Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio säästökohde: poistetaan kaikki lapsilisät - pelkästään sillä saadaan 6 miljardin sopeutus

Vierailija
31.05.2023 |

Lapsilisiä maksetaan noin 1,5 miljardia vuodessa. Yhden nelivuotisen hallituskauden aikana tämä tekisi siis 6 miljardia. Minusta nämä saisi poistaa kokonaan.

Lasten hankinta on oma valinta, jonka tulisi tapahtua omalla vastuulla.
Lisäksi lapsilisistä valtaosa ei ole tukea, joka menee sitä eniten tarvitseville.

Kommentit (225)

Vierailija
221/225 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöistä en tiedä, mutta lapsilisän voisi todellakin korvata esim. Perheverolla (eli vaikka niin, että vanhempien tulot jaettaisiin perheen koolla ja siitä tulisi veroprosentti) tai verovähennyksillä. Lisäksi voisi tehdä niin, että kaikkien eläkemaksuista menisi esim. Yksi prosenttiyksikkö suoraan omille vanhemmille lisäeläkkeeksi. Ja jos omat vanhemmat on jo kuolleet, niin sitten yhteiseen pottiin kuten nykyäänkin.

Eli sinkun veroprosentti olisi pyöreä sata ja kahden hengen taloudella molemmilla 50? Tää ei nyt oikein vaikuta miltään menestyskonseptilta. 

No ei tietenkään noin, tuossahan ei olisikaan mitään järjeä. Vaan niin, että esim jos toinen vanhemmista on töissä ja tienaa 80 000 ja toinen on kotona kahden lapsen kanssa, ei veroprosentti olisikaan 80 000 tulojen mukaan, vaan se olisi sama kuin 20 000 tuloilla.

Vierailija
222/225 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Lisäksi poistetaan yritystuet. Nämä tuet passivoi. Lapsilisät passivoi perheet, yritystuet passivoi yritykset. Pitää kannustaa aktiivisuuteen ja työntekoon.

Kun kerran tärkeintä on kantaa vastuuta itsestä niin siitä sitten tekemään kuten puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/225 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata lapsilisien poistoa ainakaan pienituloisten kohdalla. Mutta systeemiä voisi kyllä muuttaa niin päin että ensimmäisestä lapsesta saisi suurimman lapsilisän, toisesta vähemmän, kolmannesta vähemmän jne. Vähentäisi ehkä lapsien hankkimista tukien toivossa ja ehkäisisi sitä että tehdään enemmän lapsia mihin on varaa.

minusta lapsilisät on hyvät olla olemassa. Kaikki ei kuitenkaan voi saada lapsia tai ei halua,niin niitä syntyviä sitten tuetaan. Ihan hyvä juttu! Pysyy syntyvyys Suomessa.

Voisi sen tukemisen silti rajata korkeintaan kolmeen lapseen. Hankkikoot lisää ne, jotka voivat sen itse kustantaa.

TIedätkö, mä en edes oo kateellinen vaikka joku hankkis enemmän kuin kolme. Ja olen työssäkäyvä lapseton. Toki haluan myös maksamilleni veroille vastinetta ja palveluja sitten kun tarvitsen.

Unta voi nähdä mutta mitään ei saa. Kaikki maksaa ja hinnat vain nouset. Kaikki entiset edut, jos niitä on ollut, poistuu ajan myötä. Onnellisia ne joilla on isot eläkkeet, säästöjä ja myytävää omaisuutta. Koti hoito maksaa n. 5000e/kk.

Vierailija
224/225 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisille pitäisi olla tuloraja.

Pienituloisilta ei lapsilisää tule poistaa.

Lisäksi tuettuja lasten leiritoimintaa ja päivätoimintaa tulisi lisätä, näihin maksu tuloluokan mukaan: pienituloisten lasten perheille maksuton.

Itse olen jo lapseni maailmalle päästänyt, keskituloinen.

Vierailija
225/225 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö, että monissa muissa Euroopan maissa lapsilisä on paljon suurempi, esim. Saksassa yhdestä lapsesta saa 200 euroa.

Tää ei pidä paikkaansa. Saksassa saa per lapsi 250 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi