Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin tehdä tulevan vuokralaiseni kanssa sellaisen sopimuksen, että voin itse käydä vuokra-asunnossa milloin tahansa.

Vierailija
26.05.2023 |

Miten se käytännössä tehdään? Pitääkö ehto lukea vuokrasopimuksessa vai riittääkö että asiasta sovitaan suullisesti?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tyttönä muinoin hain vuokra-asuntoa.

Yksi vastaaja ilmoitti, että täällä olisi isä ja poika, jotka voisivat vierailla luonani. Kas kun ei pyhä henki. Samat ajatukset taisivat olla ap:lla. Se on btw lainvastaista!

Vierailija
22/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätemätön sopimus. Vuokralaisellakin on kotirauhan suoja.

Kyllä sellaisen sopimuksen voi tehdä. Olen jo tiedustellut asiaa juristilta.

Ap

No varmaan se juristi sitten kertoi myös että miten se kirjataan ja sovitaan?

Mäkin tuun aina vauvapalstalle selvittämään miten joku asia menee sen jälkeen kun oon keskustellut juristin kanssa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vuokralaiseksi sitten iäkkäänpuoleinen nudistimies. Saa yllättää.

Vierailija
24/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajattelin seuraavassa vuokrakämpässä sytyttää joka perjantai iltanuotion olohuoneeseen. Kai se laillista on jos pidän ikkunan auki?

Vierailija
25/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sellaisen sopimuksen tehdä, muttei se ole laillisesti pätevä.

Vierailija
26/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen että vuokralainen ei välttämättä haluakaan tehdä sopimusta kanssasi.

Vierailija
27/93 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä bisnes. Hakea törkeän kallis puhelinnumero ja sönköttää puutaheinää soittelijoille oikein pitkään ja hartaasti. Rahan tuloa ei voi estää ;)

Vierailija
28/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa tuo mahdollista on, koska tiedän, että entisellä vuokraemännälläni on ollut joidenkin entisten vuokralaistensa kanssa tuollainen järjestely (ei kyllä minun kanssani, koska en suostunut siihen).

On minullakin joskus ollut tuollainen vuokraemäntä. Asui itse toisella puolella Suomea ja tarvitsi yösijaa aina kun kävi Helsingissä.

Vierailija
29/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo olisi pätemätön? Jos vuokraan puolet kaksiosta, niin miksi vuokralaisella olisi käytössään koko kämppä?

Vierailija
30/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sellaisen sopimuksen voi tehdä. Olen jo tiedustellut asiaa juristilta.

Ap

No varmaan se juristi sitten kertoi myös että miten se kirjataan ja sovitaan?

Sitä en kysynyt. Se puhelinnumero, johon soitin, oli aika kallis, eikä siinä tullut kaikkea kysyttyä.

Ap

Eli, olet vielä kaiken lisäksi hyvin yksinkertainen ihminen.

Vierailija
31/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan asua tässä laittomasti. 70 neliön kaksio Helsingin keskustassa, minun käytössäni noin 55 neliötä, vuokra 548 e/kk sisältäen veden ja sähkön. Vuokrasopimuksen mukaan vuokraemäntä majailee kaksion pienemmässä huoneessa joka toinen viikko perjantain ja lauantain välisen yön. Mutta laitontahan tämä on, kun palstalla asia tiedetään.

Vierailija
32/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kävisi mulle ainakaan. Jos ei ole tarvetta käynneille, ei käydä lainkaan. Pätevää syytä ei yleensä ole käydä. Jos vanha jääkaappipakastin rikkoutuu joskus, tilataan uusi. Asukkaan lähdettyä asunto kunnostetaan ja tulee seuraava, ellei myy sitä. Asukas osaa itse kännykällä kuvata myös hajonneet osat, jos tulee vahinko.

Vierailija
33/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan asua tässä laittomasti. 70 neliön kaksio Helsingin keskustassa, minun käytössäni noin 55 neliötä, vuokra 548 e/kk sisältäen veden ja sähkön. Vuokrasopimuksen mukaan vuokraemäntä majailee kaksion pienemmässä huoneessa joka toinen viikko perjantain ja lauantain välisen yön. Mutta laitontahan tämä on, kun palstalla asia tiedetään.

