Miksi pitäisi lähteä pois mukavuusalueelta
Tätä kuulee usein kaikkien mukapositiivisten naminami-elämäntapaluotsaien suusta. Miksi?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Jos et ymmärrä sitä itse, niin lienee turha selittää. Voin vain kertoa, että lopulta mukaavuusalueesi kutistuu ja kuihtuu.
Noin on varmaan jo tapahtunut.
“Life begins at the end of your comfort zone.”
Jotta kehittyy ja vahvistuu. Sama homma kuin kuntosalilla: jos heiluttelet samoja liian kevyitä painoja vuodesta toiseen, mitään kehitystä ei tapahdu.
Mukavuusalue tosiaan supistuu koko ajan ja lopulta se on niin pieni että makoilet 300 kiloisena sängyssäsi syöden herkkuja ahdistukseen.
Se ei pysy paikallaan. Se kasvaa tai supistuu koko ajan.
Olen elänyt suuren osan elämästäni epämukavuusalueella. En huomaa siitä olleen paljonkaan hyötyjä. Positiivisuuspellet puhuvat paskaa aina kun suunsa avaavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt suuren osan elämästäni epämukavuusalueella. En huomaa siitä olleen paljonkaan hyötyjä. Positiivisuuspellet puhuvat paskaa aina kun suunsa avaavat.
No oisko niin että liika on liikaa :D Oot varmaan henkisesti aivan romuna ku tarvii noin kiukutella.
Et sä salillakaan oo koko aikaa, välillä pidetään lepopäiviä.
Kaiketi sillä tarkoitetaan sitä, että kun teet jotain omasta mielestäsi epämiellyttävää tarpeeksi monta kertaa, huomaatkin, ettei se olekaan enää niin epämiellyttävää. Ei siitä välttämättä miellyttävääkään tule, mutta turrut sen epämiellyttävyyteen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kaiketi sillä tarkoitetaan sitä, että kun teet jotain omasta mielestäsi epämiellyttävää tarpeeksi monta kertaa, huomaatkin, ettei se olekaan enää niin epämiellyttävää. Ei siitä välttämättä miellyttävääkään tule, mutta turrut sen epämiellyttävyyteen.
Ja yleensä sen epämiellyttävän asian tekeminen auttaa sinua saavuttamaan jotain mitä todella haluat.
Täällä hetkellä elän epämuvakuusalueella eikä tämä ole tosiaankaan kehittävää. Mukavuusaluehan ei tarkoita vanhaa, tuttua ja turvallista. Toisinaan elämän pysähtyminen yhteen kohtaan ja samanlaiseksi rutinoituminen on tukalin epämukavuusalue.
Elämä on väistämättä epämukavaa.
Yksinkertainen esimerkki on se että joko käyt salilla, väillä vähän sattuu ja syöt salaattia tai sitten kärsit lihaskadosta, energianpuutteesta ja ylimääräisestä rasvasta.
Here are 5 huge benefits of stepping out of your comfort zone:
Your “real life” is out there waiting for you. Your real life exists beyond the bubble of your own personal thoughts, feelings, and beliefs. Your real life is the sum total of ALL of your experiences, not just the one’s you’re comfortable with.
Challenging yourself pushes you to dip into and utilize your personal store of untapped knowledge and resources. You have no idea what you’re made of unless and until you venture outside of your own familiar world.
Taking risks, regardless of their outcome, are growth experiences. Even if you make mistakes or don’t get it right the first time those become experiences you can tap into in the future. There really is no such thing as “fail” if you get something out of the experience. And just so you know, “FAIL” re-framed means “First Attempt in Learning."
Don’t settle for the mediocre just to avoid stepping out of your comfort zone; it’s too big a price to pay. Your challenges and risk experiences are cumulative. Every time you try something new, and allow yourself to be open to whatever experience arises, you are learning, and expanding your repertoire of life skills and self-knowledge. As you do this you also expand the size of your comfort zone.
Leaving your comfort zone ultimately helps you to deal with change—and making change in a much better way. Life transitions are all about change. Each time you transition you move to another level. Inevitably, these life transitions transform you.
https://www.psychologytoday.com/gb/blog/in-flux/201512/5-benefits-stepp…
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä sama. Eipä ole mitään omaa mukavuusaluetta juuri ollut itselläni elämässäni, kun on ollut sen verran selviytymisvaateita monella saralla.
En usko, että tää epämukavyysalueilla eläminen on mua juuri parantanut. Päin vastoin, luulen että elämäni on lyhentynyt tän stressin vuoksi....
Vierailija kirjoitti:
Täällä hetkellä elän epämuvakuusalueella eikä tämä ole tosiaankaan kehittävää. Mukavuusaluehan ei tarkoita vanhaa, tuttua ja turvallista. Toisinaan elämän pysähtyminen yhteen kohtaan ja samanlaiseksi rutinoituminen on tukalin epämukavuusalue.
Mukavuusalue tarkoittaa NIMENOMAAN vanhaa tuttua ja turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin päädyin roskalaatikkoon asumaan, kun uskoin pellejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisko niin että liika on liikaa :D Oot varmaan henkisesti aivan romuna ku tarvii noin kiukutella.
Ei taida ihan ymmärtää, mitä epämukavuusalueella eläminen oikeasti voi olla. Ei tässä mistään kuntoilemisesta nyt puhuta...
Epämukavuus on hyvä termi. Sellainen keskiluokkaisen turvallinen seikkailu, jossa kurkataan laidan yli ja pahimmillaan pudotaan kahden metriä alemmalla olevaan turvaverkkoon. Uusi matkakohde, työpaikan vaihto tai ehkä hurjin mahdollinen, eli ero puolisosta!
Jos vietän aikaa mukavien kavereiden kanssa, se on mielettömän kivaa ja myös kehittävää monin tavoin. Jos joku alkaisi haastaa riitaa ja raivota, kaikki joutuisivat epämukavuusalueelle, mutta olisiko se kehittävää ja hyödyllistä? Murhetta ainakin riitäisi pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ihan ymmärtää, mitä epämukavuusalueella eläminen oikeasti voi olla. Ei tässä mistään kuntoilemisesta nyt puhuta...
Epämukavuusalue tarkoittaa sitä että teet jotain mikä on vaikeaa mutta kehittävää. Esim avaudut tunteista silloin kun tekisi mieli sulkeutua. Siivoat vaikka tekisi mieli makoilla sohvalla. Katkaiset välit vaikka kannattaisi selvittää riita.
Ei liity siihen mitenkään että sä kirjottelet tänne jostain Fritzilin kellarista tiiliskivi perseessä.
Minusta omalta mukavuusalueelta täytyy poistua saavuttaakseen jotain, mitä haluaa. En minä töissä kävisi, jos ei olisi taloudellista tarvetta. Lorvisin kotona omalla mukavuusalueellani, mutta sitten ei olisi rahaa esimerkiksi matkustella tai tehdä jotain muuta, mistä nautin.
Jos et ymmärrä sitä itse, niin lienee turha selittää. Voin vain kertoa, että lopulta mukaavuusalueesi kutistuu ja kuihtuu.