Mainio säästökohde: poistetaan kaikki lapsilisät - pelkästään sillä saadaan 6 miljardin sopeutus
Lapsilisiä maksetaan noin 1,5 miljardia vuodessa. Yhden nelivuotisen hallituskauden aikana tämä tekisi siis 6 miljardia. Minusta nämä saisi poistaa kokonaan.
Lasten hankinta on oma valinta, jonka tulisi tapahtua omalla vastuulla.
Lisäksi lapsilisistä valtaosa ei ole tukea, joka menee sitä eniten tarvitseville.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhille 100€ ei auta mitään ja rikkaat säästää 17 vuotta lapsillensa hyvät rahat tai laittavat sijoituksiin. Olisi hyvä poistaa kokonaan.
Minä (köyhä) ostan 100e itselleni ja lapselleni kahden viikon ruoat. Että kyllä se jossain näkyy.
Jos se, että saa syödäkseen, on tuosta 100€/kk kiinni, ehkä kanattaisi miettiä toisenkin kerran lisääntymistä.
Sopii minulle. En tule koskaan lapsia tekemään joten vaikutus on nolla kohdallani.
Kyllä! Tätä olen sanonut jo pitkään! Ja lisäksi tarvittaisiin myös lapsivero! Ekan saisi tehdä ilman mutta toisesta eteenpäin progressiviinen verotus. Saataisiin suitsittua liikakansoitusta samalla.
Ja kyllä, eläkkeet voisi myös lopettaa. Se olisi vain reilua koska me kolmikymmpiset ja sitä nuoremmat ei tulla kuitenkaan saamaan ikinä mitään eläkkeitä.
Lapsiperheillehän kimppakommuuni olisi juuri järkevää. Ne aikuiset hoitaisivat lapsia jotka ovat kotona. Lapsia ei tarvitse raahata aamulla aikaisin hoitoon. Olisi leikkikavereita samassa talossa ja työttömille töitä.
Myös voisivat ne aikuiset, jotka ovat kotona laittaa ruokaa kaikille kun töissäolevat tulevat kotiin. Kaikki söisivät yhdessä.
Yhteinen taloustili minne jokainen laittaa oman osuutensa ruokakuluista.
Mikä oikeus on asua omissa yksittäisissä asunnoissaan lapsiperheilläkään. Jos ei ole siihen varaa.
Sama ihmisarvo on yksinasuvalla kuin muillakin.
Lapsilisille tulorajat. Pienituloisille joku oma systeemi, ei se liene nykytekniikalla kovin vaikeaa. Lasketaanhan ne elaritkin tulojen mukaan. Ei niitäkään kaikki saa samaa summaa automaattisesti.
Samantyyppinen systeemi lapsilisille.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, eläkkeet voisi myös lopettaa. Se olisi vain reilua koska me kolmikymmpiset ja sitä nuoremmat ei tulla kuitenkaan saamaan ikinä mitään eläkkeitä.
Mikä systeemi sitten keksitään vanhoille ihmisille?
Ei kai voi jättää osaa nälkään kuolemaan ulos.
Hyvin toimeentulevat eri juttu.
Ei niitä nyt kolmikymppisiäkään kai vanhana jätetä? Vaikka ei olisi eläkettä niin joku turva heilläkin pitää silloin olla.
Mielummin vähennetään hallituksesta puolet pois.Turhia tappelijoita ja toistensa irvijöitä sekä rutisevia jarruja on taaskin sinne päässyt.
No jos tähän mennään, että siitä saa kiristää mistä ei ole itselle haittaa niin tupakka ja alkoholi kalliille verolle. Ei haittaisi minua yhtään. Eikä minun talouttani kun asun yksin.
Samoin jotkut hinnakkaat kaukolomat, luksusristeilyt ympäri maailman, golf, tennis, purjehdus, ylikalliit huonekalut, uima-altaat, autot, moottoripyörät yms.
Kaikki ökyily, verot tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän voisi korvata esim. lapsituella, jota maksetaan niille, joiden tulot jäävät alle tietyn summan.
Näin lapsilisien kustannuksista voitaisiin kitkeä ainakin kolmannes pois - tämä olisi jo 2 miljardin säästö vaalikaudella.
Ja tämä säästö ei kohtuuttomasti kurittaisi ketään. Se ei itse asiassa kurittaisi ollenkaan.
Mitäpä arvelet, että ne, joilla on hyvät tulot, tuosta tykkäisi? Ja mitäpä.arvelet, huonontaako orpolapanen omiensa tuloja?
Jes ja lisäksi ukrainalaispakolaisilta avustukset pois, niin ollaan jo 12miljardissa, sekä armeijapalvelut ostetaan venäläisiltä, niin olemme selättäneet valtionvelan.
JOO ! Ja kansaneläkkeet, asumistuet, toimeentulotuet yms pois. Menisivät töihin ! Lisäksi verouudistus tasaveroksi. Jokainen maksakoot saman 10000 €/ vuosi veroa tuloista riippumatta.
Vasemmisto ja kokoomus kannattaa tätä. Ainoat puolueet eduskunnasta jotka eivät kannata ovat: ps ja kd.
Neljä lasta vielä käsittää mut sen ylittäneiltä se tulisi poistaa. Jos on varaa tehdä monta lasta niin on heitä vara myös kasvattaa ilman tukia. Ja niiltä joilta menee lapsilisät säästöön tulisi periä ne takaisin tarpeettomina.
Paskaakin paskempi idea. Suomeen ei synny liikaa lapsia, päivn vastoin, lisääntyminen ptäisi tehä houkuttelevammaksi.
Puolentoistamiljardin tuloleikkaus pois lapsipeheiltä kuulostaa muutenkin aika sairaalta.
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta vielä käsittää mut sen ylittäneiltä se tulisi poistaa. Jos on varaa tehdä monta lasta niin on heitä vara myös kasvattaa ilman tukia. Ja niiltä joilta menee lapsilisät säästöön tulisi periä ne takaisin tarpeettomina.
Kuinka paljon on viidensiä ja sitä enemmän lapsia joille maksetaan lapsilisää? Eli kunka suuresta summasta puhutaan, veikkaan että aika pienestä.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. En tule koskaan lapsia tekemään joten vaikutus on nolla kohdallani.
Niiltä, jotka ei tee (velat) lapsia, peritään saadut lapsilisät pois korkojen kanssa, minusta se olisi oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset voisivat maksaa takautuvasti kaikki itsestä maksetut lapsilisät takaisin, sillähän tuo sopeutustarve tulisi hoidettua kokonaan. Maksetun lapsilisän rahan arvo tietysti muutetaan nykypäivään.
Ei ole ensimmäinen Wannabe-talousnerojen älynväläys.
Opiskelijoiden asumistuet lakkautetaan
Joo samalla myös tulo verotus kaikille sama 55% ja pääomaverotus kaikille 50%
Polttoaine veroa pitää kiristää 50% ja alkoholiveroon kunnon korotus.
Omistusasuntoihin erillinen vero, 0.5% asunnon arvosta/vuosi.