Kertoako pettämisestä?
Mies on pettänyt puolisoaan vuosia, pitkiä salasuhteita eri naisten kanssa. Olen ollut yksi näistä naisista. En halua miestä itselleni, mutta sääliksi käy puolisoa. Täysin sokea tilanteelle. Mies valehtelee kaiken aikaa naiselle. Asiat kokonaisuudessaan valjenneet minulle vasta meidän jutun loppumisen jälkeen.
Oletteko olleet tilanteessa, että olette kertoneet pettämisestä? Mitä sitten kävi? En kaipaa tältä mieheltä mitään, on täysi raukka. On uhannut kostaa, jos kerron, mutten häntä pelkää. Koen itse, että jos olisin ollut pitkään jonkun kanssa ja toinen olisi ollut vuosia valehteleva sarjapettåjä, niin haluaisin tietää. Kysyn nyt kokemuksia, mitä pettämisestä kertomisen jälkeen kävi?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita anonyymi viesti jostain.
Toivotaan, että saat itse sellaisen ennemmin tai myöhemmin!
No todellakin luultavasti haluaa tietää jotain kautta jos siippa on uskoton. Etkö sinä haluaisi?
En, en haluaisi kuulla muilta kuin häneltä itseltään. Kaikkein viimeisimmäksi haluaisin anonyymin viestin. Jos sellaisen saisin ja lähettäjä selviäisi (mieshän sen tietäisi, keneltä se on tullut), tekisin lähettäjän elämästä helvettiä.
Saa länkyttää, että "pettäjää alkoi hikoiluttaa", ei mene tunteeseen kun tiedän, etten petä. Sen sijaan vihaan toisten parisuhteiden tuhoajia yli kaiken. Pitäkää ne housut omissa jaloissa älkääkä hyppikö sänkyyn varattujen kanssa, niin olette tehneet oman osuutenne.
eri
Sinuako ei haittaa, jos ukko yrittää vaikka jokaista vastaantulijaa? Vasta sittenkö parisuhde on tuhottu, kun joku vastaantulija suostuu sänkyyn miehesi kanssa?
Kenenkään parisuhdetta ei voi tuhota kukaan muu kuin parisuhteen osapuolet itse.
Tottakai haittaisi, en minä olisi suhteessa miehen kanssa, joka yrittää jokaista vastaantulijaa. Hänen pitäisi olla aika mestariteeskentelijä, jos hän todellisuudessa yrittäisi jokaista vastaantulijaa vaikka minun kanssani on täysin erilainen. Hänelle seksi kuuluu vain parisuhteeseen, joten minäkään en saanut häntä sänkyyn ennen kuin parin kuukauden tiiviin seurustelun jälkeen.
Jos hänen tekisi mieli sekstailla ympäriinsä, niin miksi hän edes olisi minun kanssani? Meillä ei ole lapsia, ei yhteistä omaisuutta, ei yhteistä velkaa, kumpikin pääsee tästä suhteesta pois koska tahansa hyvin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerrottu ukon sivusuhteesta. Meillä on avoin suhde, tunnen sivusuhteen.
Mitä sitten? Eli ihan ok sulle koska avoin suhde Yhteiskunnassamme on tietty normaalien ihmisten moraalikoodisto jotka toimii ihan hyvin. Laitaihmisten on syytä sopeutua siihen.
Mikä on laitaihminen? "Normaalien ihmisten moraalikoodisto". Ei hyvänen aika. Sinäkö ajattelet olevasi tällaisen kommentin jälkeen se normaali ihminen? Jos niin haluan itse olla mahdollisimman laidassa, koska tavassasi ylentää itsesi ei ole mitään normaalia.
Kyllä minustakin avoinsuhteilijat ovat ns marginaalia seksuaalimoraaliltaan ja - käytökseltään. Aika monesta on.
100 000 suomalaista elää avoimissa suhteissa. Muutenkin tämä kommenttisi on suoraan menneisyydestä. Toki ymmärrän sen. Olet varmasti yli 60 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso on jo mennyt tosi ala-arvoiseksi.
Uutisankkuri Tommy Fräntin sanoin: "vauvapalsta on pahuuden ylihuipentuma". Täällä aikaansa viettävät ihmiset voivat huonosti. Soisi heille apua. Ei hyvinvoiva ihminen koe tarpeelliseksi päivästä toiseen riehua jossain anonyymien negapalstoilla. Tosin pitää itsekin katsoa peiliä sillä täällähän minäkin olen tyhjyyttä paossa.
Taitaa Tommylla olla luurankoja kaapissa. Silloin tulee mieleen tuollainen projisointi. Vaimo-parka.
Hänen vaimonsa kuoli vuosi sitten. Mikä sinua vaivaa? Miksi olet näin ilkeä? Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kerrottu ukon sivusuhteesta. Meillä on avoin suhde, tunnen sivusuhteen.
Mitä sitten? Eli ihan ok sulle koska avoin suhde Yhteiskunnassamme on tietty normaalien ihmisten moraalikoodisto jotka toimii ihan hyvin. Laitaihmisten on syytä sopeutua siihen.
Mikä on laitaihminen? "Normaalien ihmisten moraalikoodisto". Ei hyvänen aika. Sinäkö ajattelet olevasi tällaisen kommentin jälkeen se normaali ihminen? Jos niin haluan itse olla mahdollisimman laidassa, koska tavassasi ylentää itsesi ei ole mitään normaalia.
Kyllä minustakin avoinsuhteilijat ovat ns marginaalia seksuaalimoraaliltaan ja - käytökseltään. Aika monesta on.
100 000 suomalaista elää avoimissa suhteissa. Muutenkin tämä kommenttisi on suoraan menneisyydestä. Toki ymmärrän sen. Olet varmasti yli 60 vuotias.
100 tuhatta olisi noin 2 prosenttia Suomen yli 20 vuotiaasta väestöstä. Eli aika marginaalinen ryhmä. Ja mihin tuo lukusi 100 tuhatta perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso on jo mennyt tosi ala-arvoiseksi.
Uutisankkuri Tommy Fräntin sanoin: "vauvapalsta on pahuuden ylihuipentuma". Täällä aikaansa viettävät ihmiset voivat huonosti. Soisi heille apua. Ei hyvinvoiva ihminen koe tarpeelliseksi päivästä toiseen riehua jossain anonyymien negapalstoilla. Tosin pitää itsekin katsoa peiliä sillä täällähän minäkin olen tyhjyyttä paossa.
Taitaa Tommylla olla luurankoja kaapissa. Silloin tulee mieleen tuollainen projisointi. Vaimo-parka.
Hänen vaimonsa kuoli vuosi sitten. Mikä sinua vaivaa? Miksi olet näin ilkeä? Häpeä.
off-topic
Tätä ihmettelen kyllä välillä täällä vauva-palstalla. Että KUINKA paha olo pitää itsellä olla, että tulee heittämään tällaista läppää - esim. leskestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 tuhatta olisi noin 2 prosenttia Suomen yli 20 vuotiaasta väestöstä. Eli aika marginaalinen ryhmä. Ja mihin tuo lukusi 100 tuhatta perustuu?
Narsisimi on siis yleisempää kuin avoimet suhteilijat. 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisten kannatus 20 prosenttia vaaleissa. Tuota ei voi sanoa enää marginaaliseksi vaan selväksi osaksi valtavirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lähdet mukaan osalliseksi pettämistouhuun ja sitten ilmeisesti jossain kostomielessä haluat eskaloida tilannetta. Hiton naurettavaa sanon minä.
Elämä on. Pettäjä joutuu totuuden eteen. Ei armoa eikä sääliä.
Se vaan, että ap on itse ollut tässä touhussa mukana ja miettii asian kertomista vasta nyt. On vaikea nähdä mikään muu syy kuin kostopointti. Jos veikata pitää, niin todennäköisesti mies ei enää halua touhuta ap:n kanssa ja tämä on tuntenut itsensä syrjäytetyksi ja siksi viimeisenä vetonaan miettii kostona tilanteen eskaloimista.
Minulla on, tai oli, asuu nyt muualla, tuttava joka ihastui varattuun mieheen. Oli itse silloin sinkku. Täämä mies oli jonkintasoinen julkkis. Asui toisella puolella Suomea. Olivat työporukalla tällä paikkakunnalla ja satuimme tuttavan kanssa samaan suosittuun hotelliravintolaan. Kutsuivat sitten pöytäänsä ja juttelimme porukassa sen illan.
Tämä mies sitten sopi tapaamisen tuttavani kanssa kun viipyivät jonkin aikaa. Jatkoivat sitten yhteydenpitoa ja tapaamisia aina kun mies tuli tänne. Mies kertoi avoimesti perheestään.
Kävi sitten niin, että kerran mies ei sopisitkaan tapaamista. Tuttavani oli kuin tulisilla hiilillä ja pyysi minua autollani norkoilemaan sen paikan lähettyville missä mies oli työhönsä vuoksi, emme nähneet häntä. Kun mies sitten jo oli taas matkalla kotiin niin soitti, että ei ehtinyt ja on nyt jo menossa kotiinpäin.
Mies alkoi vähentää yhteydenpitoa ja lopetti tapaamiset. Tuttavani oli edelleen aivan ihastunut ja haaveili jo yhteisestä elämästäkin. Toki mies ei sellaista ollut lupaillut.
Kun tuttavani totesi, että stoori oli loppu niin tomerasti tarttui luuriin ja soitti vaimolle paljastavakseen "romanssin".
Vaimo kyllä vastasi, mutta sanoi jotain jaaha, vai niin tms. Ja lopetti puhelun.
Asiasta on nyt kymmenisen vuotta, ovat olleet yhdessä ja ovat edelleen. Somessa näkyy kuvia yhteisestä perheestä ja lomamatkoista. Eroa ei tullut eikä juttu ainakaan ole haitannut julkista kuvaa perheestä.Tuttavallani ei ollut mitään moraalista tai siveellistä syytä soittaa vaimolle. Vaan oma harmitus ja luultavasti saada aikaan ero ja mahdollisesti mies itselleen. Tai ainakin skismaa pariskunnan väleihin.
Että tämähän on suurimmalla osalla syy, ei mikään rehellisyys tai vaimon parhaan ajattelu.
Sen voi hyvinkin piilottaa, että näinhän me rehelliset ihmiset toimimme ja ilmianhamme petturin vaimolle/miehelle.
Niinpä niin ja joopa joo. Sadekehä senkun loistaa.
Minä kirjoitin aiemmin tuon viestin 212 ja en todellakaan kertonut vaimolle sen takia että saisin miehen itselleni! :D
Pikemminkin päinvastoin, laitoin itse stopin ettei se äijä palaisi enää ikinä ruikuttamaan minua takaisin (tiesin että palaisi vielä uudestaan ja uudestaan). En edes tiedä jatkoivatko he pariskuntana asian tultua ilmi, mutta oikeasti toivon että saivat ongelmansa käsiteltyä ja elävät nykyään kumpikin hyvää ja rehellistä elämää.
Kukaan ei ikinä ansaitse elää valheellisessa suhteessa, jossa valinnat omasta elämästä on ulkoistettu toisille ihmisille. Se on toisen vähättelyä ja alistamista, pahimmillaan petetty joutuu koko ystäväpiirin säälinnän kohteeksi täysin tietämättään.
Joo, se ruukaa olemaan niin, että nämä tyypit tulevat myöhemmin myöhemmin pyytelemään takaisin. Mieluummin polttaa sillat heihin kun on kerran päässyt irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraan tätä keskustelua. Itse olen päättänyt olla kertomatta. Vaimo ei ole sellainen ihminen jota suuremmin arvostan, joten hän saa puolestani elää sen valheen kanssa minkä mies milloinkin kertoo. Ja toisaalta, kyllä ne vaimot usein miehensä tuntee, eli jollain tajunnan tasolla on varmasti hyväksynyt osansa.
..."vaimo ei ole sellainen ihminen jota suuremmin arvostan"' ... no et ilmeisesti arvosta kun jalkojasi levittelit hänen muehelleen. Arvostatko itseäsi?
No näytän arvostavan. Mies pääsi iholle valehtelemalla ja lopetin homman kun valehtelu paljastui. Eipä mullakaan ole sellaista kristallipalloa mistä toisen puheen tietäisi todeksi tai valheeksi ennenkuin sitten teot sen osoittaa. En tekisi mitään toisin, tosin seuraavan vastaavan herrasmiehen kohdalla ehkä osaan vähän suodattaa puheita.
Vaimon kuitenkin tiesit, koska et häntä arvosta ja silti et tiennyt miehen olevan varattu? Minä puolestani en arvosta sinua.
Minä taas tunnen vaimon, arvostan häntä enkä silti kerro, koska olen lojaalimpi miehelle kuin vaimolle. Vaimo on ihan kiva tyyppi miljoonien kivojen tyyppien joukossa, mutta mies on se ainut ihminen johon olen rakastunut.
Ja juu, saa vapaasti kertoa että olen p*rseestä, mutta tiedän sen kyllä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tiedä koskaan mikä tilanne miehen kotona on. Voi olla vaikka mitä muita kriisejä, lasten tai omia sairauksia tms.
Ei siihen silloin kaipaa mitään anonyymiä viestiä joltain tuntemattomalta ihmiseltä. Jokainen hoitakoon omat asiansa.
Jos on ollut suhteessa varattuun mieheen omaehtoisesti ei silloin aleta jälkeenpäin mitään hurskastelemaan petturimiehen käräyttämisestä.
Kun oma lusikka on ollut sopassa ja on sitten otettu pois niin jatkakaa elämänne älkääkä enempää sekoittako soppaa ja muiden ihmisten elämää jollain anonyymeillä ilmiannoilla.
Se on jopa alhaista.Ai jos parisuhteessa tai perheessä on ongelmia, niin silloin ei ihminen olekaan enää rehellisyyden arvoinen? Vai mitä meinaat, että pettäminen pitäisi salata jos perheessä on kriisi?
En itse ainakaan halua että minun "annetaan" elää omaa elämää valheessa. Eihän se ole edes omaa elämää enää sitten. Se on omaa elämää, kun saan tehdä tietoisia valintoja oman parisuhteeni tulevaisuudesta. Ei se, että joku ulkopuolinen asettuu minua ylemmäs ja katsoo voivansa päättää että kyllä minun on hyvä elää laput silmillä pettäjän kanssa.
Tämä! Ehkä koko ketjun järkevin kommentti
Ehkä siihen muuhun jo stressaavaan kriisinpaikkaan ei enää tarvita jonkun anonyymin laittakaa pettämisviestiä. Tätä tarkoitin.
Jos voimat menevät jo kaikkeen muuhun niin se pettämisen julkitileminen ei varmaankaan silloin ole oleellisin ja päivänpolttavin asia tietää.
Koskaan siellä kotona ei voi tietää onko totta vai jonkun hörhön kiusallaan laittama viesti.
En minä ainakaan naisena haluaisi ottaisi vastuuta jos joku ihminen romahtaa lopullisesti muun kuorman lisäksi kun laittaisin viestin tyyliin "miehesi on pettänyt sinua minun kanssani". Joo, kovin fiksua.Kuten sanoin, jos olisin suhteessa varattuun mieheen niin en puuttuisi sen vaimon elämään mitenkään.
Vihon viimeistä olisi laittaa vaimolle viestiä anonyymisti.
Jos nyt lähdetään jossittelemaan, niin entä jos se kertominen pelastaisikin petetyn huonosta suhteesta? Antaisi lopullisen sysäyksen lähtöpäätökselle? Entä jos sen kriisin perimmäinen syy onkin juuri huono parisuhde ja kaasuvalottava narsisti kumppanina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita anonyymi viesti jostain.
Toivotaan, että saat itse sellaisen ennemmin tai myöhemmin!
No todellakin luultavasti haluaa tietää jotain kautta jos siippa on uskoton. Etkö sinä haluaisi?
En, en haluaisi kuulla muilta kuin häneltä itseltään. Kaikkein viimeisimmäksi haluaisin anonyymin viestin. Jos sellaisen saisin ja lähettäjä selviäisi (mieshän sen tietäisi, keneltä se on tullut), tekisin lähettäjän elämästä helvettiä.
Saa länkyttää, että "pettäjää alkoi hikoiluttaa", ei mene tunteeseen kun tiedän, etten petä. Sen sijaan vihaan toisten parisuhteiden tuhoajia yli kaiken. Pitäkää ne housut omissa jaloissa älkääkä hyppikö sänkyyn varattujen kanssa, niin olette tehneet oman osuutenne.
eri
Varattuhan siinä suurempi syyllinen on kun parisuhteesta huolimatta hyppää sänkyyn jonkun muun kuin puolisonsa kanssa. Syyttele sinä vaan niitä toisia osapuolia mutta pettäjällä itsellään on suurempi moraalinen vastuu pettämisestään
Joo on vastuussa. Jokainen toki kantaa osaltaan vastuunsa. Varattu omalta ja varattuun sekaantuja omalta osaltaan. Itse en kyllä alkaisi varatun kanssa millesinkään, tämä on ollut minulle ihan nuoresta asti selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette tiedä koskaan mikä tilanne miehen kotona on. Voi olla vaikka mitä muita kriisejä, lasten tai omia sairauksia tms.
Ei siihen silloin kaipaa mitään anonyymiä viestiä joltain tuntemattomalta ihmiseltä. Jokainen hoitakoon omat asiansa.
Jos on ollut suhteessa varattuun mieheen omaehtoisesti ei silloin aleta jälkeenpäin mitään hurskastelemaan petturimiehen käräyttämisestä.
Kun oma lusikka on ollut sopassa ja on sitten otettu pois niin jatkakaa elämänne älkääkä enempää sekoittako soppaa ja muiden ihmisten elämää jollain anonyymeillä ilmiannoilla.
Se on jopa alhaista.Ai jos parisuhteessa tai perheessä on ongelmia, niin silloin ei ihminen olekaan enää rehellisyyden arvoinen? Vai mitä meinaat, että pettäminen pitäisi salata jos perheessä on kriisi?
En itse ainakaan halua että minun "annetaan" elää omaa elämää valheessa. Eihän se ole edes omaa elämää enää sitten. Se on omaa elämää, kun saan tehdä tietoisia valintoja oman parisuhteeni tulevaisuudesta. Ei se, että joku ulkopuolinen asettuu minua ylemmäs ja katsoo voivansa päättää että kyllä minun on hyvä elää laput silmillä pettäjän kanssa.
Ehkä siihen muuhun jo stressaavaan kriisinpaikkaan ei enää tarvita jonkun anonyymin laittakaa pettämisviestiä. Tätä tarkoitin.
Jos voimat menevät jo kaikkeen muuhun niin se pettämisen julkitileminen ei varmaankaan silloin ole oleellisin ja päivänpolttavin asia tietää.
Koskaan siellä kotona ei voi tietää onko totta vai jonkun hörhön kiusallaan laittama viesti.
En minä ainakaan naisena haluaisi ottaisi vastuuta jos joku ihminen romahtaa lopullisesti muun kuorman lisäksi kun laittaisin viestin tyyliin "miehesi on pettänyt sinua minun kanssani". Joo, kovin fiksua.Kuten sanoin, jos olisin suhteessa varattuun mieheen niin en puuttuisi sen vaimon elämään mitenkään.
Vihon viimeistä olisi laittaa vaimolle viestiä anonyymisti.Jos nyt lähdetään jossittelemaan, niin entä jos se kertominen pelastaisikin petetyn huonosta suhteesta? Antaisi lopullisen sysäyksen lähtöpäätökselle? Entä jos sen kriisin perimmäinen syy onkin juuri huono parisuhde ja kaasuvalottava narsisti kumppanina?
Jatkan, että itse olen vierestä todistanut tilannetta, jossa itsetuhoista ihmistä petetään härskisti eikä kukaan uskalla kertoa. Kuitenkin tulee kohdelluksi parisuhteessa huonosti ja uskottomuusepäilyt kuitataan kiukuttelemalla ja hulluksi maalaamalla. Väkisin käy mielessä, että olisiko se epäilysten paljastuminen todeksi sittenkään maailmanloppu, vai olisiko se lopulta kuitenkin "hei, en ollutkaan vainoharhainen hullu" -tyyppinen helpotus. Ja itseasiassa epätietoisuuden loputon pitkittyminen ja itsetunnon romuttuminen huonossa parisuhteessa saattaisi olla paljon suurempia uhkia mielenterveydelle kuin se uskottomuudesta kärähtäminen.
Itsekin jäänyt toksiseen suhteeseen vuosiksi siksi, ettei muka ollut voimia lähteä. Kunnes lopulta tajusin, että vuodet siinä suhteessa söivät mielenterveyttä enemmän kuin lähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lähdet mukaan osalliseksi pettämistouhuun ja sitten ilmeisesti jossain kostomielessä haluat eskaloida tilannetta. Hiton naurettavaa sanon minä.
Elämä on. Pettäjä joutuu totuuden eteen. Ei armoa eikä sääliä.
Se vaan, että ap on itse ollut tässä touhussa mukana ja miettii asian kertomista vasta nyt. On vaikea nähdä mikään muu syy kuin kostopointti. Jos veikata pitää, niin todennäköisesti mies ei enää halua touhuta ap:n kanssa ja tämä on tuntenut itsensä syrjäytetyksi ja siksi viimeisenä vetonaan miettii kostona tilanteen eskaloimista.
Minulla on, tai oli, asuu nyt muualla, tuttava joka ihastui varattuun mieheen. Oli itse silloin sinkku. Täämä mies oli jonkintasoinen julkkis. Asui toisella puolella Suomea. Olivat työporukalla tällä paikkakunnalla ja satuimme tuttavan kanssa samaan suosittuun hotelliravintolaan. Kutsuivat sitten pöytäänsä ja juttelimme porukassa sen illan.
Tämä mies sitten sopi tapaamisen tuttavani kanssa kun viipyivät jonkin aikaa. Jatkoivat sitten yhteydenpitoa ja tapaamisia aina kun mies tuli tänne. Mies kertoi avoimesti perheestään.
Kävi sitten niin, että kerran mies ei sopisitkaan tapaamista. Tuttavani oli kuin tulisilla hiilillä ja pyysi minua autollani norkoilemaan sen paikan lähettyville missä mies oli työhönsä vuoksi, emme nähneet häntä. Kun mies sitten jo oli taas matkalla kotiin niin soitti, että ei ehtinyt ja on nyt jo menossa kotiinpäin.
Mies alkoi vähentää yhteydenpitoa ja lopetti tapaamiset. Tuttavani oli edelleen aivan ihastunut ja haaveili jo yhteisestä elämästäkin. Toki mies ei sellaista ollut lupaillut.
