Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1052)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä.
Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut.
Tässä pikku harmituksia:- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain.
Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä?
Onko mielipiteitä?
Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa.
- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?
Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla. Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuiva
Käytän itse kylpypyyhkenä vain käsinkudottua turkkilaista hammaan-pyyhettä, Se on ohut ja ilmava, kuivuu nopeasti eli sitä ei tarvitse pestä niin usein kuin pörröistä paksua froteepyyhettä, jossa pöpöt muhivat helposti. Ja kun hammaam-pyyhkeen pesee, se on helppoa vaikka käsin, koska se on niin ohut. Todellä kätevä.
Ajattelin hankkia näitä myös käsipyyhkeiksi.
Pellavapyyhe on kyllä vielä parempi ja ekologisempikin. Saa kotimaisenakin. On luonnostaan antibakteerinen, sitoo enemmän kosteutta kuin puuvilla ja kuivuu merkittävästi nopeammin.
Nuo hamam-pyyhkeeton niin liikuttava yritys snobbailla kun ei ymmärretä kuiduista ja laadusta oikeasti mitään.
Ne hamam-pyyhkeet ei kuivaa kunnolla! Ystävä toi tuliaisiksi Turkista meille aidot isot hamamit. Ne on ohuet lipareet ja heti kylmät ja märät eikä kuivaa ihoa oikeastaan yhtään.
Pellavapyyhkeitä en ole kokeillut. Kaikki froteepyyhkeetkään ei kuivaa hyvin, vaikka ne kuinka olisi pelkkää puuvillaa. Hyvin kuivaavan froteepyyhkeen tuntee jo käsissään siellä kaupassa.
Meillä on kaksi tiskikonetta. Toisessa on likaiset, toisessa puhtaat. Ei tarvitse koskaan jättää tiskejä pöydälle tai altaaseen odottamaan, jos kone on päällä. Astioita kuitenkin käytetään suhteellisen vakiosti, ja jos puhtaissa on vielä joku kippo tai kappo, niin ne otetaan aina kaappiin kun laitetaan toinen kone pesemään.
Pussilakanat otetaan pois niin, että jäävät nurinpäin. Saavat olla nurin päin kunnes ne on aika taas vetää peiton päälle.
Tiskialtaassa ei ole koskaan mitään elintarvikkeita suoraan, vaan perunat pestään lävikössä, tuotteet sulatetaan astiassa jne.
Älä tarjoa vireaalle mitään. Säästät, eikä vieras tule enää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mun niksit on omassa arjessa syntyneitä.
Autoni hansikaslokerossa on matala kannellinen irtokarkkirasia, jossa on kaikenlaista tarpeellista pikkutavaraa mitä kulloinkin saattaa liikkeellä ollessa tarvita. Rasiastani löytyy mm. tarralappuja, muistilehtiö ja kyniä, laastareita ja rakkolaastareita, pari terveyssidettä, huulirasva, pieni meikkipeili, kynsileikkurit ja kynsiviila, hammastikkuja, pumpulipuikkoja, taskulamppu, pieni rullamitta, minikokoinen talttapääruuvimeisseli (silmä- ja aurinkolasien kehysten ruuvien kiristämiseen), linkkuveitsi, pullon- ja korkinavaaja, hakaneuloja, muutama yleisimmin käytetty särkylääke ja antihistamiinia sekä kolikoita parkkimittariin (mm. lähimmän ensiavun parkissa käyvät vielä kolikotkin maksutapana). Kukin koostakoon rasiansa sisällön omien tarpeidensa mukaan. Lääkkeet on syytä tarkistaa ja päivittää säännöllisesti kun ovat ei-niin-optimaalisissa säilytysolosuhteissa.
Autossani on aina myös taskupakkausnenäliinoja, puhdistuspyyhepaketti, käsipaperia ja käsidesiä. Monta kertaa pelastanut jos tarvitsee matkalla siistiä itseään tai vaikka poiketa kyykkypissalle. Samoin löytyy vaateharja ja tarrarulla, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin lähteä eläintaloudesta kylästä kotiin ihan karvaisena. Myös pari sateenvarjoa, roskapussirulla ja paperinen maantiekartta löytyy.
Tästä tuli mieleeni yksi juttu. Mulla kasvaa kynnet tosi nopeasti, ja jos en pääse niitä lyhentämään, saan helposti muutamaan tiettyyn kynteen sellaisen inhottavan kynsitikun. Meni varmaan kaksikymmentä vuotta, ennen kuin sain itselleni opetetuksi, että hommaa sinne työpöydän laatikkoon pieni kynsileikkuri ja viila. Ei se sen enempää vaadi.
Kynän ja pienen muistilehtiön sentään opin nopeastikin pitämään aina mukana käsilaukussani.
Ja autossa on tosiaan hyvä olla aina mukana sateenvarjo. Talouspaperirulla on myös aina. Ja auton takaistuimen edessä jalkatilassa on sellainen kevyt entinen polkupyörään kuulunut ostoskori. Siihen on aina helppo kaupasta tultua laskea ostoskassi, se pysyy siinä mukavasti pystyasennossa. Mulla on harvoin matkustajia kyydissä mutta jos on, niin helpostihan sen saa sitten heitetyksi takaluukkuun. Tämän vinkin tosiaan sain yhdeltä tuttavaltani, kun olin heittämässä sitä koria menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Todellakin vieraat pesee kätensä vessassa eikä missään keittiön altaassa. Enkä muuta oman kodin tapoja, vaikka vieras olisi tottunut paskomaan keittiöaltaaseen. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.
Vinkki: älä pese käsiä vessanpöntössä vaan käsienpesualtaassa.
Olipa omituista lukea sivukaupalla joidenkin pakkomielteistä jauhamista siitä, kuinka kuolo korjaa ja tulee maailmanloppu, jos joku vieras pesee kätensä keittiön tiskialtaassa. Täytyy teidän elämän olla tosi ankeaa.
Ihme, ettei lapsikuolleisuus ole Suomessa korkeampi jos teitä on uskominen, että mikrobit siirtyy pestyistä käsistä keittiön viemäriin vaanimaan ja hyökkää sieltä goottilauman lailla takaisin ruuanlaittajan päälle. Vessan lavuaarin viemäristä ne taas siirtyvät kauniisti parijonossa eteenpäin kohti vedenpuhdistamoa.
Kotona siivotessa on hyvä muistaa, että ei ole sairaalaa siivoamassa. Sairaalassa viattoman näköinen pikku tahra voi olla uuden sairaalabakteerin alkukoti. Kotona näin ei ole, ellei käytetä jatkuvia antibioottikuureja. Kotona pitää siivota vessa siihen tarkoitetulla pesuaineella, myös hana, ovenkahvat jne. Muuten siivouksen kotona voi tehdä miedolla pesuaineella tai pelkästään kuumalla vedellä ja kunnon välineiltä. Pöydiltä, tasoilta jne ei koskaan syödä, vaan astioista, jotka tiskikone pesee. Mitään desinfioitavaa ei siellä ole. Pölyt on tietysti pyyhittävä, mihin kannattaa käyttää kunnon allergialiinoja. On aivan sama, peseekö kädet vessassa vai keittiössä. Pääasia, että pesee.
Vierailija kirjoitti:
Kotona siivotessa on hyvä muistaa, että ei ole sairaalaa siivoamassa. Sairaalassa viattoman näköinen pikku tahra voi olla uuden sairaalabakteerin alkukoti. Kotona näin ei ole, ellei käytetä jatkuvia antibioottikuureja. Kotona pitää siivota vessa siihen tarkoitetulla pesuaineella, myös hana, ovenkahvat jne. Muuten siivouksen kotona voi tehdä miedolla pesuaineella tai pelkästään kuumalla vedellä ja kunnon välineiltä. Pöydiltä, tasoilta jne ei koskaan syödä, vaan astioista, jotka tiskikone pesee. Mitään desinfioitavaa ei siellä ole. Pölyt on tietysti pyyhittävä, mihin kannattaa käyttää kunnon allergialiinoja. On aivan sama, peseekö kädet vessassa vai keittiössä. Pääasia, että pesee.
:D Minulla on kotona kaksi koiraa, jotka taatusti pitää vastustuskyvyn korkealla, meillä ei pahemmin desinfioida. Mutta...meillä ei vieraat pese käsiään keittiön tiskialtaassa. Itse pesen kyllä kesken ruuanlaiton, mutta normaalit käsienpesut tehdään vessassa. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa, jos asutaan normaalissa kodissa, missä on sellainen luksus kuin sisävessa ja siellä allas.
Hassua että joku kokee asiakseen antaa siivousneuvoja, kun joku ei elä omassa kodissaan samalla tavalla. Kyllä meilläkin osataan ihan oikeasti siivota oikeaoppisesti. Minä en vain pidä siitä, että asioita ei tehdä niille tarkoitetuissa paikoissa. Minun koti, minun säännöt. Se pitää muistaa aina, ennenkuin alkaa neuvomaan toisia.
Vierailija kirjoitti:
Olipa omituista lukea sivukaupalla joidenkin pakkomielteistä jauhamista siitä, kuinka kuolo korjaa ja tulee maailmanloppu, jos joku vieras pesee kätensä keittiön tiskialtaassa. Täytyy teidän elämän olla tosi ankeaa.
Ihme, ettei lapsikuolleisuus ole Suomessa korkeampi jos teitä on uskominen, että mikrobit siirtyy pestyistä käsistä keittiön viemäriin vaanimaan ja hyökkää sieltä goottilauman lailla takaisin ruuanlaittajan päälle. Vessan lavuaarin viemäristä ne taas siirtyvät kauniisti parijonossa eteenpäin kohti vedenpuhdistamoa.
En tiedä mitä pakkomielteistä täällä on ollut, en minä ainakaan suhtaudu pakkomielteisesti toisten tekemisiin. Pointti on se, että jokainen toimii tavallaan ja toisen kotona kunnioitetaan siellä olevia sääntöjä. Vieraat eivät sanele niitä sääntöjä. Olisit voinut vain kommentoida, että sinun luonasi tehdään toisin. Sinun tapasi ei ole ainoa oikea, paitsi sinun kodissasi. Ankeaa tulee elämästä vain silloin, kun omaan ajatusmaailmaan ei mahdu toisten kunnioittaminen.
Sormukset pois ruuanlaiton ajaksi. Sormuksien alla on aikamoinen pöpöpesä.