Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin älyttömän monella suomalaisella on ongelmajalat?

Vierailija
04.06.2023 |

Aloitin muutama kuukausi sitten työt kenkäkaupassa ja tämä on ensimmäinen kosketukseni alaan. Olen hämmästynyt, 90% myymistämme kengistä seisoo varastossa ja asiakkaat haluavat melkein kaikki terveyskenkiä. Meillä on yksi merkki joka tekee esim. diabeetikoille kenkiä ja nämä ovat todella haluttuja. Ns normaalit kengät eivät tule kuuloonkaan. Nauhoja ei saisi enää kengässä olla sillä niiden solmiminen on kuulemma työlästä ja vaikeaa.

Minun kannattaisi opiskella jalkaterapeutiksi ja myydä pelkästään terveystossuja ekstraleveällä lestillä. Sillä löisin rahoiksi :)

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko syynä olla se että Prismat ym. tavaratalot pitävät isot valikoimat peruskenkiä ja sieltä suurin osa nämä varmasti ostaakin, ja sitten tullaan hakemaan erikoisliikkeestä lähinnä noita terveyskenkiä?

Yhdellä lapsellani on niin yliliikkuvat nilkat ja tarvitsee hyvät pronaatiotuetut kengät ja nämä ostan erikoisliikkeistä. Muuten löytyy tavarataloista/ netistä terveen jalan kengät.

Vierailija
42/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tokmannit yms myyvät halvalla tuotettuja kiinakenkiä parilla kympillä mikä on hämärtänyt ihmisten käsityksen laadukkaiden jalkineiden hinnoista. Jos laadukas, kokonahkainen, kevyt ja joustava kenkä maksaa 110€ se ei ole paljon, mutta asiakas häipyy siinä kohtaa tokmanniin. Sitten ihmetellään kun jalat on huonossa kunnossa.

Lol. Tuo ei ole laadukasta vielä nähnytkään. Minun oikeasti laadukkaat kengät maksavat 500-700 €/pari.

Tuollainen hinta ei tarkoita, että ne kengät olisivat automaattisesti myös hyvät jalassa. Tavallinen palkansaaja ei pysty hankkimaan tuon hintaluokan kenkiä. Jalkineita tarvitaan monenlaisiin keleihin ja moniin tarkoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan syntymässä saadut, kiitosta vain. Voi kun löytäisinkin jostain kengät joilla voisin kävellä, mutta ei, aina jokin vika joka estää kunnon lenkkeilyn. Saa muuten suositella, nyt kun kerran kenkäalan ammattilaisia on paikalla! 

Jalastani; varpaat paljaaksi jättävät kesäpistokkaani ovat kokoa 36. Kuoma-talvikengät kokoa 37, ja hyvät villasukan kanssa. Jalkani on kapea, mutta pidän silti leveämmästä lestistä sen mukavuuden vuoksi. Pohjan tulee olla taipuisa, mutta riittävän paksu kauttaaltaan. Korkoeroa saa olla, mutta vain hieman. Kengän tulee tukea jalkaa nilkkaan asti, mutta se ei saa olla kovaa materiaalia joka hankaa. Kantapään tulee olla tilava, jottei luinen kantapääni hankaudu. Nauhat saa olla, mieluiten nauhojen lisäksi myös vetoketju. Pronaation tulee kääntää jalkaa hieman ulkosyrjälle jos on kääntääkseen, ei missään nimessä sisäsyrjälle. Kengän sisäpohjan tulee olla hyvin pehmeä.

Löytyisikö näillä spekseillä?

Vierailija
44/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tokmannit yms myyvät halvalla tuotettuja kiinakenkiä parilla kympillä mikä on hämärtänyt ihmisten käsityksen laadukkaiden jalkineiden hinnoista. Jos laadukas, kokonahkainen, kevyt ja joustava kenkä maksaa 110€ se ei ole paljon, mutta asiakas häipyy siinä kohtaa tokmanniin. Sitten ihmetellään kun jalat on huonossa kunnossa.

Lol. Tuo ei ole laadukasta vielä nähnytkään. Minun oikeasti laadukkaat kengät maksavat 500-700 €/pari.

Okei, laitapa linkki vaikka 600 euroa maksavista kauniista ja jalkaan todella hyvin istuvista kengistä, joilla voi kävellä joka päivä ainakin 15000-20000 askelta, niin kuin minulla tulee nopeasti normaalin työpäivän aikana. Kengät eivät saa olla älyttömän hiostavat, nauhat saavat olla.

