Muita joilla on matala painoindeksi mutta paksu keskivartalo? Mitä tälle voisi tehdä?
Minulla on painoindeksi 19 ja silti vyötärö on tosi paksu. En muista senttimetrimäärää, mutta iso kuitenkin. Juoksen ja käyn salilla. Olen ollut raskaanakin mutta keskivartalo on aina ollut samanlainen, ihan teinistä asti. Olen miettinyt mistä se johtuu, onko minulla ns. sisäistä rasvaa vai johtuuko se siitä että kylkiluut on leveät ja selkä lyhyt - ei jää edes tilaa vyötärölle? Ulkonäöllisesti ainakin kamalan näköistä mutta mietin terveyden kannaltakin, mitä tehdä kun terveellisistä elintavoista huolimatta vyötärö on paksu, ja laihduttamalla lisää painoindeksi menee alipainon puolelle?
Kommentit (18)
Täällä yksi, tosin BMI ei ole matala mutta normaalipainoinen kuitenkin. Vyötärönympärys on 90 cm, eikä paino tunnu laskevan millään. Todella tiukalla kuurilla laihdun hitaasti, silti tuntuu että paino lähtee muualta kuin vyötäröltä. Olen lihaksikas, treenaan salilla 4xvko. Aloittajan tapauksessa BMI on kuitenkin niin pieni, että tuskin vyötärönympäryksesi on epäterveellä tasolla. Ehkä vain kannattaa hyväksyä se ominaisuutenasi. Salitreenillä vyötärön saa toki näyttämään kapeammalta, kun esim selkä levenee.
Ei sipsejä kirjoitti:
Tynnyrimuoto, välimallin muija.
Noh, vähän rasvaa pois ja kyllä siitä hyvä tulee.
Miten, kun laihduttamalla rasva lähtee käsistä, jaloista ja rinnoista, mutta vyötärö ei kapene?
Vierailija kirjoitti:
Ei sipsejä kirjoitti:
Miten, kun laihduttamalla rasva lähtee käsistä, jaloista ja rinnoista, mutta vyötärö ei kapene?
Kyllä se lähtee lähtee vyötäröltäkin, mutta siellä on niin paljon enemmän että se näkyy ensin käsissä. Sitkeästi vaan ja vähän jos jaksaa salia niin se on siinä.
Minulla on tuollainen. Itselläni vatsarasva alkaa heti pienentyä kun liikun enemmän ja teen muutoksia syömisiin - eli perinteisillä laihdutus- ja kiinteytysohjeilla sekin lähtee. Joillain rasva kertyy vatsanseudulle, ja jos samaan aikaan on lihaskunto huonolla tolalla (kuten itselläni) voi jopa muuten hoikka olla vatsan kohdalta paksu.
Vierailija kirjoitti:
Ei sipsejä kirjoitti:
Minä huomaan kyllä eron vatsarasvassakin ja erityisesti siinä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen. Itselläni vatsarasva alkaa heti pienentyä kun liikun enemmän ja teen muutoksia syömisiin - eli perinteisillä laihdutus- ja kiinteytysohjeilla sekin lähtee. Joillain rasva kertyy vatsanseudulle, ja jos samaan aikaan on lihaskunto huonolla tolalla (kuten itselläni) voi jopa muuten hoikka olla vatsan kohdalta paksu.
Niin, eikä tarvi välttämättä olla huono lihaskuntokaan. Itsellä on lihaksia reippaasti mutta silti vyötärö paksu tynnyri.
Mulla taas päinvastoin, vyötärö hoikka 73cm ja painoa yli 100kg, painoindeksi yli 30. Niin me ollaan erilaisia. Mulla veriarvot huipussa eikä viskeraalista rasvaa eli ei rasvaa sisäelinten ympärillä.
Toisilla vaan on sellainen kroppa, että se on tasapaksumpi. Vyötäröhän voi olla ihan turvallisissa mitoissa (alle 80cm) mutta jos lantio on kapea, niin ihminen näyttää tasapaksulta. Jos vierekkäin on kaksi naista, joista molempien vyötäröt on vaikka 72cm, mutta toisella lantio on 80 cm ja toisella 90 cm, niin pienempilantioinen näyttää tasapaksummalta...
Ravinnon laatu vaikuttaa jonkin verran (paljon). Syö kasviksia ja lihaa/kalaa, jätä viljat vähemmälle, sokerille ja viinaksille kielto.
Anopillani on ihan luisevat sääret, reidet ja käsivarret, suorastaan luuta ja nahkaa. Siihen iso pallomaha kuin hän olisi 9. kuulla raskaana. Hänellä on ollut sellainen kroppa niin kauan kuin olen hänet tuntenut. Hän on nyt yli 80-vuotias. Jospa joillakin vain on?
Itselläni vyötärö kapeni, kun aloin ottamaan 10000 askelta jokapäivä. Ennen tätä harrastin juoksua ja lihaskuntoa. Lisäsin siis askeleita ja noin 1- 1.5 vuotta meni, kun vyötärö solakoitui. Ruokavalio muuten sama, mutta rasvattoman raejuuston lisäsin aamupuuroon samoihin aikoihin. Eli joka aterialla nyt proteiinia. Kolme lasta olen synnyttänyt, joten lapsellisuus ei aiheuta vyötärön menetystä, vaan passiivisuus vaikka harrastaisitkin liikuntaa.
Kärsin samasta .Vyötärö 102. Pituus 169,
En saa pois sitä mutta merkillistä on että en ole lihavan näköinen. Ei kukaan usko kun sanon mitat.
Liikun paljon ja syön pieniä annoksia terveellistä ruokaa. Kerta päivään.
Vierailija kirjoitti:
En saa pois sitä mutta merkillistä on että en ole lihavan näköinen. Ei kukaan usko kun sanon mitat.
Mitä tarkoittaa kerta päivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kerta päivään?
Syön yhden pienen aterian päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas päinvastoin, vyötärö hoikka 73cm ja painoa yli 100kg, painoindeksi yli 30. Niin me ollaan erilaisia. Mulla veriarvot huipussa eikä viskeraalista rasvaa eli ei rasvaa sisäelinten ympärillä.
Niin erilaisia ollaan! Mulla taas vyötärö 98 cm, paino 58 kg, painoindeksi 25. Kaikki veriarvot myös ok. Vaatteilla saan jonkin verran peitettyä vyötärölihavuutta ja joskus minua luullaakin hoikaksi, koska kasvot ovat kapeat ja jalat hoikat. Jopa lääkäri kirjoittanut omakantaan luonnehdinnan "hoikka nainen" etc.
Jos ei geeneissä ole sellaista luuston ja kropan mallia, joka mahdollistaa kapean vyötärön, niin ei sitä millään saa. Esim. kevyimmilläni olen ollut 170cm/54kg ja vyötärö 74cm, kylkiluut näkyi.
Vähän sama kuin yrittäisit laihduttaa pois leveitä hartioita. Siinäpähän yrität. Katso urheilijoita, juoksijoita. Yhtå pötköä nekin laiheliinit yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin erilaisia ollaan! Mulla taas vyötärö 98 cm, paino 58 kg, painoindeksi 25. Kaikki veriarvot myös ok. Vaatteilla saan jonkin verran peitettyä vyötärölihavuutta ja joskus minua luullaakin hoikaksi, koska kasvot ovat kapeat ja jalat hoikat. Jopa lääkäri kirjoittanut omakantaan luonnehdinnan "hoikka nainen" etc.
Ja musta urheilullinen 😅 vaikka painan yli 100kg