Te olette käytännössä kämppiksiä. Oletettavasti tämä yöpyminen vähentää vuokraasi.

Vierailija
34/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kateeksi tuota vuokralaista.

Et kai luule että tolla urpolla on vuokrattavaa asuntoa?

Tai siis yleensäkään asuntoa.

Vierailija
35/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette käytännössä kämppiksiä. Oletettavasti tämä yöpyminen vähentää vuokraasi.

Miten me olemme kämppiksiä, vuokraemäntä asuu Hämeenlinnassa ja käy asunnolla pari kertaa kuukaudessa. Miten tilanne eroaa ap:n tapauksesta?

Vierailija
36/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn aikaan on eri asia kuin "milloin tahansa"

Vierailija
37/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraat vain osan asunnosta, täysin eri asia kuin käydä milloin tahansa.

Vierailija
38/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin sä vuokraat vain huoneen toiselle ja hän malsaakin vain sen osan. Koko kämppää et voi vuokrata ja sit hengata siellä itse.

Vierailija
39/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sopimusvapaus. Mutta kuinka moni sitten tuohon sopimukseen suostuu, onkin toinen juttu.

Vierailija
40/93 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa.

Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa. Vuokralaisen on kuitenkin päästettävä vuokranantaja asuntoon, jos käynti on tarpeellinen asunnon kunnon ja hoidon valvomiseksi. Lisäksi jos asunto on tarkoitus myydä tai vuokrata uudelleen, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa.

Asunnossa käynneistä pitää sopia vuokralaisen kanssa etukäteen. Osapuolten on hyvä ottaa huomioon toistensa toiveet sopivasta ajankohdasta, mutta vuokralainen ei saa kohtuuttomasti vaikeuttaa asunnossa käyntiä silloin, kun vuokranantajalla on siihen oikeus.

Käynti-ilmoituskin voi riittää

Joskus vuokralaista ei useista yrityksistä huolimatta tavoiteta käynnistä sopimiseksi. Hyvän vuokratavan mukaan vuokranantaja voi silloin ilmoittaa tulevasta käynnistä ja pyytää vuokralaista ottamaan yhteyttä, mikäli aika ei sovi.

Käynnistä on hyvä ilmoittaa viikkoa tai kahta aikaisemmin, jotta vuokralaisella on aikaa reagoida ilmoitukseen. Jos vuokralainen ei vastaa yhteydenottoon, katsotaan hänen hyväksyneen käynnin.

Käynti-ilmoituksessa on kerrottava asuntoon tulevan henkilön yhteystiedot, tieto käynnin syystä ja arvio sen kestosta. Ilmoitus pitää toimittaa asuntoon tai suoraan vuokralaiselle esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä. Käyntiajankohta on hyvä kertoa ennakkoilmoituksessa mahdollisimman täsmällisesti, jotta vuokralaiselle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa esimerkiksi lemmikkien hoidon järjestämisestä. Jos vuokralainen ei ole paikalla käynnin aikana, käynnistä on hyvä jättää ilmoitus esimerkiksi keittiön pöydälle.

Ei asuntoon ilman lupaa

Vuokralaisen kotirauhaa täytyy kunnioittaa, eikä asuntoon saa sen vuoksi mennä sopimatta siitä etukäteen.

Jos vuokranantaja menee asuntoon ilman lupaa tai ennakkoon lähetettyä käynti-ilmoitusta, kyse on kotirauhan rikkomisesta. Pahimmillaan luvattomasta käynnistä voi seurata sakko tai enintään kuusi kuukautta vankeutta. Jos vuokralainen kieltäytyy päästämästä vuokranantajaa asuntoon, voi vuokranantaja viime kädessä pyytää poliisilta virka-apua asuntoon pääsemiseksi.

Vuokranantajan kannattaa pyrkiä pitämään vuokralaiseen sellaiset mutkattomat suhteet, että asunnossa käymisestä pystytään sopimaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Esimerkiksi vuosittain voi tarjoutua tarkistamaan, että kaikki huoneistossa toimii moitteettomasti ja samalla pyrkiä korjaamaan mahdolliset puutteet ja pikkuviat. Näin yhteydenpito sujuu jatkossakin hyvässä hengessä.

Sanna Hughes

päälakimies