Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut kyläillessäsi jonkin arkea helpottavan niksin? Entä onko teiltä otettu jokin niksi?

Vierailija
29.05.2023 |

Ihminenhän on tapojensa orja ja toimii niin keittiössä, kylppärissä, eteisessä jne. totutuilla kaavoilla eikä hoksaa tehdä jotain asiaa helpommin. Sitten kun näkee jossain tehtävän asia A eri tavalla, voi ajatella, että ei hitsi, miten en tuota tajunnut ja alkaa tekemään sitä asiaa A eri tavalla omassa kodissa.

Oletko kopioinut jotain pikku niksejä muilta? Onko teidän kodista kopioitu jotain pikku juttuja, jotka oli teille itsestäänselviä?

Kommentit (1015)

Vierailija
281/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juustohöylää voi hätätapauksessa käyttää myös kakkulapiona tai lastana esim. ranskisten kääntelyyn uuninpellillä. Opiskelijaniksi.

minä vuolen valion voita päältä juustohöylällä kuten tänään kun tein jauhelihalasagnea, voita juustokastikkeeseen.

Vierailija
282/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta on tullut jankkaaminen OCD-potilaiden kokoontumisajo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*jankkavien

Vierailija
284/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan säilytetä likaisia astioita tiskialtaassa. Ne joko tiskataan heti tai pannaan astianpesukoneeseen.

Vierailija
285/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te voin vuolijat!

Miten pidätte kiinni siitä voipaketista? Eiks teillä ole apukäden näpit sitten ihan rasvassa? Onnistutteko jotenkin pitämään kiinni vain siitä osasta missä on paperikääre? Entä kun voita on enää vähän jäljellä? Niin paljon kysymyksiä...

Mä kun käytän juustonkin vuolemisessa juustonappeja.

Vierailija
286/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia ei kuulu kaataa pussista metalliseen tai muoviseen säilytysastiaan, vaan se laitetaan sinne pusseineen ja pussin suu suljetaan tiukasti. Kahvi ei loppujen lopuksi säily kovin hyvin, ja ellei ole kahvin suurkuluttaja, ehtii paketistaan pois kaadettu kahvi mennä siinä metalliastiassa huonoksi.

Kahvinkeittimeen ei myöskään saa kaataa vettä sillä pannulla, vaan erillisellä kannulla tai jollain muulla puhtaalla kipolla. Suodatinkahvin makuun voi vaikuttaa pesemällä kahvipannua usein, käyttämällä laadukkaita suodatinpusseja ja käyttämällä raikasta vettä.

Tiskikoneesta: Meillä tiskikoneen tyhjennys on teinin tehtävä. Ellei hän sitä hoida, likaiset astiat kertyy tiskialtaaseen. Tietty tyhjennys jää välillä mulle, kun teinillä on kokeita ja harrastuksia. Mutta pääsääntöisesti hän tyhjentää. Tiskikoneen tyhjennys kannattaa yleensäkin ulkoistaa lapsille (poislukien painavat ylähyllyllä säilytettävät astiat), koska se on siisti ja helppo homma lapsen oppia. Meillä on magneetti, jossa on puhdas/ likainen. Ei ne likaiset astiatkaan aina ole ihan karmean törkyiset, vaan voi olla myös vähemmän näkyvästi likaisia. En koe, että olisi tyhmyyttä laittaa sellainen merkki. Hölmömpää olisi mättää koneeseen likaisia puhtaiden sekaan.

Vierailija
287/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyläillessä, mutta netistä aikonaan bongasin: mulla on nykyään kissanvessat kahdessa puisessa pienessä kaapissa joihin kissalle on luukku sisään. Kyllästyin kissanhiekkaan vessassa (se leviää väkisin mun kissojeni kanssa vaikka olisi katollinen malli), kylpyhuone kun samassa tilassa eli kosteaa ja johti siihen että hiekkamähmää oli aina vessassa putsattavana ja tarrasi lattiaan niin että sai aina hinkuttaa pois...

Ostin ikeasta sellasen pitkän matalan kaapin (olisko tv-taso tms mutta kaappi), johon sahasin pistosahalla aukot toiseen päähän ja väliosaan. Näin kaappiin mahtuu kaksi vessaa, yksi molempiin kaappeihin, ja suora kulku kissalla aukoista sisään. Askartelin päätyaukkoon muovisen säleverhon ja näin hajut on minimoitu sekä hiekat pysyy 99% tehokkaasti kaapin sisällä. Nettivinkissä kaapin toinen osa (se josta kuljettiin sisään ensin) oli tyhjä ja pelkällä eteismaton kaltasella matolla suojattu, joka keräsi hiekat vieläkin tehokkaammin, mutta mun kissani tarvitsevat useamman vessalootan pysyäkseen tyytyväisenä. Tai ainakin toinen niistä on vähän tarkempi tästä...

Myöhemmin laitoin vielä kolmannen lootan toiseen päähän asuntoa, sellainen netistä tilattu pieni mökki jossa oli oviaukko lemmikille valmiina, juuri yhden kissanhiekkiksen verran tilaa. Siihenkin vain askartelin verhot hajuhaitan minimoinniksi, vaikka toki vessat päivittäin putsaankin. 

Vierailija
288/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvia ei kuulu kaataa pussista metalliseen tai muoviseen säilytysastiaan, vaan se laitetaan sinne pusseineen ja pussin suu suljetaan tiukasti. Kahvi ei loppujen lopuksi säily kovin hyvin, ja ellei ole kahvin suurkuluttaja, ehtii paketistaan pois kaadettu kahvi mennä siinä metalliastiassa huonoksi.

Kahvinkeittimeen ei myöskään saa kaataa vettä sillä pannulla, vaan erillisellä kannulla tai jollain muulla puhtaalla kipolla. Suodatinkahvin makuun voi vaikuttaa pesemällä kahvipannua usein, käyttämällä laadukkaita suodatinpusseja ja käyttämällä raikasta vettä.

Tiskikoneesta: Meillä tiskikoneen tyhjennys on teinin tehtävä. Ellei hän sitä hoida, likaiset astiat kertyy tiskialtaaseen. Tietty tyhjennys jää välillä mulle, kun teinillä on kokeita ja harrastuksia. Mutta pääsääntöisesti hän tyhjentää. Tiskikoneen tyhjennys kannattaa yleensäkin ulkoistaa lapsille (poislukien painavat ylähyllyllä säilytettävät astiat), koska se on siisti ja helppo homma lapsen oppia. Meillä on magneetti, jossa on puhdas/ likainen. Ei ne likaiset astiatkaan aina ole ihan karmean törkyiset, vaan voi olla myös vähemmän näkyvästi likaisia. En koe, että olisi tyhmyyttä laittaa sellainen merkki. Hölmömpää olisi mättää koneeseen likaisia puhtaiden sekaan.

Samaa mieltä, mutta itse (puoliso yleensä tekee mielellään) täytetään ja tyhjennetään astianpesukone, koska perheessä ei ole teinejä.

Vierailija
289/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi kahvipannulla ei saisi laittaa kahvinkeittimeen vettä. "Tätä varten täytyy olla erillinen kannu." Minkä takia? Miten ne kahvirasvat tms jäisivät siihen pannuun vai eivätkö ihmiset pese kahvipannujaan keittokertojen välissä?

Vierailija
290/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri näytti joskus niin hienon tavan puristaa neste pois käytetystä teepussista. Olisiko ollut niin että nosti pussin kupista lusikalla, kiersi langan lusikan ja pussin ympärille ja kiristi? Teki jokatapauksessa vaikutuksen tämmöinen pikkujippo.

Vierailija
291/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään tiskirättiin kolo paperinreittimellä, jolloin sen saa roikkumaan kuivausritilästä roikkuvaa koukkuun. Kuivuu hyvin, eikä tarvii pitää hanan päällä.

Vierailija
292/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi kahvipannulla ei saisi laittaa kahvinkeittimeen vettä. "Tätä varten täytyy olla erillinen kannu." Minkä takia? Miten ne kahvirasvat tms jäisivät siihen pannuun vai eivätkö ihmiset pese kahvipannujaan keittokertojen välissä?

