Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?
Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.
Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Ainakin Prismasta löysin sellaisen johon sopisi kahden kilon jauhopussi. Laitan aina avatun muropaketin siihen. Ehkä ei ollut elintarvikemuovia, mutta pakkauksessa laitan. Askarteluboxi? Siinä on kaatoaukko.
Kiitos, tarttee selailla Prisman tarjontaa. Vielä kun löytyis ruisjauholle, sokerille, yms. hihkuisin riemusta.
Tää olisi tärkeää siksikin, että omissa paketissaan niistä on helposti katsottavissa päivämäärät.
Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä.
Ja mulla menis takuulla sekaisin hienot ja puolikarkeat vehnäjauhot. Ja tosiaan vielä loppuvaiheessa uusien lisääminen vanhojen sekaan. Ääääh
Meillä käyttöä on ruokatarvikkeilla niin, että ne eivät mene vanhaksi vaikka päivämääriä ei olekaan purnukassa. Harva kuivatarvike myöskään on sekunti parstaennenin jälkeen pilalla.
Jotkut ovat poikkeuksia, kuten puuroriisi, ja näissä on maalarinteippi takana johon kirjoitetaan parasta ennen.
Mulla on näitä
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/100178943817.jpg?rule=b…
ja näitä
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDx910p0a4zj3lKcV…
Vehnäjauhot mulla on omassa pussissaan kaapissa kuitenkin, ja sieltä kaadan astiaan jossa on sivulle siirrettävä korkki, ja sieltä on helppo heilutella jauhoa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Maitotölkki taitetaan niin että vastakkaiset reunat taitetaan sisään ja litistetään koko matkalta. Näin saa vaikka 5 maitotölkkiä sisäkkäin eikä pahviroskis täyty hetkessä.
Kananmunakennoista kannattaa repiä pohja ja kansi erikseen ja laittaa ne päällekkäin niin vie vain puolet tilavuudesta.
Ei ole heti kierrätysastia täynnä ja kierrätysmaksut pienenevät.
Minä käytän kananmunakennot niin, että laitan biojätepussin pohjalle kennosta revityn puolikkaan alimmaiseksi. (Imee hyvin esim kahvinsuodantinpussien kosteuden, eikä jätepussi vuoda vietäessä kompostiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin ketjun toivoen saavani uusia vinkkejä, mutta suurin osa ihan itsestäänselviä asioita.
Tämä! Ja sitten tämä loputon käsienpesukeskustelu!
Melkein luulisi, että kaikki suomalaiset ovat jotain leikkaussalihoitajia, kun käsien pesu on noin millintarkkaa.
Mitenköhän mahtavat harrastaa seksiä? Käsidesin avulla varmaan.
Niinpä. Ja miten aikuisella ihmisellä edes kädet likaantuu kun normaalisti käy ulkona, esimerkiksi töissä? Kävelen kotoa metroon, en koske mihinkään. Metrossa korkeintaan kosken kännykkääni, jota ei koske kukaan muu. Töissä kosken ainoastaan omia työvälineitä kuten pöytäkoneen näppistä ja kahvimukia. Ruokailun yhteydessä pesen kädet. Saatan kätellä muutaman terveen ihmisen. Jne.
Lähmittekö kaikki näkemämme kaiteet, kädensijat ja hissinnapit? Nuolette sormenne sen jälkeen?
Terve ihminen kestää muutaman bakteerin.
Juu-u! Ja kaiken lisäksi mä käytän suurimman osan vuodesta käsineitä ulkona.
Jauhelihapullataikinan voi tehdä suoraan jliha-pakkaukseen jos on sellainen rasiamalli.
Myös munamaidon voi tehdä suoraan vuokaan makaronilaatikkoa tehdessä ja laittaa sitten vasta muut jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laatikkoihin kaiken kuivatavaran eli muovilaatikot erikseen esim hilloille, ,mausteille, jauhoille ym .Näin pysyy kaapit siistinä ja suhtkoht helppo löytää.
Miten sait juuri laatikoihisi sopivat muovilaatikot?
Mä muuten olen ihan tosissani etsinyt tavalliselle kahden kilon jauhopussille muovilaatikkoa. Tää on niin outoa, ettei kukaan valmistaja, mitä näitä nyt on: orthex, coline, smart store ja muut ole sellaista kokoa keksineet valmistaa. Jokainenhan tietää minkä kokoinen jauhopussi on. Ei vaan löydy.
En halua pöllyttää mitään kuiva-aineita, etenkään jauhoja säilytysrasioihin just sen pölyämisen vuoksi ja siksi, että sinne pohjalle sitten jää ne vanhat kun uutta tarvitsee lisätä.
Siis säilytysastioiden pitää olla sellaisia, että koko kaupan paketti sujahtaa sinne sellaisenaan.
Ei ole markkinoilla, ei. Ei edes sokeripussille.
Ainakin Prismasta löysin sellaisen johon sopisi kahden kilon jauhopussi. Laitan aina avatun muropaketin siihen. Ehkä ei ollut elintarvikemuovia, mutta pakkauksessa laitan. Askarteluboxi? Siinä on kaatoaukko.
Kiitos, tarttee selailla Prisman tarjontaa. Vielä kun löytyis ruisjauholle, sokerille, yms. hihkuisin riemusta.
Tää olisi tärkeää siksikin, että omissa paketissaan niistä on helposti katsottavissa päivämäärät.
Jaksaako joku muka oikeasti sellaista mainoskuvastokeittiötä ylläpitää? Sellaista jossa kaikki kuivatarvikkeet on yhteneväisissä purnukoissa siististi ja niihin siis tyhjennetty ostopakkauksistaan päivämäärät merkittynä.
Ja mulla menis takuulla sekaisin hienot ja puolikarkeat vehnäjauhot. Ja tosiaan vielä loppuvaiheessa uusien lisääminen vanhojen sekaan. Ääääh
Meillä käyttöä on ruokatarvikkeilla niin, että ne eivät mene vanhaksi vaikka päivämääriä ei olekaan purnukassa. Harva kuivatarvike myöskään on sekunti parstaennenin jälkeen pilalla.
Jotkut ovat poikkeuksia, kuten puuroriisi, ja näissä on maalarinteippi takana johon kirjoitetaan parasta ennen.
Mulla on näitä
https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/100178943817.jpg?rule=b…
ja näitä
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDx910p0a4zj3lKcV…
Vehnäjauhot mulla on omassa pussissaan kaapissa kuitenkin, ja sieltä kaadan astiaan jossa on sivulle siirrettävä korkki, ja sieltä on helppo heilutella jauhoa ulos.
Just tällaisia purnukoita en tarkoittanut. Ja tota korkillista vehnäjauhoastiaa en tajunnut.
Idea on homman siisteydessä ja helppoudessa. Kaupan paketti vaan jetsulleen sopivaan purnukkaan ja se on siinä.
En tiedä sitten olenko patalaiska mutta en halua kuiva-aineita kaadella minnekään, etenkään jauhoja. Ja jauhojen pitäisi olla otettavissa purkista desin mitalla.
Taidanpa ottaa asiakseni etsiä suomalaisfirman ja tehdä heille tuotekehitysehdotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan pizzan paloiksi saksilla. Nopeampaa kuin veitsellä tai jollain typerällä pizzaleikkuri. Samoin pannarin ja erilaiset peltipiirakat.
Itse olen tuosta älynnyt, että ainakin sakset kannattaa pestä säännöllisesti ja ainakin yhdet tai kahdet pitää keittiökäytössä. Toiset mieluiten keittiövälinelaatikossa vain ruokia varten ja toiset käden ulottuvilla kaupan pakkauksen avaamista varten.
Meillä oli lapsuudessa aina sakset hukassa. Välillä tuntui että niitä piiloteltiin tahallaan. Missään nimessä ei voinut olal kuin kolmet sakset. Hiussakset joihin jos edes koski, nin sai huutia, kangassakset, joissa sama homma, ja ne sakset jotka olivat aina piilossa jossain.
Kun muutin omaan kotiin niin ensimmäiseksi marssin saksikaupoille ja ostin neljät sakset. Nykyään minulla on neljät sakset pelkästään keittiössä :D
Käytän saksia kaikenlaiseen, myös sellaiseen johon " ei saisi", eli leikkaan niillä sujuvasti myös esim. pienisilmäistä kanaverkkoa. Menee kuulemma pilalle. Mitä sitten? :D
Siskoni pitää autossaan sellaista koirankkapussirullaa, vaikka hänellä ei ole koiraa. Se on kätevän kokoinen pikkuroskille ja muulle sälälle, mitä saattaa haluta kantaa autosta ulos.
Kopion. Pidän samanlaista rullaa nykyään myös laukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja voi lämmittää kahvinkeittimessä.
Saunalenkin voi laittaa kahden johdon päähän ja toiset päät pistorasiaan tai jopa tehdä asialle valmis töpseli. (Vain yksi sekunti)
Grillissä voi lämmittää pesuvettä.
Valmisruuan voi laittaa kertakäyttöiseen vuokaan mikron puutteessa ja vielä syödä lämmin ruoka siitä.Nakkeja kahvinkeittimessä hyi, kas kun ei likaisia kalsareita teekeittimessä, kuten joku kertoi tehneensä ulkomailla hotellissa.
Sen jälkeen en muuten ole hotellin teekeitintä enää tohtinut käyttää, niin ikävä mielikuva jäi.
Tuo on hengenvaarallinen vinkki, vaikka vitsillä ehkä, mutta älkää kokeilko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan pizzan paloiksi saksilla. Nopeampaa kuin veitsellä tai jollain typerällä pizzaleikkuri. Samoin pannarin ja erilaiset peltipiirakat.
Itse olen tuosta älynnyt, että ainakin sakset kannattaa pestä säännöllisesti ja ainakin yhdet tai kahdet pitää keittiökäytössä. Toiset mieluiten keittiövälinelaatikossa vain ruokia varten ja toiset käden ulottuvilla kaupan pakkauksen avaamista varten.
Meillä oli lapsuudessa aina sakset hukassa. Välillä tuntui että niitä piiloteltiin tahallaan. Missään nimessä ei voinut olal kuin kolmet sakset. Hiussakset joihin jos edes koski, nin sai huutia, kangassakset, joissa sama homma, ja ne sakset jotka olivat aina piilossa jossain.
Kun muutin omaan kotiin niin ensimmäiseksi marssin saksikaupoille ja ostin neljät sakset. Nykyään minulla on neljät sakset pelkästään keittiössä :D
Käytän saksia kaikenlaiseen, myös sellaiseen johon " ei saisi", eli leikkaan niillä sujuvasti myös esim. pienisilmäistä kanaverkkoa. Menee kuulemma pilalle. Mitä sitten? :D[/quo
te]
Jos joku ei satu tietämään, niin sakset saa kätevästi teroitettua leikkaamalla niillä muutaman kerran foliosta taiteltua palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän saksia kaikenlaiseen, myös sellaiseen johon " ei saisi", eli leikkaan niillä sujuvasti myös esim. pienisilmäistä kanaverkkoa. Menee kuulemma pilalle. Mitä sitten? :D
Mä olen vienyt tän saksisaatavuuden vielä pidemmälle. Mulla on keittiössä useampi pari ja aina yhdet puhtaat käden ulottuvilla koukussa roikkumassa.
Mut sen lisäksi muissakin huoneissa omat saksensa omalla paikallaan. Esimerkiksi eteisessä. Jos ulos lähtiessä huomaa jonkun langan roikkuvan takista, ei tarvitse mennä keittiöön saksia etsimään (kengät jalassa tai riisua ne), siinä vaan peilin edessä naps!
Samoin makkarissa. Kylppärissä tietysti myös koska sielläkin tulee kaikenlaista avattavaa pakkausta vastaan.
On olkkarissa ja tottakai kirjoituspöydän laatikossa.
Nää "langankeikkaussakset" on vähän pienempiä ja erivärisiä ja ne pysyvät näin omilla paikoillaan eivätkä piiloudu ympäri huushollia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu alkoholistin puoliso on vähentänyt kodistaan kaiken mahdollisen ylimääräisen vaivan aiheuttajat minimiin: ei mattoja lattialla, ei ikkunaverhoja, ei huonekasveja. Ruoka-astat ovat metallia, ei tarvitse siivota lattialta sirpaleita. Oli aika karun näköistä.
Eiköhän se ylimääräisen vaivan aiheuttaja, joka pitää poistaa kodista ole se alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihapullataikinan voi tehdä suoraan jliha-pakkaukseen jos on sellainen rasiamalli.
Myös munamaidon voi tehdä suoraan vuokaan makaronilaatikkoa tehdessä ja laittaa sitten vasta muut jutut.
Minä teen munamaidon kattilassa jossa keitin makaronit, samaan kattilaan teen yleensä muutkin taikinat, jos leivon esim, sämpylöitä tai pannaritaikinaa. ei tarvitse jokaiselle ottaa omaa kulhoa, säästyy tiskaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitotölkki taitetaan niin että vastakkaiset reunat taitetaan sisään ja litistetään koko matkalta. Näin saa vaikka 5 maitotölkkiä sisäkkäin eikä pahviroskis täyty hetkessä.
Kananmunakennoista kannattaa repiä pohja ja kansi erikseen ja laittaa ne päällekkäin niin vie vain puolet tilavuudesta.
Ei ole heti kierrätysastia täynnä ja kierrätysmaksut pienenevät.
Minä käytän kananmunakennot niin, että laitan biojätepussin pohjalle kennosta revityn puolikkaan alimmaiseksi. (Imee hyvin esim kahvinsuodantinpussien kosteuden, eikä jätepussi vuoda vietäessä kompostiin)
tuo on hyvä idea, aina oppii uutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin pitsanleikkuun saksilla kun tyttären paras kaveri oli meillä muutaman yön viime kesänä, tytöt oli silloin 13v. Olin ihan mind blown sekä käytännöllisyydestä, että siitä että ei vaan ollu koskaan itelle tullu mieleen että saksia voisi käyttää noin, paljon nopeempaa ja helpompaa kun veitsien tai pizzaleikkurin kanssa säätäminen. Sen jälkeen olen leikannu saksilla myös pannukakun, kääretortun reunat ja melkein kaiken saman tyyppisen.
Olikohan meidän tyttö? :)
Olen itse mummolta oppinut tämän keittiösaksien käytön (vm 1925) :)
Ei tämä kyllä mitään kovin salattua tietoa ole, kun Fiskarsilla on ollut keittiösakset mallistossaan jo vuosikymmeniä.
Käteviä saksimiskohteita keittiössä: nakit, makkarat, broileri (jos haluaa jostain syystä vaikka fileitä pienemmiksi siivuttaa), sama vaikka possuleikkeillä (muistakaa keittiöhygienia), ruohosipuli, muut yrit joita ei tarvitse hienontaa ihan pieneksi, sipulinvarret, pinaatinlehdet (no nää leikkaan mieluummin veitsellä)...
Vierailija kirjoitti:
Siskoni pitää autossaan sellaista koirankkapussirullaa, vaikka hänellä ei ole koiraa. Se on kätevän kokoinen pikkuroskille ja muulle sälälle, mitä saattaa haluta kantaa autosta ulos.
Kopion. Pidän samanlaista rullaa nykyään myös laukussa.
ilmaiseksi saa kasupasta niitä biopusseja vihreitä ja vaaleita kun ostaa yhden sipulin, yhden sitä ja tätä niin kertyy jätepussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin pitsanleikkuun saksilla kun tyttären paras kaveri oli meillä muutaman yön viime kesänä, tytöt oli silloin 13v. Olin ihan mind blown sekä käytännöllisyydestä, että siitä että ei vaan ollu koskaan itelle tullu mieleen että saksia voisi käyttää noin, paljon nopeempaa ja helpompaa kun veitsien tai pizzaleikkurin kanssa säätäminen. Sen jälkeen olen leikannu saksilla myös pannukakun, kääretortun reunat ja melkein kaiken saman tyyppisen.
Olikohan meidän tyttö? :)
Olen itse mummolta oppinut tämän keittiösaksien käytön (vm 1925) :)
Ei tämä kyllä mitään kovin salattua tietoa ole, kun Fiskarsilla on ollut keittiösakset mallistossaan jo vuosikymmeniä.
Käteviä saksimiskohteita keittiössä: nakit, makkarat, broileri (jos haluaa jostain syystä vaikka fileitä pienemmiksi siivuttaa), sama vaikka possuleikkeillä (muistakaa keittiöhygienia), ruohosipuli, muut yrit joita ei tarvitse hienontaa ihan pieneksi, sipulinvarret, pinaatinlehdet (no nää leikkaan mieluummin veitsellä)...
broilerille omat sakset tai puhdistaa erittäin tarkkaan
Tää on vanha kikka, lavuaariin soodaa, päälle etikkaa ja antaa olla muutaman minuutin ja 2 minuuttia lämmintä vettä päälle
Vierailija kirjoitti:
Tää on vanha kikka, lavuaariin soodaa, päälle etikkaa ja antaa olla muutaman minuutin ja 2 minuuttia lämmintä vettä päälle
... Ja tapahtuu... Mitä?
Kyllä meillä on ulkohuussissakin vesikannu ja vati ja paperipyyhkeitä ja lisäksi ulkona pari vesihanaa ja saippuaa , jossa pestään kädet vaikka puutarhatöiden välissä ja jälkeen.. Ennen vesijohtoa oli kannellisessa tynnyrissä vettä ulkopöydällä ja siinä vieressä hylly, jossa saippuaa ym.