Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1111)

Vierailija
1081/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hän poistuu kaupasta ostoskorin kanssa? Onpa todella kätevä vinkki. Itse ainakin piippaan ne samalla, kun nostan ostokset kauppakassiin.

Et ehkä ymmärtänyt täysin, että ostoskorissa olevat tavarat piipataan lukulaitteella ja sen jälkeen ostoskorin sisältö toki laitetaan kauppakassiin ja sen jälkeen lähdetään pois. 

Kyllä varmaan ymmärsi. Sehän noiden piipparien perusidea on, että ostokset voi laittaa suoraan kärryssä tai korissa olevaan ostoskassiin. Aloittajan taktiikalla ne pitää kumminkin nostaa sieltä korista erikseen kassiin. Hän hoitanee sen kassan jälkeen kaupassa sisällä tai niinkuin teksistä sai käsityksen, että menee kaupasta autolleen kaupan koreine päivineen.

Vierailija
1082/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tällaista ketjua olen kaivannut. Aina joskus askarruttaa, miten muut toimii, joissain arjen pikku kysymyksissä. 

Osaa onkin käsitelty ja osaan tiedänkin ratkaisut, vaikka en ole toteuttanut. 

Tässä pikku harmituksia:

- Voiveitselle paikka, jotta vois käyttää yhtä per päivä. Ei nyt sentään pidempään, lin täällä oli jotain ihme viritelmiä jollain. 

Olin ajatellut vaikka sellaista pientä kahvikupin alusta lautasta, jossa pitäisi voiveistä? 

Onko mielipiteitä?

Aikuinen lapseni pistää joskus puiselle leikkuulaudalla, mutta miekestäni puu on huono alusta, jos veitsessä rasvaa. 

- Henkilökohtaiset kylpypyyhkeet käytön jälkeen?

Otan itse aina uuden, koska käytän vain 3 x vko. Niiden kohdalla, jotka käyttävät useammin, vaikka joka päivö tulee liikaa pyykkiä tuolla tavalla.  Yksi pyyhe per vko olisi sopiva. Yksi kuiva

Käytän itse kylpypyyhkenä vain käsinkudottua turkkilaista hammaan-pyyhettä, Se on ohut ja ilmava, kuivuu nopeasti eli sitä ei tarvitse pestä niin usein kuin pörröistä paksua froteepyyhettä, jossa pöpöt muhivat helposti. Ja kun hammaam-pyyhkeen pesee, se on helppoa vaikka käsin, koska se on niin ohut. Todellä kätevä.

Ajattelin hankkia näitä myös käsipyyhkeiksi.

Pellavapyyhe on kyllä vielä parempi ja ekologisempikin. Saa kotimaisenakin. On luonnostaan antibakteerinen, sitoo enemmän kosteutta kuin puuvilla ja kuivuu merkittävästi nopeammin.

Nuo hamam-pyyhkeeton niin liikuttava yritys snobbailla kun ei ymmärretä kuiduista ja laadusta oikeasti mitään.

Mulla on reissupyyhkeenä metritavarana ostettua vauvojen harsokangasta. Se imee hyvin vettä, on kevyt ja kuivuu nopeasti. On myös edullista, alle 5€ metri, kun kangaskaupasta ostaa. Tosin en minä noita kotona arkena käytä, mutta reissussa ajavat hyvin asiansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hän poistuu kaupasta ostoskorin kanssa? Onpa todella kätevä vinkki. Itse ainakin piippaan ne samalla, kun nostan ostokset kauppakassiin.

Et ehkä ymmärtänyt täysin, että ostoskorissa olevat tavarat piipataan lukulaitteella ja sen jälkeen ostoskorin sisältö toki laitetaan kauppakassiin ja sen jälkeen lähdetään pois. 

Kyllä varmaan ymmärsi. Sehän noiden piipparien perusidea on, että ostokset voi laittaa suoraan kärryssä tai korissa olevaan ostoskassiin. Aloittajan taktiikalla ne pitää kumminkin nostaa sieltä korista erikseen kassiin. Hän hoitanee sen kassan jälkeen kaupassa sisällä tai niinkuin teksistä sai käsityksen, että menee kaupasta autolleen kaupan koreine päivineen.

Kaupassa vaan ei ole porttien sisäpuolella erikseen mitään tilaa, jossa pakkailla ostoksia vaan tämä rouva sitten jää muiden tukkeeksi töröttämään ostoskorinsa kanssa parin sekunnin ajansäästön takia.

Vierailija
1084/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekaapista kaikki tarpeellinen taskuun

Vierailija
1085/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se ajansäästö on? Tuossahan tehdään yksi työvaihe enemmän.

Vierailija
1086/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkea helpottavat erittäin paljon tiskikone ja pyykinpesukone, pölynimuri ym. tärkeät laitteet, minulla on yhden hengen talous: tiskikoneeseen vain likaiset astiat:huuhdeltuina koska en joka päivä käynnistä konetta!

Vierailija
1087/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsidesillä saa pihkatahrat pois kätevästi autosta. Luin tämän suomi24 ja todella kätevä vinkki. Ja pihka lähtee kuin olisi vain jokin pölytahra. ( ei siis liity kotiin, mutta kuitenkin, jos autoa tarvitsee)

Käsidesillä, tai ihan millä vaan tarpeeksi vahvalla alkoholilla, lähtee myös pihkatahrat vaatteista. Kerran reissulla istuin pihkaiselle penkille ja sain takapuoleeni pihkatahrat, käsidesi ja ihan nyrkkipyykkäys auttoi. 

Vierailija
1088/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan aina käytetyn muovisen hedelmäpussin kahvimukin sisään vuoraukseksi, niin ei tarvitse pestä mukeja lainkaan.

Muutaman päivän käytön jälkeen kassin voi laittaa roskapussiksi.

Kaikki tuttavani ja esimiehenikin työpaikalla ovat alkaneet käyttää samaa keinoa.

Niin varmaan.

Vierailija
1089/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mieleen mitään vinkkiä, jonka olisin kopioinut yhtään mistään.

Itse pidän muovipussia biojäteroskiksen suojapussina, kun biojäte viedään niin suojapussiroskis vaihtaa paikkansa sekajäteastiaksi. Ja jos biojätepussi pettää, niin ei tarvitse siivota. Sitten se on helppo myös viedä roskakatokselle. En ole tätä nähnyt kenenkään tekevän, vaikka moni tuskailee vettyneet biojätteen kanssa.

Vierailija
1090/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa vaan ei ole porttien sisäpuolella erikseen mitään tilaa, jossa pakkailla ostoksia vaan tämä rouva sitten jää muiden tukkeeksi töröttämään ostoskorinsa kanssa parin sekunnin ajansäästön takia.

Onhan hänen pitänyt ne maksaa ensin. Moni käyttää kassien pakkaamiseen muutenkin kauppojen ikkunalautoja ja monessa kaupassa kassojen jälkeen on myös istuinpenkki. Missä hiton pikkuluukussa sinä oikein teet ostoksesi?

Vierailija
1091/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäänhän ei kerrota käyttääkö tää henkilö kaupan ostoskoria vai ihan omaa ostoskoria. Jos käyttää omaa koria johon ostokset kerää, niin silloinhan ostoksia ei tarvitse siirtää lainkaan erilliseen ostoskassiin, vaan pääsee maksettuaan vaan poistumaan kaupasta. Itse kerään ostokset suoraan omaan kassiin, mutta harvemmin käytän itsepalvelukassoja. Korien ja kärryjen välttely jäi korona-aikana tavaksi, ja kassia on mukavampi kantaa olalla kuin käyttää kaupan omia ostoskoreja tai kärryjä. Ja esim. leikkauksen jälkeen, kun piti kaupassa käydä ekoja kertoja, niin oli helpompi arvioida minkäpainoista kassia pystyy kantamaan.

Vierailija
1092/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäänhän ei kerrota käyttääkö tää henkilö kaupan ostoskoria vai ihan omaa ostoskoria. Jos käyttää omaa koria johon ostokset kerää, niin silloinhan ostoksia ei tarvitse siirtää lainkaan erilliseen ostoskassiin, vaan pääsee maksettuaan vaan poistumaan kaupasta. Itse kerään ostokset suoraan omaan kassiin, mutta harvemmin käytän itsepalvelukassoja. Korien ja kärryjen välttely jäi korona-aikana tavaksi, ja kassia on mukavampi kantaa olalla kuin käyttää kaupan omia ostoskoreja tai kärryjä. Ja esim. leikkauksen jälkeen, kun piti kaupassa käydä ekoja kertoja, niin oli helpompi arvioida minkäpainoista kassia pystyy kantamaan.

Nostelet ne ostokset omasta kassista kassahihnalle ja sen jälkeen takaisin ostoskassiin, onpa näppärää. Se on yhtä näppärää kuin ostoskorin käyttö, ostosten painon huomaa hyvin siinäkin. Tuossa tapauksessa kaupan henkilökunta ei edes voi epäillä sinun vievän kaupasta ulos mitään käyttämättä sitä kassan kautta.

Vierailija
1093/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hänen pitänyt ne maksaa ensin. Moni käyttää kassien pakkaamiseen muutenkin kauppojen ikkunalautoja ja monessa kaupassa kassojen jälkeen on myös istuinpenkki. Missä hiton pikkuluukussa sinä oikein teet ostoksesi?

Isoissa marketeissa, joissa koria ei voi vielä itsepalvelukassojen porttien ulkopuolelle. Ei siellä porttien sisäpuolella mitään penkkejä ja ikkunalautoja ole, toisin kuin teidän maalaismarketissa.

Vierailija
1094/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona siivotessa on hyvä muistaa, että ei ole sairaalaa siivoamassa. Sairaalassa viattoman näköinen pikku tahra voi olla uuden sairaalabakteerin alkukoti. Kotona näin ei ole, ellei käytetä jatkuvia antibioottikuureja. Kotona pitää siivota vessa siihen tarkoitetulla pesuaineella, myös hana, ovenkahvat jne. Muuten siivouksen kotona voi tehdä miedolla pesuaineella tai pelkästään kuumalla vedellä ja kunnon välineiltä. Pöydiltä, tasoilta jne ei koskaan syödä, vaan astioista, jotka tiskikone pesee. Mitään desinfioitavaa ei siellä ole. Pölyt on tietysti pyyhittävä, mihin kannattaa käyttää kunnon allergialiinoja. On aivan sama, peseekö kädet vessassa vai keittiössä. Pääasia, että pesee. 

:D Minulla on kotona kaksi koiraa, jotka taatusti pitää vastustuskyvyn korkealla, meillä ei pahemmin desinfioida. Mutta...meillä ei vieraat pese käsiään keittiön tiskialtaassa. Itse pesen kyllä kesken ruuanlaiton, mutta normaalit käsienpesut tehdään vessassa. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa, jos asutaan normaalissa kodissa, missä on sellainen luksus kuin sisävessa ja siellä allas. 

Hassua että joku kokee asiakseen antaa siivousneuvoja, kun joku ei elä omassa kodissaan samalla tavalla. Kyllä meilläkin osataan ihan oikeasti siivota oikeaoppisesti. Minä en vain pidä siitä, että asioita ei tehdä niille tarkoitetuissa paikoissa. Minun koti, minun säännöt. Se pitää muistaa aina, ennenkuin alkaa neuvomaan toisia.

Aamen.

Likaiset ja esim.kaupasta / koulusta tulleen pöpökädet todellakin pestään veskin lavuaarissa. Ruokaa tehdessäni tietysti itse pesen käsiäni vähän väliä keittiössä, mutta ei keittiööni ole kenelläkään likakäsillä asiaa.

Pöyristyisin, jos joku kehtaisi tulla tiskialtaaseen käsiään pesemään.

Vierailija
1095/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskikset vetolaatikossa heti työtason alapuolella. Siinä kohtaa missä eniten tulee ruokavalmistelua tehtyä. Matkittiin omaan keittiöön ystävien keittiöstä. Meillä toimii hyvin.

Vierailija
1096/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Tätä mäkin ihmettelen, että pitääkö joku pitkäänkin puhtaita tiskejä koneessa.

Meillä astiapesukoneen puhtaiden merkkinä on se, että luukku on apposen ammollaan ja kaikki on vedettynä ulos, jotta kaikki kuivuu. Maks tunnin on noin ja sitten siitä joku nostaa tiskit.

Astianpesukoneen tyhjennys on yksi nopein, kevyin ja siistein kotityö, kestää maksimissaan 3 minsaa.

Aina hoen kaikille, että sen tyhjennys kestää vain 3 minsaa eikä kädetkään likaannu eikä hengästytä.

Astianpesukone kiinni on meillä merkkinä siitä, että siellä on sata varmasti likaista tiskiä.

Ei kestä 3 minuttia. Vähintään 5, mutta astioista riippuen joku 10-15 ei ole mitenkään poissuljettu. Meillä ainakin on myös paljon asioita, joita pitää kurotella jonnekin keittiön yläkaappeihin, johon tarvitsee tuolin, aterimet pitää lajitella oikeisiin paikkoihin jne.

Aterimet kannattaa laittaa koneeseen jo valmiiksi oikeaan järjestykseen (haarukat omaan lokeroon, veitset omaan jne), niin tyhjentäessä konetta on helppo vain kouraista valmis nippu haarukoita/veitsiä/lusikoita ja siirtää ne aterinlaatikkoon. :)

Vierailija
1097/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen kädet aina vessassa ja pidän siellä puhtaita pyyhkeitä käsien kuivaamista varten. Pesen kädet aina ennen ruoanlaiton aloittamista ja usein myös kesken ruoanlaiton (jos kädet likaantuneet esim. raakaa lihaa tai kalaa koskiessa. Tuolloinkin menen vessaan pesemään kädet.

En usko että on mitään ongelmaa vaikka kädet pesisi tiskialtaassakin, mutta itse en vaan niin halua tehdä. Pidän siitä että keittiön tasoilla ei ole mitään ylimääräistä, joten en myöskään halua sinne mitään käsisaippuoita tai -pyyhkeitä.

Vieraille minulla on aina oma pyyhe, joka on puhdas joka vieraille. Mitä tähän pyyhkeiden puhtauteen tulee, niin jos joku on niin "likainen" että käyttää samoja pyyhkeitä liian kauan, niin sillä ei ole mitään väliä missä se pyyhe on; niin kylpyhuoneessa kuin keittiössä siihen päätyy ikäviä, ylimääräisiä bakteereja.

Eli summa summarum, lienee siis mielipideasia missä kädet tykkää pestä. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana pyyhe näyttää puhtaalta, olipa se kummassa huoneessa tahansa.

Kuka tekee mitenkin.  Meillä on ja käsisaippua ja pyyhe keittiössä juurikin tätä ruoanlaiton lomassa tapahtuvaa käsienpesua varten. Tyhmää tai ei, meillä vaihdetaan käsipyyhkeet 1-2 krt./pv. ( sitä varten on pyykinpesukone) kun on viisi henkinen perhe. Meillä käytössä myös tuo likaiset/puhtaat tiskikone memo. Ei meillä lapset edes tyhjennä puhtaita tiskejä koneesta. Sen hoitaa aikuiset. 

Vierailija
1098/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin törmätessä laitan pesualtaan pohjalle heti turnauksen alussa kaikki lusikat, haarukat sekä muut aterimet ja pienet kauhat. Kun ne ovat pesun aja siellä pesuainevedessä ja pienessä liikkeessäkin niin lopussa ei paljon muuta kuin kevyt harjaus huuhtelu. Ei tarvitse jynssätä harjalla kuivunutta ruokaa, peseytyvät itsekseen. Kuten ehkä jos vasta turnauksen lopussa ne pesisi. 

Toinen konsti on laittaa aterimet yms. altaaseen leveäsuiseen astiaan heti käytön jälkeen likoamaan pesuaineveteen odottamaan varsinaista tiskausssessioita. 

Vierailija
1099/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsin törmätessä laitan pesualtaan pohjalle heti turnauksen alussa kaikki lusikat, haarukat sekä muut aterimet ja pienet kauhat. Kun ne ovat pesun aja siellä pesuainevedessä ja pienessä liikkeessäkin niin lopussa ei paljon muuta kuin kevyt harjaus huuhtelu. Ei tarvitse jynssätä harjalla kuivunutta ruokaa, peseytyvät itsekseen. Kuten ehkä jos vasta turnauksen lopussa ne pesisi. 

Toinen konsti on laittaa aterimet yms. altaaseen leveäsuiseen astiaan heti käytön jälkeen likoamaan pesuaineveteen odottamaan varsinaista tiskausssessioita. 

No joopa joo. Kotitaloustunneilla opetettiin aikoinaan oikea tiskaamisjärjestys. Ensiksi juomalasit ja aterimet, eli suussa käyneet partikkelit, sitten vasta lautaset. Jäikö sinulta ne tunnit kenties väliin? Minulle tuon opettivat myös vanhemmat. Nyt sinulla ne aterimet keräävät kaiken muun astioista irtoavan möhnän itseensä, eli likaisempiahan ne ovat siihen verrattuna, että olisit laittanut ne astioiden päälle ja tiskannutkin ne heti ekana.

Vierailija
1100/1111 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Itsekin käytän nykyään tuota lappua koneessa koska aina joku kysyy kumpaa sielä on.

Kätevä koska tosiaan aina heti en ole konetta tyhjentämässä niin sieltä voi ottaa suoraan puhdasta käyttöön.

Tämä on kätevämpää kun jatkuvasti laittaa yhtä asiaa kerrallaan sinne koneeseen jossa muka jotenkin aina on sitä likaista. Tätä tapa mä en ymmärrä että kuka sen heti muka tyhjentää kun astiat on vielä märkiäkin. Itse annan niiden kuivua rauhassa, ei niillä ole kiire pois koneesta.

Likaiset huudon aina niin eivät jää haisemaan tiskipöydälle.

Tämä toimii meillä mutta kumman moni tätä jaksaa ihmetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi