Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla ei mahdollisuutta taukoihin

Vierailija
29.05.2023 |

Eli työskentelen yksin 7,5h. koko tuona aikana en pääse pitämään taukoa. Tai jos pääsen niin heti soi puhelin jne

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kyllä mikä ala kyseessä. Kaikilla aloilla ei välttämättä ole kiinteämittaista ruokataukoa. Esim. ravintola-alalla ruokatauko ja kahvitauot on useimmiten palkallista aikaa, ja voi olla vain "mahdollisuus ruokailla/nauttia virvokkeita työn ohessa."

Vierailija
42/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hävettää tämmöinen vinkuminen turhasta asiasta. Se on TYÖ aikaa kun olet töissä, ei mitään työpäivää sotkevia turhia taukoja. Töissä tehdään töitä niin kuin esimies käskee ja niin kauan kuin käsketään! Jos on ongelmia rakon tai suolen kanssa, niin vaippoja saa kaupasta ja lääkkeitä lääkäristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Mitäpä jos vain pitäisit puolesi. Ei ole niin vaikeaa.

Olen yrittänyt. Ei auta. Esihenkilö vaan sano, että "miten tämä nyt on ongelma, kun ei ennen ole ollut". Siinä vastsus, kun otin tän esille. Ap

Vierailija
44/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikka ja mikä työehtosopimus? Kaupan työehtosopimuksessa esimerkiksi sanotaan, että ruokatauko voidaan poistaa kokonaan, jolloin työntekijä voi ruokailla työaikana (ei siis ole palkatonta ruokataukoa päivässä). Myös kahvitauot voi yhdistää yhdeksi pidemmäksi tauoksi, jonka aikana "työntekijällä voidaan teettää muuta työtä". Käytännössä siis kunnon taukoja ilman keskeytyksiä ei välttämättä ole saatavilla. Vessassa pitää kyllä päästä käymään.

Itse kun olin R-kioskilla töissä, oli kiireisimmillä kiskoilla aina ainakin osan aikaa useampi työntekijä yhtäaikaa. Silloin järjestettiin tietysti jonkinlainen ruoka- ja kahvitauko aina (vaikka sitä palkatonta ruokatuntia ei ollut). Yksin ollessa sitten syötiin takahuoneessa silloin, kun pystyi. Käytännössä kuitenkin jos koko vuoro oli yksinoloa niin joukossa oli niin hiljaisiakin tunteja että ihan hyvin ehti syömään, ehkä tuli joku asiakas välissä mutta kuitenkin.

Vierailija
45/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Mitäpä jos vain pitäisit puolesi. Ei ole niin vaikeaa.

Olen yrittänyt. Ei auta. Esihenkilö vaan sano, että "miten tämä nyt on ongelma, kun ei ennen ole ollut". Siinä vastsus, kun otin tän esille. Ap

Eikö tilanne ole se, että olet siellä työpaikallasi yksin? Miksi edes kyselet tuollaisia esimieheltä. Sinulla on lakisääteinen oikeus niihin taukoihin ja pidät ne parhaaksi katsomallasi tavalla.

Vierailija
46/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PItää olla wessatauot, kahvitauko ja ruokatunti!

Kuten jo sanottiin AVI!

Ja nyt olisi kiva tietää, mihin tuon perustat. Kahvitauko ei ole mikään subjektiivinen oikeus.

Vierailija
47/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskieuroopassa on kaikkialla paikat kiinni yhteisten taukojen takia.

Kaupat on kiinni että ne tauot pidetään varmasti.

Yritä sielä sitten käydä kaupassa, kun ovet on kiinni ja avataan kun tauot on pidetty.

Tähän joudutaan lähtemään Suomessakin, jos pikkupomot ei ymmärrä taukojen merkitystä ja työntekijöiden palkkaamista että tauot voidaan pitää.

Tai sitten ovet suljetaan koko kaupungissa samaan aikaan ja tauot pidetään. Näin EU:ssa tehdään.

Vierailija
48/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin ruokatunti ja parikymmentä minuuttia taukoja.

Pääset melkein puoltitoistatuntia ennen varsinaista työaikaa pois kotiisi.