Eivät pese, valtaosa huuhtasee vain vedellä. Etenkin jos keittävät useita kannuja päivässä. Olen nähny tuttavilla ja kavereilla vaikka kuinka monen käyttävän vedellä huuhdottua kannua vesisäiliöön täyttöön. Sellasen kahvin myös maistaa vaikkei tilannetta näkisi - melko pian kahviin tulee tietty, eltaantunut maku kun useampi keitto on tehty tolla tyylillä ja vanhat rasvat siirtyy vesisäiliöön... Ihmiset on tyypillisesti laiskoja. 

Vierailija
293/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräässä asuntomyyntikuvassa näkyi keittiössä järkyttävän likainen kahvinkeitin pannuineen ja vesisäiliöineen. Se pannu oli ylös asti ruskeassa mönjässä.

Vierailija
294/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri näytti joskus niin hienon tavan puristaa neste pois käytetystä teepussista. Olisiko ollut niin että nosti pussin kupista lusikalla, kiersi langan lusikan ja pussin ympärille ja kiristi? Teki jokatapauksessa vaikutuksen tämmöinen pikkujippo.

Aina tehnyt näin, jos pussiteetä juon.

Vierailija
295/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tee-se-itse-laminoitu likaisia/puhtaita -kääntölappuni (magneetilla tiskikoneessa) on kelvannut useammalle. 

Miksi puhtaita astioita pidetään koneessa?

Jos ne menee suoraan käyttöön? Turha kierrättää kaapin kautta. - eri, jolla iso perhe

Meillä pestään nykyisin vain lasit ja mukit koneessa, lautaset käsin. Kun lautanen tulee likaiseksi, huuhtelen ja jätön tiskialtaaseen. Kun lautasia on siellä useampi, kaadan vedet pois ja laitan ylimmäiseen lautaseen vettä ja vähän tiskiainetta. Parilla kiepautuksella saan lautasen sienellä puhtaaksi, sitten kaadan veden alemmalle lautaselle ja sama kaikille lautasille. Pikainen huuhtelu ja kuivamaan telineeseen joka on pöydällä. Ison kasan lautasia saa puhtaaksi tosi nopeasti. Lisäksi lautaset on kuva ottaa pöydältä telineestä, ei tarvitse kierrättää kaapin kautta.

Vähentää tiskikoneen käyttöä noin kertaan viidessä päivässä. Tämä hyvä, sillä inhoan tiskarin tyhjentämistä.

Vierailija
296/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiössä on oltava saippua just sen takia, että ruuanlaiton välivaiheissa pesee kätensä. En mä öljyisillä näpeillä lähde mihinkään vessaan haahuilemaan.

Kuulostaa aika neuroottiselta jos joku ei anna vieraan pestä käsiään keittiössä.

Se vieras on kyllä tosi törkeä jos tunkee pesemään käsiään KEITTIÖÖN, kun sitä varten on vessakin olemassa missä on myös vieraspyyhe. Keittiössä ei ole. Se on muutenkin talonväen valtakuntaa, jonne vierailla ei ole asiaa muuten kuin pöytään istumaan kutsuttuna.

Vierailija
297/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapissa on "aamiastarvikelaatikko", jossa säilytetään voi, juusto, leikkele, kurkku...kun haluaa tehdä leivän saa kaikki tykötarpeet yhdellä kertaa, kun nostaa laatikon pöydälle.

Meillä ei ole paritonsukka-ongelmaa, koska sukat kulkee aina pareittain. Ne laitetaan pyykkikoppaan nipussa, ei irtonaisia. Pesen sukat pesupusissa, ne kuivataan narulla vierekkäin ja laitetaan samantien nippuun kun viedään kaappiin.

Vierailija
298/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahdeksan erilaista siivilää ja lävikköä joita käytetään kasvisten ym. pesemisessä ja huuhtomisessa. Ei ruoka-aineita tiskialtaassa pestä.

Vierailija
299/1015 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä näen, että isäntäväki pesee sisälle tullessaan kädet keittiössä, niin en kyllä ota edes kahvikupillista noin epäsiistissä taloudessa.

Vierailija
300/1015 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän tiskikonetabletit aina läpinäkyvässä purkissa alkuperäisen pakkauksen sijaan, koska silloin näkee helpommin monta tiskikonetablettia on vielä jäljellä.