Vierailija
45/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimä. Olihan kiva kun olis sievät töppöset, mutta mitä voin asialle tehdä? Muuta kuin pitää sellaisia kenkiä, joissa jalat voi hyvin? Ilman Sieviä olisin hukassa. Onneksi Sieviltä saa nykyään sieviäkin.

Teitä Sievi- ja Kuoma-tätejä saa todella hävetä!

No ole sitten kiitollinen, että ei ole isompia murheita. Eikö hävetä vaivaisenluut uimarannalla, kun jalat on pilattu epäsopivissa kengissä? 

Vierailija
46/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, laitapa linkki vaikka 600 euroa maksavista kauniista ja jalkaan todella hyvin istuvista kengistä, joilla voi kävellä joka päivä ainakin 15000-20000 askelta, niin kuin minulla tulee nopeasti normaalin työpäivän aikana. Kengät eivät saa olla älyttömän hiostavat, nauhat saavat olla.

Käytännössä tuollaiset pitää teettää suutarilla, mutta yksikään suutari ei suostu mitään korkokenkiä tekemään etkä varmaan sellaisia haluakaan. Nuo on jotain loboutineja, millä ei ole tarkoituskaan kävellä. 

Vierailija
47/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on totuttu käyttämään voimakkaasti tuettuja ja vaimennettuja kenkiä, jotka ohjaavat väärään askellukseen eikä jalan oikea, luonnon loistavasti suunnittelema, iskunvaimennus toimi. Jalka heikkenee ja terveyskenkien markkinat räjähtää.

Vierailija
48/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuollaiset pitää teettää suutarilla, mutta yksikään suutari ei suostu mitään korkokenkiä tekemään etkä varmaan sellaisia haluakaan. Nuo on jotain loboutineja, millä ei ole tarkoituskaan kävellä. 

Ap tai joku kenkäfriikki on katsonut liikaa Sinkkuelämää.

Vierailija
49/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan syntymässä saadut, kiitosta vain. Voi kun löytäisinkin jostain kengät joilla voisin kävellä, mutta ei, aina jokin vika joka estää kunnon lenkkeilyn. Saa muuten suositella, nyt kun kerran kenkäalan ammattilaisia on paikalla! 

Jalastani; varpaat paljaaksi jättävät kesäpistokkaani ovat kokoa 36. Kuoma-talvikengät kokoa 37, ja hyvät villasukan kanssa. Jalkani on kapea, mutta pidän silti leveämmästä lestistä sen mukavuuden vuoksi. Pohjan tulee olla taipuisa, mutta riittävän paksu kauttaaltaan. Korkoeroa saa olla, mutta vain hieman. Kengän tulee tukea jalkaa nilkkaan asti, mutta se ei saa olla kovaa materiaalia joka hankaa. Kantapään tulee olla tilava, jottei luinen kantapääni hankaudu. Nauhat saa olla, mieluiten nauhojen lisäksi myös vetoketju. Pronaation tulee kääntää jalkaa hieman ulkosyrjälle jos on kääntääkseen, ei missään nimessä sisäsyrjälle. Kengän sisäpohjan tulee olla hyvin pehmeä.

Oletko kokeillut paljasjankakenkiä? Itselläni ei ole kokemusta, mutta jotkut kehuu. 

Vierailija
50/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jalkojen kanssa ongelmia ja niin ollen myös kenkien ostaminen on ihan hirveä homma. Häpeän jalkojani, joten olen sen vuoksi siirtänyt kenkäkauppaan menoa. Kiitos vaan ap, nyt sinne meneminen hirvittää vielä enemmän. En ole näitä jalkojani itselleni valinnut, joten pidä leukailusi itselläsi.

Vierailija
51/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut paljasjankakenkiä? Itselläni ei ole kokemusta, mutta jotkut kehuu. 

Tottakai olen, ja keinukenkiä myös :D

Jaloissani on synnynnäinen vika, ja lisäksi minulla on huono sidekudos, joka ei kestä nivelten ympärillä rasitusta. Mitä vähemmän jalalla on tukea, sitä huonompi. 

Vierailija
52/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jalkojen kanssa ongelmia ja niin ollen myös kenkien ostaminen on ihan hirveä homma. Häpeän jalkojani, joten olen sen vuoksi siirtänyt kenkäkauppaan menoa. Kiitos vaan ap, nyt sinne meneminen hirvittää vielä enemmän. En ole näitä jalkojani itselleni valinnut, joten pidä leukailusi itselläsi.

