Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin älyttömän monella suomalaisella on ongelmajalat?

Vierailija
04.06.2023 |

Aloitin muutama kuukausi sitten työt kenkäkaupassa ja tämä on ensimmäinen kosketukseni alaan. Olen hämmästynyt, 90% myymistämme kengistä seisoo varastossa ja asiakkaat haluavat melkein kaikki terveyskenkiä. Meillä on yksi merkki joka tekee esim. diabeetikoille kenkiä ja nämä ovat todella haluttuja. Ns normaalit kengät eivät tule kuuloonkaan. Nauhoja ei saisi enää kengässä olla sillä niiden solmiminen on kuulemma työlästä ja vaikeaa.

Minun kannattaisi opiskella jalkaterapeutiksi ja myydä pelkästään terveystossuja ekstraleveällä lestillä. Sillä löisin rahoiksi :)

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut aika yleistyneeksi ilmiöksi, että tarjoilijoilla on lenkkareita jopa fine-dining -paikoissa. Voiko joku tarjoilija kertoa, onko ne parhaat työkengät heille? 

Vierailija
102/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut aika yleistyneeksi ilmiöksi, että tarjoilijoilla on lenkkareita jopa fine-dining -paikoissa. Voiko joku tarjoilija kertoa, onko ne parhaat työkengät heille? 

Tuolloin kyseessä ei ole ns. "fine dining".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo Prismassa vaappuen kävelevien, kärryyn koko ajan nojaavien nelikymppisten naisten turvonneita nilkkoja, ei ihmettele.

Olen nelikymppinen nainen ja tunnen monia samanikäisiä. Kukaan ei kyllä kävele vaappuen. Lähes yhtä hyvässä kunnossa ovat kuin 20 vuotta sitten.

Sama, olen myös nelikymppinen. Suurin osa ystävistäni on paljon paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä, ja hoikkia kaikki. Tässä iässä on paremmin aikaa pitää itsestään huolta eikä painokaan ole vielä lähtenyt nousemaan kun menopaussi ei ole vielä alkanut.

Nuorisoa kun katselee niin hirvittää kuinka ylipainosta porukkaa ovat, on tulossa monelle kivulias keski-ikä ja vanhuus.

Vierailija
104/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko - yleensä lihavilla - suomalaismiehillä hyvännäköisiä jalkineita?

En kiinnitä heihin huomiota, joten jalkineistaan en osaa sanoa.

Kauniilla ja hoikilla miehillä on yleensä kaunis ja hoikka poikaystävä.

Vierailija
105/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina otetaan joka paikkaan ylipaino mukaan. En ole koskaan elämäni aikana ollut ylipainoinen, mutta jalkavaivoja on ollut vuosia.  Ehkä te suojelette itseänne ajattelemalla, että kaikki vaivat johtuu ylipainosta niin niitä ei itselle voi tulla? Vaikka ylipaino on merkittävä terveysongelma, niin hoikka voi saada mitä tahansa vaivoja. Mun osteoporoosi johtuu just siitä, että olen ollut pitkän osan elämästäni liian laiha. Nyt olen normaalipainoinen. 

Jep, olen miettinyt ihan samaa. Melkein mikä tahansa ongelma ihmisellä on niin muutama urpo on heti huutelemassa että laihduta läski :D Joku defenssi sen on oltava.

Vierailija
106/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan on ollut monen tähden ravintoloita. Muu asustus on hienompaa, mutta jalassa lenkkarit. En laita paikan nimeä, jos omistaja ei tiedä tästä, koska minustakin on hyvä, että huolehtivat jaloistaan. Mutta kyseessä on ollut paikka 50 euroa ja 2 parsaa ristissä -tyyppinen paikka, kokin tervehdys välissä. 

Vierailija
107/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina otetaan joka paikkaan ylipaino mukaan. En ole koskaan elämäni aikana ollut ylipainoinen, mutta jalkavaivoja on ollut vuosia.  Ehkä te suojelette itseänne ajattelemalla, että kaikki vaivat johtuu ylipainosta niin niitä ei itselle voi tulla? Vaikka ylipaino on merkittävä terveysongelma, niin hoikka voi saada mitä tahansa vaivoja. Mun osteoporoosi johtuu just siitä, että olen ollut pitkän osan elämästäni liian laiha. Nyt olen normaalipainoinen. 

