Miksi niin älyttömän monella suomalaisella on ongelmajalat?
Aloitin muutama kuukausi sitten työt kenkäkaupassa ja tämä on ensimmäinen kosketukseni alaan. Olen hämmästynyt, 90% myymistämme kengistä seisoo varastossa ja asiakkaat haluavat melkein kaikki terveyskenkiä. Meillä on yksi merkki joka tekee esim. diabeetikoille kenkiä ja nämä ovat todella haluttuja. Ns normaalit kengät eivät tule kuuloonkaan. Nauhoja ei saisi enää kengässä olla sillä niiden solmiminen on kuulemma työlästä ja vaikeaa.
Minun kannattaisi opiskella jalkaterapeutiksi ja myydä pelkästään terveystossuja ekstraleveällä lestillä. Sillä löisin rahoiksi :)
Kommentit (138)
1970 luvulla monella palvelualalla ja sairaaloissa oli muotia puukengät alias kopparit. Kivan näköiset ja saa nopeesti jalkaan ja pois, mutta näitä kun käyttää vaikka 10 tuntia, niin tietää käyttäneensä. Ei mitään iskunvaimennusta ja päkiät huutaa hoosiannaa.
Mitä ihmettä? Monen mielestä tuntuu olevan ihan normaalia, että alle 60v ihmisellä on pahoja tai edes lieviä jalkavaivoja. Jossain on jotain mätää, jos näin on ja syynä ei taatusti ole liika liikkuminen.
Töissä työkaverit ihmettelivät miten pystyn 8 tuntia kävelemään ja käyttämään 12 cm korkokenkiä. Kysyivät eikö tule selkä tai jalka kipeäksi?
Ei tule. En kehdannut sanoa että jos on lihava niin ei jalka kestä korkokengissä painavaa kehoa.
Itse sirona ja hoikkana ei ole mitään ongelmaa käyttää korkokenkiä
Vierailija kirjoitti:
Töissä työkaverit ihmettelivät miten pystyn 8 tuntia kävelemään ja käyttämään 12 cm korkokenkiä. Kysyivät eikö tule selkä tai jalka kipeäksi?
Ei tule. En kehdannut sanoa että jos on lihava niin ei jalka kestä korkokengissä painavaa kehoa.
En nyt pitäisi siroutta ja hoikkuutta ainoana selittävänä tekijänä. Siro ja hoikka olen minäkin, mutta silti jouduin luopumaan korkokenkien käytöstä.
Tuo kommentoija 81
Ja mitä + 53 numeroisia siroja miesukupuolioletetulle olisi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt löyhkää itse-mainostus!
Summasummarum. Taasko siellä pietarissa löydettiin uusi vika suomalaisissa?
Meillä on isot ja leveät jalat geeneissä.
Itsellä esim. Crocsit ainoat jotka eivät hierrä varpaita rakoille!
Näillä on hyvä päästellä hillasoilla ja hangessa ei upota hetteskään niin syvälle, kuin korkkareilla.
Kengät on käyttöä varten eikä telineeseen näytille.
NO ei ole vaikea kysymys. Lihavuudesta ja huonosta kunnosta tuo vaan johtuu.
Ei liikuta riittävästi yms.
Lapsillakin tollasia ongelmia.
Siis onko nää "miksi suomalaisilla" päivittelijät koskaan käyneet edes ulkomailla ja näkee jalkaongelmat jotenkin suomalaisuudesta johtuvana?
Ei tarvi mennä kuin Viroon, niin siellä kulkee jo moni viisikymppinen jossain tohveleissa, kun on joutunut nuorempana miehiä miellyttääkseen kipsuttlemaan jossain halpiskorkkareissa.
Itse usein hämmästelen miten hyväkuntoisia kuitenkin vuosikymmeniä jalkojen päällä töitä tehneet naiset on. Usein ei juuri mitään jalkahuolto-ohjeistusta ole tarjolla esim lähäreille, kaupan alan ihmisille, ja näille, joilla päivän askeltavoite täyttyy jo usein puoleen päivään mennessä. Kyllä se ylikuormituskin tuhojaan tekee, eikä aina todellakaan se niin helppo ylipaino-syyllistäminen aiheuta kaikkia juuri suomalaisten ongelmia :D
Itse ajattelisin, että geenit, pienestä asti kävellen liikkuminen, (näillä nykyisillä keski-ikäisillä), huonojen kenkien myyminen (jopa kenkäkaupoissa tuputetaan kenkiä, joihin jalka ei selvästi mahdu), sekä myös se, että kehdataan myöntää ne ongelmat. Kaverin saksalainen vaimo vain tunkee kipeät jalkansa huonoihin kenkiin, kun ei voi myöntää, että tarvitsisi niihin jotain apua. Eikö ole hyvä, että jos on ongelmajalat, menee kenkäkauppaan toivoen saavansa kunnon palvelua, eikä osta mitään torisandaaleita :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tulleet laiskoiksi. Ei täällä hienot kengät kauppaansa tee.
Laiskoiksi ja mukavuudenhaluisiksi.
Ei haluta käyttää kenkiä jotka aiheuttavat kipua tai tekevät liikkumisesta vaivalloista.
Itse en keksi yhtään syytä käyttää kidutusvälineitä mukavien kenkien sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, en edes tiennyt, että Tokmannilla on kenkiä myynnissä!
Ai ostatko aina vain ruokaa sieltä?😆🤣
Ai, siellä myydään ruokaa ja kenkiä? 🤔
Olen aina luullut että siellä myydään jotain työkaluja ja pyöränkumeja jne kun haisee niin kumille liikkeen eteinen jossa kerran kävin.
Jalat menee huonoon kuntoon kun kävellään halpis kengissä joissa pohjat kuluu nopeasti ja astutaan ylipronaatioon. Tai kävellään flipflopeissa taitaa lättäballerinoissa katuja pitkin.
Meidän suvussa ei ylipainoinen ole kuin yksi ja jalkavaivoja on kaikilla. Vähiten taitaa olla ollut just sillä ylipainoisella ollut ennen lihomistaan, nykyään kyllä on mutta ne on erilaisia kuin muilla. Luonnostaan on jalassa virheasento ja leveä jalkaterä, sukuvika.
Vierailija kirjoitti:
Jalat menee huonoon kuntoon kun kävellään halpis kengissä joissa pohjat kuluu nopeasti ja astutaan ylipronaatioon. Tai kävellään flipflopeissa taitaa lättäballerinoissa katuja pitkin.
"Tai" eikä "taitaa"! Vihaan tätä Swiftkeytä!!!
Vierailija kirjoitti:
NO ei ole vaikea kysymys. Lihavuudesta ja huonosta kunnosta tuo vaan johtuu.
Ei liikuta riittävästi yms.
Lapsillakin tollasia ongelmia.
Kun ei vaan vaan johdu. Mulla ei eläissäni kahta raskausaikaa lukuuottamatta ole ollut ylipainoa, mutta jalkavaivoja on. Työ on istumatyötä, mutta vapaalla liikun paljon. Asfaltilla kävelyä vältän, koska se tekee jalat kipeäksi. Pyöräiltyä tulee, talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan sisäsiittoisia. Kaikki kengät sattuu ja jalat on haavoilla ja vuotaa verta kun ajaa ne sisään. Erikoiskengät on liian kalliita. Pitää vain omata paljon laastaria ja kärsiä.
_Pitää olla paljon laastaria_. Mikä hemmetti täällä palstalla on, että käytetään tuota oksettavaa "omata" -verbiä, Asian voi ilmaista muutenkin! "Omaan hyvän per*een", jne. Olen miettinyt, että onko täällä joku yksi aktiivipalstailijatyyppi, joka käyttää tuota.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikka minkälaisia kenkiä ja esimerkiksi Gaborin kenkien lesti on minulle ollut hyvä.
Tarjouskenkiä en oikeastaan osta enää, koska ne tuntuvat hajoavan liian nopeasti. Terveyskenkiä ei ole yhtään paria, mutta koska harrastan mm. vaellusta, niin vaelluskenkiä ja lenkkareita on useita eri tarkoituksiin. Gaborin kengät ovat sitten niitä eri kokoisilla koroilla olevia kävelykenkiä ja talvella nilkkureita. Pihatöissä laitan yleensä jalkaan saappaat ja talvella lumen kolaukseen korkeavartiset kuomat. Feikkicrocseja on myös useita ja niitä käytän, kun kipaisen vaikka postilaatikolla.
N48
Seniorit onkin erikseen.
Olen 47 v. Vielä kymmenen vuotaa sitten pidin aina korkokenkiä. Vaikka olin 10 tuntia jalkojen päällä työhön liittyvillä messuilla tai 8 tuntia asiakaskäynneillä pitkin kaupunkia (portaita, kivilattioita, mukulakivikatuja jne ). Jalat olivat iltaisin aina aivan hirveän kipeät! On todellakin ihme, että jaloissa ei ole mitään patteja, vaivasenluita jne.
Luulen että viime vuosina muoti on tullut sallivammaksi ja esim. siistit lenkkarit ovat ns. hyväksytyt työkengät. Tämä on ollut itselleni suuri helpotus!
Jännä että esim. jenkeissä lenkkareita näkyi esim. myyjillä ja tarjoilijoilla työkenkinä esim. hameen kanssa jo 90-luvulla. Samaan aikaan täällä kopisteltiin korkokengillä ja lenkkareita alkoi näkyä vasta vajaa 10 v sitten.