Kun tuttavani totesi, että stoori oli loppu niin tomerasti tarttui luuriin ja soitti vaimolle paljastavakseen "romanssin".
Vaimo kyllä vastasi, mutta sanoi jotain jaaha, vai niin tms. Ja lopetti puhelun.
Asiasta on nyt kymmenisen vuotta, ovat olleet yhdessä ja ovat edelleen. Somessa näkyy kuvia yhteisestä perheestä ja lomamatkoista. Eroa ei tullut eikä juttu ainakaan ole haitannut julkista kuvaa perheestä.Tuttavallani ei ollut mitään moraalista tai siveellistä syytä soittaa vaimolle. Vaan oma harmitus ja luultavasti saada aikaan ero ja mahdollisesti mies itselleen. Tai ainakin skismaa pariskunnan väleihin.
Että tämähän on suurimmalla osalla syy, ei mikään rehellisyys tai vaimon parhaan ajattelu.
Sen voi hyvinkin piilottaa, että näinhän me rehelliset ihmiset toimimme ja ilmianhamme petturin vaimolle/miehelle.
Niinpä niin ja joopa joo. Sadekehä senkun loistaa.
Ensinnäkin, minulle on parisuhteessa yksi hevon humppa mikä on kertojan motiivi. Tiedätkö miksi? Koska minun parisuhteeni uskottomuudessa ei ennen kaikkea ole kyse siitä kolmannesta osapuolesta, vaan minusta ja kumppanistani. Meidän välillä se uskollisuuslupaus on tehty. Ja minulle on tärkeintä, että minä tiedän missä mennään, jotta voin arvioida faktapohjalta saanko suhteessa niitä asioita joita suhteelta kaipaan. Kuten rehellisyys ja avoimuus. Kolmannen osapuolen motiivit on minulle täysin triviaaleja.
Toiseksi. Minusta on jokseenkin typerää ajatella, ettei syy kertomiseen voisi yksinkertaisesti olla se, että vanhan viisauden mukaisesti kohtelee muita niinkuin haluaisi itse tulla kohdelluksi. Eli ihminen, joka haluaisi vastaavassa tilanteessa itse tietää kertoo juuri siksi että se on se miten toivoo muiden tekevän jos itse joutuu petetyksi. Millainen ihminen ei edes ymmärrä tällaista syytä? Ihminen, joka haluaa elää oman elämänsä laput silmillä, eikä ymmärrä että joku muu valitsee toisin? Vai ihminen, joka on niin itsekeskeinen, ettei edes sisäistä konseptia "muiden kohtelu siten kuin haluaisi itse tulla kohdelluksi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihon viimeistä olisi laittaa vaimolle viestiä anonyymisti.Jos nyt lähdetään jossittelemaan, niin entä jos se kertominen pelastaisikin petetyn huonosta suhteesta? Antaisi lopullisen sysäyksen lähtöpäätökselle? Entä jos sen kriisin perimmäinen syy onkin juuri huono parisuhde ja kaasuvalottava narsisti kumppanina?
Katson asiaa näin, että en ala tuota ulkopuolisena ihmisenä arpomaan tai toimia jonain tuomarina. Vain ne kaksi ihmistä parisuhteessa tietävät omat motiivinsa olla suhteessa tai eikö olla. Parisuhteita on niin monenlaisia ja parisuhteissa ollaan niin monista eri syistä. Myös ratkaisu tulee tehdä avioliiton sisältä, ei ulkoa jonkun toimesta.
Ulkopuolinen on aina ulkopuolinen näissä jutuissa.
Siksi on parempi olla mestaroimatta muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson asiaa näin, että en ala tuota ulkopuolisena ihmisenä arpomaan tai toimia jonain tuomarina. Vain ne kaksi ihmistä parisuhteessa tietävät omat motiivinsa olla suhteessa tai eikö olla. Parisuhteita on niin monenlaisia ja parisuhteissa ollaan niin monista eri syistä. Myös ratkaisu tulee tehdä avioliiton sisältä, ei ulkoa jonkun toimesta.
Siksi on parempi olla mestaroimatta muiden elämää.
Minusta tämä "ratkaisu tulee suhteen sisältä" puhe on tavallaan tekopyhää niin kauan, kun ei toisella parisuhteen osapuolella tosiasiassa ole valmiuksia tehdä niitä ratkaisuja koska hän ei ole tietoinen olennaisista suhdetta koskevista seikoista. Minusta vaikeneminenkin on siinä mielessä omalla tavallaan suhteeseen puuttumista. Se on petetyn oman tahdon yli kävelemistä, yläpuolelle asettumista ja tietoisen päätäntävallan riistämistä. Kuvitelmaa, että itse tiedetään ulkopuolelta paremmin mikä on sille petetylle hyväksi. Oletetaan, että se on joku tahdoton ressukka jota pitää suojella tosiasioilta. Sen sijaan, että kunnioitettaisiin tasa-arvoisena täysvaltaisena ihmisenä jolla on oikeus tehdä itse omat valintansa.
Kerro. Hänellä on oikeus tietää ja tehdä omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi on parempi olla mestaroimatta muiden elämää.Minusta tämä "ratkaisu tulee suhteen sisältä" puhe on tavallaan tekopyhää niin kauan, kun ei toisella parisuhteen osapuolella tosiasiassa ole valmiuksia tehdä niitä ratkaisuja koska hän ei ole tietoinen olennaisista suhdetta koskevista seikoista. Minusta vaikeneminenkin on siinä mielessä omalla tavallaan suhteeseen puuttumista. Se on petetyn oman tahdon yli kävelemistä, yläpuolelle asettumista ja tietoisen päätäntävallan riistämistä. Kuvitelmaa, että itse tiedetään ulkopuolelta paremmin mikä on sille petetylle hyväksi. Oletetaan, että se on joku tahdoton ressukka jota pitää suojella tosiasioilta. Sen sijaan, että kunnioitettaisiin tasa-arvoisena täysvaltaisena ihmisenä jolla on oikeus tehdä itse omat valintansa.
Tuohan on ihan puppua.
Sehän on juuri suhteeseen puuttumista kun joku ulkopuol7nen kuvittelee tietävänsä, että pettämisen kertominen on hänen velvollisuutensa ja samalla muka auttaa tahdottoman 7hmisen eropäätököksessä. Eihän ulkopuolinen tiedä johtuuko eroamattomuus tahdottomuudesta vai jostain muusta jonka vain parisuhteessa olevat tietävät.
Sehän on ylikävelemistä kuvitella jonkun olevan tahdoton ihminen. Vaikka asia voi olla ihan päinvastoin.
Keskustelin juuri lapsuusaikaisen naapurini kanssa. Kuvittelin aina ja moni aikuinenkin kuvitteli hänen äitinsä olevan avioliitossa se issukka tossukka ja suuton sanaton osapuoli. Isänsä oli kaikkien mielestä se jonka mukaan mentiin ja äiti taipui ja oli hiljaa.
Hän kertoi, että itinsä oli hyvinkin napakka, tomera ja tiukka ihminen. Isänsä taas lempeämpi ja ymmärtävä sekä joustavampi.
Eli ulkopuoliset luulivat avioliiton dynamiikan olevan ihan toinen kun se sisältäpäin todellisuudessa oli.
Siksi esimerkiksi eropäätös pitää tulla suhteen sisältä, ei ulkopuolisen arvion tai toiminnan mukaan tai ohjailemalla.
Sinuako ei haittaa, jos ukko yrittää vaikka jokaista vastaantulijaa? Vasta sittenkö parisuhde on tuhottu, kun joku vastaantulija suostuu sänkyyn miehesi kanssa?
Kenenkään parisuhdetta ei voi tuhota kukaan muu kuin parisuhteen osapuolet itse.