Tunnetteko ketään skitsofreenikkoa?
Tunnetteko ketään skitsofreenikkoa? Millainen hän on?
Kommentit (111)
Nykypäivänä yritetään pitää skitsofreenikotkin työelämässä,kun vielä kasarilla kaikki olisi päästetty heti työkyvyttömyyseläkkeelle. Toisaalta ennen lääkkeet olivat huonompia kuin nykyään.
Tunnen itseni. Jäin tk-eläkkeelle ja olen aika eristäytynyt. Lääkkeitä käytän säännöllisesti. Muuten oireeton, mutta toisinaan kuulen ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain paranoidisen skitsofrenian diagnoosin yli nelikymppisenä, joka sittemmin täsmentyi skitsoaffektiiveksi häiriötilaksi.
Olen parantunut hyvin hulluudesta, mutta olen samalla menettänyt luovuuden. Luova hulluus on minulle todellista, ja olenkin mennyt elämässäni oikein kunnolla ahtaan laatikon ulkopuolelle, ja ajatellut asioita, joita kukaan muu aienmmin tuskin on edes ajatellut. Tästä puolesta olen hyvin ylpeä itsestäni.
Olen hyvin älykäs ihminen, ja olen suorittanut useita tutkintoja nuorempana, mm. tohtorin tutkinnon kovalta tieteen alalta.
Ei minusta nykyään kukaan pysty kertomaan, että minulla on tämä sairaus takanani, olen nykyään aika normaalin oloinen, ja harrastan tällä hetkellä paljon liikkumista.
Eivät psykoosiepisodit, joita on ollut 3 kpl, minua määritä millään tavoin, vaikkakin ne vaikuttavat toki aivojen rakenteeseen ja toimintaan loppuiän.
Oletko ollut työelämässä? Entä mitkä asiat ovat auttaneet kuntoutumisessa? Terv. toinen jolla on skitsoaffektiivisen häiriön diagnoosi
Olen ollut työelämässä, tutkijana, opettajana, yrittäjänä. Nykyisin olen kirjailija, ja saan pysyväistulon työkyvyttömyyseläkkeestä. Ikää nyt 51 vuotta.
Antipsykoottia käytän unilääkkeenä vieläkin, ja liikunta ja lukeminen ovat auttaneet paljon sekä kirjojen kirjoittaminen.
Kognitiivisesta terävyydestä on ollut paljon apua parantumisessa, enkä ole antanut vaikeiden episodien lannistaa toimintaani.
Mania on energiaa, joka liittyy juuri skitsoaffektiivisen häiriöön, ja tämän energian vuoksi siitä parannutaan paremmin kuin skitsofreniasta.
Noin yleensä...asuvatko skitsofreenikot vanhemmilla tai jossain hoitokodissa? Pärjääkö skitso omillaan yleensä vai tarvitseeko huolehtijan?
Ilmoitin poistoon, ei kuulu keskustelupalstalle revitellä skitsofreenikkotuttavilla, sitäpaitsi ovat yleensä vajaavaltaisia joko täysin tai osittain.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin poistoon, ei kuulu keskustelupalstalle revitellä skitsofreenikkotuttavilla, sitäpaitsi ovat yleensä vajaavaltaisia joko täysin tai osittain.
True.
Ei heitä löydy useimmiten rekistereistä juuri tuon "vajaavaltaisuutensa" vuoksi.
jokainen täällä tietää tepon, joka trollaa sähköautoja vastaan klo 7-23 ja saman ajan kertoo, että huumeet eivät ole vaarallisia. Välillä väittää olevansa maailman paras rumpali, vaikka ei osaa pätkääkään soittaa
Useammankin. Eivät ole mitenkään samanlaisia keskenään.