Tästä syystä mä ostan sievishopista tai kenkäkaupoista, missä on myyjä 50+-ikäinen. Nuoret myyjät skippaan armotta, koska olen kokenut juuri sen palveluhaluttomuuden ja ylimielisyyden. Että tiedoksi vaan rekrytoijallekin, keski-ikäisen maksukykyisen tädin ostohalukkuutta ei nätti nuori myyjä todellakaan lisää. Ei se nätteys haittaa, vaan se nuoren iän tuoma kokemattomuus. Kokenut täti (tai setä, mutta Suomessa enimmäkseen naisia) näkee heti jaloistani, että tuolle ei tuoda mitään italialaisia. Jos myyjänä on yrittäjä itse, se on paras. 

Vierailija
53/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui, sanoisin, että tuo kenkäkauppa on kyllä tuhoon tuomittu, jos 90 % kengistä seisoo koskemattomana! Minkälainen sisäänostaja teillä on siellä, jos hän ei ymmärrä mistään mitään? En sanoisi hänen olevan kovin ammattitaitoinen.

Vierailija
54/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä mä ostan sievishopista tai kenkäkaupoista, missä on myyjä 50+-ikäinen. Nuoret myyjät skippaan armotta, koska olen kokenut juuri sen palveluhaluttomuuden ja ylimielisyyden. Että tiedoksi vaan rekrytoijallekin, keski-ikäisen maksukykyisen tädin ostohalukkuutta ei nätti nuori myyjä todellakaan lisää. Ei se nätteys haittaa, vaan se nuoren iän tuoma kokemattomuus. Kokenut täti (tai setä, mutta Suomessa enimmäkseen naisia) näkee heti jaloistani, että tuolle ei tuoda mitään italialaisia. Jos myyjänä on yrittäjä itse, se on paras. 

Kuka on sanonut, että ap on nätti? Tai edes nuori? Kovin kummoista koulutusta ja ammattitaitoa hänellä ei ainakaan ole, jos on jossakin kenkäkaupassa töissä nyt eikä saa edes niitä 90 % kenkiä myytyä... Mieleen tulee joku Al Bundy, mutta jonnet eivät taida muistaa.

Vierailija
55/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeät jalkojasi? Omituinen olet.

Vierailija
56/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne jalat sen  paremmat muillakaan ole, mutta Etelä-Eurooppalainen jalka on luonnostaan kapeampi. Meidän jalka on muotoiltu talviolosuhteisiin by luontoäiti. Siellä kärsivät kivuista yhtälailla ja jalkavaivoja on vanhuksilla paljon, mutta heillä kauneus on tärkeämpää kuin terveys.  

Vierailija
57/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalisilla on usein Keski-Euroopankin mittapuulla leveät jalat.

Vierailija
58/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimä. Olihan kiva kun olis sievät töppöset, mutta mitä voin asialle tehdä? Muuta kuin pitää sellaisia kenkiä, joissa jalat voi hyvin? Ilman Sieviä olisin hukassa. Onneksi Sieviltä saa nykyään sieviäkin.

Teitä Sievi- ja Kuoma-tätejä saa todella hävetä!

Miksi olet lapsirukka näin aikaisin hereillä? Meidän teinit nukkuvat vielä varmaan ainakin neljä tuntia ja eivät he muutenkaan täällä vauvapalstalla aikaansa vietä. 😀

Mun lapsuudessa ja nuoruudessa kuomia käyttivät ala-aste ikäiset.

Vierailija
59/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei kaupoissa muita olekaan kuin leveälestisiä kenkiä.

Vierailija
60/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan että, miksi kumminkin moni nainen kulkee littuballerinoissa ja feikki crocseissa monia vuosia ja pilaa jalkansa ja selkänsä. Täällä ei saa opastusta kunnon kenkiin. Työnantajan velvollisuus olisi kustantaa työntekijöille pätevät työkengät, säästyttäisiin monilta sairauslomilta ja ongelmilta, vielä fysioterapeutit tukemaan sitä työssä jaksamista.

Vielä kammottavampaa on nähdä paljsjalkakengät hoitsulla. En ne ole todella tarkoitettu käveltäväksi päivä kivilattioilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi