Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Ei niitä pidetäkään! Lapun pointti on et kun kone laitetaan päälle, siihen käännetään "puhtaita" ja sit myöhemmin kaikki tietää et ne on pesty ja menossa kaappiin, ei tartte kurkkia ja ihmetellä et onko nää puhtaita vai likaisia. Sit kun kone tyhjennetty, lappu käännetään et "likaisia" ja sitten sitä täytetään kunnes laitetaan päälle & lappu taas kääntyy.
erottaahan puhtaat astiat likaisista, verenpaine nousee
Tuommoinen käännettävä lappu on kyllä kätevä työpaikoilla, jossa koneessa on myös vesilaseja. Käyttäjät on erilaisia ja eri tavalla yhteiseen siisteyteen panostavia niin välttyy epähuomiossa likaisten astioiden joutumisen puhtaiden joukkoon. Näinkin on käynyt ennen semmoisen kiekon koneen viereen tulemista.
Kyllä se helpottaa arkea. Ei siitä nyt kinata kannata. Toiset käyttää ja kaikkien ei ole pakko ;)
Olen muuten kuullut, että teinien kanssa taloudessa on näppärä, kun on sovittu heille tehtäväksi tyhjentää kone, kun siinä lukee: puhtaat. Se koneen tyhjentäminen kuulema tapahtuu useammin :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaöljy kirjoitti:
Ruokaöljy keittiössä pestyyn ketsuppipulloon. Helpompi annostella ohuesta suihkusta pannulle, salaatteihin yms.
Ei holahda liikaa kuten isosta öljypullon suusta helposti käy.Ja sitten joku ruokavieraasi tai perheenjäsen hoksaa, että keittiön tasolla on ketsuppipullo. Makaronilaatikko saa ketsuppikuorrutuksen, nami jo etukäteen. Mahtaa olla makuelämys ja suutuntuma.
Öljypulloihin kannattaa hankkia sellainen kaatonokka. Maksaa noin 5 euroa. Ainakin ravintoloissa niitä käytetään.
Ja parhaissa öljyissä semmoinen on valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Nälkäiselle taaperolle voi heittää puurohiutaleet jogurtin sekaan ja syödä heti. Ennen keitin puuroa ja sitten vielä odotin sen jäähtymistä. No, kyllä vieläkin keitän mutta kiireisinä hetkinä menee nykyisin hiutaleet jogurtin sekaan :D
Mää iso likka tee näin ihan omille jogurteille. Hyvää on, ja hiutaleista tulee makua, suutuntumaa ja kuitua jugurtin sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin ketjun toivoen saavani uusia vinkkejä, mutta suurin osa ihan itsestäänselviä asioita.
Tämä! Ja sitten tämä loputon käsienpesukeskustelu!
Melkein luulisi, että kaikki suomalaiset ovat jotain leikkaussalihoitajia, kun käsien pesu on noin millintarkkaa.
Mitenköhän mahtavat harrastaa seksiä? Käsidesin avulla varmaan.
No siis vähintään pesu ennen ja jälkeen (sinne pesulle tietenkin käsipesun ja paperikikkailun kautta), lakanoiden vaihto yms yms :D Puhumattakaan kuukausittaisista sp-tautitesteistä.
Samaten av antaa kuvan siitä, että kaikki täällä ovat ortoreksia-syömishäiriöisiä, jotka kaikki kasvattavat suurimman osan ruoastaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Ei niitä pidetäkään! Lapun pointti on et kun kone laitetaan päälle, siihen käännetään "puhtaita" ja sit myöhemmin kaikki tietää et ne on pesty ja menossa kaappiin, ei tartte kurkkia ja ihmetellä et onko nää puhtaita vai likaisia. Sit kun kone tyhjennetty, lappu käännetään et "likaisia" ja sitten sitä täytetään kunnes laitetaan päälle & lappu taas kääntyy.
TÄÄLLÄHÄN JAETAAN NIKSEJÄ, EI VERENPAINELÄÄKKEITÄ!!!
Sori kun huusin, ei kaikkien tarvi tykätä ja on erilaisia perheitä ja eri-ikäisiä lapsia.Vähän ohis
Mut osa on niin minäminäminä.
kyllä ymmärrän että on erilaisia perheitä erilaisia tapoja. minä minä minä asun yksin ja erotan puhtaat ja likaiset astiat ja mulla kertyy pyykkivuorta metrikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Minä olen laittanut kuivauskaapin ritilään roikkumaan yhden ainokaisen verhoklipsun. Se siis roikkuu kaapista ulkona. Ja rätti klipsuun kiinni huuhtomisen jälkeen.
Etu: Rätti ei ikinä ala haisemaan, kun se saa kuivua näin. Sen sijaa hanan päällä käry käy. Ja tällä tavalla ei tarvitse availla kuivauskaapin ovea joka kerta, kun laittaa rätin kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitotölkki taitetaan niin että vastakkaiset reunat taitetaan sisään ja litistetään koko matkalta. Näin saa vaikka 5 maitotölkkiä sisäkkäin eikä pahviroskis täyty hetkessä.
Kananmunakennoista kannattaa repiä pohja ja kansi erikseen ja laittaa ne päällekkäin niin vie vain puolet tilavuudesta.
Ei ole heti kierrätysastia täynnä ja kierrätysmaksut pienenevät.
Kananmunakenno kannattaa polkaista littanaksi. Vie vielä vähemmän tilaa kuin reviskely ja sisäkkäin asettelu, ja on liäski nopeampaa.
Näin kananttaa tehdä myös kananmunankuorille. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Minä olen laittanut kuivauskaapin ritilään roikkumaan yhden ainokaisen verhoklipsun. Se siis roikkuu kaapista ulkona. Ja rätti klipsuun kiinni huuhtomisen jälkeen.
Etu: Rätti ei ikinä ala haisemaan, kun se saa kuivua näin. Sen sijaa hanan päällä käry käy. Ja tällä tavalla ei tarvitse availla kuivauskaapin ovea joka kerta, kun laittaa rätin kuivumaan.
Ymmärsinkö oikein että se rätti roikkuu näkyvästi tiskikaapista alaritilällä.
Hyi.
Yhtä hyi jos se roikkuu näkymättömissä puhtaiden astioiden seassa.
Eipä ollu järkee lukee näitä. Niksiä naksia käsienpesupaikasta, huokaus.
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
Eväsleivät voi myös voidella(voilla) jäisinä jos ei ole hoksannut ottaa ajoissa voita huoneenlämpöön.
Tämän ymmärsin sattumalta tällä viikolla. 💡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Keittiöalan ihmisenä samaa mieltä!
Vessaan jää pöpöt ja vessa pestään järeämmillä puhdistusaineilla, kuin keitiö.
Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!
Keittiöalan ihmisenä et sitten pese käsiäsi ruoanlaiton lomassa? Vai oletko niin pro, että käytät kertakäyttöhanskoja ja viskaat roskiin kun olet koskenut broileriin ja pitääkin siinä välissä säätää uunin nuppia tai ottaa kastikekattila liedeltä yms.
Olen eri mutta mä pesen kädet aina vessassa. Joskus keittiössä fairylla.
Ammattikokki.
Fairy tai käsisaippua, mutta pumppupullo on kätevä keittiössä, usein saattaa olla monta rautaa tulessa, samalla teen leipää ja laitan ruokaa, ehdottomasti oltava saippua sekä käsipyyhe keittiössä, kun en taas mistään hinnasta kuivaa käsiäni astiapyyhkeeseen ja koen että hyvän keittiöhygienian vuoksi käsiä pestävä joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että se rätti roikkuu näkyvästi tiskikaapista alaritilällä.
Hyi.
Yhtä hyi jos se roikkuu näkymättömissä puhtaiden astioiden seassa.
Näkyvissä roikkuu. On nätti rätti, vähän kuin pyyhe roikkuisi siinä. Ja ei koskaan haise. Jotkut vinkkasivat täällä, että pyykkipojalla ja s-koukulla voi tehdä saman. Tuo oma nipsuni on siitä kiva, että vaikka miten kiireessä laittaa rätin nipsuun, nipsu ei irtoa, ei myöskään rätti nipsussta. Minulla aina s-koukku tippui, kun laitoin rätin siihen. Pyykkipoika taas on irrallinen esine, joka ainakin itsellä olisi aina tiskipöydällä tai kateissa. Mutta nipsu on ja pysyy. Ja on aivan siisti, paljon siistimpi kuin käryävä rätti roikkumassa kuin juoppo retale siinä hanan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan rikkontuneen polvisukan lattiaharjan harjaksien päälle, niin roskat ja pölyt tarttuu siihen. Sukan voi sitten heittää roskin.
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi miten vanhanaikaista, en käytä edes polvisukkia, mikrokuitumoppi,
Harja vie vähän tilaa ja se on näppärä käyttää. Asuntokaan ei ole mikään iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen käännettävä lappu on kyllä kätevä työpaikoilla, jossa koneessa on myös vesilaseja. Käyttäjät on erilaisia ja eri tavalla yhteiseen siisteyteen panostavia niin välttyy epähuomiossa likaisten astioiden joutumisen puhtaiden joukkoon. Näinkin on käynyt ennen semmoisen kiekon koneen viereen tulemista.
Kyllä se helpottaa arkea. Ei siitä nyt kinata kannata. Toiset käyttää ja kaikkien ei ole pakko ;)Olen muuten kuullut, että teinien kanssa taloudessa on näppärä, kun on sovittu heille tehtäväksi tyhjentää kone, kun siinä lukee: puhtaat. Se koneen tyhjentäminen kuulema tapahtuu useammin :DD
Ihmettelen myös, miten jotakuta niin paljon voi ärsyttää sellainen puhtaat/ likaiset -lappu. Joillain työpaikoilla olen nähnyt ja fiksuksi havainnut. Koneessa voi olla vaikka kahvimukeja, niin onhan se kivempi nähdä lapusta, onko siellä puhtaat vai likaiset kuin ottaa käytetty muki käteen ja katsoa sen sisälle, että onko kahvirinkulaa pohjalla vai ei.
Kotona se on kätevä, koska ei olla mitään siisteysintoilijoita. Meillä voi olla puhtaan pyykin kasoja ja tiskejäkin, koska ei sinkoilla hoitamaan niitä kotitöitä sillä siunaamalla, kun kone on valmis. Pyykit muistan kyllä levittää, mutta ollaan ilmeisesti ainoa talous, jossa ei aina muisteta tyhjentää tiskikonetta hetipaikalla, kun se on lopettanut ja tiskit on kuivuneet.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraan ei kuulu ottaa askeltakaan keittiöön eikä kylpyhuoneeseen. Pikkuvessa on asioita varten, myös käsienpesuun.
Minkälaisia vieraita ihmisillä oikein käy? Ovatko nimenomaan jotenkin vieraita, kun ollaan muodollisia ja pidetään heidät pois keittiöstä? Meillä on tavallista, että kylässä kävijät tulevat juttelemaan keittiöön kun laitamme ruokaa. Monet vieraat ovat yötä kun tulevat kauempaa ja he saattavat myös tarjoutua auttamaan keittiöhommissa. Minun mielestä se on osoitus mutkattomista, jopa läheisistä väleistä.
Toki on niitäkin vierailuja, joiden aikana jutellaan enemmän keittiön ulkopuolella, mutta ei keittiö ole silloinkaan mitenkään kiellettyä aluetta.
Minun keittiööni yleensä tuppautuvat eräät sukulaiset, jotka sanovat haluavansa auttaa mutta oikeasti haluavat napsia sormin kaikkea mitä olen laittamassa esille. Eivät juurikaan auta, ja aikansa napsittuaan häipyvät, riippumatta siitä onko valmista tai ei. Ai kun saisi sähköpaimenen viritettyä tuohon keittiön oviaukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pysyy ihan pitämättäkin. Kunnes kaiken kiireen keskeltä pääsee sitä tyhjentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla kun käynnistää astianpesukoneen, kääntää esiin "Puhtaita"-lapun ja koneen jo käytyä tietää avaamattakin, että siellä on puhtaat astiat. Siinä vaiheessa fiksu ihminen sitten ymmärtäää tyhjentää sen koneen.
Tässä kommentissa nyt haluttiin ihan tahallaan ymmärtää edellinen kommentoija väärin tai sitten ei vaan ole lukutaito hallussa.
Hän kuitenkin tarkensi mielipidettään viimeisessä lauseessa: "Ei todellakaan keittiöön ulkomaailman pöpöjä!"
Kun tullaan ulkoa, pesään kädet wc/kylpyhuoneessa. Eiköhän ole ihan luonnollista käyttää ruokaa valmistaessa sitä keittiön hanaa käsienpesuun jopa ihan näin keittiöalaa vain hieman tuntevana ja taisi sen tietää edellinen kommentoijakin, koska näsäviisaasti painotti kommentoijan alaa.
Tämmöiset kommentit ovat mielestäni nyt täysin ajattelemattomia, joilla on vaan tarve päteä, kun joku on eri mieltä.
Aikuiset ihmiset, kestäkää nyt vähän sitä, että kaikki ei ole kannassa ne samaa mieltä. - eri