Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehitysvammainen siskopuoli, tuettu asuminen ja itsemääräämis-oikeus

Vierailija
31.05.2023 |

Mielestäni hän vaatisi enemmän vahtimista. Kaikki rahat menee karkkiin ja limsaan joista ruokavalio pääasiassa koostuu. Ei käy suihkussa eikä pese hampaitaan. Instaan laittaa kuvia joissa näkyy selvästi koti sisältä, koti ulkoa ja kotikatu. Kuka tahansa osaisi noiden tietojen perusteella mennä käymään.
19vuotias mutta henkisesti sanoisin olevan noin 10vuotiaan tasolla. Kuin lapsi joka on jätetty yksin kun vanhemmat lomailee. Mielestäni äitipuoleni ja isäni olisi pitänyt antaa häen asua vielä kotona.

Kommentit (185)

Vierailija
1/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas kun keksi luuhata baareissa ja etsiä Tinderistä miehiä.

Siitä ei hyvää seuraa kun hormonit alkaa hyristä.

Vierailija
2/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt käsittäkö etten pidä sanotaan nyt "Tiinasta". Pidän kyllä. Olemme olleet siskopuolia kymmenen vuotta ja Tiina on älyttömän suloinen, iloinen ja hauska.  Mutta ihan lapsi se on.

Esim. kun olimme kirpputorilla ja piti ostaa hänelle joku kevätakki niin katsoi vaan pehmoleluja ja palapelejä eikä suostunut vilkaisemaan sati sovittamaan yhtään vaatetta. Lopulta alkoi kiukutella kun halusi kahvilaan limsalle. Saldona oli siis kaksi pehmolelua, pulla ja limppari!

Valvoo yöt pelaten kännykällä  ja nukkuu päivät. Oli työkokeilussa kaupassa hyllyttäjänä muttei tahtonut tehdä siellä mitään. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole kehitysvammaisten hoitokodissa? Lapsen tasolla olevat kuuluu vahdittavaksi eikä omilleen. Laiminlyöntiä vanhemmilta jättää lapsi tuohon jamaan.

Vierailija
4/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Itsemääräämisoikeus.

Vierailija
5/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on itsemääräämisoikeus elämänrytmiinsä ja tekemisiinsä. Ei ole pakkoja. On vielä nuori ja ehtii elää. Mutta olisi hyvä että laskut katsotte, onko maksettu ensin. Ja vanhemmat tukevat myös taloudellisesti ja muuten. Voisi olla hyvä suihku välillä ja hampaidenpesu. Kaupasta ruokaa voi hakea yhdessäkin välillä, äidin kanssa autolla vaikka. Ja pitäkää ravintoaineista huoli ja vitamiinit. Hän osaa tehdä kuitenkin kävelylenkin joskus, paitsi liukas sää ei ehkä aina hyvä. Voiko kotona harrastaa asioita myös. Ei saa pakottaa, hän itse valitsee asioita mitä haluaa elämäänsä ja mitä ei. 

Vierailija
6/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu kehitysvammaisten oikeuksiin muutenkin kuin nyt omaamastasi näkökulmasta. Heilläkin on lupa esim. mokailla ja mahdollisuus oppia. Kehitysvammaisten Tukiliitto on ainakin ennen ollut nimeltään taho, josta voi saada tukea ja neuvontaa näissä asioissa. Tuo huolesi on luonteeltaan ihan tavallinen, kun läheisellä on vamman tai sairauden vuoksi jotenkin heikentynyt arviointikyky. Vertaiskeskustelusta voi olla apua omaiselle. Sen kautta voi suhteuttaa omaa huoltaan: onko asumispaikka puutteellinen, vai onko itse ehkä liian suojeleva.

Vierailija
7/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on tuetussa asumisessa, niin ohjaajien pitäisi kyllä huolehtia, että huolehtii henkilökohtaisesta hygieniasta, ruokailuista ja että hänellä on päivisin jotain tekemistä. Vähän vaikea uskoa, ettei noista muka huolehdittaisi. Jos ei pärjää itsenäisesti omassa asunnossa niin on muutettava tuetumpaan asumismuotoon esim. asuntolaan, jossa henkilökuntaa paikalla.

Vierailija
8/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen keh vammaisten parissa. Olen työskennellyt jo tosi pitkään. Minua lähinnä kauhistuttaa tuo itsemäärämisoikeuksista jauhaminen.. Sinänsä hyvä asia teoriassa, mutta mitä itse olen kokenut ja havainnut ihan kenttätyössä se mahdollistaa melkeinpä ihmisten heitteille jätön. Miksi he jotka eivät yksinkertaisesti pärjää omillaan ilman ohjausta, apua ja tukea osaisivat yhtäkkiä päättää kaikista asioistaan ihan itse? Esim hassata kaikki käyttörahansa tupakkaan, alkoholiin, karkkeihin jne, antaa ihme hamppien huijata rahat ja käyttää taloudellisesti hyväksi, mutta tähän ei voi työntekijä puuttua, koska itsemääräämisoikeus, olla syömättä mitään kunnon ruokaa, että menee jo huonoon kuntoon, elää likaisessa kämpässä, kun ei huvita siivota ja kun ei ole pakko, kulkea likaisena, likaisissa vaatteissa, kun ei ole pakko käydä suihkussa, hajottaa oman kämppänsä ovet rikki potkimalla, josta tavallinen ihminen saisi häädön, mutta kehitysvammaiselle ei mitään seurauksia. Mitä ja ketä tämä palvelee? Eikö ole sitten jo aivan sama heittää nämä ihmiset vapaille asuntomarkkinoille elämään miten parhaiten taitavat tai olevat taitamatta. Minua lähinnä hirvittää tämä nykyinen tilanne.

Vierailija
9/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäskin ihminen voi syödä karkkia ja juoda limsaa ja hoitaa raha asioita huonosti. Älykkäätkin ihmiset voi olka kovin erikoisia. Tiedän tapauksen jossa eräästä valehdeltiin olevan me tapaus ja ties mitä vaikka tosiasiassa haluttiin vaientaa ja pitää matalalla profiililla koska ei oikein tykätty mielipiteistä mm. Itseasiassa yritettiin ihan sabotoimalla saada asiat näyttämään paljon pahemmilta mitä on. Itseasiassa hänelle tehtiin rikoksia. Ilman niitä ei olisi voitu sabotoida tai oikeastaan tehdä mitään. Niin, ei ketään auteta mittavilla järjestelyillä jos on joku raukka mt tapaus. Täytyy olla jotain muuta. Joskushan ihmisen perusoikeuksien käydään käsiksi luvattomasti ja jos näin tehdään Sherlock se tarkoittaa sitä että oikeaa syytä laillisesti tehdä tuollaista ei ole. Se valehdellaan ja väärennetään. Ja wau kun tuollainen tulee ilmi.

Esim. valehdellaan että henkilöä on autettu vaikka on törkeästi tehty vain rikoksia ja tarkoituksella. Valheilla pääsee pitkälle tuloksiakin tekemään, mutta aina löytyy muita, joka ei hyväksy sitä, vaikka ihmeen hyvin monet hyväksyy kun ei puutu mitenkään vaikka tietää. Rikosten salaaminen ei ole kai rikos Suomessa.

Vierailija
10/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt käsittäkö etten pidä sanotaan nyt "Tiinasta". Pidän kyllä. Olemme olleet siskopuolia kymmenen vuotta ja Tiina on älyttömän suloinen, iloinen ja hauska.  Mutta ihan lapsi se on.

Esim. kun olimme kirpputorilla ja piti ostaa hänelle joku kevätakki niin katsoi vaan pehmoleluja ja palapelejä eikä suostunut vilkaisemaan sati sovittamaan yhtään vaatetta. Lopulta alkoi kiukutella kun halusi kahvilaan limsalle. Saldona oli siis kaksi pehmolelua, pulla ja limppari!

Valvoo yöt pelaten kännykällä  ja nukkuu päivät. Oli työkokeilussa kaupassa hyllyttäjänä muttei tahtonut tehdä siellä mitään. AP

En minäkään mitään kirpputoritakkia laittaisi päälleni. Hän ei selvästi halunnut ostaa sitä.

Vierailija
11/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työskentelen keh vammaisten parissa. Olen työskennellyt jo tosi pitkään. Minua lähinnä kauhistuttaa tuo itsemäärämisoikeuksista jauhaminen.. Sinänsä hyvä asia teoriassa, mutta mitä itse olen kokenut ja havainnut ihan kenttätyössä se mahdollistaa melkeinpä ihmisten heitteille jätön. Miksi he jotka eivät yksinkertaisesti pärjää omillaan ilman ohjausta, apua ja tukea osaisivat yhtäkkiä päättää kaikista asioistaan ihan itse? Esim hassata kaikki käyttörahansa tupakkaan, alkoholiin, karkkeihin jne, antaa ihme hamppien huijata rahat ja käyttää taloudellisesti hyväksi, mutta tähän ei voi työntekijä puuttua, koska itsemääräämisoikeus, olla syömättä mitään kunnon ruokaa, että menee jo huonoon kuntoon, elää likaisessa kämpässä, kun ei huvita siivota ja kun ei ole pakko, kulkea likaisena, likaisissa vaatteissa, kun ei ole pakko käydä suihkussa, hajottaa oman kämppänsä ovet rikki potkimalla, josta tavallinen ihminen saisi häädön, mutta kehitysvammaiselle ei mitään seurauksia. Mitä ja ketä tämä palvelee? Eikö ole sitten jo aivan sama heittää nämä ihmiset vapaille asuntomarkkinoille elämään miten parhaiten taitavat tai olevat taitamatta. Minua lähinnä hirvittää tämä nykyinen tilanne.

Voidaan ohjata, tarjota vaihtoehtoja, joista valita, mutta pakottaa ei aikuista ihmistä voi, vaikka olisi kehitysvammainen. Siihen tarvitaan järeät toimenpiteet, että voidaan rajoittaa. Tarvittaisiin paljon enemmän resursseja siihen työhön, että pystyttäisiin ohjaamaan ja tukemaan niissä valinnoissa. Mielestäni on hyvä, että valtaa ei voida käyttää tänä päivänä väärin vain kehitysvammaisuuden perusteella, mutta sitä arjen tukea, ohjausta ja neuvontaa tarvitaan enemmän, mihin ei vaan näillä resursseilla ohjaajien ja hoitajien aika riitä.

Vierailija
12/185 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan ohjata, tarjota vaihtoehtoja, joista valita, mutta pakottaa ei aikuista ihmistä voi, vaikka olisi kehitysvammainen. Siihen tarvitaan järeät toimenpiteet, että voidaan rajoittaa. Tarvittaisiin paljon enemmän resursseja siihen työhön, että pystyttäisiin ohjaamaan ja tukemaan niissä valinnoissa. Mielestäni on hyvä, että valtaa ei voida käyttää tänä päivänä väärin vain kehitysvammaisuuden perusteella, mutta sitä arjen tukea, ohjausta ja neuvontaa tarvitaan enemmän, mihin ei vaan näillä resursseilla ohjaajien ja hoitajien aika riitä.

Heitteille jättäminen on heitteille jättämistä, vaikka kuinka hurskaasti sitä perustellaan "itsemääräämisoikeudella". Mahtavaa elämän laatua kulkea epäsiistinä, haisevana, huonolla ravinnolla, henkisesti huonovointisena, toimettomana, mutta onneksi on sentään se itsemääräämisoikeus! Saat tuhota itsesi ihan vapaasti, kuten kaikki muutkin saavat. Who cares ja lykka til.

Vierailija
13/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelussa saa eristää ja nöyryyttää, eikä kukaan nosta meteliä. Jos samaa kohdistetaan kevapuolella, niin helvetti on irti ja asiasta nousee äläkkä. Itsemääräämisoikeus oikeuttaa sen, että kaikki kummallinen ja jopa vaarallinen käytöskin sallittua. Hyväksikäyttötapauksiinkaan ei saa puuttua eikä muille asukkaille ja hoitohenkilökunnalle vaarallista kehitysvammaista saa eristää, koska imo kieltää. Vanhemmat raivoavat, että miksi aikuisen lapsen annetaan puhua yötä päivää puhelimessa tai tuoda vieraita ukkoja kotiin, jotka käyttävät seksuaalisesti hyväksi - erityisesti nuoria naisia.

Vierailija
14/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työskentelen keh vammaisten parissa. Olen työskennellyt jo tosi pitkään. Minua lähinnä kauhistuttaa tuo itsemäärämisoikeuksista jauhaminen.. Sinänsä hyvä asia teoriassa, mutta mitä itse olen kokenut ja havainnut ihan kenttätyössä se mahdollistaa melkeinpä ihmisten heitteille jätön. Miksi he jotka eivät yksinkertaisesti pärjää omillaan ilman ohjausta, apua ja tukea osaisivat yhtäkkiä päättää kaikista asioistaan ihan itse? Esim hassata kaikki käyttörahansa tupakkaan, alkoholiin, karkkeihin jne, antaa ihme hamppien huijata rahat ja käyttää taloudellisesti hyväksi, mutta tähän ei voi työntekijä puuttua, koska itsemääräämisoikeus, olla syömättä mitään kunnon ruokaa, että menee jo huonoon kuntoon, elää likaisessa kämpässä, kun ei huvita siivota ja kun ei ole pakko, kulkea likaisena, likaisissa vaatteissa, kun ei ole pakko käydä

Suomessa jos antaisi 5-vuotiaan kulkea huonosti puettuna ilman säänmukaista varustusta, syödä herkkuja mielin määrin ja juoda alkoholia, vaikka olisi diabetes ja epilepsia, ja tuoda kotiin miesvieraita pahat mielessä, niin siitä tehtäisiin nopeasti lastensuojeluilmoitus. Se olisi heitteillejättöä. 

Eihän nämä itsemääräämisoikeutta puolustavat antaisi sisarusten, 10-15-vuotiaiden asua keskenään, koska ovat alaikäisiä ja alaikäisinä he tarvitsevat sosiaalitoimen apua. Eihän ne keskenään pärjäisi omassa asunnossa. Kuitenkin joku 10-vuotiaan tasolla älyllisesti oleva on oikein kykenevä perustamaan lapsiperheen, mutta teinien pitää tehdä äkkiä abortti, koska eivät kykene vielä omasta taloudestakaan huolehtimaan.

Vierailija
15/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Henna!

Vierailija
16/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa saa eristää ja nöyryyttää, eikä kukaan nosta meteliä. Jos samaa kohdistetaan kevapuolella, niin helvetti on irti ja asiasta nousee äläkkä. Itsemääräämisoikeus oikeuttaa sen, että kaikki kummallinen ja jopa vaarallinen käytöskin sallittua. Hyväksikäyttötapauksiinkaan ei saa puuttua eikä muille asukkaille ja hoitohenkilökunnalle vaarallista kehitysvammaista saa eristää, koska imo kieltää. Vanhemmat raivoavat, että miksi aikuisen lapsen annetaan puhua yötä päivää puhelimessa tai tuoda vieraita ukkoja kotiin, jotka käyttävät seksuaalisesti hyväksi - erityisesti nuoria naisia.

Lastensuojelussa ei saa eristää. Lain mukaan sosiaalityöntekijä voi tehdä liikkumisvapauden tai yhteydenpidon rajoittamista - päätöksen, mutta sen pitää perustua lakiin ja olla lapsen edun mukainen.  Tarkoittaa sitä, että lapsi yritetään pitää turvassa määrätyn ajan. Mitään eristämistä nuo eivät ole eikä näyryyttämistä. 

Vierailija
17/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskopuoli on sellainen jonka kanssa on yksi yhteinen vanhempi. Teillä ei ilmeisesti ole yhtään yhteistä vanhempaa? On isäpuolesi lapsi? Sun on aika vaikea puuttua mihinkään kun ette ole käytännössä lainkaan sukua. 

Vierailija
18/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kierroksella tulee sutta ja sekundaa.

Vierailija
19/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että Tiinan olisi parempi asua asuntoryhmässä tai ryhmäkodissa. 

Hän ilmiselvästi tarvitsee enemmän ohjausta ja valvontaa. Omaisten tulisi ottaa tämä puheeksi sosiaaliohjaajan kanssa. 

Itsemääräämisoikeus ei saa tällaisessa tilanteessa olla esteenä sille asumismuodolle, jota henkilö selvästi tarvitsee. Hänet on vaikka suostuteltava siihen.

Aika useinkin käy näin, että kehitysvammainen tai muu vammainen ryhtyy asumaan tarkoituksena elää melko itsenäisesti, mutta sitten siitä ei kuitenkaan tule mitään. Silloin on puututtava tilanteeseen. 

On sitten niitäkin vammaisia, jotka oikein hyvin pystyvät elämään hyvinkin itsenäisesti, suhteellisen vähällä ohjauksella. 

Kaikki eivät ole samasta muotista. 

Vierailija
20/185 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että Tiinan olisi parempi asua asuntoryhmässä tai ryhmäkodissa. 

Hän ilmiselvästi tarvitsee enemmän ohjausta ja valvontaa. Omaisten tulisi ottaa tämä puheeksi sosiaaliohjaajan kanssa. 

Itsemääräämisoikeus ei saa tällaisessa tilanteessa olla esteenä sille asumismuodolle, jota henkilö selvästi tarvitsee. Hänet on vaikka suostuteltava siihen.

Aika useinkin käy näin, että kehitysvammainen tai muu vammainen ryhtyy asumaan tarkoituksena elää melko itsenäisesti, mutta sitten siitä ei kuitenkaan tule mitään. Silloin on puututtava tilanteeseen. 

On sitten niitäkin vammaisia, jotka oikein hyvin pystyvät elämään hyvinkin itsenäisesti, suhteellisen vähällä ohjauksella. 

Kaikki eivät ole samasta muotista. 

Usein esteenä onkin se, että siellä ryhmäkodeissa ym ei ole tilaa. Ei yksinkertaisesti vaan ole vapaata paikkaa niitä tarvitseville. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan