Minusta erityisopetus tulisi ajaa nykyisenlaisena alas
En ymmärrä, että miksi panostaa pienempiin ryhmiin ja kalliimpiin erityisopettajiin sellaisten lasten kohdalla, joista ei kuitenkaan tule niitä meidän tulevaisuuden yhteiskuntamme huippuosaajia. Näille erityislapsille riittäisi ihan peruselämisen taidot ja maksaisivat vähemmän yhteiskunnalle kun eivät aikuisena luultavasti ole kovia veronmaksajiakaan.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Nykyluokissa ei opi normit eikä erityiset oppilaat. Entisajan apukoulut ja tarkkikset takaisin.
Ei niihin erityisluokkiin löydy opettajia nytkään. Koulutukseen kyllä on tunkua, mutta parin työvuoden jälkeen hakeutuvat rekseiksi, hallintoon tai riviopeiksi. Jokainen varmaan arvaa miksi.
Se on tää tasapäistävä systeemimme. Paukut laitetaan huonosti pärjääviin. Jos huippuihin panostettaisiin samalla tavalla, oppimiserot kasvaisivat entisestään ja sitä pidettäisiin "tasa-arvo ongelmana".
Osaavat eivät saavuta parasta potentiaaliaan, mutta saavuttavatko ne "tuen tarpeisetkaan"?
Vierailija kirjoitti:
Toki jokaisella on oikeus oppia lukemaan ja laskemaan. Kaikista ei ole minkään alan huippuosaajiksi, se on selvää. Nykyinen ops pitäisi heittää romukoppaan ja laatia omat opsit näille lähes kehitysvammaisille, oma ops keskitasolle ja oma ops selvästi lahjakkaille.
Joskus ihmettelee, kuinka nepsytepsyt osaavat edes hengittää.
Eikö voitaisi tehdä erityisluokkia lahjakkaille oppilaille. Pieni porukka, joihin panostettaisiin enemmän. Kai lahjakkaillakin lapsilla on oikeus saada oppia oman tahtinsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voitaisi tehdä erityisluokkia lahjakkaille oppilaille. Pieni porukka, joihin panostettaisiin enemmän. Kai lahjakkaillakin lapsilla on oikeus saada oppia oman tahtinsa mukaan.
Jenkeissä hän on tuollaisia luokkia.
On se kyllä kumma, että Suomessa on rahaa panostaa näihin, joilla ei ole menestystä tulevaisuudessa vaikka kuinka paljon heihin rahaa hakkattaisiin mutta ei niitä, jotka voisivat oikeasti menestyä eli lahjkkaat lapset.
Näin itse entisenä erityisluokkalaisena sanon, että erityisluokat ovat saatanasta. Jouduin sinne heti peruskoulun ensimmäisenluokan ensimmäisenä päivänä, koska olin esikoulussa hiljainen ja kiltti lapsi joka hädintuskin uskalsi edes hengittää. Jouduin kärsimään perheväkivallasta ja sen sijaan, että nämä varhaiskasvatuksen "ammattilaiset" olisivat välittäneet ja pelastaneet, minut leimattiin erityislapseksi joka joutui tuhlaamaan aikaansa puheterapiassa joka oli helvetin ironista, koska puhuminen on oman olemassaolon ilmaisua ja äitiä ei saanut häiritä ilmaisemalla omaa olemassaoloaan. Vaikka vapauduin sieltä aivokuolleittein ongelmajätesäiliöstä kesken ala-asteen toisen luokan, koska minä en sinne alunperin koskaan edes kuulunutkaan, teki se "lyhyt" aika siellä peruuttamatonta vahinkoa minuudelleni. Olin vielä esikoulussa väkivallasta huolimatta elämäniloinen ja sosiaalinen. En ole enää kumpaakaan. Menetin ne molemmat erityisluokan myötä, koska siellä oleminen itsessään oli saatanallista puhumattakaan siitä ikuisesta tahrasta joka seuraa perässä kuin rikosrekisteri
N24
Mä olen ainakin kiitollinen, että omaan poikaani panostettiin peruskoulussa (pääsi erityisluokalle). Vaikka toki peruskoulu välillä takkusi, amiksessa pärjäsi enemmän kuin hyvin.
Nykyään hän on yksityisyrittäjä (puuseppä). On meille aina ollut selvää, että mitään tohtoria hänestä ei tule mutta kelpo veronmaksaja kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin itse entisenä erityisluokkalaisena sanon, että erityisluokat ovat saatanasta. Jouduin sinne heti peruskoulun ensimmäisenluokan ensimmäisenä päivänä, koska olin esikoulussa hiljainen ja kiltti lapsi joka hädintuskin uskalsi edes hengittää. Jouduin kärsimään perheväkivallasta ja sen sijaan, että nämä varhaiskasvatuksen "ammattilaiset" olisivat välittäneet ja pelastaneet, minut leimattiin erityislapseksi joka joutui tuhlaamaan aikaansa puheterapiassa joka oli helvetin ironista, koska puhuminen on oman olemassaolon ilmaisua ja äitiä ei saanut häiritä ilmaisemalla omaa olemassaoloaan. Vaikka vapauduin sieltä aivokuolleittein ongelmajätesäiliöstä kesken ala-asteen toisen luokan, koska minä en sinne alunperin koskaan edes kuulunutkaan, teki se "lyhyt" aika siellä peruuttamatonta vahinkoa minuudelleni. Olin vielä esikoulussa väkivallasta huolimatta elämäniloinen ja sosiaalinen. En ole enää kumpaakaan. Menetin ne molemmat erityisluokan myötä, koska siellä oleminen itsessään oli saatanallista puhumattakaan siitä ikuisesta tahrasta joka seuraa perässä kuin rikosrekisteri
N24
😭
Aika moni adhd-oppilas suoriutuu hyvin kokeissa, tai ainakin näin minä olen oman työkokemuksen mukaan huomannut. Älyssä ei siis ole vikaa ja voivat päästä pitkälle. Kyse on keskittymisestä, mikä on vaikeaa. T. Koulunkäynninohjaaja
Meillä on tohtoritason ihmisiä, joilla on adhd ja täällä on jopa opettajia, joiden mielestä heihin ei kannata laittaa paukkuja? Kuvottavaa.
Se on jo ajettu alas koska erityisopettajista on huutava pula. Seuraukset ovat katastrofaaliset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tohtoritason ihmisiä, joilla on adhd ja täällä on jopa opettajia, joiden mielestä heihin ei kannata laittaa paukkuja? Kuvottavaa.
Vain tohtorit kelpaavat?
Monesta tulee ihan hyviä veronmaksajia ja siksi heihin kannattaa panostaa. Ja lapsella on oppivelvollisuus halusi hän sitä tai ei.
Inkluysio ei todellakaan hyödytä oikein ketään. Nepsyille ja autisteille liikaa porukkaa ja tavislapsille nämä nepsyt ja muut voivat olla häiriöksi ja opettelusta ja opetuksesta ei tule mitään.
Pienet luokkakoot ja tukea näille Nepsyille ja muille palvelisivat näitä erityislapsiakin paremmin kun ärsykkeitä ei ole liikaa. Luokat tietenkin normaalikoulujen yhteydessä ja jotain yhteistä toimintaakin voisi olla tavisten kanssa.
Entinen tarkkis voisi jatkossa olla vaikka 1-9A2 eikä sitä tarvitsisi sen enempää kaikille lapsille selittää.
Vierailija kirjoitti:
Monesta tulee ihan hyviä veronmaksajia ja siksi heihin kannattaa panostaa. Ja lapsella on oppivelvollisuus halusi hän sitä tai ei.
Inkluysio ei todellakaan hyödytä oikein ketään. Nepsyille ja autisteille liikaa porukkaa ja tavislapsille nämä nepsyt ja muut voivat olla häiriöksi ja opettelusta ja opetuksesta ei tule mitään.
Pienet luokkakoot ja tukea näille Nepsyille ja muille palvelisivat näitä erityislapsiakin paremmin kun ärsykkeitä ei ole liikaa. Luokat tietenkin normaalikoulujen yhteydessä ja jotain yhteistä toimintaakin voisi olla tavisten kanssa.
Entinen tarkkis voisi jatkossa olla vaikka 1-9A2 eikä sitä tarvitsisi sen enempää kaikille lapsille selittää.
Mun poika kävi pienluokkaa taviskoulussa. Ei niitä oppilaita erottanut sieltä "tavisten" joukosta ja he osallistuivat koulun toimintaan siinä missä muutkin. Luokkaretkelle menivät yleensä rinnakkaisluokan kanssa (siis näiden "tavisten") koska luokassa tyyliin viisi oppilasta niin keräsivät sitten yhdessä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Näiden erityisoppilaiden ja heidän perheidensä ongelmat ovat sitä mittaluokkaa, että tuen tarpeeseen menee yhteiskunnalla paljon rahaa. Olisi kannattavampaa sijoittaa se raha heihin, joista aikuisena "tulee jotakin" yhteiskunnalle hyödyllistä. Näillä erityislapsilla, kun on aikuistuttaan taipumus lisääntyä runsaasti ja sitten jokaisella heidänkin lapsellaan on jokin oppimissuunnitelma ja tuet kehissä.
yksi ope
Samaa mieltä. Tämä on ihan hukkaan heitettyä rahaa. Suomi voi pärjätä vain huippuosaamisella ja erityisoppilaisiin käytetty raha pitäisi käyttää lahjakkaisiin ja motivoituneisiin oppilaisiin.
toinen ope (matematiikan lehtori)
Eikö erityisoppilaissa voi olla lahjakkaita ja motivoituneita oppilaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Näiden erityisoppilaiden ja heidän perheidensä ongelmat ovat sitä mittaluokkaa, että tuen tarpeeseen menee yhteiskunnalla paljon rahaa. Olisi kannattavampaa sijoittaa se raha heihin, joista aikuisena "tulee jotakin" yhteiskunnalle hyödyllistä. Näillä erityislapsilla, kun on aikuistuttaan taipumus lisääntyä runsaasti ja sitten jokaisella heidänkin lapsellaan on jokin oppimissuunnitelma ja tuet kehissä.
yksi ope
Samaa mieltä. Tämä on ihan hukkaan heitettyä rahaa. Suomi voi pärjätä vain huippuosaamisella ja erityisoppilaisiin käytetty raha pitäisi käyttää lahjakkaisiin ja motivoituneisiin oppilaisiin.
Voi olla ja onkin. Katsokaa vaikka piilotetut kyvyt-dokumenttisarja joka kertoo autisteista.
Nepsyt eivät ole tyhmiä, heillä on vaan enemmän haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksi ope
Voi olla ja onkin. Katsokaa vaikka piilotetut kyvyt-dokumenttisarja joka kertoo autisteista.
Nepsyt eivät ole tyhmiä, heillä on vaan enemmän haasteita.
Sarja löytyy areenasta.
Nykyluokissa ei opi normit eikä erityiset oppilaat. Entisajan apukoulut ja tarkkikset takaisin.