Osaako joku selittää sen ristiriidan, miksi muutoin kiltti ja empaattinen ihminen pystyi kuitenkin kurittamaan lasta?
Meillä siis mielestäni isä oli maailman kiltein ja empaattisin ihminen, mutta kun sitten jostain syystä oli aihetta kurittaa, niin miten sama ihminen pystyi lyömään vyöllä takapuolelle niin, että se sattui ihan järjettömästi, eikä hän yhtään ajatellut sitä, miten pahalta se tuntuu?
Kommentit (100)
Lasta lyövä ihminen ei ole kiltti eikä empaattinen. Pahuus ja väkivalta ei ole koskaan kilttiä. Kumpikaan ei ole mitenkään selittelemällä hyväksyttävissä tai perusteltavissa.
Henkisesti sairaat vanhemmat olleet asialla, he puolestaan vahingoittuneet itse lapsina, kun heitä on pahoinpielty.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohon paljon näissä oli jotain pervouksia taustalla? Itse sain remmistä vielä esimurrosikäisenä ja kyllähän se nyt kuulostaa aika sairaalta, että sen ikäisenä tyttönä pyllistelet isälle remmittämistä varten.
Ei välttämättä. Vanhanaikainen kasvatustapa vain.
Kukaan ei mahdu 100% stereotypioihin. Henkilöllä voi olla monia puolia.
Koska ajatteli, että niin kuuluu hyvän isän tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohon paljon näissä oli jotain pervouksia taustalla? Itse sain remmistä vielä esimurrosikäisenä ja kyllähän se nyt kuulostaa aika sairaalta, että sen ikäisenä tyttönä pyllistelet isälle remmittämistä varten.
No kyllä jos pakotti olemaan pylly paljaana, nykypäivänä tulisi syyte pahoinpitelyn lisäksi myös seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jos pakotti olemaan pylly paljaana, nykypäivänä tulisi syyte pahoinpitelyn lisäksi myös seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Ainahan silloin oltiin "pylly paljaana" kurittamisen ajan, jos vyöllä kuritettiin. Ei se välttämättä tarkoita, että siinä oli mitään seksuaalista mukana.
Vierailija kirjoitti:
eikä hän yhtään ajatellut sitä, miten pahalta se tuntuu?
Öh, rangaistuksen tarkoitus lienee juuri se, että se tuntuu pahalta. Eihän se muuten olisi rangaistus.
Ennen oli sanonta: Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.
Silloin ajateltiin, että maailma on kova paikka ja vanhempien on syytä totuttaa lapsensa tähän, ettei tule yllätyksenä.
Nykyään on monilla toisin päin. Vanhemmista on ikävää olla lapsen kanssa eri mieltä. Curling-vanhemmuus poistaa kaikki esteet ja tasoittaa haasteet. Kun lapsen pitäisi irrota kodin vaikutuspiiristä niin joillakin lapsilla on kova kriisi kun ei enää saakaan juuri sitä mitä haluaa, vaan se pitäisi hankkia itse. Sitten ei ole ystäviä, lapsi saa autismidiagnoosin eikä viihdy ruumiissaan tai sukupuolessaan. Lepsu "rakkaus" voi olla myös tuhoisaa.
Mutta ei tätä tietenkään piiskaamalla ratkaista. Väkivalta on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli sanonta: Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.
Silloin ajateltiin, että maailma on kova paikka ja vanhempien on syytä totuttaa lapsensa tähän, ettei tule yllätyksenä.
Nykyään on monilla toisin päin. Vanhemmista on ikävää olla lapsen kanssa eri mieltä. Curling-vanhemmuus poistaa kaikki esteet ja tasoittaa haasteet. Kun lapsen pitäisi irrota kodin vaikutuspiiristä niin joillakin lapsilla on kova kriisi kun ei enää saakaan juuri sitä mitä haluaa, vaan se pitäisi hankkia itse. Sitten ei ole ystäviä, lapsi saa autismidiagnoosin eikä viihdy ruumiissaan tai sukupuolessaan. Lepsu "rakkaus" voi olla myös tuhoisaa.
Mutta ei tätä tietenkään piiskaamalla ratkaista. Väkivalta on väkivaltaa.
Eikö tuo sanonta tule raamatusta?
Isäni oli syntynyt vuonna 1926 eikä koskaan kurittanut lapsia piiskaamalla tai lyömällä tai muutenkaan. Ehkä ei ollut syytä, koska meistä tuli ihan kunnollisia ihmisiä muutenkin. Ei remmillä hakkaaminen ole ollut mikään itsestäänselvyys tai tapa, kasvattaa osattiin muutenkin.
Miten kiltti ja empaattinen ihminen sitten sietää lapsensa huonoa käytöstä päivästä ja vuodesta toiseen, kun ei uskalla mitenkään rangaista lasta? Tämä on se nykypäivän paradoksi.
Jopa jäähypenkkiä pidetään julmana ja epäinhimillisenä rangaistuksena, mutta samaan aikaan pystytään sietämään lapselta todella rajua huonoa käytöstä.
Ap:n vanhempien empatia ei vain ulottunut omiin lapsiin, koska eivät nähneet lapsia samalla lailla arvokkaina yksilöinä kuin aikuisia vaan lähinnä oman itsensä jatkeina.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli syntynyt vuonna 1926 eikä koskaan kurittanut lapsia piiskaamalla tai lyömällä tai muutenkaan. Ehkä ei ollut syytä, koska meistä tuli ihan kunnollisia ihmisiä muutenkin. Ei remmillä hakkaaminen ole ollut mikään itsestäänselvyys tai tapa, kasvattaa osattiin muutenkin.
Tuohon aikaan varmaan 99% vanhemmista, lastenhoitajista ja opettajista käytti ruumiillista kuritusta. Se oli kouluissa ja lastentarhoissa ihan säännöissäkin, että sitä käytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten kiltti ja empaattinen ihminen sitten sietää lapsensa huonoa käytöstä päivästä ja vuodesta toiseen, kun ei uskalla mitenkään rangaista lasta? Tämä on se nykypäivän paradoksi.
Jopa jäähypenkkiä pidetään julmana ja epäinhimillisenä rangaistuksena, mutta samaan aikaan pystytään sietämään lapselta todella rajua huonoa käytöstä.
Minä olen aina vain keskustellut lasten kanssa, jos ovat käyttäytyneet huonosti, en rankaissut. Todella hyvin käyttäytyviä ja mukavia teinejä ovat.
Rankaiseeko joku sinua, jos käyttäydyt huonosti! Mihin sitä rankaisua tarvitaan, mitä se opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina vain keskustellut lasten kanssa, jos ovat käyttäytyneet huonosti, en rankaissut. Todella hyvin käyttäytyviä ja mukavia teinejä ovat.
Rankaiseeko joku sinua, jos käyttäydyt huonosti! Mihin sitä rankaisua tarvitaan, mitä se opettaa?
Poistaisitko rangaistussäädökset laistakin? Eli ei enää sakkoja ja vankiloita vaan keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olisi pitänyt antaa remmistä ettet kyselisi tyhmiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan varmaan 99% vanhemmista, lastenhoitajista ja opettajista käytti ruumiillista kuritusta. Se oli kouluissa ja lastentarhoissa ihan säännöissäkin, että sitä käytettiin.
Mistä ajasta nyt puhut? Ei se ole koskaan ollut noin yleistä kuin sanot, ei kotona eikä kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinutkin pistetään loppupeleissä voimatoimin kuriin jos et osaa käyttäytyä.
Sehän vaan rakasti lastaan ja halusi hänen parastaan. Ei oppi ojaan vie.