Jep, olen miettinyt ihan samaa. Melkein mikä tahansa ongelma ihmisellä on niin muutama urpo on heti huutelemassa että laihduta läski :D Joku defenssi sen on oltava.

Mulle yksi lääkäri sanoi, että osteoporoosi on just laihojen vaiva enemmän kuin lihavien.  

Vierailija
108/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon maailmalla matkustelleena olen oppinut, että paljon liikkuvat fiksut ihmiset käyttävät mukavia kenkiä asusta riippumatta.

Olen röyhkeästi ominut sen tyylin itsellenikin. (Venäjällä ja entisissä neuvostomaissa en ole käynyt, eikä kiinnosta heidän kenkämuotinsa.)

Korkkareita en ole käyttänyt enää vuosiin. Jos jossain on pakko käyttää jotain muuta kuin lenkkareita, niin sitten vedän ballerinat jalkaan.

Kukaan muu ei ole valittanut kuin anoppi. Hänen mielestään kengissä on oltava edes vähän korkoa. Väittää että se on hyväksi jaloille.

Vierailija
109/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmaistaan asia toisella tavalla, selkeämmin. Ei ehkä fine dining, mutta 50 Suomen parasta ravintolaa listalta löytyvässä oli. 

Vierailija
110/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon maailmalla matkustelleena olen oppinut, että paljon liikkuvat fiksut ihmiset käyttävät mukavia kenkiä asusta riippumatta.

Olen röyhkeästi ominut sen tyylin itsellenikin. (Venäjällä ja entisissä neuvostomaissa en ole käynyt, eikä kiinnosta heidän kenkämuotinsa.)

Korkkareita en ole käyttänyt enää vuosiin. Jos jossain on pakko käyttää jotain muuta kuin lenkkareita, niin sitten vedän ballerinat jalkaan.

Kukaan muu ei ole valittanut kuin anoppi. Hänen mielestään kengissä on oltava edes vähän korkoa. Väittää että se on hyväksi jaloille.

Ennen noin väitettiin että pieni korko on hyvä, mutta nykytutkimuksen mukaan matalakorkoiset on sittenkin parhaat. 

Vierailija
111/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin kivannäköisiä kenkiä, joita voisi käyttää mekkojen kanssa, mutta mitkään ei sovi jalkoihin. Ballerinat ja kaikki avokkaat on sekä liian isoja että liian pieniä. Varpaat on rutussa päässä ja kantapäät nousee joka askeleella kengästä. Kenkäostokset on mun painajainen.

Tänä kesänä ostin tennarit. Eiväthän ne erityisen nätiltä näytä, mutta ainakin pysyvät jalassa eivätkä satu.

112/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten jalkavaivat johtuu siitä että käytetään vääränlaisia ja huonolaatuisia kenkiä aivan vauvasta saakka

Vierailija
113/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on raskastekoinen jalka, monesti ongelma ei kuitenkaan edes ole leveys vaan jalkapöydän korkeus eli on ns. rintava jalka. Nettikaupasta löysin viime vuonna maailman ihanimmat nahkajäljitelmää olevat remmisandaalit huimaan 40e hintaan. Näyttävät jopa siroilta(!) ja ovat kuin suutari olisi tehnyt ne mittojen mukaan. Iskunvaimennus olematon mutta ei noilla ole tarkoituskaan kävellä mitään 10km matkoja. Hitto kun olisin tiennyt että noi on niin hyvät jalassa, olisin tilannut sandaaleja varastoon seuraavaksi 20 kesäksi. Samalta merkiltä en ole enää mistään löytänyt lähellekään samanlaisia, se oli kerran elämässä-tilaisuus selvästikin. :/

Vierailija
114/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko - yleensä lihavilla - suomalaismiehillä hyvännäköisiä jalkineita?

En kiinnitä heihin huomiota, joten jalkineistaan en osaa sanoa.

Kauniilla ja hoikilla miehillä on yleensä kaunis ja hoikka poikaystävä.

No ei tuo nyt sentään mitään valtavirtaa ole. Suurin osa niistä hyvännäköisiatäkin miehistä seurustelee naisten kanssa.

Vierailija
115/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä työkaverit ihmettelivät miten pystyn 8 tuntia kävelemään ja käyttämään 12 cm korkokenkiä. Kysyivät eikö tule selkä tai jalka kipeäksi?

Ei tule. En kehdannut sanoa että jos on lihava niin ei jalka kestä korkokengissä painavaa kehoa.

Itse sirona ja hoikkana ei ole mitään ongelmaa käyttää korkokenkiä

Ootko töissä hoitajana tai siivoojana? Vai olisko kuitenkin niin, että enimmäkseen istut päätteen ääressä? Mutta ihmiset, joiden mielestä jalkavaivoja voi olla vain ylipainoisilla, ovat tyhmiä ja puusilmäisiä. Sullekin ehtii vielä vaivaisenluut hyvin tulla, jos kengät on liian ahtaat ja olet nuori. 

Vierailija
116/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on totuttu käyttämään voimakkaasti tuettuja ja vaimennettuja kenkiä, jotka ohjaavat väärään askellukseen eikä jalan oikea, luonnon loistavasti suunnittelema, iskunvaimennus toimi. Jalka heikkenee ja terveyskenkien markkinat räjähtää.

Thaimaassa ym trooppisissa maissa ihan varvastossut on arkijalkine ympäri vuoden. Miten siellä jalat kestävät ilman tukea olevissa sandaaleissa.

Vierailija
117/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat on olleet ongelma viimeiset 20 vuotta, 20 ensimmäistä vuotta jotenkin meni ilman ongelmia, toki paino on lisääntynyt, muttei siitä kaikkea voi syyttää. Jalka on leveä, korkea, helposti hankautuva milloin mistäkin, yleensä nilkan takaosasta (pysyvät arvet hankaumista) välillä myös helvetin kutiseva. Jalkojen lasku jääkylmään veteen on parasta mitä voi tehdä.

Nettikaupoista ei enää uskalla tilata mitään, eivät käy kuitenkaan ja koot eivät vastaa ilmoitettuja mittoja. Milloin joku osa on liian kapea ja hankaa, jos tilaa isomman niin jalka seilaa kengässä ja pohjalliset hiostaa jos sellaisia käyttää. Yhdet ns. terveyssandaalit matalahkolla korolla hankasivat helteellä jalat ihan vereslihalle saakka molemmissa jaloissa, oli helvetin tuskallinen kävelyretki se.

Kaupossa ei useinkaan ole myynnissä välikokoja, esim. 38,5 olisi usein sopiva, joutuu sitten ottamaan jonkun sinne päin.

Eccon sandaalit paras valinta kun niitä kaikkia remmejä voi säätää ja pohja hyvä, eivät tietenkään muotitietoisten mielestä ole hyvät, mutta muuta ei voi ilman suurempia ongelmia oikein kesäaikaan käyttää.

Kenkien jos jonkun pitäisi olla räätälöitävissä tai pitäisi olla kohtuuhintaisia palveluja, joissa kengän sisäosan sopivuus muotoillaan käyttäjäkohtaisesti.

Vierailija
118/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olikaan aloittajan ongelma? Oletko jotenkin pettynyt, kun työsi sisältää niin paljon tietyn tyyppisten kenkien myymistä ja itse haluaisit olla kenkien myymisen lisäksi jonkinlainen stailaaja myös? Ihme, että työhön otettaessa ei ole ollut perehdytystä siitä, millaisia tuotteita liikkeestä pääasiassa ostetaan.

Vierailija
119/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmaistaan asia toisella tavalla, selkeämmin. Ei ehkä fine dining, mutta 50 Suomen parasta ravintolaa listalta löytyvässä oli. 

Eli ei ole ns. fine dining.

Vierailija
120/138 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan on ollut monen tähden ravintoloita. Muu asustus on hienompaa, mutta jalassa lenkkarit. En laita paikan nimeä, jos omistaja ei tiedä tästä, koska minustakin on hyvä, että huolehtivat jaloistaan. Mutta kyseessä on ollut paikka 50 euroa ja 2 parsaa ristissä -tyyppinen paikka, kokin tervehdys välissä. 

Mitähän tähtiä ne ovat olleet? Suomessa ei kovin montaa Michelin-ravintolaa ole, kahden Michelin-tähden ravintoloita ehkä yksi tai kaksi.

Ihan määritelmällisesti, onko kyseessä mielestäsi korkean tason ravintola, jos tarjoilija on pukeutunut lenkkitossuihin?

Keski-Euroopassa asiakkaat poistuisivat välittömästi tai kuvittelisivat olevansa jossain piilokamerassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi