Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1052)
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla kyläillessä hän opetti taittelemaan kaupan muovikassit kolmioiksi, aloin tehdä samoin kotonakin, menevät pieneen tilaa.
Käyhän toi kivasta askartekusta :)
Mikrokuituliina on mahtava rätti. Tosi tehokas. En enää ikinä osta mitään mitään muita. Voi pestä koneessa kuumalla ja käy tiskirätiksi. Siivoukseen sitten toinen ja puhtaat laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Margariinipaketin kanteen leikkaan kaksi lähekkäin olevaa uraa niin, että puisen voiveitsen kahvalle muodostuu aukko kanteen. Näin voiveitsen voi jättää margariinipaketin sisään. Opin tutulta.
Hyi kuka jättää voiveitsen rasiaan jääkaappiin sehän voi olla siellä viikkoja. Epähygieenistä. Yhden veitsen tiskaaminen (samalla kuin muutkin astiat) ei voi olla niin ylivoimaista. Niitä katajaisia voiveitsiä ei meillä käytetä kuin juhlissa. Tiskariinhan niitä ei voi laittaa.
Kaveri pitää muovipussikokoelmaa sukkahousuissa. Laittaa ylhäältä sisään ja leikatusta jalkaosasta vetää ulos. Sukkis roikkuu keittiön kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Tiskaan käsin ja ei tulisi mieleenkään laittaa pöpöjä kuhisevaa rättiä puhtaille astioille tarkoitettuun kaappiin! Samasta syystä en myöskään laita tiskiharjaa sinne, niinkuin jotkut tekevät, vaan se roikkuu kaapin alapuolella ritilässä kiinni. Olkoon miten epäesteettistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut saippuaa keittiössä. Vessassa/kylppärissä on. En tunne ketään, jolla olisi keittiössä saippuaa.
Itse pesen käsiä useita kertoja ruuanlaiton lomassa: käsiin tulee rasvaa, on kuorittu sipulia, vaivattu taikinaa tms. En todellakaan lähde vessaan vessapöpöjen sekaan käsiä pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kopioin idean, että laitoin vanhat muutoin käytöstä jo poistetut herätyskellot uudelleen töihin vessaan ja kylpyhuoneeseen. Näkee aamulla seurata ajan kulumista ja ehtii töihin. Herätystoimintoa en käytä niissä. Olen tykännyt.
Minulla on seinäkello kylppärissä. Se on aina n. 5 minuuttia edellä oikeaa aikaa.
Eikö ne paristot ruostu siellä kosteassa?
En itse pitäisi juuri tuosta syystä.
Tarkista ilmanvaihto. Mulla on ollut paristokello vuosia kylppärissä eikä sen paremmin kello kuin paristokaan ole mennyt yhtään miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitotölkki taitetaan niin että vastakkaiset reunat taitetaan sisään ja litistetään koko matkalta. Näin saa vaikka 5 maitotölkkiä sisäkkäin eikä pahviroskis täyty hetkessä.
Kananmunakennoista kannattaa repiä pohja ja kansi erikseen ja laittaa ne päällekkäin niin vie vain puolet tilavuudesta.
Ei ole heti kierrätysastia täynnä ja kierrätysmaksut pienenevät.
Kananmunakenno kannattaa polkaista littanaksi. Vie vielä vähemmän tilaa kuin reviskely ja sisäkkäin asettelu, ja on liäski nopeampaa.
Kananmunakennon voi laittaa bioroska-astian pohjalle imemään mahdolliset nesteet (toki kaadan nesteet viemäriin muuten, mutta ainahan sitä jostain esim. kahvinporopussista tulee). Ei vuoda kun viet roskapussin keräysastiaan.
Meikinpoistoainetta kuluu huomattavasti vähemmän kun kastelee vanulapun, puristaa enimmät vedet ja vasta sitten laittaa siihen meikinpoistoainetta. Ihan hyvin toimii, ei se aine siitä miksikään laimene. Tehnyt näin vuosia ja meikit on lähteneet hyvin.
Pyykkipojat on käteviä pussinsulkijoita keittiössä.
Puinen pyykkipoika kattilan laitaan niin jää kansi esim. perunoita keittäessä sopivasti raolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Tiesitkö, että kotien mikrobipitoisin paikka ei ole eteisen lattia tai vessanpytty, vaan keittiön hanan alapinta?
Varmaan niillä jotka ei sitä koskaan pese. Itse tiskaan käsin astiat ja lopuksi aina pyyhkäisen tiskipöydän ja hanat, huuhdon rätin ja laitan ilmavasti kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe
Mutta mihin ne käytetyt, likaiset astiat sitten laitetaan siksi aikaa, että se astianpesukone on tyhjentynyt niistä puhtaista? Eihän sinne voi puhtaitten sekaan laittaa likaisia astioita.
Ei meillä ainakaan samantien kaikki puhtaat astiat tule käyttöön yhdellä kertaa. Pakko jättää sitten sinne koneeseen odottamaan. Ja likantuneet odottaa sitten jossain tiskipöydällä tyhjään koneeseen pääsyä. ?
Vierailija kirjoitti:
Mun niksit on omassa arjessa syntyneitä.
Autoni hansikaslokerossa on matala kannellinen irtokarkkirasia, jossa on kaikenlaista tarpeellista pikkutavaraa mitä kulloinkin saattaa liikkeellä ollessa tarvita. Rasiastani löytyy mm. tarralappuja, muistilehtiö ja kyniä, laastareita ja rakkolaastareita, pari terveyssidettä, huulirasva, pieni meikkipeili, kynsileikkurit ja kynsiviila, hammastikkuja, pumpulipuikkoja, taskulamppu, pieni rullamitta, minikokoinen talttapääruuvimeisseli (silmä- ja aurinkolasien kehysten ruuvien kiristämiseen), linkkuveitsi, pullon- ja korkinavaaja, hakaneuloja, muutama yleisimmin käytetty särkylääke ja antihistamiinia sekä kolikoita parkkimittariin (mm. lähimmän ensiavun parkissa käyvät vielä kolikotkin maksutapana). Kukin koostakoon rasiansa sisällön omien tarpeidensa mukaan. Lääkkeet on syytä tarkistaa ja päivittää säännöllisesti kun ovat ei-niin-optimaalisissa säilytysolosuhteissa.
Autossani on aina myös taskupakkausnenäliinoja, puhdistuspyyhepaketti, käsipaperia ja käsidesiä. Monta kertaa pelastanut jos tarvitsee matkalla siistiä itseään tai vaikka poiketa kyykkypissalle. Samoin löytyy vaateharja ja tarrarulla, mikään ei ole ärsyttävämpää kuin lähteä eläintaloudesta kylästä kotiin ihan karvaisena. Myös pari sateenvarjoa, roskapussirulla ja paperinen maantiekartta löytyy.
:D mulla myös näitä selviytymispakkauksia autossa. Tosin särkylääkkeet käsilaukussa, olen joskus säästänyt muovisia filmirullapurkkeja. Siis siihen aikaan kun valokuvattiin filmille.
Vierailija kirjoitti:
No mun kaverit ovat omineet multa sen kikan, että kun teen uunijuureksia esim. lohkoperunoita, leikkaan juurekset kaupan hevi-pussiin ja lisään öljyt ja mausteet sinne. Suljen pussin ja vaivaan pussia käsin, että mausteet ja öljy leviävät hyvin. Sitten leikkaan pussin auki ja varovasti valutan vihannekset sieltä leivinpaperille, joka on uunipellillä.
Etu tuossa on se, että öljyä voi laittaa hyvin pienen määrän ja se riittää, mausteet leviävät hyvin ja kädet eivät tule likaisiksi.
Äidiltä opittu kikka on pyykkipoikien käyttäminen vähän joka asiassa. Pakasteessa on paljon vihannespusseja, joista käytän aina vain pienen osan. Kaikki pysyvät siististi suljettuina pyykkipojilla. Samoin kuivakaapin maustepussit tai pähkinäpussit.
Lisäksi pyykkipoika pitää olla vanulappupakkauksessa pohjassa. Silloin pussia tyhjää alaosaa voi aina kerrostaa sieltä alhaalta ja kiinnittää pyykkipojalla, joten ylhäällä vanulaput ovat aina ihan suuaukon kohdalla ja helposti saatavilla. Ei tarvitse kaivaa pussin pohjasta.
Kaikki sormikkaat ja sukat pitää taittaa yhteen palloksi. Näin parit eivät häviä toisistaan.
Itse kyllä repäisen pienen reiän vanulappupussin pohjaan ja otan niitä sitä kautta. Samalla pino valuu alaspäin sitä mukaa kun pussi tyhjenee. Ei tarvii mitään sulkijavirityksiä. Reiästä teen sen verran pienen etteivät itsekseen lattialle tippuile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun kaverit ovat omineet multa sen kikan, että kun teen uunijuureksia esim. lohkoperunoita, leikkaan juurekset kaupan hevi-pussiin ja lisään öljyt ja mausteet sinne. Suljen pussin ja vaivaan pussia käsin, että mausteet ja öljy leviävät hyvin. Sitten leikkaan pussin auki ja varovasti valutan vihannekset sieltä leivinpaperille, joka on uunipellillä.
Etu tuossa on se, että öljyä voi laittaa hyvin pienen määrän ja se riittää, mausteet leviävät hyvin ja kädet eivät tule likaisiksi.
Äidiltä opittu kikka on pyykkipoikien käyttäminen vähän joka asiassa. Pakasteessa on paljon vihannespusseja, joista käytän aina vain pienen osan. Kaikki pysyvät siististi suljettuina pyykkipojilla. Samoin kuivakaapin maustepussit tai pähkinäpussit.
Lisäksi pyykkipoika pitää olla vanulappupakkauksessa pohjassa. Silloin pussia tyhjää alaosaa voi aina kerrostaa sieltä alhaalta ja kiinnittää pyykkipojalla, joten ylhäällä vanulaput ovat aina ihan suuaukon kohdalla ja helposti saatavilla. Ei tarvitse kaivaa pussin pohjasta.
Kaikki sormikkaat ja sukat pitää taittaa yhteen palloksi. Näin parit eivät häviä toisistaan.
Itse kyllä repäisen pienen reiän vanulappupussin pohjaan ja otan niitä sitä kautta. Samalla pino valuu alaspäin sitä mukaa kun pussi tyhjenee. Ei tarvii mitään sulkijavirityksiä. Reiästä teen sen verran pienen etteivät itsekseen lattialle tippuile.
Niin minäkin. Siellä pohjassa on ihan katkonuolet tuota varten, että mistä kohtaa repäiset auki ja kuinka pitkälle, jotta koko sisältö ei tipu maahan, mutta saat kiskaistua pohjasta aina uuden. Sitä varten vanulappupussissa on myös ylhäällä narut - pussi laitetaan koukkuun roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Tiskaan käsin ja ei tulisi mieleenkään laittaa pöpöjä kuhisevaa rättiä puhtaille astioille tarkoitettuun kaappiin! Samasta syystä en myöskään laita tiskiharjaa sinne, niinkuin jotkut tekevät, vaan se roikkuu kaapin alapuolella ritilässä kiinni. Olkoon miten epäesteettistä tahansa.
Minä säilytän sekä tiskiharjaa että rättiä kuivauskaapissa. Minulla on ensinnäkin a. sen verran tilaa kuivauskaapissa, etteivät rätti tai harja ole kosketuksissa astioiden kanssa ja b. sekä harja että rätti täysin puhtaat. Ei kai likaisilla ole edes järkeä pyyhkiä tai tiskata? Eihän sellaisessa keittiössä ole puhdasta missään.
Tiskiharjan pyöräytän kerran viikossa tehopesussa tiskikoneessa ja rätin vaihdan niin usein, ettei takuulla ole likainen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit aloituksen väärin, mutta pääsitpä kehumaan hieman itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kavereistani tajusi meillä, että heilläkin voisi olla nimikoidut käsipyyhkeet vessassa kaikille. He pyyhkivät siihen asti kätensä kaikki yhteen ja samaan käsipyyhkeeseen.
Suomi toisena kielenä?
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut mm. viikkaamaan lakanoita eri tavalla, sekä taittelemaan vaatteet sellaisiin pikkuneliöihin että mahtuvat paremmin.
Tuttavani piti ideastani (jonka olen kyllä kopioinut jostain lehdestä) laittaa pikkusälä erilaisiin laatikoihin, jotta sitä on helpompi hallita.
Kehut itseäsi vasta toisessa kappaleessa, saavutus sekin.
Ei ainakaan meillä.