Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys sinulle, joka vihaat englannin yhdistämistä suomen omen kieleen

Vierailija
02.06.2023 |

Keski-ikäiset raivostuvat, kun nuoriso muuttaa kieltä. Mutta miksi? Kieli elää ja kehittyy. Dinneri on tullut jäädäkseen, deal with it. :-]

Kysymys: Miten suomennat collab stream -sanan?

Ja jatkokysymys: kumpi on nopeampi kirjoittaa/sanoa, collab stream vai sen suomennos?

Sitähän minäkin

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten sitä vastustaa kun ei itse käytä sellaista kieltä.

Vierailija
22/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiorajat ja yhteiskunnat rakentuu yhteiselle kielelle, ei millekään muulle. Jos haluaa Suomen olevan Suomi, on puhuttava suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viha johtuu ikärasismista. Eivät voi kestää sitä, kun nuoriso kehittää ja parantaa asioita. M28

Itsepähän te nuoret tulette elämään maailmassa, jossa olette toisen luokan kansalaisia, joilla ei ole omaa kieltä, saati omaa maata, joten jatkakaa vain Suomen ja suomen kielen tuhoamista m0nìķù lť tuuris ťamisella monin eri keinoin ja tasoin!

Vierailija
24/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppalähetys

Vierailija
25/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää mutta mietin vain missä kohtaa opetus on mennyt ohi. Tulen toki toimeen näiden ihmisten kanssa mutta itsekseni ihmettelen typeryyttä. Toki teknisessä sanastossa ja muutamassa muussakin on sanoja joiden ymmärtäminen englanniksi (lyhenteitä) on helpompaa jos tietää mistä puhuu.

Vierailija
26/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viha johtuu ikärasismista. Eivät voi kestää sitä, kun nuoriso kehittää ja parantaa asioita. M28

Kylla sinakin voit viela aikuistua ja paasta eroon alemmuuskompleksistasi.

Vierailija
27/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä collab stream tarkoittaa.

Puhu miten haluat. Minä palkkaan vain ihmisiä joilla on hyvä puhuttu suomi.

Vierailija
28/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanaa sitten itse käytät esim. televisiosta/näköradiosta?

Vierailija
29/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut vähän, mutta asiaa. Itse rupesin pari vuotta sitten lisäämään englantia, espanjaa ja koreaa arkikieleen ihan vain ärsyttääkseni keski-ikäisiä. Ja jatkan niin kauan kuin vanhukset ruikuttaa vastaan. :)

Ai että, minäkin tein tätä vanhusten tahallaan ärsyttämistä teininä.

Vierailija
30/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut vähän, mutta asiaa. Itse rupesin pari vuotta sitten lisäämään englantia, espanjaa ja koreaa arkikieleen ihan vain ärsyttääkseni keski-ikäisiä. Ja jatkan niin kauan kuin vanhukset ruikuttaa vastaan. :)

Sittenhän sinä käyttäydyt kuin joku alkuasukas yrittäessään oppia herrakansan tavoille. Opettele vaikka papiamentoa, siinä on sinulle sekakieli jo valmiina.

Vierailija
31/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti alkoi alapeukutus! :D :D xD

Kaltaisesi riemuidiootti on alapeukkunsa ansainnut.

Vierailija
32/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyylitöntä sekoittaa kieliä samassa lauseessa. Tökeröä.

En syö lihapulliakaan kermavaahdon kanssa.

Vierailija
33/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, minäkin tein tätä vanhusten tahallaan ärsyttämistä teininä.

Se vasta onkin ihanaa kun osoittaa avoimesti olevansa keskenkasvuinen ja vähäjärkinen :)

Vierailija
34/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti luuli, kumihuuli!

Vierailija
35/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanaa sitten itse käytät esim. televisiosta/näköradiosta?

Kuvavastaanotin/

telkkari

Vierailija
36/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omen kielestä en ole kuullutkaan.

Vierailija
37/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vihaa, mutta on se jotenkin "noloa". On hienoa osata useita kieliä. Niiden sekoittaminen keskenään vain luo vaikutelman, ettet osaa kumpaakaan/mitään niistä kunnolla. Lisäksi kuten joku jo mainitsikin, se ei kehitä, vaan päinvastoin köyhdyttää kieltä.

Nuorisolla on myös jokin omituinen käsitys, ettei keski-ikäiset osaa englantia. Puhun sujuvasti suomea, englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa - keski-ikäisenäkin. Ei minulla ole silti mitään ongelmia olla sekoittamatta näitä keskenään.

Nuorison ongelma tuntuu nykyään olevan että he eivät osaa kunnolla sen kummemmin suomea kuin englantiakaan.

Vierailija
38/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vihaa, mutta on se jotenkin "noloa". On hienoa osata useita kieliä. Niiden sekoittaminen keskenään vain luo vaikutelman, ettet osaa kumpaakaan/mitään niistä kunnolla. Lisäksi kuten joku jo mainitsikin, se ei kehitä, vaan päinvastoin köyhdyttää kieltä.

Nuorisolla on myös jokin omituinen käsitys, ettei keski-ikäiset osaa englantia. Puhun sujuvasti suomea, englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa - keski-ikäisenäkin. Ei minulla ole silti mitään ongelmia olla sekoittamatta näitä keskenään.

Mä kyllä osaan suomea ihan hyvin, kirjoitin siitä ällänkin. En silti tajua ajattelue, että engalnti keskellä suomea on joillekin joku ongelma. Ei se ainakaan omaa suomen kielen taitoani rapauta yhtään mitenkään. 

Joskus vain jokin asia on kiva tai mielestäni naseva sanoa englanniksi. Siis huom. joskus. Get it? :)

Vierailija
39/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siina ajassa kun te nuoret kaytatte vahojen arsyttamiseen ne vanhat ovat jo oppineet sen toisen kielen ihan kunnolla, teilla on vain sanoja sielta taalta. Kunnollista lausetta on turha odottaa kun siihen pitaa lisata suomea niihin kohtiin mita ei muuten osata.

Vierailija
40/63 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sivistynyttä pitää kulttuuri koossa. Vaalia kieltä ja taidetta. Tyhmät sekoitukset pilaa estetiikan ja perinteet.