Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko ketään skitsofreenikkoa?

Vierailija
02.06.2023 |

Tunnetteko ketään skitsofreenikkoa? Millainen hän on?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti tunne, mutta tuttavani veli sairastaa skitsofreniaa, viettää suurimman osan ajastaan tietokoneella omassa huoneessaan.

Vierailija
22/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi. Toinen kuulee välillä ääniä ja käy sitten psyk. polilla lääkityksessä, elää ihan normaalia elämää parisuhteessa. Tosi ihana ihminen.

Toisella menee huonommin, on vainoharhaisempi muoto hänellä, eikä mitään sairaudentuntua. Ihmissuhteet katkeilevat kun on tyly ja ikävä ja epäluuloinen. Ei myöskään suostu syömään lääkkeitä, koska epäilee, että hänet yritetään myrkyttää. Elää perintörahoilla ja levittää pahaa oloa lähipiiriin, joka suostuu vielä olemaan hänen kanssaan tekemisissä. 

Tosi yksilöllistä näyttää olevan tämäkin tauti.

Noista jälkimmäinen on paranoidinen skitsofrenia ja se taitaa olla hankalin skitsofrenian muoto.

Muuntyyppistä skitsofreniaa voidaan hoitaa lääkkeillä, kun henkilö itse tunnistaa harhat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XX

Vierailija
24/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän,Levottomat jutut.Tosin taisi kuolla aikoja sitten.

Vierailija
25/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi, mutta traumatietouden lisääntyessä olen kuullut, että joskus dissosiaatioita on virheellisesti luultu skitsofreniaksi.

Vierailija
26/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, yhden. En oikein tiedä mitä hänestä kertoisi. On korkeakoulutettu ja käy töissä ja harrastaa.

Niin, ja lisäisin vielä että hyvin positiivinen ihminen ja hyvät sosiaaliset taidot, vaikka joskus ehkä vähän "off beat", en oikein keksi hyvää suomenkielistä sanaa. Joskus nähnyt hänet myös niin että on hiukset kampaamatta, istuu lytyssä ja keskustellessa naureskelee vähän hassuissa kohdissa, ikään kuin olisi vähän väsynyt tai poissaoleva. Varmaan liittynyt sairauteen. Tosi huonona en ole koskaan häntä nähnyt.

Vierailija
27/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden. Mutisee itsekseen kiihtyneesti ja välillä kiljahtelee.

Vierailija
28/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertoisi vaikka tietäisin, koska olet vieraan vallan agentti. Kuulen sinut hampaassani.

Vierailija
29/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi, mutta traumatietouden lisääntyessä olen kuullut, että joskus dissosiaatioita on virheellisesti luultu skitsofreniaksi.

🤣

Vierailija
30/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden. Mutisee itsekseen kiihtyneesti ja välillä kiljahtelee.

Psykoosi menossa?

Vierailija
31/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En henkilökohtaisesti. Yhden kaverin isä oli skitsofreenikko, samoin sukulaisen vaimon isä on myös skitsofreenikko.

Molemmat sellaisia aika passiiviseksi lääkittyjä, ilmeisesti paranoidinen skitsofrenia heillä kun jotain pahoja harhoja tullut tms. 

Lisään kun unohtui, että tiedänhän minä myös yhden nuorehkon ihmisen jolla on skitsofrenia. En häntäkään tunne sen paremmin, mutta ollaan oltu jossain samoissa kotibileissä ja hän on käynyt joskus muiden mukana luonani kylässä. Ihan "normaalin" ja herttaisen oloinen ihminen, jonka elämään tuo sairaus ei ole tietääkseni vaikuttanut juurikaan.

Hänellä sairaus paljastui juurikin sellaisten kliseisten oireiden myötä, kun alkoi epäillä, että hänen pizzansa on myrkytetty jne. Näki myös omiaan ja jutteli niille harhahahmoille. Ei ole ollut aggressiivinen tai väkivaltainenn muita kohtaan, kuten nuo passiivisiksi lääkityt on huhujen mukaan olleet. 

Sitten on yksi läheinen joka varmaan täyttäisi jonkun mielestä kriteerit, kun on ollut harhainen jo monta vuotta putkeen ja lähti psykoosista liikkeelle, mutta hän lamaa päivittäin keskushermostoaan ties millä lääkkeillä ja päihteillä, niin en tiedä mitä se on. Jos hän olisi selvinpäin ja saisi apua, niin en tiedä olisiko harhoja vai kuulisiko silti ääniä. 

Vierailija
32/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan. Olisin varmaan itse tullut diagnosoiduksi sellaiseksi, jos olisin jatkanut psykiatrian päätä sotkevaa vointia huonontavaa lääkitysputkea. Yksi lääkäri melkein kyseli onko minulla tuo diagnoosi pahimmassa jamassa. Ei kyselisi enää kun olen lääkkeettä.

Vierailija
33/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XX

Vierailija
34/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se paranoidinen skitsofrenia ole yleisin. En ole ainakaan muista kuullut. Kyllä siihen lääkkeet auttavat.

Vierailija
35/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi. Toinen kuulee välillä ääniä ja käy sitten psyk. polilla lääkityksessä, elää ihan normaalia elämää parisuhteessa. Tosi ihana ihminen.

Toisella menee huonommin, on vainoharhaisempi muoto hänellä, eikä mitään sairaudentuntua. Ihmissuhteet katkeilevat kun on tyly ja ikävä ja epäluuloinen. Ei myöskään suostu syömään lääkkeitä, koska epäilee, että hänet yritetään myrkyttää. Elää perintörahoilla ja levittää pahaa oloa lähipiiriin, joka suostuu vielä olemaan hänen kanssaan tekemisissä. 

Tosi yksilöllistä näyttää olevan tämäkin tauti.

Ei skitsofrenia ole yhtä kuin koko ihmisen persoona. Yksilöllistä on enemmänkin itse kunkin reagointi omaan tilanteeseen. Minulla menee paljon huonommin kuin monilla skitsofreenikoilla, vaikka minulla ei ole mitään diagnoosia. Olen vaan niin jäykkä persoonaltani ja haluton muutokseen.

Vierailija
36/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen. Skitsofrenia muuttaa aivoja.

Niin muuttaa psykiatrian lääkityksetkin ja päihteet.

esimerkkejä

https://www.nature.com/articles/news.2011.75

https://www.niaaa.nih.gov/publications/alcohol-and-brain-overview

Vierailija
37/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se paranoidinen skitsofrenia ole yleisin. En ole ainakaan muista kuullut. Kyllä siihen lääkkeet auttavat.

No kai ne pillerit auttaa kun ovat sedatiiveja ja lamaavat hermostoa plus haittaavat aivotoimintaa ja korkeampia älyllisiä toimintoja.

Vierailija
38/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tahalleen sairastu, aivojen sairaus. Tunnen\ tiiän kolme ainakin. Vankilassa hoidossa siis yksi heppu. Kaksi ovat kotosalla vanhempiensa kanssa. Hiljasia ihmisiä ja ihan kiva jutella heidän kanssaan. Yksi valmistui ammattiin juuri kun sairaus todettiin.

Vierailija
39/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

XX

Vierailija
40/111 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

skitsofreniaa on viittä eri tyyppiä: paranoidista, hebefreenistä, residuaalista, katatonista ja erilaistumatonta.