Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olet painanut ENIMMILLÄÄN? Eli mikä on painoennätyksesi? Se on tärkeä tieto, koska elimistösi pyrkii kaikin keinoin palaamaan tähän...

Loppuelämän jojo
31.05.2023 |

Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että ihmisen elimistö pyrkii kaikin keinoin saavuttamaan korkeimman aikaisemman painonsa. Siksi laihdutuksen jälkeen on niin vaikea pysyä hoikkana, mutta aina hoikkana olleella ei ole mitään ongelmia pysyä edelleen hoikkana.

Ihmisen lihoessa rasvasolujen määrä lisääntyy. Laihduttaessa määrä ei - yllätys yllätys - vähenekään vaan rasvasolut vain pienenevät. Nämä rasvasolut pyrkivät palaamaan vanhaan kokoonsa mikä voi olla jopa 100-kertainen.

Itsensä lihottanut on tuomittu loppuelämäksi olemaan lihava tai jatkuvaa nälkää kärsivä jojoilija. Sorry vaan, mutta varmaan itsekin olette huomanneet että tosi harva on pysynyt laihduksen jälkeen hoikkana pidempään, esim. 30 vuotta.

Kommentit (327)

Vierailija
301/327 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

73kg, olen 168 pitkä. Tuo oli vuoden ajanjakso jossa asuin yksin toisella paikkakunnalla töissä ja elin illat lähinnä pakastepizzalla ja suklaalla. Kun palasin kotiin paino tippui ilman yritystä takaisin 66kg ja siinä on pysynyt. Ei ole ainakaan minun kohdalla siis pyrkinyt takaisin tuohon 73kg.

Vierailija
302/327 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava ystäväni yritti laihduttaa 3000 kilokalorin dieetillä, mutta lopetti pyörryttyään kesken kaiken. Kaksi päivää kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani hoikat ovat AINA olleet hoikkia.

Laihduttaneet ovat aina lihoneet takaisin, yleensä korkojen kera.

Vierailija
304/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nainen 176cm ja 88kg tällä hetkellä.. En ole tyytyväinen, koska olen lihonnut voimakkaan stressin vuoksi viime vuosina +13kg.. Haluaisin takaisin 75kg:n painoon. Se oli itselleni ihan hyvä. En ole ruumiinrakenteeltani mikään linnunluinen ja lihastakin löytyy, koska urheilen paljon.

Teininä painoin korkeimmillaan 89kg ahmimishäiriön vuoksi. Nyt näköjään lähes samoissa 34veenä :( 

Keho sopeuttaa kulutustaan. Eli sikäli jos on esim nuoruudessa kärsinyt anoreksiasta/ turvattomuuden tunteesta -> alkaa keho keräämään rasvaa luullessaan nälänhätää. Kehon tehtävä on suojata elintoiminnot. Se sopeuttaa kulutustaan "ihmiselle normaaliin." Uskon että tästä johtuu myös se, että laihtuminen jossain vaiheessa pysähtyy tai jopa lihoo takaisin, jos ei pysty tervettä suhdetta ruokaan ja liikuntaan, itseensä henkisesti rakentamaan.

Vierailija
305/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut laiha, unettomuuteen määrätty mirtatsapiini lihotti muutamassa kuukaudessa 10 kg mutta lääkäri vain ivallisesti vähätteli. Eipä siinä, jatkoin lihomista lääkkeen lopetettuanikin koska toruin mässäämiseen. Alin paino 39 kg, korkein 63 kg, nykypaino 51 kg. Pituus 153, nyt jo keski-ikäinen nainen.

Vierailija
306/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 91 oli ekan raskauden neuvolan vikansa punnituksessa. Oli se kauheeta. Ei ikinä enää 

Vierailija
307/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suurin paino on ollut 90 kg ja kehoni pyrkii palaamaan kohti 87,5 kg painoa. Olen huomannut tämän lukemattomia kertoja, kun olen laihduttanut. Normaalipainon raja minulle on 80 kg.

Vierailija
308/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

101kg on isoin mitattu. 

Riippuu lihasmassasta myös tuo bodyfat setpoint. Minulla aiemmin se oli 80 kg kauan, mutta nyt 95 kg on jo vaikea alittaa kun treenivuosia on tullut n. 20 lisää. Olen 184 cm.

Vierailija
309/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan lääkäri sanonut, että se painon "asetusarvo" mihin keho pyrkii palaamaan säätyy kyllä uudestaan laihtutuksen jälkeen, mutta siihen menee 7-10 v. Jos sen ajan pysyy uudessa painossa niin se vanha korkea asteusarvo poistuu.

En kyllä tiedä onko tuo totta. Itse olen saanut pidettyä painon laihdutuksen jälkeen poissa nyt pari vuotta.

Vierailija
310/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi paino olla reilut 80kg, nyt on vuosia ollut 50kg.

Vierailija
311/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

73kg painoin enimmilläni kun olin raskaana.

Vierailija
312/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla 68 kg, kun olin raskaana. Keho ei kyllä ole yrittänyt tähän painoon päästä. 

Vierailija
313/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan lääkäri sanonut, että se painon "asetusarvo" mihin keho pyrkii palaamaan säätyy kyllä uudestaan laihtutuksen jälkeen, mutta siihen menee 7-10 v. Jos sen ajan pysyy uudessa painossa niin se vanha korkea asteusarvo poistuu.

En kyllä tiedä onko tuo totta. Itse olen saanut pidettyä painon laihdutuksen jälkeen poissa nyt pari vuotta.

Tuo saattaa johtua siitä, että rasvasolutkin uusiutuvat. Kun vanha, tyhjentynyt rasvasolu kuolee, se ei enää lähetä aivoihin nälkähormonia, ja silloin ruokahalukin pienenee.

Vierailija
314/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 kiloa raskauden lopulla, olen 173cm pitkä.

Normaalisti painan 56-58 kiloa, olen aina painanut saman.

Vierailija
315/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä paljon painaisin normaalisti. Aina ollut paksu, pullea, läski. Tai en minä tiedä, olinko normipainoinen vielä eskarissa, mutta kolmosluokalta ylöspäin en ainakaan enää ollut normipainoinen.

Tavoitepainoni on toistaiseksi 75 kiloa, jolloin olen hiuskarvan varassa ylipainoisuudesta, ainakin BMI:n mukaan. Äidin mielestä pieni paino. :D Ja sitten luen kuinka ihmiset täällä ovat alle 60 kiloa, ja kuitenkin lähellä omaa pituuttani (175 cm). Joo. Tosi pieni paino 75 kiloa minulle. Kaikista paras: "Lihas painaa enemmän". Ovatko nuo lihakset sitten rasvakerroksen alla piilossa, koska mitään ei näy?

Isoimmillani olen painanut 101 kiloa. Nyt super iloinen siitä, että olen tainnut löytää minulle toimivat tavat ja ruokavalion laihduttamiseen. 🥹 Hetkeen ei ole vaaka näyttänyt 83,4 kiloa!

Vierailija
316/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoin 100 kg, nyt 68 kg. Hyvin on uusi paino pysynyt pari vuotta. Ei keholla ole mahdollisuutta siihen palata, ellen taas ala rohmuta kebabia, limsaa ja sipsejä.

Vierailija
317/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

74kg. Olen 169/170cm pitkä nainen. Tässä junnasin aika kauan, nyt sain painon pyörimään siinä 68-69 välillä. Mielelläni painaisin 10 kg vähemmän..

Vierailija
318/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimmillani olen painanut 116 kg mitatusti mutta tiedän olleeni isompikin mutta en käynyt silloin vaa'alla.

Vierailija
319/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 178 cm pitkä N36. Olen aina ollut "suhteellisen painava" johtuen pituudestani tiimalasivartalosta. Olen mielestäni normaalipainoisen näköinen kun painan n. 85 kg ja siinä painossa on hyvä olla. Painoa on tullut viimeisen viiden vuoden aikana paljon ja painavimmillani olen painanut reilusti yli 110 kg. Olen saanut painoa hieman alas ja painan nyt 102 kg mutta vielä haluaisin tästä 10-15 kg pois.

Vierailija
320/327 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painavimmillani juuri nyt. Yritä saada paino pysymään 75-80, mutta nyt olen lihonut 10 kiloa ja painan 89,6 kg. Yhtenä päivänä vaaka näytti 93 mikä on ennätys koskaan. Jouduin taas ostamaan isommat farkut kun maha, peppu ja reidet kasvavat silmissä. Ei tunnu hyvältä. Olen 171 cm pitkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi