Kävi ilmi, että mies antaa äidilleen rahaa
Olemme tavallinen pienituloinen lapsiperhe, minä vain osa-aikatyössä nyt kun lapset on pieniä, mies kokoaikatyössä mutta ei isoa palkkaa hänellä. Selviämme laskuista ja tavallisista hankinnoista kuten ruoka mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja me aikuiset ei juuri osteta mitään itsellemme, eikä edes risteilyllä tms ole käyty vuosiin. Nyt sain tietää, että mies antaa äidilleen rahaa. Siis joka kuukausi. Ei suuria summia mutta kuitenkin. Olisiko tämä teistä ihan ok? Hänen äiti on eläkeläinen, saa enemmän eläkettä kuin vain se joku kansaneläke vai mikä se on, koska on kuitenkin ollut työelämässä ihan hyvässä työssä. Asuu velattomassa omistusasunnossa. Ei ole rikas mutta ei nyt köyhäkään. Eronnut on, mies ainoa lapsi. Eniten minua vaivaa, että tämä on tapahtunut selkäni takana. Mutta myös se, että en ymmärrä miksi hän antaa säännöllisesti äidilleen rahaa, vaikka hänen äiti selviää taloudellisesti ihan hyvin muutenkin, mutta meillä itsellä on rahasta tiukkaa. Ja miksi hänen äiti edes ottaa rahaa vastaan.
Kommentit (1296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap siis sopinut miehensä kanssa, että jää osa-aikatöihin vai oliko se ihan oma päätös, joka miehen pitää hyväksyä? Päivähoidosta ei lasta tarvitse hakea klo 15, vaikka vaimo niin väittää, töiden takia se nouto voi olla vasta klo 18, jos päivähoitopaikkaa haettaessa on selvitetty, että klo 17:15 loppuvista töistä ei aikaisemmin pääse noutamaan.
Päivähoidosta kyllä kerrotaan, että 10 tunnin hoitopäivät ovat liian pitkiä, kun taloudessa on kaksi aikuista, jotka voivat sumplia työaikansa. Ei se mene niin, että mies elää miten lystää ja naiselle kuuluu hoitoon viemiset ja hakemiset. Nythän ap:n mies on niistä kieltäytynyt.
No nyt päästään pohjimmaisen tarkoitusperän äärelle!
Niin? Aloittajan mieshän ei suostunut muuttamaan töitään niin, että ehtisi hoitaa oman osansa päiväkotikuskauksista. Jos hoitaisi, niin ap palaisi kokopäivätöihin. Lue ketju.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun äidillä poksahti lämminvesivaraaja rikki niin kyllä minä ostin uuden asennuksineen. Ei se tonnin eläkeläinen mitään semmosia maksele. Samoin maksoin isän kaikki hautajaiskulut. Kyllä lapsilla on velvollisuus auttaa vanhempiaan kiperissä tilanteissa. Minä ainakin autan ihan sinne loppuun saakka.
Salaa vaimoltasiko, kun teidän omassa kämpässä oli joku akuutti remppa meneillään ja lapset risoissa vaatteissa ja kengissä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne ole miehesi rahoja mitä hän antaa? Asia ei oikeastaan kuulu sinulle.
Jos lapsia ei olisi, niin noin voisi sanoa. Isän kuuluu kuitenkin elättää lapsiaan.
Satunpa tietämään, että isovanhempani ovat pyytäneet äidiltäni rahaa. Äitini on vastannut, että ei voi antaa, koska rahat ovat isäni kanssa yhteiset eikä hän voi käyttää yhteisiä rahoja muuhun kuin oman perheen elättämiseen. On saanut kuulla olevansa epäkiitollinen ja huono tytär jne. Toiset isovanhemmat eivät välttämättä ole mitään ihania ihmisiä näissä asioissa. Lähtökohtaisesti lapset eivät ole vastuussa omien vanhempiensa taloudesta.
Minäkin voin auttaa äitiäni, jos hän mitoittaa elintasonsa edes samalle tasolle kuin minulla on. Nyt hän asuu arvoalueella 80 m2 asunnossa ja minä halvemmalla alueella 40 m2 asunnossa. Hänellä on kaikenlaisia juoksevia menoja kosmetologeista alkaen ja tehnyt puolen vuoden sisään kolme etelänmatkaa, minä leikkaan omat hiukseni, enkä matkustele. Toinen meistä valittaa pienitulousuutta ja se en ole minä.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun äidillä poksahti lämminvesivaraaja rikki niin kyllä minä ostin uuden asennuksineen. Ei se tonnin eläkeläinen mitään semmosia maksele. Samoin maksoin isän kaikki hautajaiskulut. Kyllä lapsilla on velvollisuus auttaa vanhempiaan kiperissä tilanteissa. Minä ainakin autan ihan sinne loppuun saakka.
Ei ole, vaan vanhemmat varautuu näihin tilanteisiin aivan kuten me lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Satunpa tietämään, että isovanhempani ovat pyytäneet äidiltäni rahaa. Äitini on vastannut, että ei voi antaa, koska rahat ovat isäni kanssa yhteiset eikä hän voi käyttää yhteisiä rahoja muuhun kuin oman perheen elättämiseen. On saanut kuulla olevansa epäkiitollinen ja huono tytär jne. Toiset isovanhemmat eivät välttämättä ole mitään ihania ihmisiä näissä asioissa. Lähtökohtaisesti lapset eivät ole vastuussa omien vanhempiensa taloudesta.
Jep, minulla on tuollaiset appivanhemmat. Koko aian huohottavat niskassa vaatimuksineen ja kyyläävät mihin käytän rahaa. En voi käsittää miten heillä voi olla se käsitys että heillä on oikeus poikansa palkkaan. Nyt sitten nälvitään kun kerran vuodessa hääpäivänä käymme ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Älähän nyt. Ap:n ja häntä komppaavien kanssasisarien mielestä äiti olisi saanut peseytyä kylmällä vedellä ja isän olisi kustannussyistä voinut vaikka kompostoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän nyt. Ap:n ja häntä komppaavien kanssasisarien mielestä äiti olisi saanut peseytyä kylmällä vedellä ja isän olisi kustannussyistä voinut vaikka kompostoida.
Niiden vanhempien pitää pitää vararahastoa yllättäviä menoja varten, ihan kuten kaikkien muidenkin aikuisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varattoman hautajaiskulut maksaa sossu halvimman mukaan. Jos tuon kirjoittajan perheessä on rahat tiukalla, niin en ymmärrä, miksi hän yksin on maksanut isänsä hautajaiset. Varmaan hänen vaimonsa hakee sitten ruokaa leipäjonosta ja muuta avustusta diakonilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuvettä voi kuumentaa hellalla. Niin sitä ennenkin tehtiin, kun oli kovat pakkaset eikä ulkosaunaa pystytty lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon ap.
Minun mies on maksanut selkäni takana isänsä talon. Kuusinumeroinen summa kyseessä. Ihminen saa toki tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa mutta en voi kuin ihmetellä miksi on toiminut näin. Isänsä on vielä ihan kusipää tyyppi.
Tsemiä ap, en nyt osaa valitettavasti oikein muuta sanoa.No, miehesihän perii isänsä ja talon aikanaan. Jos isän testamentissa on vielä merkintä, että rintaperillisten aviopuolisoilla ei ole oikeutta perittyyn omaisuuteen, on talo turvassa teidän mahdollisen avioeron varalta.
Juu, perii kyllä enkä minä aio siihen taloon koskea pitkällä tikullakaan tai vaatia siitä osaa, mieshän sen on rahoittanut.
Pahinta minulle tässä jutussa on se, että mies toimi selkäni takana ja koitti salata koko jutun minulta. Minä olen käyttänyt omia rahojani sijoituksiin ja ostanut aika kalliitakin juttuja itselleni. Koskaan en ole lupaa kysellyt puolisolta enkä odota sitä häneltään. Ainoastaan olisin toivonut avoimuutta ja suoraselkäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.
ApKatso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.
Aviopuolisoilla on kuitenkin elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Tämä on aika outoa, jos toinen aviopuolisoista voi antaa omat rahansa pois, ja elää puolisonsa rahoilla, ilman, että puoliso tietää mitään tästä rahojen pois antamisesta.
Tässä tapauksessa pariskunnalla on myös lapsia elätettävänä.
Toinen outo juttu tässä on se, että elatusvelvollisella ei ole oikeutta saada tietoa elätettävänsä raha-asioista, mutta jos toimeentulotukea haetaan, on Kelantädillä oikeus ne tiedot saada.
Voi kultapieni kun se elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä että kaikki rahat pitää kantaa vaimolle. Elatusvelvollisuuden kannalta olisi toki ongelmallista jos mies antaisi KAIKKI rahansa äidilleen, mutta siitähän ei ollut ny kyse.
Kun miehellä on noin paljon löysää rahaa, niin hän voisi säästää niitä lasten opiskeluvuosia varten. Koko perheelle tekisi hyvää, jos he voisivat käydä vaikka yhdessä reissussa.
"Noin paljon" 😂 Satasesta taisi olla puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia kuuluu minulle kyllä sikäli, että kyseessä on aviomieheni ja parisuhteessa ei pitäisi tapahtua mitään outoa ja selittämätöntä toisen selän takana.
ApKatso uudelleen edellinen vastaus. Jos ne ovat miehesi rahoja, sinulla ei juridisesti ole mitään nokan koputtamista asiassa.
Aviopuolisoilla on kuitenkin elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Tämä on aika outoa, jos toinen aviopuolisoista voi antaa omat rahansa pois, ja elää puolisonsa rahoilla, ilman, että puoliso tietää mitään tästä rahojen pois antamisesta.
Toinen outo juttu tässä on se, että elatusvelvollisella ei ole oikeutta saada tietoa elätettävänsä raha-asioista, mutta jos toimeentulotukea haetaan, on Kelantädillä oikeus ne tiedot saada.
Voi kultapieni kun se elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä että kaikki rahat pitää kantaa vaimolle. Elatusvelvollisuuden kannalta olisi toki ongelmallista jos mies antaisi KAIKKI rahansa äidilleen, mutta siitähän ei ollut ny kyse.
Kun miehellä on noin paljon löysää rahaa, niin hän voisi säästää niitä lasten opiskeluvuosia varten. Koko perheelle tekisi hyvää, jos he voisivat käydä vaikka yhdessä reissussa.
Jo sillä saisi niille lapsille lintsille liput.
Ja se satanenhan meni joka kuukausi, ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sen sijoittaa, niin se on 20 vuoden kuluttua paljon suurempi summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia ei olisi, niin noin voisi sanoa. Isän kuuluu kuitenkin elättää lapsiaan.
Niinhän se elättääkin.
Jos elo miehellä on puoliksikaan niin raskasta kuin tämä vänkääminen näinkin itsestään selvästä asiasta, niin tuollainen naukuva lusmu äkkiä vaihtoon.
Tuohan on mitä herttaisin ja kultaisin mies. Sehän uhrautuu tässä jopa kahteen suuntaan.
Elättää perheensä ja lisäksi auttaa vanhaa äitiään pyytämättä itsellen mitään.
Ja puoliksi kotona aikaa viettävä syyttää tätä ukkoparkaa suurinpiirtein varkaaksi. Ei ihme, että syntyvyys Suomessa on laskusuunnassa, ja hom#jen määrä lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap siis sopinut miehensä kanssa, että jää osa-aikatöihin vai oliko se ihan oma päätös, joka miehen pitää hyväksyä? Päivähoidosta ei lasta tarvitse hakea klo 15, vaikka vaimo niin väittää, töiden takia se nouto voi olla vasta klo 18, jos päivähoitopaikkaa haettaessa on selvitetty, että klo 17:15 loppuvista töistä ei aikaisemmin pääse noutamaan.
Päivähoidosta kyllä kerrotaan, että 10 tunnin hoitopäivät ovat liian pitkiä, kun taloudessa on kaksi aikuista, jotka voivat sumplia työaikansa. Ei se mene niin, että mies elää miten lystää ja naiselle kuuluu hoitoon viemiset ja hakemiset. Nythän ap:n mies on niistä kieltäytynyt.
Niin? Aloittajan mieshän ei suostunut muuttamaan töitään niin, että ehtisi hoitaa oman osansa päiväkotikuskauksista. Jos hoitaisi, niin ap palaisi kokopäivätöihin. Lue ketju.
Mies ei yksi tuosta työajasta päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se elättääkin.
Jos elo miehellä on puoliksikaan niin raskasta kuin tämä vänkääminen näinkin itsestään selvästä asiasta, niin tuollainen naukuva lusmu äkkiä vaihtoon.
Tuohan on mitä herttaisin ja kultaisin mies. Sehän uhrautuu tässä jopa kahteen suuntaan.
Elättää perheensä ja lisäksi auttaa vanhaa äitiään pyytämättä itsellen mitään.
Ja puoliksi kotona aikaa viettävä syyttää tätä ukkoparkaa suurinpiirtein varkaaksi. Ei ihme, että syntyvyys Suomessa on laskusuunnassa, ja hom#jen määrä lisääntyy.
Mies ei kuitenkaan ole suostunut muuttamaan töitään niin, että pystyisi hoitamaan puolet lasten päiväkotikuskauksista. Muutenhan ap sanoi menevänsä takaisin kokopäivätöihin. Että noin herttainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei yksi tuosta työajasta päättänyt.
Aina voi vaihtaa työpaikkaa, jos ei muuten muka onnistu.
Ruvetaanko juttelemaan aiheesta suomimies ja vastuu omista lapsista?