Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1111)

Vierailija
1061/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Aina kun joku keksii itselleen sopivan konstin, jonkun päsmäröijän on pakkomielteisesti torpedoitava se.

Vierailija
1062/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin ihmisten biojäteastioita, jotka haisevat. Ostakaa tekin biojäteastia, jossa on aktiivihiilisuodatin. Sillä pääsette hajuista eikä tule niitä banaanikärpäsiäkään.

Tai sitten tekee niinkuin minä eikä hanki haisevaa biojäteastiaan ollenkaan. Ihan samalla tavalla ne maatuu sekajätevuoressakin siellä kaatopaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrokuituliina on mahtava rätti. Tosi tehokas. En enää ikinä osta mitään mitään muita. Voi pestä koneessa kuumalla ja käy tiskirätiksi. Siivoukseen sitten toinen ja puhtaat laatikkoon.

Mä taas vihaan niitä. Eivät pyyhi kunnolla, eivätkä varsinkaan kuivaa mitään. Aina jää jäljet, pyyhit mitä tahansa. En suostu käyttämään missään siivouksessa moisia paskoja.

Ilmeisesti et vaan osaa huoltaa niitä oikein. Toinen vaihtoehto on se, että sinä olet ostanut ne halpamarketin halvimmasta päästä. Ne voi olla minkälaatuisia hyvänsä, lätkäisty vain kulmaan pahvilappu, missä väitetään niiden olevan mikrokuituliinoja.

Vierailija
1064/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tulisi mieleenkään säilyttää tiskikoneessa puhtaita astioita, sen tiskikoneen ilmatila on täynnä pöpöjä ja ne asettuu niiden pestyjen astioiden pinnalle ja siitä syöjän elimistöön. Sama ilmiö kuin pyykinpesukoneeseen jätetyssä pyykissä, hajutonta siitä ei saa jos pitää muutaman tunnin. Ettei mikään ihme jos lapsiperheissä on jatkuvaa ripulia.

Tästä voisi joku instanssi tehdä tutkimuksen että miten on. 

Pyykit jäi koneeseen joten lapsiperhe sai ripulin.

Aivan jäätävää logiikkaa.

Vierailija
1065/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin piti lukea jos ihan pakko, ei pakastimeen 🤣

Oikoluku on keksitty. Sitten jos vielä ottaisit kirjoittimestasi pois ennakoivan tekstinsyötön asetuksen, saattaisit jopa oppia kirjoittamaan kerralla oikein. Ei tuolla ennakoivalla ole oikeastaan mitään virkaa muutenkaan, aiheuttaa vain noloja tekstejä, jos ei itse älyä olla valppaana.

Vierailija
1066/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrokuituliina on mahtava rätti. Tosi tehokas. En enää ikinä osta mitään mitään muita. Voi pestä koneessa kuumalla ja käy tiskirätiksi. Siivoukseen sitten toinen ja puhtaat laatikkoon.

Mä taas vihaan niitä. Eivät pyyhi kunnolla, eivätkä varsinkaan kuivaa mitään. Aina jää jäljet, pyyhit mitä tahansa. En suostu käyttämään missään siivouksessa moisia paskoja.

Ilmeisesti et vaan osaa huoltaa niitä oikein. Toinen vaihtoehto on se, että sinä olet ostanut ne halpamarketin halvimmasta päästä. Ne voi olla minkälaatuisia hyvänsä, lätkäisty vain kulmaan pahvilappu, missä väitetään niiden olevan mikrokuituliinoja.

Vahva veikkaus, että firma minkä duuni on tehdä loppusiivouksia esimerkiksi häädön tai kuoleman jälkeen vuokra-asuntoihin, tuskin ostaisi halvinta pskaa. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta vttuakaan mikään "liinojen huolto" koska ne mikrokuituliinat ovat lähtökohtaisesti hanurista. Omaan kotiin erehdyin kerran hankkimaan, ei koskaan enää. Sinä saat pitää niistä ihan vapaasti.

Vierailija
1067/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen käsienpesun keittiössä epähygieeniseksi.

Pikkuvessassa pestään kädet, keittiössä vihannekset ja astiat.

Monella ei ole erikseen pikkuvessaa. Kaipa ne kädet voi ihan hyvin pestä keittiössä ruoanlaiton lomassa, monellahan on siellä altaassa liotusvettä odottamassa kierrätykseen menossa oleva muoviroska - ainakin tämän palstan mukaan.

Vierailija
1068/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahva veikkaus, että firma minkä duuni on tehdä loppusiivouksia esimerkiksi häädön tai kuoleman jälkeen vuokra-asuntoihin, tuskin ostaisi halvinta pskaa. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta vttuakaan mikään "liinojen huolto" koska ne mikrokuituliinat ovat lähtökohtaisesti hanurista. Omaan kotiin erehdyin kerran hankkimaan, ei koskaan enää. Sinä saat pitää niistä ihan vapaasti.

Pesit siis rättisi neljässäkympissä:) Oma mokasi.

Vierailija
1069/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin piti lukea jos ihan pakko, ei pakastimeen 🤣

Oikoluku on keksitty. Sitten jos vielä ottaisit kirjoittimestasi pois ennakoivan tekstinsyötön asetuksen, saattaisit jopa oppia kirjoittamaan kerralla oikein. Ei tuolla ennakoivalla ole oikeastaan mitään virkaa muutenkaan, aiheuttaa vain noloja tekstejä, jos ei itse älyä olla valppaana.

No voi anteeksi, tein yhden virheen. Enkä ole pätkääkään nolostunut, nauratti vaan. 

Vierailija
1070/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.

Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.

Vinkki: älä pese käsiä vessanpöntössä vaan käsienpesualtaassa.

Minäkin vähintään huuhtaisen kädet keittiössä eri hommien välillä. On saippuaa, käsidesiä ja pyyhkeitä.

Kun tulen vessasta keittiöön, pesen kädet keittiössä, vaikka olenkin pessyt ne jo vessasta lähtiessä.

Koronan jälkeen jäi nuo käsidesit pysyvästi saataville. Myös autossa on ja otetaan käsidesiä esim. kaupasta tultua.

Vierailija
1071/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesit siis rättisi neljässäkympissä:) Oma mokasi.

Anteeksi? Mistähän tämän mahdoit päätellä? Joo, tottakai neljässäkympissä. Samoin lakanat. Lisäksi pesen lattiat hammastahnalla ja käytän samoja alushousuja kasi viikkoa.

Voi ristus tätä palstaa. Miksi se kiristää sun hermojasi jos minä en satu pitämään mikrokuituliinoista?

Vierailija
1072/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki liity koteihin, mutta luin eräästä naisesta, joka jo ostoskorissa piippaa kaikki ostokset ja niitä ei tarvitse erikseen nostella pöydälle, että laite lukee ne. Todella kätevä vinkki ja ostokset saa helpommin pois ja seuraava pääsee nopeammin automaatti kassalle, jos on paljon jonoa. 

Vierailija
1073/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toki liity koteihin, mutta luin eräästä naisesta, joka jo ostoskorissa piippaa kaikki ostokset ja niitä ei tarvitse erikseen nostella pöydälle, että laite lukee ne. Todella kätevä vinkki ja ostokset saa helpommin pois ja seuraava pääsee nopeammin automaatti kassalle, jos on paljon jonoa. 

Ja hän poistuu kaupasta ostoskorin kanssa? Onpa todella kätevä vinkki. Itse ainakin piippaan ne samalla, kun nostan ostokset kauppakassiin.

Vierailija
1074/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesillä saa pihkatahrat pois kätevästi autosta. Luin tämän suomi24 ja todella kätevä vinkki. Ja pihka lähtee kuin olisi vain jokin pölytahra. ( ei siis liity kotiin, mutta kuitenkin, jos autoa tarvitsee)

Vierailija
1075/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia viestejä ehkä joku on maininnut että tiskipöydällä tarjotin jossa perheenjäsenten nimet, vesilaseja varten tai kahvimukeja. Kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen alla vanha mikron lasialusta tai tarjotin sielläkin

Miksi? Kysyn tosissani. Miksi ihmeessä kahvinkeittimen tai leivänpaahtimen alla pitäisi olla yhtään minkäänlaista alustaa?

Vierailija
1076/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän poistuu kaupasta ostoskorin kanssa? Onpa todella kätevä vinkki. Itse ainakin piippaan ne samalla, kun nostan ostokset kauppakassiin.

Et ehkä ymmärtänyt täysin, että ostoskorissa olevat tavarat piipataan lukulaitteella ja sen jälkeen ostoskorin sisältö toki laitetaan kauppakassiin ja sen jälkeen lähdetään pois. 

Vierailija
1077/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.

Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.

Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?

Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.

Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.

Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.

Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.

Vinkki: älä pese käsiä vessanpöntössä vaan käsienpesualtaassa.

Minäkin vähintään huuhtaisen kädet keittiössä eri hommien välillä. On saippuaa, käsidesiä ja pyyhkeitä.

Kun tulen vessasta keittiöön, pesen kädet keittiössä, vaikka olenkin pessyt ne jo vessasta lähtiessä.

Koronan jälkeen jäi nuo käsidesit pysyvästi saataville. Myös autossa on ja otetaan käsidesiä esim. kaupasta tultua.

Meillä taas ei ole käytetty käsidesiä koskaan. Ei edes Koronan aikana. Täyttä rahan hukkaan heittämistä.

Vierailija
1078/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään trolli iski taas palstalle, kun kommentoi kaikkia asioita negatiiviisesti?! Taitaa jollain olla taas huono päivä tänään. 

Vierailija
1079/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina kylppärin seinälle merkinnät, milloin kph on pesty perusteellisesti, milloin viemärit ja poistoputket puhdistettu ja milloin koko pesu on tehty. Nämä opin yleisistä vessoista.

En jaksa muistaa, milloin viemärit on puhdistettu edes kuukauden tarkkuudella. Katse vaan seinälle ja hommiin.

Tota... Miksi tuollaisia pitäisi muistaa? Mä en ole koko elämässäni pessyt yhtäkään viemäriä. Puhdistanut toki jos on tukkoon mennyt. Miksi ihmeessä niitä pitäisi muuten erikseen puhdistaa? Ja kylpyhuoneen siivoustarpeen näkee ihan silmillään. Siihen mitään kalenterimerkintöjä tarvita. Samalla logiikalla pitäisi merkata kaikki muukin, milloin vaihdoit petivaatteet, milloin pesit lattiat, milloin siivosin laatikot. Ihan älytöntä.

Vierailija
1080/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä jääkaappi, ota ylimääräiset vessapaperit ja mahdollisuuksien mukaan viinat mukaan lähtiessäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi