Jos joku sanoo, että hänellä on traumatausta
Kommentit (78)
Sain vitutus trauman, kun luin vähän tätä moukkien ketjua.. Miten oikenen.
Ex miehen toteuttama vapaudenriisto, tapon yritys ja raiskaus. Riittääkö?
Kantasuomalainen mies, hyvästä perheestä, ei päihdeongelmaa. Kuitenkin tämä taas kerran ekaks kysytään.
Kuvittele tilanne, jossa joku kertoo sinulle päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen, miten et ole tehnyt asiaa x, vaikka olet, ja kertoo sinulle, että olet tehnyt asian y, vaikka et ole. Koko ajan tiedät, mikä on totta, mutta jos sanot vastaan, siitä seuraa rangaistus, joten olet hiljaa ja koet korkeintaan henkistä vä ki val taa. Muut perheenjäsenet eivät ole yhtä alistuvia kuin sinä ja sitten löydätkin itsesi seuraamasta ja näkemstä vierestä mitä erinäisempiä vä ki val lan muotoja. Ja ai niin sinun ei edes välttämättä tarvitse olla "tehnyt" tai "jättänyt tekemättä" mitään, vaan joku voi saada päähänsä raivota milloin tahansa ilman, että koskaan selviää, mistä on kyse.
Lehdet ja netti tuputtaa traumaa ja narsismia päivästä toiseen. Se on niin tapetilla, että aletaan uskomaan omaan traumataustaankin ja uhriudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanois jotain tuollaista, niin mä juoksisin. En halua mitään ongelmakimppua elämääni. Ihan sama mikä trauma. Jo pelkästään se, että joku määrittelee itsensä noin on kummallista.
Miten niin kummallista? Hyvähän se vain on, että tiedostaa, että menneisyydessä on tapahtumia, jotka vaikuttavat omiin reaktioihin ja tunteisiin.
Sä kuulostat kyllä aika hankalalta ihmiseltä. Tai siis jos sulle tulee missään vaiheessa ihmissuhdetta sellanen olo, että toinen ei reagoi tai käyttäydy "normaalisti", niin otatko hatkat?
Kuten sanoin, en halua edes tutustua mihinkään ongelmaihmisiin. Ja kyllä, otan todellakin hatkat jos huomaan olevani sellaisen kanssa tekemisissä.
Kaikilla on jotain ongelmia. Jos joku muuta väittää, on se vale.
Tietenkin on. Pointti onkin se, että mua ei kiinnosta muiden ongelmat ja traumat. En halua puhua sun ongelmistasi, enkä mä kerro sulle omiani. Niin on kaikkein miellyttävintä. En kaipaa terapeuttia enkä aio olla sitä itsekään kennellekään.
Selkiskö nyt?
Selkisi jo ekasta viestistä. Pointti olikin, että kumppania pitäisi tukea elämän vastoinkäymisissä. Itselleni tuo on yksi niistä kynnyskysymyksistä. Mihinkään vähempään en suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanois jotain tuollaista, niin mä juoksisin. En halua mitään ongelmakimppua elämääni. Ihan sama mikä trauma. Jo pelkästään se, että joku määrittelee itsensä noin on kummallista.
Miten niin kummallista? Hyvähän se vain on, että tiedostaa, että menneisyydessä on tapahtumia, jotka vaikuttavat omiin reaktioihin ja tunteisiin.
Sä kuulostat kyllä aika hankalalta ihmiseltä. Tai siis jos sulle tulee missään vaiheessa ihmissuhdetta sellanen olo, että toinen ei reagoi tai käyttäydy "normaalisti", niin otatko hatkat?
Kuten sanoin, en halua edes tutustua mihinkään ongelmaihmisiin. Ja kyllä, otan todellakin hatkat jos huomaan olevani sellaisen kanssa tekemisissä.
niin, näissä keskusteluissa monesti joku kertoo traumatisoituneensa asioista mitä itse oon kokenut, mutta en koe niiden jättäneen traumaa. Ihmisillä on erilainen resilienssi, mutta ongelmia on kai kaikilla. Joku joka kovin tulee se trauma edellä ihmissuhteisiin ei ehkä oo oikein käsitellyt sitä asiaa ja voi olla melko raskas ihminen pitää elämässä.
Naisella joka harrastaa yhden yön juttuja on aina traumatausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollainhan saattaa olla traumatausta, mutta et sä sitä välttämättä huomaa. Mites jos käykin niin, että satut ystävystymään ihmisen kanssa, jolla on ollut vaikka väkivaltainen lapsuus ja tämä tulee puheeksi joskus, niin sittenkö vaan lopetat ystävyyden? Eihän tuokaan kovin vakaalta käytökseltä vaikuta, jos ihminen ei kestä ympärillään ihmisiä, joiden menneisyys on ollut erilainen kuin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Pointti onkin se, että mua ei kiinnosta muiden ongelmat ja traumat. En halua puhua sun ongelmistasi, enkä mä kerro sulle omiani. Niin on kaikkein miellyttävintä. En kaipaa terapeuttia enkä aio olla sitä itsekään kennellekään.
Selkiskö nyt?
Niin eli sun ihmissuhteet on pinnallisia. Ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkiskö nyt?Niin eli sun ihmissuhteet on pinnallisia. Ymmärrän.
Käyttäisin mieluummin sanaa kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollainhan saattaa olla traumatausta, mutta et sä sitä välttämättä huomaa. Mites jos käykin niin, että satut ystävystymään ihmisen kanssa, jolla on ollut vaikka väkivaltainen lapsuus ja tämä tulee puheeksi joskus, niin sittenkö vaan lopetat ystävyyden? Eihän tuokaan kovin vakaalta käytökseltä vaikuta, jos ihminen ei kestä ympärillään ihmisiä, joiden menneisyys on ollut erilainen kuin itsellä.
Lopetin äskettäin vuosikymmeniä kestäneen ystävyyden kun väsyin olemaan pelkkä terapeutti. Joten, kyllä mulla melkoisen pitkään riitti kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Enää en lähde tuollaiseen.
Mulla on kyllä iso traumatausta nimittäin mulla on täällä jonkun mainitseman trauman lisäksi monta muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä iso traumatausta nimittäin mulla on täällä jonkun mainitseman trauman lisäksi monta muuta.
Esim. koulukiusaaminen, ocd, peurakolari, lapsi tuotiin ambulanssilla kotiin, vauva joutui teho-osastolle, mulla on molemmat jalat ollut murtuneena, toinen vanhempani kuoli, mua on lyöty monta kertaa, pidetty väkisin kiinni ja suudeltu pitkään, mua seurattiin 3 kuukautta, grillillä tapaus 10 miestä vastaan minä, nyt melanooma epäily. En mä voi edes kirjata tänne kaikkea, lisää löytyy.
Marginaalissa elävän nistiporukan sisällä tapahtunut joukkokiusaaminen, lukuisia raíscauksia (joista ei saanut puhua, koska nämä ihmisperceet suojelevat toinen toisiaan), joista leimattiin mielenvikaiseksi huôraksi ja valehtelijaksi, osa näistä teoista suoritettu naistodistajien edessä, osassa huumattu ja pantu tajuttomana ja osassa yllytetty joku kuulapää kimppuun, mustamaalausta, pahoinpitelyjä, varkauksia ja ryöstöjä. Potkimalla aiheutettu keskenmeno (ystävää teeskentelevä k-pää manipuloi lapsen isän kimppuuni). Siihen päälle 20 vuotta kiusaamista sekä netissä että irl.
Kaiken takana sama valehteleva perheenisä, joka levitti valheita ja yllytti kaveriporukan stalkkaamaan ja pahoinpitelemään hyväksikäyttämäänsä teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. koulukiusaaminen, ocd, peurakolari, lapsi tuotiin ambulanssilla kotiin, vauva joutui teho-osastolle, mulla on molemmat jalat ollut murtuneena, toinen vanhempani kuoli, mua on lyöty monta kertaa, pidetty väkisin kiinni ja suudeltu pitkään, mua seurattiin 3 kuukautta, grillillä tapaus 10 miestä vastaan minä, nyt melanooma epäily. En mä voi edes kirjata tänne kaikkea, lisää löytyy.
Millä perusteella nuoret pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, kun mä olen työkkärin listoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella nuoret pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, kun mä olen työkkärin listoilla?
Mut on myös vauvana jätetty yksin kotiin, kun äiti meni neuvolaan jälkitarkastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole nuori. Nuoria pitää ymmärtää. Trauma tulee, jos pelikonsoli tai puhelin on halvempi kuin kavereilla. Päähäntaputtelua ja työkyvyttömyyseläke. Synnyit vaan väärään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Marginaalissa elävän nistiporukan sisällä tapahtunut joukkokiusaaminen, lukuisia raíscauksia (joista ei saanut puhua, koska nämä ihmisperceet suojelevat toinen toisiaan), joista leimattiin mielenvikaiseksi huôraksi ja valehtelijaksi, osa näistä teoista suoritettu naistodistajien edessä, osassa huumattu ja pantu tajuttomana ja osassa yllytetty joku kuulapää kimppuun, mustamaalausta, pahoinpitelyjä, varkauksia ja ryöstöjä. Potkimalla aiheutettu keskenmeno (ystävää teeskentelevä k-pää manipuloi lapsen isän kimppuuni). Siihen päälle 20 vuotta kiusaamista sekä netissä että irl.
Kaiken takana sama valehteleva perheenisä, joka levitti valheita ja yllytti kaveriporukan stalkkaamaan ja pahoinpitelemään hyväksikäyttämäänsä teiniä.
Niin, riittävätkö nämä traumaksi vai oliko kaikki vain typerää leikkiä, kuten vastapuoli väittää yhä?
Vaikka nyt sujuu paremmin, niin näihin ihmisiin en enää ikinä luota enkä halua olla tekemissä ja haen oikeutta, jos kiusaaminen vielä jatkuu.
Kaveriporukan nimet on päätekijöiden lisäksi tuotava julki, jos toiminta ei lopu. Jäivät kiinni verekseltään, sellaisetkin, joista ei sitä olisi ikinä uskonut. He mahdollistivat tämän, joten turha vikistä, jos karma omista ala-arvoisista teoista tulee eteen myöhemmin. Näistä asioista on varmat todisteet.
Vaihtoehtoja on tietysti lukuisia. Esimerkiksi jos joku on ollut auto-onnettomuudessa, siitä on voinut jäädä trauma.
Kannattaa huomata, että traumasta on mahdollista myös parantua, mutta se ei yleensä onnistu ilman ammattiapua. Jos hakee apua alle kuukauden kuluttua tapahtumasta, paraneminen on huomattavasti helpompaa, mutta on se myöhemminkin aivan mahdollista.
Selkiskö nyt?