Kuinka pitkiä hoitopäiviä alle 3-vuotiailla lapsillanne on päiväkodissa?
Kommentit (231)
Meidän 2v on vuoropäivähoidossa, hoitopäivä on joko 6.15-15.20 tai 13-19.
Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on päiväkodissa 8-9 h ma-pe. Olin ihan tarpeeksi kauan lapsen kanssa kotona (1v 7kk), että alkoi jo minua ja lastakin tympimään, kun ei ollut riittävästi lapsella tekemistä ja oppimista., eikä leikkiseuraa.
Siis 8-9 h per päivä.
Pian 3 v ja 1.5v hoidossa 8.00-17.00.
Ne on just ne päiväkodin pihan viimeiset surkeat lapset.
1 v 8kk, 7.50-14.45.
Todellisuudessa olisi mahiksia 8.20-14.15 hoitopäivään, mutta kokemus on osoittanut että kaikki sujuu paremmin kun aamu- ja välipalat syödään päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Seliseli. Mitäs teit kun et jaksa tarjota perusasioita?
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tuon ikäisen kanssa voi ihan oikeasti alkaa tekemään jotain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä täällä tuomitaan niin paljon pitkiä hoitopäiviä? Ei meillä ainakaan ole vaihtoehtoja, kumpikin vanhemmista työskentelee "toimistotunteja" ja päiväkoti on täysin eri suunnassa kuin työt (on yritetty vaihtaa, ei onnistu) Mies vie aamulla 7.15 ja minä haen 16.20, välillä venyy puoli viiteen jos on pahasti ruuhkaa.
Miksi toinen ei voi mennä aiemmin ja toinen myöhemmin töihin? Ei tuollaista hoitopäivää tule missään normaalityössä.
Ihan kuin kaikki vaan voisi päättää omista työajoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tuon ikäisen kanssa voi ihan oikeasti alkaa tekemään jotain järkevää.
Kaikki äidit nyt eivät pysty tai halua olla kotona kauempaa. Ja hyvin harva isä jatkaisi tuosta...
Mies vie lapsen aina aamupalalle 8.10 ja minä haen 15.30-16 välillä. Kerran viikossa pääsen töistä jo 13, mutta yleensä käyn hoitamassa kauppa-asioita ennen hakua jotta lasta ei tarvitse herättää kesken unien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä täällä tuomitaan niin paljon pitkiä hoitopäiviä? Ei meillä ainakaan ole vaihtoehtoja, kumpikin vanhemmista työskentelee "toimistotunteja" ja päiväkoti on täysin eri suunnassa kuin työt (on yritetty vaihtaa, ei onnistu) Mies vie aamulla 7.15 ja minä haen 16.20, välillä venyy puoli viiteen jos on pahasti ruuhkaa.
Miksi toinen ei voi mennä aiemmin ja toinen myöhemmin töihin? Ei tuollaista hoitopäivää tule missään normaalityössä.
Ihan kuin kaikki vaan voisi päättää omista työajoistaan.
Useimmissa toimistotöissä on liukumaa.
Ma ja pe 8-16, ti-to 8-16.30. Lapsi 2 v 2 kk. Oltiin vuorotellen kotona, kunnes lapsi oli 1 v 4 kk ja olin osittaisella hoitovapaalla siihen saakka kun lapsi täytti 2 v. eli perjantait kotona. Lapsi on onneksi perhepäivähoidossa sisarensa kanssa eli vain kaksi muuta lasta.
Ei ollut varaa enää olla pidempään osittaisella hoitovapaalla, kun yhtäkkiä kaikki on kallistunut: asumismenot ja ruoat. Pitää ymmärtää, että nyt eletään aivan poikkeuksellista aikaa ja lapsiperheillä on tosi tiukkaa. Mietittiin pitkään, mitä tehdään, mutta oltiin niin älyttömän ahdistuneita taloudellisesta tilanteesta, että arveltiin, että sekin kyllä välittyy lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä minä ajattelin palata työelämään, kun lapsi on 1.5 kk. En halua kitkuttaa pikkurahoilla kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä minä ajattelin palata työelämään, kun lapsi on 1.5 kk. En halua kitkuttaa pikkurahoilla kauempaa.
Aika vähän sitten kestät. Mahtaako jälkivuotokaan olla loppunut tuossa vaiheessa? Vai oletko isä?
Nyt tulee kivitystä koska meidän 2-vuotias on pääsääntöisesti hoidossa 6.45-16.20. Muutaman kerran kuussa saadaan sumplittua aiempi haku/vapaapäivä.
Taloudellisesti ei ole mahdollista lyhentää työpäiviä/työviikkoa, kaameat lainankorotukset pasahti päälle. Syksyn ajan vielä mies teki 80% mikä lyhensi hoitopäiviä.
Onneksi on ihana ja ymmärtäväinen päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän sitten kestät. Mahtaako jälkivuotokaan olla loppunut tuossa vaiheessa? Vai oletko isä?
Heh. 1.5 vuotta siiiiis.
Täällä myös yksi perhe jonka elämään nykyinen maailmanmeno vaikutti. Eli ei ole enää mahdollista lyhennellä työaikaa taloudellisesti. Ja jouduttiin myös laittamaan lapsi aiottua aiemmin päivähoitoon.
1v4kk hoidossa 7.45-16.10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä perusasioita? Kävin lapsen kanssa puistossa, olin joka päivä 2x ulkona hänen kanssaan, kävin muskarissa kerran viikossa, tein kotitöitä, olin kodin remonttivastaava, leikin lapsen kanssa päivittäin. Mut eihän lapsi tuossa saa kunnolla leikkiseuraa. Kun ollaan kotona, niin kotitöitäkin on enempi. Ruoanlaittoon menee aikaa ja se on hankalaa taaperon kanssa. Kyseessä vauhdikas lapsi, joka ei juuri paikoillaan ole.
Ongelma on siinä että aamulla menee ikuisuus viedä kotoa lapsi päiväkotiin ja ajaa sieltä töihin. Ja sama iltapäivällä toisinpäin.
Työpaikat ei jousta työajoissa, etätöistäkin luovuttiin täysin syksyllä. Miehellä onneksi tulossa työpaikanvaihto kesän jälkeen, sitten hoitopäivä lyhenee n. 40 min.