkä tai jalka kipeäksi?

Ei tule. En kehdannut sanoa että jos on lihava niin ei jalka kestä korkokengissä painavaa kehoa.

Itse sirona ja hoikkana ei ole mitään ongelmaa käyttää korkokenkiä

Ootko töissä hoitajana tai siivoojana? Vai olisko kuitenkin niin, että enimmäkseen istut päätteen ääressä? Mutta ihmiset, joiden mielestä jalkavaivoja voi olla vain ylipainoisilla, ovat tyhmiä ja puusilmäisiä. Sullekin ehtii vielä vaivaisenluut hyvin tulla, jos kengät on liian ahtaat ja olet nuori. 

Minun mummo oli nuorena tyylikäs lady ja aina korkkarit. Nykyään on pahat jalkaongelmat sitten, muuten terve ja reipas ikäihminen mutta jalkakivut haittaa arkea.

Vierailija
133/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä työkaverit ihmettelivät miten pystyn 8 tuntia kävelemään ja käyttämään 12 cm korkokenkiä. Kysyivät eikö tule selkä tai jalka kipeäksi?

Ei tule. En kehdannut sanoa että jos on lihava niin ei jalka kestä korkokengissä painavaa kehoa.

Itse sirona ja hoikkana ei ole mitään ongelmaa käyttää korkokenkiä

Ootko töissä hoitajana tai siivoojana? Vai olisko kuitenkin niin, että enimmäkseen istut päätteen ääressä? Mutta ihmiset, joiden mielestä jalkavaivoja voi olla vain ylipainoisilla, ovat tyhmiä ja puusilmäisiä. Sullekin ehtii vielä vaivaisenluut hyvin tulla, jos kengät on liian ahtaat ja olet nuori. 

Minun mummo oli nuorena tyylikäs lady ja aina korkkarit. Nykyään on pahat jalkaongelmat sitten, muuten terve ja reipas ikäihminen mutta jalkakivut haittaa arkea.

Sen ajan tyylikkäät tusinaladyt kopsuttelivat ja pyllistelivät korkojen kera miesten mieliksi. Nyt on jo toisin.

Vierailija
134/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku ainutlaatuisen huippuälykäs rivineropattiuli on keksinyt pyörän uudelleen: tarjoa massoille sitä mitä haluavat/tarvitsevat eli simppelisti vastaa kysyntään. Strategioita on muitakin eivätkä nekään ole uusia.

Vierailija
135/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta tehnyt siivoustyötä, niin väärillä kengillä menty moneen otteeseen, että tässä haaveillaan jo kalliimmista terveyskengistä. Mut sitten raha tulee vastaan. Jalat on jo sököt, takaraivossa ajatus et antaapa vaan mennä huonompaan suuntaan. Pääsis sairaseläkkeelle aikasemmin. Kuka hullu jaksaa vielä 68 vuotiaana mennä täydellä tahdilla, edellinen paikka ois pitäny olla valmis jo aikaa sitten, mikset jo siivoa seuraavaa kohdetta?

Vierailija
136/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat persjalkaisia ja kelit täällä sellaisia, ettei talvisin viihdytä kävelyllä. Joten ei ihme. Lisäksi jalkavaivat alkavat iän myötä ja suomalaisista puolet on jo vanhoja.

Vierailija
137/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä miksi kun kerran niin on? Voit joko uskoa ja hyväksyä käytännössä havaitsemasi tilanteen tai 4ever kiukutella ongelmatonta jalkaasi polkien kun sinulle mieluisat epäkäytännölliset ylihintaiset klopottimet eivät mene kaupaksi.

Vierailija
138/138 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaterapeutin ammatti on todella kaukana kenkämyyjän työstä. Jos jo tuolla työkokemuksella kiristää, älä missään nimessä harkitse sitä tai mitään muutakaan terveydenhoitoalan työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi