Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.
Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.
Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen.
Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.
Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.
Minä en tajua tätä. Ostettiin vanha talo, jossa ehkä 90-luvun lopulla remontoitu keittiö, jossa ei myöskään ole kuivauskaappia. Todella ärsyttävää. On kuitenkin paljon sellaista, jota ei voi pestä koneessa. Esim. puulastat, osa emaliastioista, vanhat astiat. Myös isot vuuat ym. astiat kätevä käsin pesaista. Meillä myös tapana tiskata välillä pieni tiski käsin. Jouduimme ostamaan kuivaustelineen pöydälle. Siinä vie paljon tilaa. Keittiöremontin yhteydessä todellakin laitetaan kuivauskaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapissa on "aamiastarvikelaatikko", jossa säilytetään voi, juusto, leikkele, kurkku...kun haluaa tehdä leivän saa kaikki tykötarpeet yhdellä kertaa, kun nostaa laatikon pöydälle.
Meillä ei ole paritonsukka-ongelmaa, koska sukat kulkee aina pareittain. Ne laitetaan pyykkikoppaan nipussa, ei irtonaisia. Pesen sukat pesupusissa, ne kuivataan narulla vierekkäin ja laitetaan samantien nippuun kun viedään kaappiin.
Meillä tuo olisi hankala kun kurkkua, voita, juustoa ja lekkeleitä käytetään niin moneen muuhunkin ruokaan, ja vielä erikseenkin, kuin aamupalalla. Aamupala saattaa olla puuro, keitetty kananmuna ja jukurtti, vai onko teillä siis nämäkin siinä laatikossa?
Voita menee paistamiseen, juustoa ruokiin, munakkaisiin, kurkkua salaattiin jne. Aina pitäisi ottaa laatikko esiin, kun tarvii vain kurkun tai juuston sieltä. Hankalalta vaikuttaa.
Kaksikerroksinen laatikko, leipä alempana, päällä juusto, kurkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?
Ei niitä pidetäkään! Lapun pointti on et kun kone laitetaan päälle, siihen käännetään "puhtaita" ja sit myöhemmin kaikki tietää et ne on pesty ja menossa kaappiin, ei tartte kurkkia ja ihmetellä et onko nää puhtaita vai likaisia. Sit kun kone tyhjennetty, lappu käännetään et "likaisia" ja sitten sitä täytetään kunnes laitetaan päälle & lappu taas kääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole suomalaista ylpeyttä, eli tiskikaappia ollenkaan. Havaitsimme sen vievän aivan turhaa tilaa ja oli hankalaa tunkea astioita sinne ritilöille.
Meillä on tiskikoneen yläpuolella kaapit, jonne nostetaan päivittäiset käyttöastiat, eli lautaset, lasit, jne suoraan koneesta, tiskikoneen vieressä on laatikosto, jonne menee haarukat, veitset jne ja kauhat ynnä lastat.
Kun kone on pessyt, jätetään hetkeksi luukku raolleen ja siitä sitten kaikki astiat suoraan paikoilleen.
Käsinpestäviä ei olekaan kuin paistinpannut, ne pestään tiskialtaassa heti käytön jälkeen. Pannujen säilytyslaatikossa on pahvista tehty pohja, että periaatteessa voisi laittaa sinne suoraankin vielä vähän märkänä, mutta yleensä annetaan kuivua tiskialtaan vieressä hetki.
Kummasti tuli tilaa keittiöön, kun sai tiskikaapin tilalle kaksi pitkää hyllyä.
Minä en tajua tätä. Ostettiin vanha talo, jossa ehkä 90-luvun lopulla remontoitu keittiö, jossa ei myöskään ole kuivauskaappia. Todella ärsyttävää. On kuitenkin paljon sellaista, jota ei voi pestä koneessa. Esim. puulastat, osa emaliastioista, vanhat astiat. Myös isot vuuat ym. astiat kätevä käsin pesaista. Meillä myös tapana tiskata välillä pieni tiski käsin. Jouduimme ostamaan kuivaustelineen pöydälle. Siinä vie paljon tilaa. Keittiöremontin yhteydessä todellakin laitetaan kuivauskaappi.
Sama täällä! Ostettiin uusi asunto ja täällä olivat edelliset ottaneet kuivauskaapin pois. Ylipäätään kaikki yläkaapit siltä seinältä ja laittaneet vain yhden hyvin epäkäytännöllisen avohyllyn tilalle. En voi ymmärtää. Onhan se nätti, mutta siis niin epäkäytännöllinen. Ja miksi viedä vähiä kaappeja pienestä keittiöstä? Todellakin tulee astiakaappi takaisin, kunhan saadaan rempattua.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaat pyykkit lajitellaan suoraan naruilta omiin pinoihin/perheenjäsen ja saman tien suoraan vaatekaappeihin. Muutoin puhtaan pyykin kori odottaa nurkassa uudestaan lajittelua useamman päivän. Toimii kun pitää tästä säännöstä kiinni. Entinen ison perheen naapuri neuvoi aikoinaan minua kuivaushuoneella kun keräsin pyykit suoraan koriin ilman lajittelua. Ja itseasiassa eipä vie aikaa kovinkaan paljon enempää. Monessa kodissa näkee puhtaan pyykin vaatekasoja pyykkikoreissa ja -rekeissä.
Tämä! Meillä myös näin! Suoraan kuivurista/ pyykkinarulta kaappiin, ei lupaa jättää mihinkään lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Ainakin Prismasta löysin sellaisen johon sopisi kahden kilon jauhopussi. Laitan aina avatun muropaketin siihen. Ehkä ei ollut elintarvikemuovia, mutta pakkauksessa laitan. Askarteluboxi? Siinä on kaatoaukko.
Kiitos, tarttee selailla Prisman tarjontaa. Vielä kun löytyis ruisjauholle, sokerille, yms. hihkuisin riemusta.
Tää olisi tärkeää siksikin, että omissa paketissaan niistä on helposti katsottavissa päivämäärät.
Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä.
Ja mulla menis takuulla sekaisin hienot ja puolikarkeat vehnäjauhot. Ja tosiaan vielä loppuvaiheessa uusien lisääminen vanhojen sekaan. Ääääh
Meillä käyttöä on ruokatarvikkeilla niin, että ne eivät mene vanhaksi vaikka päivämääriä ei olekaan purnukassa. Harva kuivatarvike myöskään on sekunti parstaennenin jälkeen pilalla.
Jotkut ovat poikkeuksia, kuten puuroriisi, ja näissä on maalarinteippi takana johon kirjoitetaan parasta ennen.
Mulla on näitä
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/100178943817.jpg?rule=b…
ja näitä
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDx910p0a4zj3lKcV…
Vehnäjauhot mulla on omassa pussissaan kaapissa kuitenkin, ja sieltä kaadan astiaan jossa on sivulle siirrettävä korkki, ja sieltä on helppo heilutella jauhoa ulos.
Just tällaisia purnukoita en tarkoittanut. Ja tota korkillista vehnäjauhoastiaa en tajunnut.
Idea on homman siisteydessä ja helppoudessa. Kaupan paketti vaan jetsulleen sopivaan purnukkaan ja se on siinä.
En tiedä sitten olenko patalaiska mutta en halua kuiva-aineita kaadella minnekään, etenkään jauhoja. Ja jauhojen pitäisi olla otettavissa purkista desin mitalla.
Taidanpa ottaa asiakseni etsiä suomalaisfirman ja tehdä heille tuotekehitysehdotuksen.
Oletko siis tuo lainaamani kirjoittaja joka kysyi että jaksaako joku täytellä purnukoita? Jos et, niin miksi lainasit viestiäni, ja itket ettet tarkoittanut tuollaisia purkkeja kun en minä sinulle vastannut ja purkkeja ehdotellut, vaan toiselle tyypille...
Kyllä olen, näin kirjoitin "Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä".
Siis yhä haussa pakkauksiin sopivat purkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraan ei kuulu ottaa askeltakaan keittiöön eikä kylpyhuoneeseen. Pikkuvessa on asioita varten, myös käsienpesuun.
Minkälaisia vieraita ihmisillä oikein käy? Ovatko nimenomaan jotenkin vieraita, kun ollaan muodollisia ja pidetään heidät pois keittiöstä? Meillä on tavallista, että kylässä kävijät tulevat juttelemaan keittiöön kun laitamme ruokaa. Monet vieraat ovat yötä kun tulevat kauempaa ja he saattavat myös tarjoutua auttamaan keittiöhommissa. Minun mielestä se on osoitus mutkattomista, jopa läheisistä väleistä.
Toki on niitäkin vierailuja, joiden aikana jutellaan enemmän keittiön ulkopuolella, mutta ei keittiö ole silloinkaan mitenkään kiellettyä aluetta.
Hyacint Buckeen hengenheimolainen. Eikä vieras ole Elisabet naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle.
Ei niitä pidetäkään! Lapun pointti on et kun kone laitetaan päälle, siihen käännetään "puhtaita" ja sit myöhemmin kaikki tietää et ne on pesty ja menossa kaappiin, ei tartte kurkkia ja ihmetellä et onko nää puhtaita vai likaisia. Sit kun kone tyhjennetty, lappu käännetään et "likaisia" ja sitten sitä täytetään kunnes laitetaan päälle & lappu taas kääntyy.
No eikös sen tiedä juurikin siitä, että se pesukone on päällä. Kun pesuohjelma on loppunut, niin luukku avataan ja astiat laitetaan kaappiin. Missä välissä on tarve ilmoittaa kenellrkkään että nämä ovat puhtaita?
Laitatteko pyykinpesukoneeseen myös lapun, että PUHTAAT? Ettei kukaan vaan laita likaisia sinne sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös sen tiedä juurikin siitä, että se pesukone on päällä. Kun pesuohjelma on loppunut, niin luukku avataan ja astiat laitetaan kaappiin. Missä välissä on tarve ilmoittaa kenellrkkään että nämä ovat puhtaita?
Siinä kohtaa kun se ohjelma on loppunut ja pesukone avattu eikä kukaan ole vielä laittanut niitä kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni pitää autossaan sellaista koirankkapussirullaa, vaikka hänellä ei ole koiraa. Se on kätevän kokoinen pikkuroskille ja muulle sälälle, mitä saattaa haluta kantaa autosta ulos.
Kopion. Pidän samanlaista rullaa nykyään myös laukussa.
Koirankakkapussit ovat myös sopivia moniin poljinroskiksiin. Minulla on myös autossa näitä vaikkei ole koiraa, sopivat autoroskikseenkin niin kuin olisivat tehty siihen eivätkä haise miltään.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän aina kekata uusia niksejä toisilta ja helpottaa niillä omaa arkea. Paras keino on tuoda kaikki asiat mitä käyttää helposti saavutettaviksi ja kaikilla omat selkeät paikat ja säilytyspaikat. Esim riisit, makaroonia, kaurahiutaleet, pähkinät yms läpinäkyvissä purkeissa mistä ne on helposti nähtävillä ja helppo ottaa ja annostella. Samoin öljy, suola, pippuri. Tiskiharja tiskikaapin sisään roikkumaan. Vessassa/kylpyhuoneessa topsit/pumpulipuikot etc kivoissa telineissä valmiina käyttöön kun niitä tarvitaan päivittäin. Tätä kun pikkuhiljaa jatkaa ja parantaa on tosi helppo elää kun mitään ei tarvitse hakea ja tällä organisoinnilla saa tehostettua ja järkeistettyä elämää paljon. Tässä siis vain muutama esimerkki, mutta toimii ihan kaikkeen. Samoin asunto pysyy siistinä ja tavarat kunnossa ja on helppo hahmottaa jos joku on lopussa.
Meillä mä käyn joka ma ruokakaupassa ja aina ostan 2 pussia riisiä.
Riisiä kuluu paljon ja niillä on oma paikkansa.
Muutettiin 3 v sitten ja vanhat purkit eivät käyneet uuteen.
Myin vanhat Tupperin ryhmässä ja hain uudet Tokmanilta. Ostin vain muutaman ja olen hakenut niitä pari krt lisää.
Ei tule enää käytettyä mm niin monia jauhoja jne.
Purkit ovat vetolaatikossa, pohjassa sellainen liukuesteliina.
Nostan purkin pois täyttöä varten ja pihjan imuroin kerran vuodessa.
Sain syksyllä lahjaksi tällaisen lisää vain vesi -kakku mixin. Se just käytettiin, muut ovat näissä purkeissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kaverillani kylässä aioin pestä käteni heidän keittiössä, ennenkuin olisin alkanut syömään leivonnaisia.
Mutta heillä ei ollut käsisaippuaa keittiössä lainkaan, mikä taas minulle on ollut itsestäänselvä asia jo 80-luvun lapsuudenkodista.
Kysyin, miksei ole käsisaippuaa keittiössä?
Vastaus oli: no eipä ole ikinä tullut mieleen, että keittiössäkin voisi olla käsienpesusaippua, että me aina menemme tuohon pikkuvessaan pesemään kädet.
Sen jälkeen he ostivat käsienpesusaippuan keittiöön ja käsipyyhkeen.
Sairaanhoitajatätini olisi tuosta kauhuissaan.
Hän on vahvasti sitä mieltä, että kun tullaan ulkoa, kädet pestään vessassa, ei missään nimessä keittiössä, jossa pestään salaatteja ja tehdään ruokaa ym.
Ruokaa tehdessä sitten välipesut voi pestä keittiössäkin, kun kädet eivät ole kovin likaiset.
Toki ymmärrämme mitä siitä WCn ilmasta "ähkimisen "jälkeen laskeutuu iloisesti siihen WCn sisäpuolen kahvalle? Kädet on pesty ja sitten avataan se WCn ovi...kädellä ja iloisesti ruokaa laittaan perheelle? Jo aikaa sitten testailivat että WCn pöpöjä löytyy selkeesti keittiöstä asti vaikka olivat etäällä toisistaan. Sinne pitäisi saada ilmeisesti alipaine etteivät karaa huoneistoon -)))?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän/kuivatan tiskirätin kuivauskaapissa. Kaverini ilahtui kun huomasi tämän ja otti käyttöönsä, koska hanan päällä roikkuva rätti on ruma.
Täst en tykkää😦
Märkä tiskiratti p i t ä ä kuivata ilmavasti, ei suljetussa kaapissa.On myös tosi kivan näköisiä tiskirättejä😏
Kyllä kuivauskaapissa ilma kiertää. Ei kai siellä muuten astiatkaan kuivuisi.
(muropaketti kaatoaukkoboxissa)
Näitä neliskanttisia eväslaatikoita myös Prismasta on kaksi. Ostaisin sarjan kuivatarvikkeita varten itsekin jos löytäisin.
Muistan 90 -luvulta Koffi-nimisen kahvipaketin säilytysastian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ostan usein varalle uuden paketin margariinia, tuorejuustoa tai mitä nyt ostankin, laitan permanent marker tussilla siihen käytössä olevaan rasiaan ison rastin. Ei tule availtua turhaan ja katsottua, mikä on käytössä.
Meillä taas on oma hylly (tai omat hyllyt) näille avaamattomille ja ns. ylimääräisille paketeille, esim. just margariinirasia odottamassa edellisen loppumista, maidot, mehukeitot, juustot sun muut. Kaikki tietää, että tuossa hyllyssä on uusi avaamaton kama.
Mä merkkaan jogurtteihin ja mehukeittoihin tussilla avauspäivämäärän. Varsinkin mehukeitot ja mehut jäävät muuten käyttämättä, kun kukaan ei muista miten kauan mikäkin purkki on ollut auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraan ei kuulu ottaa askeltakaan keittiöön eikä kylpyhuoneeseen. Pikkuvessa on asioita varten, myös käsienpesuun.
Minkälaisia vieraita ihmisillä oikein käy? Ovatko nimenomaan jotenkin vieraita, kun ollaan muodollisia ja pidetään heidät pois keittiöstä? Meillä on tavallista, että kylässä kävijät tulevat juttelemaan keittiöön kun laitamme ruokaa. Monet vieraat ovat yötä kun tulevat kauempaa ja he saattavat myös tarjoutua auttamaan keittiöhommissa. Minun mielestä se on osoitus mutkattomista, jopa läheisistä väleistä.
Toki on niitäkin vierailuja, joiden aikana jutellaan enemmän keittiön ulkopuolella, mutta ei keittiö ole silloinkaan mitenkään kiellettyä aluetta.
kylpyhuone vessa yhdistelmät, ei oo erikseen VESSAA. Isommissa asunnoissa kaiketi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erottaahan puhtaat astiat likaisista, verenpaine nousee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erottaahan puhtaat astiat likaisista, verenpaine nousee
TÄÄLLÄHÄN JAETAAN NIKSEJÄ, EI VERENPAINELÄÄKKEITÄ!!!
Sori kun huusin, ei kaikkien tarvi tykätä ja on erilaisia perheitä ja eri-ikäisiä lapsia.
Vähän ohis
Mut osa on niin minäminäminä.
huutonaurua, joo syön heti ettei sähköä mene