Minä en jaksaisi ilman taukoja painaa aamusta kolmeen. Siksi pidän tauot ja lähden neljältä.

Heh, ole onnellinen ettet ole päiväkodissa töissä. Ehkä kerran viikossa ehtii pitämään sen 12min kahvitauon rauhassa.

Oon ollut töisisä päiväkodissa. Vaihdoin alaa kolmekymppisenä.

Ei mulla ollut ongelmia pitää taukoja päiväkodissa. Lapset tykkäs musta hirmu paljon ja työnantajat oli harmissaan kun menettivät jämptin nuoren miehen työpaikaltaan.

Ehkä se johtuu siitä että vaikka olinkin parikymppinen, niin olin mies ja uskalsin pitää ne tauot silloin kun ne pidetään.

Pitää olla vaan mies ja pitää ne tauot. En kyllä ymmärrä mikä sun ongelma on taukojen kanssa.

1999-2010 välisenä aikana työskentelin päiväkodin setänä.

Palkka ei ollut mulle se innoste.

Vierailija
49/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vielä aika nuori ja kokematon kun annat työnantajan tuolla tavalla pompottaa.

Liity ammattiliittoon, joka ei muuten maksa mitään koska jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia.

Sitten soitat liiton lakimiehelle ja tilanteesi korjaantuu hyvinkin nopeasti. Parhaassa tapauksessa työnantajasi mokaa ihan kunnolla ja syyllistyy laittomaan irtisanomiseen suutuspäissään josta tulet aikanaan kuittaamaan puolen vuoden palkan kipurahoina.

Vierailija
50/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vielä aika nuori ja kokematon kun annat työnantajan tuolla tavalla pompottaa.

Liity ammattiliittoon, joka ei muuten maksa mitään koska jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia.

Sitten soitat liiton lakimiehelle ja tilanteesi korjaantuu hyvinkin nopeasti. Parhaassa tapauksessa työnantajasi mokaa ihan kunnolla ja syyllistyy laittomaan irtisanomiseen suutuspäissään josta tulet aikanaan kuittaamaan puolen vuoden palkan kipurahoina.

Jos työnantaja käyttäytyy mitenkään epäasiallisesti niin ainahan voit hakea muutaman viikon saikkua masennuksen perusteella. Eiköhän siinä ajassa työnantaja ole onnistunut keksimään että miten se asiakaspalvelu ihan aikuisten oikeasti pitäsi järjestää.

Vierailija
51/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettää tämmöinen vinkuminen turhasta asiasta. Se on TYÖ aikaa kun olet töissä, ei mitään työpäivää sotkevia turhia taukoja. Töissä tehdään töitä niin kuin esimies käskee ja niin kauan kuin käsketään! Jos on ongelmia rakon tai suolen kanssa, niin vaippoja saa kaupasta ja lääkkeitä lääkäristä.

Ap:n pomo linjoilla.

Vierailija
52/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pomo linjoilla.

Kyllä. Pomolla kokemusta vuosikymmenten takaa ripulit housussa hampurilaisia pakettiin.

Menestyksen salaisuus on että ulosteet housuissa väännetään hommia tauotta.

Se  on salainen resepti.

Vierailija
53/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lankapuhelin, nosta se luuri irti kun lähet syömään. Eipähän pirise.

Tai soittaa itse jonnekin palvelunumeron jonoon niin linja on varattu. Niissä se "palvelemme teitä hetken kuluttua" kestää helposti kahvi, lounas sekä vessa paussit ja jonotus on maksuton.

Vierailija
54/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja käyttäytyy mitenkään epäasiallisesti niin ainahan voit hakea muutaman viikon saikkua masennuksen perusteella. Eiköhän siinä ajassa työnantaja ole onnistunut keksimään että miten se asiakaspalvelu ihan aikuisten oikeasti pitäsi järjestää.

Käytännössä, oikeasti, miten??? Silmät suurina valehtelemaan lääkärille, et joojoo, masentaa niin hitosti?!? Vaatii ehkä tiettyä ihmistyyppiä, tuskin onnistuu keltä vaan.

Itse lakkasin nukkumusta työpaikan aiheuttaman stressin takia. Sain paniikkikohtauksia ja muuta mukavaa. En saanut saikkua. Sain reseptin unilääkkeisiin ja kehotuksen varata ajan psykologilta. 🤷🏻 Olisin todellakin tarvinnut tauon töistä.

Vierailija
55/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikka ja mikä työehtosopimus? Kaupan työehtosopimuksessa esimerkiksi sanotaan, että ruokatauko voidaan poistaa kokonaan, jolloin työntekijä voi ruokailla työaikana (ei siis ole palkatonta ruokataukoa päivässä). Myös kahvitauot voi yhdistää yhdeksi pidemmäksi tauoksi, jonka aikana "työntekijällä voidaan teettää muuta työtä". Käytännössä siis kunnon taukoja ilman keskeytyksiä ei välttämättä ole saatavilla. Vessassa pitää kyllä päästä käymään.

Itse kun olin R-kioskilla töissä, oli kiireisimmillä kiskoilla aina ainakin osan aikaa useampi työntekijä yhtäaikaa. Silloin järjestettiin tietysti jonkinlainen ruoka- ja kahvitauko aina (vaikka sitä palkatonta ruokatuntia ei ollut). Yksin ollessa sitten syötiin takahuoneessa silloin, kun pystyi. Käytännössä kuitenkin jos koko vuoro oli yksinoloa niin joukossa oli niin hiljaisiakin tunteja että ihan hyvin ehti syömään, ehkä tuli joku asiakas välissä mutta kuitenkin.

Tämä olisi kyllä hyvä tietää, että maksetaanko ap:lle sitten koko ajalta palkkaa. Jos on kerran sovittu, että palkatonta puolen tunnin ruokataukoa ei ole, niin sittenhän se näkyy myös palkassa. 

Ja onko nuokaan sopimukset siellä tessissä vai onko ne kirjauksena, että voidaan paikallisesti sopia?

Vierailija
56/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työ se semmoinen on ettei edes paskalle pääse?

Vierailija
57/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsöö hambuurgeer!

Vierailija
58/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meninpä nyt itse tutkimaan tuota kaupan alan tessiä, että mitä siellä on sanottu. Paikallisesti voidaan tosiaan sopia, että ruokataukoa ei ole, jos ruokailu työajalla on mahdollista. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että jos ap:n työvuoro on 8h, niin hänelle maksetaan palkkaa koko 8h ajalta. 

Vähintään 6h työpäivään kuuluu kaksi kahvitaukoa. 

Lisäksi: "Ruoka- ja kahvitaukoja annettaessa työnantajan on huolehdittava, että ne voidaan tosiasiallisesti pitää ja ohjeistettava, miten työntekijä voi yksin työskennellessä ne järjestää."

Tuo viimeinen ei tunnu toteutuvan. Työnantaja ei ole huolehtinut siitä, että ruoka- ja kahvitauot voidaan tosiallisesti pitää. Ap voi aivan perustellusti huolehtia tästä itse, koska työnantaja on laiminlyönyt sen huolehtimisen. Lappu oveen, 'lakisääteinen tauko' ja ovi säppiin. Jos haluaa pehmentää viestiä, niin voihan siihen perään laittaa 'kiitos ymmärryksestä' tms. 

Selkeintä olisi, että ne tauot olisi säännöllisesti joka päivä. Että asiakkaatkin oppisivat, että tässä kohtaa on 10min tauko ja tuossa kohtaa 20min tauko. 

Vierailija
59/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan sitä ärrää, olen itsekin ollut. Ei varmasti tee kenellekään hyvää pitkässä juoksussa sellainen pidättäminen ja syömättömyys. Muistan kun vaihdoin sitten toiseen paikkaan ja voi sitä helpotusta kun tajusin että täällähän saa syödä melkein milloin vaan haluaa ja vessaankin pääsee helposti!

Vierailija
60/69 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeasti raivostuttavaa, miten työntekijöitä pissitään suoraan silmään ja lipsutaan lakisääteisistä oikeuksista. Ja takuuvarmasti nämä samat työnantajat valittavat, miten vaikea on saada työvoimaa!